Ekonomi. Hur ser "livs-cykeln" ut egentligen?

Oggler

Aktiv medlem
Alltså. Ni som håller er med nyare hojar. Hur resonerar ni? En ny ok XC-hoj kostar tydligen bort åt 40 000SEK. Jag tänker på tex spark rc team eller tex epic comp carbon eller motsvarande. Men inte ens i den prisklassen får man väl en hoj med bra prylar rakt igenom? Förmodligen måste man byta hjul, däck och kanske något vevparti + lite annat som det brukar snålas på. Sedan ska man ha favoritsadeln och lite annat personligt.

Hur länge ägs sedan en sådan hoj? 2år? 3år. Mkt längre än så brukar det vara svårt att hålla ut innan i det prånglats ut något nyare modernare med ny navstandard eller uppdaterad gaffelvinkel som känns åtråvärd. Andrahandsvärdet på den här typen av produkter är ju tämligen lågt. Ingen ramgaranti heller för ägare nr2. Säg att man får ca halva nypriset efter ett par år.

Så. Om man ska hålla sig med lite nyare hojar och räknar med lite servicekostnader så kostar det väl ca 1000-1500SEK/mån?

Är det en realistisk budget? Är den allmänna uppfattningen att ett cykelintresse får kosta något sådant? Utan på detta kommer ju sedan all kringutrustning. Dessutom tillåter ju inte klimatet att man kan nyttja cykeln hela året. Fast det gör man ju ändå av ren envishet.

Crocko

Aktiv medlem
Oggler sa:
Alltså. Ni som håller er med nyare hojar. Hur resonerar ni? En ny ok XC-hoj kostar tydligen bort åt 40 000SEK. Jag tänker på tex spark rc team eller tex epic comp carbon eller motsvarande. Men inte ens i den prisklassen får man väl en hoj med bra prylar rakt igenom? Förmodligen måste man byta hjul, däck och kanske något vevparti + lite annat som det brukar snålas på. Sedan ska man ha favoritsadeln och lite annat personligt.

Hur länge ägs sedan en sådan hoj? 2år? 3år. Mkt längre än så brukar det vara svårt att hålla ut innan i det prånglats ut något nyare modernare med ny navstandard eller uppdaterad gaffelvinkel som känns åtråvärd. Andrahandsvärdet på den här typen av produkter är ju tämligen lågt. Ingen ramgaranti heller för ägare nr2. Säg att man får ca halva nypriset efter ett par år.

Så. Om man ska hålla sig med lite nyare hojar och räknar med lite servicekostnader så kostar det väl ca 1000-1500SEK/mån?

Är det en realistisk budget? Är den allmänna uppfattningen att ett cykelintresse får kosta något sådant? Utan på detta kommer ju sedan all kringutrustning. Dessutom tillåter ju inte klimatet att man kan nyttja cykeln hela året. Fast det gör man ju ändå av ren envishet.
Do not talk about ....... jag tröstar mig med att det är billigare än att vara Audiofil eller hänga på krogen men senaste årets cykel kostnader kan nog betala en halv volvo v90 iaf :)

ooms

Aktiv medlem
Tur man håller sig till LVG där det räcker att köpa nytt ca vart 10 år :-)

Schoobang

Aktiv medlem
Som sann prylbög håller ju inte rationella kalkyler med månadskostnader och sånt ändå. När begäret blir tillräckligt stort så trycker man på köpknappen ändå, oavsett vad förnuftet (frun?) säger.

kais01

Aktiv medlem
den logiska slutsatsen är att köpa ett par år gammal hoj en person man litar på, av god kvalitet utan krasch i historien. skulle en kolfiberram ändå gå sönder är den i sammanhanget ofta hyggligt prissatt, går dessutom att laga.

det är billigare att köpa begagnat om man går utanför de vanligaste fabrikaten.

Philan

Medlem
Är 1 500kr/månaden mycket pengar att lägga på sin hobby? Nog spenderades minst samma mängd på krogen i litet yngre dagar? Om nu det är för mycket pengar, så finns det alltid billigare cyklar :)

GoranS

Aktiv medlem
Om man tycker 1-1,5 kkr/månad är mycket att lägga på en hobby ska man hålla sig borta från bergscyklingsreseknarkande om man bor i Sverige.

ttfh

Medlem
Det är nog inte så många som håller på sådär egentligen. Internet/Happy är missvisande och tenderar att fokusera på prylar, dom som fortsätter cykla på samma hoj som förra året skriver inte om det, inget nyhetsvärde.

