Ekra upp ett hjulpar / byta nav

cykelphilip

Aktiv medlem
Hoy!

Jag tänker byta nav på ett par campagnolo khamsin asymetric g3 så att dem passar min cube cx. Är ganska säker på att navmåtten är 12x100mm fram och 12x142mm bak samt 160 mm skivbroms. Jag har aldrig ekrat ett hjul förut och förstår att det inte bara är en konst att få till rakt och fint, utan att det behövs en del verktyg och hjälpmedel för att lösa det.

Nån som är proffs på ämnet?
Vilka nav bör jag kika på?
Är det för dyrt och svårt att sätta sig in i jämfört med att lämna in nånstans? Vart lämnar man i så fall in dem?
Om jag ska göra detta själv, vart ska jag börja och vad behöver jag?

Spec:
https://www.campagnolo.com/AU/en/Wheels/khamsin
https://www.cube.eu/en/2017/road-triathlon/cross-race/cube-cross-race-blacknwhite-2017/

Peace

Senast ändrad:

etnica

Aktiv medlem
https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Jag antar att du inte bara skall ekra upp?

Om du bara skall ekra upp och sedan låta en cykelaffär göra resten så behöver du väll bara en ekernyckel. Du behöver dock beräkna ekerlängd och nippel längd. Finns kalkylatorer för detta t.ex.
https://spokes-calculator.dtswiss.com/en/

Som sagt meckigt och dyrt att bygga hjul själv men om man tycker byggandet i sig är roligt och har kapital till verktyg så är det bara att köra.

Mayhem

Aktiv medlem
Glöm det. Finns mig veterligen inga tredjepartsnav på marknaden som passar Campagnolos G3 ekring, och ser inte varför det alls skulle vara värt besväret för en instegsfälg som Khamsin.

cykelphilip

Aktiv medlem
okej, så kanske är ett dyrt och komplicerat projekt att bygga själv. Men är det inte billigare att hitta nav som passar och lämna in det? I jämförelse med att hitta ett nytt hjulpar?

kais01

Aktiv medlem
nu vet vi inte säkert om det är avvikande ekring just på fälgarna ts har.

men med vissa nav kan man beställa vilken borrning man helst önskar, t ex tune.

är det värt kostnaden och besväret i det här fallet? rätt tveksamt..

Singular

Aktiv medlem
cykelphilip sa:
okej, så kanske är ett dyrt och komplicerat projekt att bygga själv. Men är det inte billigare att hitta nav som passar och lämna in det? I jämförelse med att hitta ett nytt hjulpar?

Det är ett enkelt hjulpar av modern s.k. systemhjulstyp (dvs nav, fälgar och ekrar är gjorda för att fungera med varandra och typ bara varandra), vilket gör det rätt meckigt att byta ut enskilda delar.

Det är till att börja med ett hjulpar för fälgbromsar, så du har en fälg anpassad för just detta (och inte skivbromsanvändning) - i många fall funderar en fälg för fälgbroms alldeles utmärkt för skivbromsanvändning, men i det här fallet vågar jag tro att det kommer att bli pannkaka av allt; det är nog egentligen för få ekrar i framhjulet för vad som är vettigt för skivbromsanvändning, det är Campagnolos G3-ekring bak (med dubbelt så många ekrar men fortfarande få på ena sidan - du lär ha SVÅRT att hitta ett passade nav) och du lär knappast kunna återanvända ekrarna. Du får helt enkelt köpa allt (utom kaaaanske framfälgen, vilket vore synnerligen dumsnålt).

Sälj dina Khamsin-hjul och köp en uppsättning passande skivbromshjul istället. Jag lovar, det är billigare och bättre.

ooms

Aktiv medlem
Singular sa:
cykelphilip sa:

Det är ett enkelt hjulpar av modern s.k. systemhjulstyp (dvs nav, fälgar och ekrar är gjorda för att fungera med varandra och typ bara varandra), vilket gör det rätt meckigt att byta ut enskilda delar.

Det är till att börja med ett hjulpar för fälgbromsar, så du har en fälg anpassad för just detta (och inte skivbromsanvändning) - i många fall funderar en fälg för fälgbroms alldeles utmärkt för skivbromsanvändning, men i det här fallet vågar jag tro att det kommer att bli pannkaka av allt; det är nog egentligen för få ekrar i framhjulet för vad som är vettigt för skivbromsanvändning, det är Campagnolos G3-ekring bak (med dubbelt så många ekrar men fortfarande få på ena sidan - du lär ha SVÅRT att hitta ett passade nav) och du lär knappast kunna återanvända ekrarna. Du får helt enkelt köpa allt (utom kaaaanske framfälgen, vilket vore synnerligen dumsnålt).

Sälj dina Khamsin-hjul och köp en uppsättning passande skivbromshjul istället. Jag lovar, det är billigare och bättre.
För att inte tala om arbetskostnaden om det nu skall lämnas in. Det lär inte löna sig.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer