Ekholmsnäs skidbacke (downhill/enduroprojekt på Lidingö?)

Lillgammal

Aktiv medlem
Det verkar finnas ett par med intresse för att göra något roligt av backen som annars står öde vår/sommar/höst. Förra omgången med cykling i backen gick det som det gick, men denna gång kan man satsa på något mer ekonomiskt hållbart som t.ex. banor i skogen med underhåll av oss som är intresserade av åkning samt att inte förlita sig på liftar alternativt lift öppen någon enstaka gång (om det nu tillåts av ägare).

Frågan är hur man kan optimera utrymmet i skogen som går längs med sidan av backen, två (kanske tre?) spår ska nog gå att få in med lite trixande. Eftersom fallhöjden är som den är så får man satsa på snirklande spår om man inte vill vara nere på 20 sekunder. Gamla downhillbanan byggdes med det i åtanke också. Man får en avvägning mellan snabb bana eller lång bana, finns en del annat att tänka på också som slutpunkter på spåren, förslagsvis inte ut mot löpspåret.

Nåja, nu finns en tråd och sedan får vi väl se om man kan få någon boll i rullning.

Senast ändrad:
Grymt med tråd! Jag hade verkligen gillat att ha något nära och framförallt fler utförsåkande cyklister på Lidingö. Har inte luskat runt ordentligt på Ekholmsnäsbacken men vad jag har för mig så tror jag det blir svårt att få till mer än max 2 st hyfsat korta spår i skogen norr om skidbacken pga hur lite skog det faktiskt finns. Tror man skulle behöva bygga lite i själva backen för att göra det hela lite mera spännande, och då vore det ju guld värt med någon som hade tillgång till grävare och tillstånd från back-ägarna. Vi diskuterade detta lite i FB-gruppen Lidingö Cykelklubb (som alla som cyklar på ön borde gå med i, inget medlemsskap tvunget) och tydligen är det någon där som för diskussioner med markägarna. Eftersom det inte går att länka till inlägg på FB som kommer här ett gigantiskt utdrag från konversationen:

Skrmavbild2016-03-14kl.10.19.56.png

Skrmavbild2016-03-14kl.10.24.10.png

Intressant, det verkar ju inte helt ligga på is i och med att Lidingö CK planerar en park i backen? Då är ju något redan på gång, samt att kommunen förmodligen föredrar en dialog med en förening (LCK) snarare än en grupp intresserade privatpersoner. Får väl avvakta tills tjälen går ur marken, innan dess finns det inte mycket att göra.
Det stora maskingrävda spåret i mitten på backen var riktigt grymt, håller tummarna för ett maskingrävt flowspår. Delar av gamla dh-banan kan förhoppningsvis återanvändas på något sätt och det sänker ju mängden arbetstimmar för ett fungerande spår.

Yes. Men när det väl kommer omkring så behövs det ju alltid folk att hjälpa till så det är nog bra om vi ligger på. Tycker också vi kan börja greja utan sanktionering i skogen på norra sidan. Som sagt så drar jag och rekar så fort jag är i skick.

Alldeles riktigt, i slutändan faller det på att man måste vara ett gäng som gräver. Kommunen/markägare kan bara ge sitt medgivande, så det faller på de intresserade att realisera planerna med en backe. Med lite tur ska jag försöka ta mig ut till ekan på lördag och se i vilket skick den gamla downhillen är, då kan jag också passa på att ta några bilder och lägga upp här i tråden.

Nu har inget klubbats igenom, men jag skulle misstänka att får man grönt ljus kommer riktlinjerna vara så lite åverkan på skiddelen av backen som möjligt och så lite exponering som möjligt gentemot golfen samt inga ledslut i närheten av löpspåret.
Sedan har vi frågan om liftdrift, sommaren 2009 kördes liften nästan dagligen med heltidsanställda. Det är nog inte fråga om något liknande nu skulle jag tro och det finns nog inte kundunderlag för sådana öppettider heller. Hur skulle det skötas nu? Det uppkommer ju försäkringsfrågor och annan juridik i och med detta.

Finns en hel del oklara frågor som ska redas ut om man vill ha en långvarig cykelbacke på ön.

