Elak hoppande GX Eagle bakväxel
På min Rock Machine Blizzard så tycker växlarna ibland om att hoppa rejält. Jag snackar inte om att den hoppar lite mellan 2 kuggar, utan den tar i något förjävligt, gärna 9 växlar på en gång. Jag tror bara att det händer från de två största, och oftast så att kedjan lägger sig på en av de lägsta, med resulterande klonk, kras och tvärstopp. Gärna i något roligare tekniskt parti uppför.
Den har betett sig lika dant sedan ny (upplevde det första gången på cykeltur nummer 2 eller något), och det verkar inte ha blivit varken bättre eller sämre när jag bytt vajer/hölje, kedja, kasett eller bakväxel.
Just detta problem verkar inte påverkas av hur väl justerade växlarna är, eller om växelörat är riktigt justerat. När växlarna är dåligt justerade, så kan ju tveka lite när man går upp eller ner en kugg, eller att kedjan inte riktigt kan bestämma sig för vilken kugg den skall ligga på, men det är ju inte det som händer här, utan här snackar vi många växlar i ett stort hopp. Jag har inte experimenterat så mycket med B-skruven, annat än att ställa in den med Srams lilla verktyg, och med en spännrem som håller fjädringen komprimerad till mitt sag.
Jag har också noterat att rullarna glappar rejält, men undrar om det "ska" vara så? Det är lika mycket glapp på nuvarande bakväxel, som på den jag skrotade efter bara någon månad.
Under semester nyligen så har jag kört ett antal hyrcyklar med NX och SX eagle, där åtminstone en av dem var ganska dåligt injusterad, men det kom ju inte i närheten av vad mina växlar är kapabla till.
Växelörat justerar jag med en DAG-2.2.
Jag har alltid tyckt att GX-bakväxeln har en del inbyggt glapp, och vet inte om det är bättre på X01 eller XX1? Eller är de billigare/tyngre varianterna med stryktåliga? Funderar på om det är dags för en ny igen, för lite stenkänningar har den förstås hunnit få. Jag har ingra problem med att offra några kronor eller några gram för att få en växel som funkar bättre :)
Eller skall man dra till med en XTR M9100, som skall vara kompatibel med Eagle kasett? Kostar som en XX1 ungefär, vissa verkar anse att den är mer pålitlig.
Den har betett sig lika dant sedan ny (upplevde det första gången på cykeltur nummer 2 eller något), och det verkar inte ha blivit varken bättre eller sämre när jag bytt vajer/hölje, kedja, kasett eller bakväxel.
Just detta problem verkar inte påverkas av hur väl justerade växlarna är, eller om växelörat är riktigt justerat. När växlarna är dåligt justerade, så kan ju tveka lite när man går upp eller ner en kugg, eller att kedjan inte riktigt kan bestämma sig för vilken kugg den skall ligga på, men det är ju inte det som händer här, utan här snackar vi många växlar i ett stort hopp. Jag har inte experimenterat så mycket med B-skruven, annat än att ställa in den med Srams lilla verktyg, och med en spännrem som håller fjädringen komprimerad till mitt sag.
Jag har också noterat att rullarna glappar rejält, men undrar om det "ska" vara så? Det är lika mycket glapp på nuvarande bakväxel, som på den jag skrotade efter bara någon månad.
Under semester nyligen så har jag kört ett antal hyrcyklar med NX och SX eagle, där åtminstone en av dem var ganska dåligt injusterad, men det kom ju inte i närheten av vad mina växlar är kapabla till.
Växelörat justerar jag med en DAG-2.2.
Jag har alltid tyckt att GX-bakväxeln har en del inbyggt glapp, och vet inte om det är bättre på X01 eller XX1? Eller är de billigare/tyngre varianterna med stryktåliga? Funderar på om det är dags för en ny igen, för lite stenkänningar har den förstås hunnit få. Jag har ingra problem med att offra några kronor eller några gram för att få en växel som funkar bättre :)
Eller skall man dra till med en XTR M9100, som skall vara kompatibel med Eagle kasett? Kostar som en XX1 ungefär, vissa verkar anse att den är mer pålitlig.