Lingon

Aktiv medlem
Om man är intresserad av fler discipliner och gillar att cykla på bra grejor, så är en bra tumregel är att varje cykeltur på mtb kostar 1000 kr och lvg 500 kr.
Om man undviker sram eagle och axs, annars blir det dyrare. :)

mmmrrrr

Aktiv medlem
Lingon sa:
Om man är intresserad av fler discipliner och gillar att cykla på bra grejor, så är en bra tumregel är att varje cykeltur på mtb kostar 1000 kr och lvg 500 kr.
Om man undviker sram eagle och axs, annars blir det dyrare. :)
Det var väl inget. En bra jordenruntcykel kan du nog räkna med att den kostar ca 25000 med väskor och allt kring. Sedan kanske man använder den till en enda jordenruntcykling. Det vill säga 25000 per cykeltur!

kais01

Aktiv medlem
deprimerande tråd det här.

få se nu beg 10kg xc för 25 000 för tre år sedan, ett par turer i veckan sommar som vinter, några kablar, kedjor, framklingor, ny sadel och ett uppgraderat styre. låter ju lite billigare per tur ändå.

men så var det två par plusfälgar med däck. och en likadan reservcykel, för den första gillades.

fan också. vi får hoppas på fortsatt nedskrivning.

Bengt-re

Aktiv medlem
kais01 sa:
deprimerande tråd det här.

få se nu beg 10kg xc för 25 000 för tre år sedan, ett par turer i veckan sommar som vinter, några kablar, kedjor, framklingor, ny sadel och ett uppgraderat styre. låter ju lite billigare per tur ändå.

men så var det två par plusfälgar med däck. och en likadan reservcykel, för den första gillades.

fan också. vi får hoppas på fortsatt nedskrivning.
Det är en hobby. Sånt får kosta. Bilar är tråkiga och cyklar är roliga- gissa vad som är bäst att lägga nöjesbudgeten på.

kais01

Aktiv medlem
jo bengt, lever så, och snålar inte direkt.

men gillar inte att ständigt lägga ut pengar för samma sak jag redan har. så inte intresserad av senaste modell, men det får gärna vara toppkvalitet.

på landsvägssidan hade jag närmast tur, kom när jag började över en 90tals pinarello för 350 euro som går som en dröm, visat sig hittills immun mot utbyteslängtan. gäller förresten även mina nuvarande mtb.

hög kvalitet som man vill behålla lång tid har för mig visat sig vara en väg mot både lägre kostnader, mera nöje, och mindre besvär.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Raggarbilsentusiaster plöjer med enkelhet ner 10-50 ggr så mycket mer pengar per månad som oss cyklister... ?

Oggler

Aktiv medlem
hög kvalitet som man vill behålla lång tid har för mig visat sig vara en väg mot både lägre kostnader, mera nöje, och mindre besvär.[/quote]

Det känns inte som om det är applicerbart på FS XC. Det är väl snarare så att man är en länk i en ständigt pågående evolution. Ju dyrare hoj, desto kortare livslängd, men desto roligare så länge det varar. Det känns ju snarare så, tyvärr.

Bengt-re

Aktiv medlem
kais01 sa:
jo bengt, lever så, och snålar inte direkt.

men gillar inte att ständigt lägga ut pengar för samma sak jag redan har. så inte intresserad av senaste modell, men det får gärna vara toppkvalitet.

på landsvägssidan hade jag närmast tur, kom när jag började över en 90tals pinarello för 350 euro som går som en dröm, visat sig hittills immun mot utbyteslängtan. gäller förresten även mina nuvarande mtb.

hög kvalitet som man vill behålla lång tid har för mig visat sig vara en väg mot både lägre kostnader, mera nöje, och mindre besvär.
Word!

?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Hur jag än gör, och vad jag än gör, så är pengarna borta i slutet på månaden. ;) Då tycker jag det är roligare att pengarna gått till cykel och cykelprylar, som dom gjort nu senaste tiden, än att man tittar tillbaka på en månad och inser att man bara kastat bort pengarna på ingenting.