Eveningstar sa:
Liftassistans för 28 höjdmeter, nu har jag nog hört allt. ;)

70 m om jag får be! :) Inte mycket men bästa backen är den man har runt knuten. Och jag skulle vilja se dig trampa upp till toppen på den där mer än några få ggr utan att bli helt färdig. Sjukt brant längst upp.

durietz sa:
Eveningstar sa:
Liftassistans för 28 höjdmeter, nu har jag nog hört allt. ;)

70 m om jag får be! :) Inte mycket men bästa backen är den man har runt knuten. Och jag skulle vilja se dig trampa upp till toppen på den där mer än några få ggr utan att bli helt färdig. Sjukt brant längst upp.
Ok!
Inte första gången som höjdangivelserna på strava är lite knasiga då alltså. =)

Senast ändrad:
Var uppe och rekade backen igår och tyvärr ser det inte jättebra ut. Svårt att se exakt var banan går nu och på övre delen har det fallit ned ett träd över banan. Gick dock att köra runt det genom att ta vad som föreföll vara ett annat spår som funnits sen tidigare och sedan ansluta till det vanliga. Man skulle kunna röja upp lite grenar och fixa så skulle det bli bättre, men utan lift är det fan inte tillräckligt bra för att orka cykla upp och ta spåret ned just nu. Tycker också att spåret som jag testat är lite för tajt för att vara riktigt skoj, men kommer liksom aldrig upp i någon fart. Skulle verkligen behöva ta en längre sväng ut i backen för att få lite längd och fart på det hela.

Bilagor

• 2016-04-10 16.01.50.jpg
    2016-04-10 16.01.50.jpg
    653.7 KB · Besök: 33
  • 2016-04-10 16.14.43.jpg
    2016-04-10 16.14.43.jpg
    337.7 KB · Besök: 56
durietz sa:
Jag skulle kunna försöka dra ihop ett gäng & röja upp lite grenar och fixa så skulle det bli bättre... Utan lift blir det då tillräckligt bra för att orka cykla upp och ta spåret ned... Tycker också att spåret som jag testat är lite för tajt, men det går att fixa... Ska leta rätt på några ansvariga för backen & se om man inte skulle kunna ta en längre sväng ut i backen, för att få mera längd och fart på det hela...

Grymt, hoppas ni får till nå bra! SBR i höst?

Henrik83 sa:
durietz sa:
Jag skulle kunna försöka dra ihop ett gäng & röja upp lite grenar och fixa så skulle det bli bättre... Utan lift blir det då tillräckligt bra för att orka cykla upp och ta spåret ned... Tycker också att spåret som jag testat är lite för tajt, men det går att fixa... Ska leta rätt på några ansvariga för backen & se om man inte skulle kunna ta en längre sväng ut i backen, för att få mera längd och fart på det hela...

Grymt, jag fixar grävare och drar ihop ett gäng så ser vi till att det blir ordning på det hela! Säger till när det är klart!

Låter grymt!

Skämt åsido, har ett SBR i tankarna på ön men då blir det i skogarna närmre mig. Ingen har nappat på idén att vara medarrangör än bara.

Ledde upp och tog lite bilder idag. Som durietz påpekar verkar det finnas två spår, det som går närmast skidbacken är det gamla downhillspåret jag var med och byggde och det verkade behövas en hel del jobb för att få det körbart, medan den som är närmre golfen är något som måste ha byggts i efterhand och i prima skick. De korsar varandra i början, men det "nya" spåret var det inga problem att hitta på, när man väl trasslat sig ut från stigkorsningarna i starten var det oavbrutet åkande hela vägen ner. Det är bara att köra så att växtligheten på själva spåret fräser bort, alternativt ta en för/eftermiddag och räfsa spåret. Böjde bort lite färskväxta grenar så att man kan åka från topp till botten utan att få skit i ansiktet eller piskas av grenar. Slänger in lite bilder jag också. Kurvorna är riktigt fint gjorda och otroligt nog i perfekt skick, så jag misstänker att det byggdes mot slutet av ekans period som cykelbacke.

Bilagor

• ekan1.jpg
    ekan1.jpg
    56.9 KB · Besök: 63
  • ekan2.jpg
    ekan2.jpg
    50.7 KB · Besök: 37
  • ekan3.jpg
    ekan3.jpg
    56 KB · Besök: 39
  • ekan4.jpg
    ekan4.jpg
    55.9 KB · Besök: 39
  • ekan5.jpg
    ekan5.jpg
    50.3 KB · Besök: 43
Borde fixa lite shimanotejp eller vad det heter och dra längs med spåret på de otydliga bitarna. Körde fel ett par gånger i starten, men det är inget som några teståk löser ändå.

@durietz
Spåret som går oavbrutet från toppen är lite sneaky, den går nedanför till vänster om det där omkullfallna trädet.

Fan borde man inte kunna muta någon att ge oss nyckeln till liften bara för att köra själva en dag så nöter vi fram dom där spåren fortare än kvickt. Driftskostnaden är inte hög på en ankarlift så klarar vi oss själva så borde det var lugnt. Orkar inte hoja upp för den där backen...

Näh fan heller att jag ska cykla upp för den där backen :D

Får bli gammal hederlig hajkning upp tills vidare. Dialogen om backen/liften sköts av ordförande för LCK?
Nu blir nästa mål att ta mig förbi en järnhandel och se om man kan hitta sån där rulle med plastband att märka upp första 50m av spåret med, sedan är det finemang. Spåret i sin helhet är väldigt välgroomat och har inte spolats bort eller påverkats av någon erosion vilket är trevligt att se för det besparade typ allt jobb jag tänkte skulle behövas för en körbar bana. Gamla downhillbanan verkar å sin sida helt ha slaktats, den var mycket snabbare med längre raka segment och ledde ut i backen, men vissa segment har dragits till "nya" spåret och andra delar har helt växt igen eller blockerats av omkullfallna träd. Det där omkullfallna trädet på bild ligger nog precis där downhillbanan hade sin offcambersektion.

Håller för övrigt med om att det kommer bli svårt att få fart, switchbacksen är typ byggda för en bmx, men banan verkade riktigt rolig ändå. Känns gött att det finns en körbar bana, även om vi inte får någon lift är en körbar backe bättre än ingen backe.

Rensade upp lite mer och böjde bort lite grenar idag, starten skulle man behöva dra med en räfsa eller något för att luckra upp och slita bort gräset. Första biten har grott igen lite väl mycket vilket gör det svårt att se vart man ska i starten. I våras var det inget problem, men när man nu har halvmeterhögt fästinggräs vore det gött med lite ansning vid starten. Första biten ska i alla fall nu vara helt fri från gamla kvistar och decimeterstora lösa stenar som låg lite förrädiskt under löv och skit.

Gamla hoppet byggd på björkar håller fortfarande, men jorden som låg på hoppet har spolats bort i änden, så där skulle lite ny fräsch jord behövas, just nu får man bunnyhoppa för att inte slå framhjulet i björkstocken.

Kraftledningen som löper tvärs över spåret på två ställen är vidrigt hal, där borde man nästan slänga över en matta och täcka med jord.

Jag tänker själv fixa i den mån jag kan och hinner, men langar upp infon här i tråden om någon känner sig sugen att bidra.

Swedo,

Det har tagits upp där på LCK, durietz har langat upp konversationen. Därifrån tycker iaf jag att det verkar ganska tydligt att det ligger på oss som vill cykla där att gör något. Jag och eventuellt några intresserade kompisar tänker fortsätta rensa och städa det befintliga spåret i den mån vi hinner/orkar, men klart det går betydligt snabbare ju fler vi är.

Hej, jag stötte på den här tråden idag och är intresserad. Hur har utvecklingen gått, är det något på g?
Är villig att bidra och hjälpa

Senast ändrad:
Finns ingen utveckling alls är jag rädd för, annat än det vi själva gör, så det är upp till oss som vill cykla där att göra något. Vill du bidra så är det bara att ta dig förbi backen och snygga till spåret efter ork och tycke. :)
Förslagsvis bör första biten av banan rensas, det lär nog vara meterhögt gräs där som grott över själva spåret vid det här laget, samt skott från grenar kan nog ligga i vägen över själva spåret.

Langa gärna upp lite bilder om du nu tar dig förbi.

Okej. Ja ifall jag bestämmer mig för att röja upp lite så fixar jag lite bilder! Tackar för svaret

Tillbaka
Topp