Elak hoppande GX Eagle bakväxel

hungrig

Aktiv medlem
På min Rock Machine Blizzard så tycker växlarna ibland om att hoppa rejält. Jag snackar inte om att den hoppar lite mellan 2 kuggar, utan den tar i något förjävligt, gärna 9 växlar på en gång. Jag tror bara att det händer från de två största, och oftast så att kedjan lägger sig på en av de lägsta, med resulterande klonk, kras och tvärstopp. Gärna i något roligare tekniskt parti uppför.

Den har betett sig lika dant sedan ny (upplevde det första gången på cykeltur nummer 2 eller något), och det verkar inte ha blivit varken bättre eller sämre när jag bytt vajer/hölje, kedja, kasett eller bakväxel.

Just detta problem verkar inte påverkas av hur väl justerade växlarna är, eller om växelörat är riktigt justerat. När växlarna är dåligt justerade, så kan ju tveka lite när man går upp eller ner en kugg, eller att kedjan inte riktigt kan bestämma sig för vilken kugg den skall ligga på, men det är ju inte det som händer här, utan här snackar vi många växlar i ett stort hopp. Jag har inte experimenterat så mycket med B-skruven, annat än att ställa in den med Srams lilla verktyg, och med en spännrem som håller fjädringen komprimerad till mitt sag.

Jag har också noterat att rullarna glappar rejält, men undrar om det "ska" vara så? Det är lika mycket glapp på nuvarande bakväxel, som på den jag skrotade efter bara någon månad.

Under semester nyligen så har jag kört ett antal hyrcyklar med NX och SX eagle, där åtminstone en av dem var ganska dåligt injusterad, men det kom ju inte i närheten av vad mina växlar är kapabla till.

Växelörat justerar jag med en DAG-2.2.

Jag har alltid tyckt att GX-bakväxeln har en del inbyggt glapp, och vet inte om det är bättre på X01 eller XX1? Eller är de billigare/tyngre varianterna med stryktåliga? Funderar på om det är dags för en ny igen, för lite stenkänningar har den förstås hunnit få. Jag har ingra problem med att offra några kronor eller några gram för att få en växel som funkar bättre :)

Eller skall man dra till med en XTR M9100, som skall vara kompatibel med Eagle kasett? Kostar som en XX1 ungefär, vissa verkar anse att den är mer pålitlig.

Gillei

Medlem
Hade också strul med min GX... I mitt fall var det B-skruven var bekymret trots att jag ställde in den medan jag satt på och sambon skruvade. Slutade med att jag ställde in den utan sag och sen dess har den funkat perfa.

Har du uteslutit att problemet inte finns i kedjan alt. triggern samt att du har rätt offset i fram?

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag gissar på kedjan/oljan. De två största är väl narrow/wide så kedjan kan hamna fel på dom... det hände på min under första provturen också, men inte efter jag oljat in kedjan med ”min” olja

johfo

Aktiv medlem
min GX gjorde ett sånt jättehopp en gång i somras, såklart precis när jag kom in i en stökig och rejält brant uppförsbacke. Jag misstänkte att jag fått upp nån pinne eller nåt sånt som gått mellan kedja och kugg...men har egentligen ingen aning. Men som tur är har den inte gjort det fler gånger....än...

Valhalla_

Aktiv medlem
Eagle är lite känsligt för många växlingar på en gång när du trampar med lite kraft samtidigt. Då kan det hoppa och ha sig. Båda mina eagle drivlinor gör precis så och allt är 100% korrekt inställt, rakt osv. Så man får ta det lite lugnt, antingen lätta på trycket eller inte växla lika många steg åt gången.

Men om det slumpmässigt hoppar 9 steg så låter det som att något är jättefel..

kais01

Aktiv medlem
för ts skulle jag fundera på friktion mellan växelvajer och hölje. höljet kan då olyckligtvis kränga upp på kanten av kragen, vid handtag eller växel. när det släpper blir följden oönskat att högre växlar går i.

ny växelvajer med hölje är ju relativt billigt att testa.

smelk

Medlem
Har haft liknande problem och då var lagerna i frihjulsbodyn helt slut vilket gjorde att hela kassetten vred sig när man trampade på hårt uppför vilket resulterade i flera hopp samtidigt. Så kolla lagerna i bakhjulet/Kasetten!

hungrig

Aktiv medlem
Trodde att jag fick med all relevant info, men något glömmer man ju alltid :)
Sist det hände så var det under första turen med ny XX1 kedja. Har även hänt med ny GX kedja, och hände ju redan under första veckan med cykeln, så jag tror inte att det beror på slitna grejer.

Det är inte nödvändigtvis i samband med att jag växlar som detta händer, utan det kan lika gärna hända när jag cyklat på samma växel ett tag, och börjar ta i lite för ett brantare parti, få fart inför en step-up, etc. Jag är i allmänhet försiktig vid växling, och tar inte i med någon större kraft förrän efter några tramptag, just för att vara säker på att kedjan har "landat" ordentligt.

Det är inte växelföraren som hoppar - den ligger kvar uppe på största eller näst största kuggen, utan det är kedjan som får för sig att den skall vara i motsatt ände av kassetten.

Body och kassett har gått max 20 mil, och det var inte märkbart annorlunda när de var helt nya (GX kassett på XD body).

Narrow/wide är ju en intressant grej att kolla, det har jag inte tänkt på, men det rimmar ju med att det bara händer på de två största kuggarna. Inte helt konstigt att kedjan vill gå mot mindre kugg om den "halkar av" när man tar i. Jag får även testa med att justera B-skruven utan sag.

@Gillei, offset? position av framdrev och kedjelinje alltså? Kan/bör man ändra det från hur det ser ut från fabrik?

Eftersom det inte är växelföraren som rör sig, utan bara kedjan, så känns det inte som att det borde hänga på vajer/hölje eller reglage. Vajer och hölje har jag hunnit byta ett par gånger, utan att det gjort någon märkbar skillnad. Som sagt så hände det ju redan när den var ny, och var ju varken vajer eller reglage slitna.

smelk

Medlem
Även om bodyn och hjulet är helt nya bör du kolla om det är glapp där. Kan vara tex. en distans som aldrig satts på plats när hjulet byggdes.

Mrahvin

Medlem
Det låter verkligen jättekonstigt. Kan inte riktigt förstå hur kedjan kan hoppa 9 kugg utan att växelväljaren rör sig. Vinkeln på kedjan från övre trissan till kasetten måste ju bli helskum... Typ att kedjan ligger på tvären. Nu har du ju precis bytt växel men annars kan jag bara tänka mig något sådant om övre trissan är sjukt sliten och saknar några kuggar och glappar något grymt (och att b-skruven är heeelt off) . Kanske I kombination med en väldigt sliten kassett och/eller felmonterad kassett.

Kan du återskapa problemet i ett mekställ? Blir ju inte samma motstånd förstås men du kan ju prova att bromsa en del för att simulera (kanske med spännband så du har händerna fria).

BuTTuS

Aktiv medlem
Som sagt, de största dreven är Narrow/Wide. Om kedjan av någon anledning hamnar fel när den går upp på dom så kommer den att "rasa" ner sedan. Lek lite med B-skruven, det är inte säkert att den röda plastmallen för justering är det optimala...

hungrig

Aktiv medlem
Inget glapp som går att känna i body/kassett. De enda inblandade komponenterna jag kan komma på som är original är framdrev och reglage. Hjul, body, kassett, kedja, vajer, hölje och växelväljare har alla blivit bytta minst en gång.

Däremot glappar rullarna i mina ögon rätt mycket, men som sagt har det ju varit så på båda bakväxlarna.

När kedjan hoppar ner så ligger den mycket rätt i stort sett på tvären, det ser sjukt ut.

Det händer ju långt ifrån varje gång jag tar i, och är inget jag lyckats provocera fram när jag testat i samband med justering. I mekställ verkar allt vara frid och fröjd.

kais01

Aktiv medlem
det händer vid igångdrag alltså. låter isf misstänkt för att kedjan inte lägger sig rätt i narrow-wide läge, när den kommer runt snärtar den av, och sedan gör den dåliga kedjelinjen att den åker långt åt fanders?

b-skruven är nämnd. andra faktorer kan vara vriden kedja (!), eller att någon av tänderna på största dreven råkat böjas utåt. växelörat förstås, men det var kollat...

hungrig

Aktiv medlem
Ja, jag tycker det känns som att noggrann inspektion av narrow/wide är värd att göra, kanske i kombination med att testa olika lägen på B-skruven, snarare än att lita på den röda plastbiten från SRAM.

När jag tänker efter, eftersom det inte händer varje cykeltur, så kan det ju vara så att det händer när jag av någon anledning pillat med kedjan. Med originaldäcken hade jag mycket punkor, så då var bakhjulet av då och då. Nu när det hände senast, så var det ju efter montering av ny kedja, och jag har ju inte sett ett ord i SRAMs manualer om att man skall montera kedjan rätt med hänsyn till N/W.

Jag har lite att testa, innan jag slår till på en XTR-växel, eller blir förbannad och byter till 10-delat...

BuTTuS

Aktiv medlem
Kedjan ska väl "hitta rätt" av sig själv upp på de två största, men kanske kan det vara en ide att se till att den verkligen gör det om man varit av med hjulet...? (bara en killfundering)

Gillei

Medlem
Kastade främst ut offset men du har ju olika offset i din kedjekrans (jag har tex 6mm). Tänker mig att detta kanske kan krångla till det om det är fel?

Annars låter det verkligen skitskumt att samma sak händer trots att alla komponenter har bytts ut, och antingen har du haft världens otur med måndagsexemplar x2 eller så är felet där du inte letat.

Du nämner att kedjan hoppar utan att kedjestyraren gör det? Vad händer om du fortsätter trampa, utgår från att du hamnar tillbaka på rätt växel då? Har du kollat att du har rätt längd på kedjan? (Finns guide i manualen)

hungrig

Aktiv medlem
Denna tråden blev lite bortglömd. Inte så långt efter min senaste kommentar så klickade jag hem XT reglage och växelförare, sedan var det liksom inte så mycket att säga om det.

Tråk-Shimano, bara funkar.

Några månader senare, så funkar det fortfarande bättre än SRAM-prylarna någonsin gjort. Shimano har inte lika snygga förpackningar, men det kan jag leva med 😋

hungrig

Aktiv medlem
Ja, det börjar bli dags för ny kassett, och eftersom en GX kassett kostar lika mycket som att byta body till Microspline + en XT kassett, så kan jag ju lika gärna fortsätta Shimanofieringen av cykeln.

ejma

Aktiv medlem
Kedjan hoppade av nedre trissan när jag körde reltativt hårt på 3:e minsta kransen ute på en ganska plan stig. Kejdan tvärfastnade vilket inte var så kul på målrakan av min 5 km runda. Har sett att gen 2 av GX har en större korg kring den nedre trissan. Fungerar den bättre?
Håller med om att GX är svår att få gå rent. Alltid har jag någon krans som går lite orent.

Fulkinesen

Aktiv medlem
Jag har haft det där. Vet precis vad du menar. Det är antingen en dålig inställd B-skruv eller alternativt, som i mitt fall, ett något skevt växelöra.

Topp