Jag har aldrig mått särskilt dåligt när jag lagt mycket pengar på en hobby. Det har funnits många liknande perioder i mitt liv där jag snöat in totalt på en hobby, t.ex musik, datorer, film, foto och nu cykling. Jag har haft så stor glädje av dessa hobbys att det inte känts jobbigt att tusenlapparna försvunnit i ett rasande tempo. Visst, men har kanske fått snåla in på lite annat, men vafan, det är ofta saker man kan överleva utan ändå. :D

kais01

Aktiv medlem
oggler det gäller att ta sig över avgörande teknikskiften och sitta lugnt till nästa kommer, sedan vänta till det kommer ut på andrahandsmarknaden.

inte bry sig om långsam evolution däremellan. top notch av förra generationen är kanske inte bättre men oftast roligare än nästa generations mellanmjölk.

Oggler

Aktiv medlem
kais01 sa:
oggler det gäller att ta sig över avgörande teknikskiften och sitta lugnt till nästa kommer, sedan vänta till det kommer ut på andrahandsmarknaden.

inte bry sig om långsam evolution däremellan. top notch av förra generationen är kanske inte bättre men oftast roligare än nästa generations mellanmjölk.
Det är precis så jag lever. Men då och då funderar man ju på att göra ett avsteg från principerna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Philan sa:
Är 1 500kr/månaden mycket pengar att lägga på sin hobby? Nog spenderades minst samma mängd på krogen i litet yngre dagar? Om nu det är för mycket pengar, så finns det alltid billigare cyklar :)
Minst fyra gånger mer är snarare en rimlig siffra. Annars har man för få hobbys och för tråkigt liv.

Edit : tävlar man inte och behöver all hjälp man kan få av materialet för att ta den där sista sekunden så kan man väl utan problem ha samma cykel i 2-3 år och inte hoppa på nya grejer hela tiden.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Cykeln och sönderkörda delar är ju den billiga delen av hobbyn.

Att cykla på den, dvs resor och annat, blir ju lätt 3-6 k i månaden utslaget på året.

Berk

Aktiv medlem
Jag resonerar inte. lvg cykel behöver man inte spendera mycket på och jag kör 10 - 12 år på en cykel. Har köpt två stigcykel förra året och far ser hur många år jag cyklar på dom, men dom har modern geometri och jag cyklar försiktigt, så 10 år är kanske mögligt. Vi far ser. Cyklar nu mest på en relativt billigt HT i Hellas, så det behöver inte vara dyrt heller.
Men har just nu köpt två fina cyklar till min 5-åriga son. Då måste man köpa nya cyklar varje två år om man vill eller inte (jag vill).

Makten

Aktiv medlem
Oggler sa:
Är den allmänna uppfattningen att ett cykelintresse får kosta något sådant?
Ingen aning men jag tycker att det är skitbilligt i förhållande till vad jag får ut av det. Försöker cykla minst tre turer i veckan (året om, om underlag och kropp tillåter) och landar väl då på kanske 100-200 spänn per tillfälle. Det finns inget annat jag hellre skulle lägga dessa pengar på.

Hobbytrampare

Ny medlem
Nu har jag iofs inte en så "dyr" cykel som 40k-50k, utan snarare hälften av det. Men cykling är billigt, jättebilligt.

Detta är vad mitt primära intresse är, och bortser jag kostnaden för inköp av hoj, så kostar 3 dagar körning i Europa med resa, däck, hotell, generella slitdelar och avgifter ca 30.000. Utan krascher och kostnader för verktyg, service, skåpbilar osv osv. På 3 dagar kör du ca 100 varv. Och detta är på tämligen "låg" nivå.

Summa summarum. Köp cykeln och njut av ditt intresse, om du har ekonomi till det.

Bilagor

ooms

Aktiv medlem
Crocko sa:
Örjan Lax sa:
Raggarbilsentusiaster plöjer med enkelhet ner 10-50 ggr så mycket mer pengar per månad som oss cyklister... ?
Shit tjänar de miljoner i månaden? skall också bli raggare.
Snarare prioriteringar skulle jag tro. Inga utlandsresor (varken weekends eller semester), ingen fjäll- eller alpresa på sportlovet, inga dyra restaurangbesök, ingen finöl, inte köpa ny Volvo varannat år, inte lyxrenovera huset/lägenheten för att impa på grannen, låg klädbudget, osv. Kort sagt inget av det medel-Svensson i storstadsområdena tycker de är "tvungna" att lägga sina pengar på. Högst troligen sitter inte raggarna i lägenheter eller hus belånade upp till skorstenen heller, vilket många tror att man måste göra...

Berk

Aktiv medlem
Makten sa:
Oggler sa:
Är den allmänna uppfattningen att ett cykelintresse får kosta något sådant?
Ingen aning men jag tycker att det är skitbilligt i förhållande till vad jag får ut av det. Försöker cykla minst tre turer i veckan (året om, om underlag och kropp tillåter) och landar väl då på kanske 100-200 spänn per tillfälle. Det finns inget annat jag hellre skulle lägga dessa pengar på.
+100

I var fall är priset på en tur högre, för att vi ofta använder bil. Vi använder var (begagnad) bil nästan bara för att tar familjen till olika ställen för att vandra, cykla mtb, åka skridskor eller skidor. Tror att utgifter för vara prylar till all dessa aktiviteter, inklusive mtb, är i samma storleken som kostnader till var bilåkning. Det ger också lite perspektiv. Kan tillägga att flesta bilar i stan kostar flera gånger mer än var bil, så att cykla mtb är billigt!

Jensen

Aktiv medlem
Ekonomiskt finns det inget rationellt med cykling, inte som prylnörd i alla fall. Hälsomässigt är det väll väldigt rationellt. Har man råd så äre väll en bra investering i hälsa. För mig är det ju ändå så, finare saker => roligare att hoja => hälsosammare osv.

Finns klart sämre saker att lägga pengar på, krogen tex. Där har du ju inget kvar dagen efter, förutom en ringande huvudvärk :-).

Så länge ingen annan far illa (läs familj tex) och man har råd så varför inte. Varför måste allt man gör gå plus minus noll?

Men sen kan man ju fråga vad du menar med bra grejer. Sällan något är riktigt dåligt på en 40k hoj.

ooms

Aktiv medlem
Jensen sa:
Så länge ingen annan far illa (läs familj tex) och man har råd så varför inte. Varför måste allt man gör gå plus minus noll?
Det är väl just där det klämmer. Många har dragit på sig stora fasta kostnader; dyrt boende, ny bil, fina grejer åt ungarna, osv. Då blir det inte så mycket kvar till det roliga, och då måste det börjas räkna på det hela...
Det är ju bara att gå ut på stan eller ett köpcentrum helg före och helg efter lön. Jag blir lika förvånad varje gång hur stor skillnad i trängsel det är, det måste vara enormt många som drar på sig såna kostnader att de inte har några marginaler alls. Men ha kul vill de ju ändå, och då måste det som sagt räknas...

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Givet att det ALLTID är rea nånstans året runt och begagnatmarknaden på cyklar och delar sväller över så kan man avgöra själv vilken nivå man vill lägga det på.

Köpte nyligen en 70.000 kr cykel, 2 1/2 år gammal, i fint skick, kostade 25.000. Den ersatte en likadan från samma år fast med lägre komponentspec och enklare kolväven.
Blev jag mycket snabbare? Ändå dryga 40.000 kr emellan dem i listpris....ne det blev jag inte för jag är inte på de nivån att minsta lilla spelar roll. Man kan idag få sjukt mycket hoj för rimliga pengar. Det som snarare drar iväg tycker jag är all kringuntrustning med kläder, skydd, verktyg osv. Små men många kostnader.

SocialGimp

Aktiv medlem
Finns väl mkt annat som är dyrare här i livet? Vad kostar det inte att ta en familj till alperna för en vecka inkl all utrustning, mat e t c? Finns det något mer effektivt sätt att bränna pengar än att köpa nya bilar?

Och man måste inte köpa en hoj för 50k om man känner att det drabbar ekonomin. Tycker man lätt blir fartblind i den här prylsporten. Duger absolut med lite billigare hojar utan att man förlorar speciellt mkt vare sig i känsla eller fart (så länge man inte tävlingskör då).

Jensen

Aktiv medlem
ooms sa:
Jensen sa:
Det är väl just där det klämmer. Många har dragit på sig stora fasta kostnader; dyrt boende, ny bil, fina grejer åt ungarna, osv. Då blir det inte så mycket kvar till det roliga, och då måste det börjas räkna på det hela...
Det är ju bara att gå ut på stan eller ett köpcentrum helg före och helg efter lön. Jag blir lika förvånad varje gång hur stor skillnad i trängsel det är, det måste vara enormt många som drar på sig såna kostnader att de inte har några marginaler alls. Men ha kul vill de ju ändå, och då måste det som sagt räknas...
Ja vet hur det är. Det är ju en prioritering och alla har inte råd med 40k cykel och då köper man heller inte det. Däremot tror jag många skulle ha råd med en klar del om de bara avstod andra saker som är onödig konsumtion.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mycketvillhamer sa:
Fast du räknar ju bara på EN cykel... Finns väl ingen som har bara en cykel?
+1
Fem stycken är minimum, startpaketet från Ikea så att säga.

