Ekrar när motorn sitter i navet

akos99k

Medlem
Finns det cykelhjul med motor i navet där ekrarna inte bryts av ? För att minska slitaget på den mekaniska drivlinan valde jag en cykel med ganska stor (och stark) motor i baknavet. Hålen i fälgen (dubbel botten) är borrade mot hjulets mitt, men ekrarna går till motorns ytterkant så ekern är ganska böjd där ekermuttern tar slut. När ekrarna på min cykel började gå av, 2-4 st/mån tyckte jag att hjulet var felkonstruerat. Butiken bytte kostnadsfritt, men de ville inte diskutera varför ekrarna gick sönder och bytena tog minst en vecka, irriterande när man pendlar till jobbet. Jag gav upp och sålde cykeln.
Det jag undrar är om det finns hjul där hålen är borrade snett för att passa ett stort nav. Eller finns det hjul där ekermuttern sitter ledad i en av bottnarna i fälgen, jag har för mig att det satt sådana hjul på min Miyata 100 från 1987.

Har du bilder på "härligheten" så man får se hur det ser ut?

En tanke - Kan man inte bara ekra hjulen så att det inte blir sådan böjning vid nippeln?Typ istället för 3-kors kör man lite kortare ekrar i 2 kors (nu är jag hjul-analfabet och kan inte terminologin så bra). Det borde ge ökat drag i ekrarna då motorn driver, men mindre böjning - och det gissar jag skulle kunna vara fördelaktigt här.

Tillbaka
Topp