Som man för övrigt fortfarande använder så man kan köpa ny 75 papps hoj varje år.

ooms

Aktiv medlem
SocialGimp sa:
Finns väl mkt annat som är dyrare här i livet? Vad kostar det inte att ta en familj till alperna för en vecka inkl all utrustning, mat e t c? Finns det något mer effektivt sätt att bränna pengar än att köpa nya bilar?

Och man måste inte köpa en hoj för 50k om man känner att det drabbar ekonomin. Tycker man lätt blir fartblind i den här prylsporten. Duger absolut med lite billigare hojar utan att man förlorar speciellt mkt vare sig i känsla eller fart (så länge man inte tävlingskör då).
Fartblind var ordet. Knark ett annat. Minns när jag första gången funderade på nya hjul, hade läst att det var jättebra uppgradering, men tvekade mycket ändå, "det är ett par hjul, jag kan ju inte lägga 5000kr på det". Men det blev som en första joint, nu känns det som "klart jag ska ha nya hjul, 5000kr är ju billigt för sådana hjul"
:-)

Jensen

Aktiv medlem
ooms sa:
SocialGimp sa:

Fartblind var ordet. Knark ett annat. Minns när jag första gången funderade på nya hjul, hade läst att det var jättebra uppgradering, men tvekade mycket ändå, "det är ett par hjul, jag kan ju inte lägga 5000kr på det". Men det blev som en första joint, nu känns det som "klart jag ska ha nya hjul, 5000kr är ju billigt för sådana hjul"
:-)

Ja gränsen för vad som känns rimligt att lägga är ju inte vad det var när man började :-)

Det som däremot slagit mig de senaste två åren är hur det ökat rejält med 70-80k hojar som kommer ut på begagnatmarknaden med devisen ”ville pröva om mtb var något för mig, men det var det inte”, när folk köper så pass dyra hojar som instegshojar, vilket till och med jag med 25 år inom sporten och prylnörd deluxe tycker märkligt

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Det bästa är ju att genomlida livet full av tvivel, och ångra sig på dödsbädden.

För att någon säger att något inte är det senaste så måste man inte byta. Samma med bilar, hus, tandborstar you name it.

Köper det jag vill ha, inte vad jagr snål nog att köpa.

Makten

Aktiv medlem
Jensen sa:
Det som däremot slagit mig de senaste två åren är hur det ökat rejält med 70-80k hojar som kommer ut på begagnatmarknaden med devisen ”ville pröva om mtb var något för mig, men det var det inte”, när folk köper så pass dyra hojar som instegshojar, vilket till och med jag med 25 år inom sporten och prylnörd deluxe tycker märkligt
Jag gissar på höginkomsttagare som inte begrep att man inte kan köpa sig duktig. Men för all del, det lär ju inte gå bättre med en enkel cykel. Sen finns det folk som har så mycket pengar att 70-80k är absolut ingenting. De behöver inte ens fundera. Bara köpa och sen vaska om det inte passade.

-------------

Edit: För egen del sätts gränsen till ganska stor del av att det blir pinsamt att ha en alltför fräsig hoj i förhållande till mina skills. Både inför mig själv och inför andra. Jag ligger redan långt över gränsen.

Senast ändrad:

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Tävlar man så är det vanligt med att optimera sin utrustning. Som motionär har det ingen större funktion.
Då gäller det att få ett hållbart ekipage.

Senast ändrad:

Mårten

Aktiv medlem
Jag insåg ca 2012 att jag inte blir snabbare av bättre material. Vilken cykel jag än sätter mig på går det lika långsamt, oavsett stig.

Jag är för osugen på att testa gränser och riskera krascher. Huvudet säger ifrån långt innan jag gör skäl för något annat än min 4 säsonger gamla 35kkr hoj. Har inte heller pannben för att bygga kondition nog att trampa något vidare...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer