Elcykel ett alternativ för trött förälder?

Tommi87

Medlem
Som rubriken lyder.
Att jobbpendla med cykel har för mig varit en stor njutning, ett sätt att värna om vår miljö, få träning och även ett sätt att spara pengar.
Men…
Som förälder med sömnlösa nätter har det tyvärr blivit mycket bilåkande det senaste.
Orken har helt enkelt inte funnits.
Funderar därför på att införskaffa en elcykel.

Jag har provat lite olika elcyklar (navmotor och mittmotor).
Gemensamt för alla var att det var av modellen ”damtralla” med navväxlar.
Oavsett motortyp har jag upplevt dem tunga och trögtrampade efter 25 km/h.
Är de mer sportiga modellerna med utanpåliggande växlar mer lik en vanlig typ racehybrid/cx eller är skillnaden mellan ”damtrallamodellerna” jag provat och de ”sportigare” elcyklarna inte så stor trots annan geo och utanpåliggande växlar?

Jag har 15km enkel väg.
Vill kunna ”trycka på” utan att det känns som ett extra motstånd när jag känner för det (på hemvägen brukar man ha piggnat till och ha lite mer energi än på morgonen).
Det är just på morgonen jag tror att om jag hade haft elassistans så hade jag skippat bilen.

Köpråd mottages gärna.
Tror det är något med mittmotor jag är ute efter, 500wh som minimum, stel gaffel och utanpåliggande växlar.
Rakt styre går bra men gärna bock om det inte sticker iväg allt för mycket.
Budget…
Vet inte, vill se/höra vad happy rekommenderar ut i från mina önskemål.

Tack på förhand
😃

ooms

Aktiv medlem
Jag tror det blir svårt att komma ifrån den där känslan. Du har 250W extra som trycker på upp till 25 km/h, klart det känns tungt när de helt plötsligt försvinner, oavsett cykel. 250W är mycket, du ska vara en rätt bra cyklist för att kunna trycka det över tid. Så självklart märks det när de försvinner, du kanske går från 400-450W ner till 150-200W när 25 km/h passeras.

bjorkkis

Aktiv medlem
Hade jag köpt en ny elcykel för pendling idag, hade jag förmodligen köpt denna: https://www.vanmoof.com/en-SE/s3?color=dark

Känns svårt att hitta något vettigare för den pengen.

Vill du bara ha en liten knuff och pengar inte är ett problem: Specialized Turbo Creo SL
Creo har bara 35nm och kommer inte upplevas lika trög när du går över 25kmh.

DJ_Datte

Medlem
Kan varmt rekommendera en Specialized Creo SL, den är helt underbar (har precis köpt, redan lagt 450KM på den).
Finns även Vado SL med samma system med rakt styre om det är i smaken i stället.

Mina nya bebisar (Creo SL och Levo SL):
DSC01705.jpg

Bilagor

• DSC01723 (2).jpg
    DSC01723 (2).jpg
    946.6 KB · Besök: 26

DJ_Datte

Medlem
Jag tror det blir svårt att komma ifrån den där känslan. Du har 250W extra som trycker på upp till 25 km/h, klart det känns tungt när de helt plötsligt försvinner, oavsett cykel. 250W är mycket, du ska vara en rätt bra cyklist för att kunna trycka det över tid. Så självklart märks det när de försvinner, du kanske går från 400-450W ner till 150-200W när 25 km/h passeras.
Det stämmer inte riktigt.

Det går absolut att få det att kännas helt naturligt. Jag cyklar min Creo SL med eco läget inställt på 20% Support / 80% Max effekt (Det betyder, 20% av din kraft, upp till 80% av motorns max, dvs, max +200W (motorn är 240w)).

Det betyder, att beroende på vind/underlag/motlut så trycker du runt 200w vid 23-24km/tim och får ca 240W då, och sen taprar det tills den lämnar över vid lite över 25km (upp till 29km, beroende lite på däck)... det är EXTREMT svårt att känna när motorn lägger av kan jag intyga.

Emil777

Aktiv medlem
Min (nu corona-stoppade) pendling går snabbare med grusräjsern än med el-cykeln.

Det enda som händer när jag trycker på med el-cykeln är att batteriet inte laddas ur lika mycket och jag blir svettig på ryggen. Tiden till jobbet blir ungefär samma oavsett om jag trycker på eller fincyklar. Men är det medvind eller raksträcka/nedför så kommer jag upp i 35-40km/t som mest. Men ofta är det marchhastighet 25km/t då det är grusväg jag åker på.

Men kan du leva med en medelhastighet på 25-28km/t är elcykel helt klart ett jättebra alternativ.
Lägg i en trög växel och fincykla till jobbet utan att bli svettig.
Oftast bästa stunden i vardagen för mig!

PS
min elcykel är en Crescent "Eloise"

NAnders

Aktiv medlem
Det stämmer inte riktigt.

Det går absolut att få det att kännas helt naturligt. Jag cyklar min Creo SL med eco läget inställt på 20% Support / 80% Max effekt (Det betyder, 20% av din kraft, upp till 80% av motorns max, dvs, max +200W (motorn är 240w)).

Det betyder, att beroende på vind/underlag/motlut så trycker du runt 200w vid 23-24km/tim och får ca 240W då, och sen taprar det tills den lämnar över vid lite över 25km (upp till 29km, beroende lite på däck)... det är EXTREMT svårt att känna när motorn lägger av kan jag intyga.

Spännande. Jag ser att Specialized utvecklar sina egna elmotorer - är denna typ av reglering av effekttillskottet unik för Specialized eller finns det fler tillverkare som har det? Det vanliga för mittmotorer är väl annars en relativt "dum" reglering av effekten i diskreta steg?

DJ_Datte

Medlem
Specialized är absolut längst fram (de har tex en inbyggd powermeter som du kan komma åt i garminen för user-effekt, det finns inte i någon annan vad jag vet). Shimano systemet har liknande inställningar, men vet inte hur "smart" den är. Specialized har tex också möjlighet att anpassa motorwatt mot din HR, om du kopplar pulsbandet till cykeln, tex.

Edit: det verkar som Bosch änltigen ger sig lite in i det spelet också, med lite inställningsmöjligheter, rapporterat från Eurobike på eMBN.

Fördelen med Creon (och fåtal andra) är att den är relativt lätt också, jag har varit på grouprides på väg o gravel, utan problem att hänga med utan att ha motorn på, tex. Det händer nog inte med en 25kg Crescent.

SocialGimp

Aktiv medlem
Spännande. Jag ser att Specialized utvecklar sina egna elmotorer - är denna typ av reglering av effekttillskottet unik för Specialized eller finns det fler tillverkare som har det? Det vanliga för mittmotorer är väl annars en relativt "dum" reglering av effekten i diskreta steg?
Motorn i Levo SL o Creo SL är en motor utvecklad av Mahle (Tyskland) på uppdrag av Specialized.

Det är så klart skillnad vid effektavbrottet vid 25 km/h på en effektsvag motor mot en "full fat"-motor.

Laan84

Aktiv medlem
Min fyra år gamla scott pendlare med Bosch är rejält trög över 25km/h pga ineffektiv växellåda vid motorn. Borde finnas system med mindre förluster nu tycker jag.

glitch

Aktiv medlem
Jag är inte jätteinsatt i elcyklar, men generellt sett så har väl cyklarna som känns mer som vanliga att cykla över 25 km /h / utan assist mindre batteripack. Batterierna blir ju en stor del av vikten.

Tänker mig att cyklar som eSilex, eller Ribbles eller typ Focus Paralane som är relativt lätta pga. mindre batterier, blir trevligare att framföra i högre farter / mer naturliga att köra utan assist.

Elhojtok

Aktiv medlem
Ja, om man vet något om cyklar så märker man skillnaden.

Faktum kvarstår: Det kommer alltid att bli trögare (och alltså kännas som en broms) när motorn slutar hjälpa till.
Vad skulle motorn annars fylla för funktion?
Det är förstås möjligt att Bosch har trög växellåda, men exakt hur märker du skillnaden menar du och vad har din kunskap om cyklar med saken att göra?

DJ_Datte

Medlem
Jo absolut, 320W i Creon är ju mindre, men + 1.8KG för att dubbla det till 640W hade inte ändrat känslan nämnvärt. Vikten ligger ju på rätt ställe så att säga, varken roterande, eller högt upp.

DJ_Datte

Medlem
Faktum kvarstår: Det kommer alltid att bli trögare (och alltså kännas som en broms) när motorn slutar hjälpa till.
Det är förstås möjligt att Bosch har trög växellåda, men exakt hur märker du skillnaden menar du och vad har din kunskap om cyklar med saken att göra?
Det handlar så klart till stor del om hur mycket motstånd, Levon om man kör den på turbo upp till 25, så märker man hur den börjar bromsa direkt motorn avtar, men då är det en MTB som har inte däck med jättebra rull på asfalt. Creon å andra sidan, så märker man väldigt lite iom att cykeln i sig rullar så otroligt lätt för att det är "bra cykel" helt enkelt, o då måste det typ va massiv vind eller motlut för att du ska märka en abrupt skillnad.

Laan84

Aktiv medlem
Om man kör utan assistans på plan mark från 0km/h så försvinner ert resonemang. Har du aldrig kört på en cykel med 5+ växlar internt i baknav och märkt skillnaden jämfört med externa växlar? En gång i tiden köpte jag en damcykel med nexus för att rulla runt i staden, jag stod inte ut länge innan den såldes…

Senast ändrad:

Elhojtok

Aktiv medlem
Om man kör utan assistans på plan mark från 0km/h så försvinner ert resonemang. Har du aldrig kört på en cykel med 5+ växlar internt i baknav och märkt skillnaden jämfört med externa växlar? En gång i tiden köpte jag en damcykel med nexus för att rulla runt i staden, jag stod inte ut länge innan den såldes…
Jo, det är riktigt. Jag har själv byggt om min elcykel från 7v Nexus till 10v utanpåliggande just för att få cykeln mer lättrampad utan el.
Så du menar att cykeln känns tungtrampad även från 0 km/h utan assist? Då är jag med.

Tommi87

Medlem
Tog mig tid för en titt hos några cykelhandlare och provcyklade ett par cyklar.

Provade:

Crescent Elton: Kändes inte som att den hade 80nm som på pappret. Man får trycka på en del själv för att komma upp i 25 trots full assistans.
Tungtrampad efter 25.

Bosch cx motor: Råstark upp till strax över 25 km/h. Bra för att dra kärra med! Tungtrampad efter 25.
Går att bara slötrampa och ligga i 25.

Specialized Vado 3.0: Riktigt pigg och lättcyklad. Får trycka på lite mer än med Bosch Cx motorn för att ligga i 25 (men inte mycket)
Motorstyrningen är riktigt fin och den av dessa cyklar absolut sömlösa/lenaste.
Känns riktigt pigg trots att den på pappret inte är den vridstarkaste.
Den av dessa cyklar mest lättrampade efter 25 (dock finns det fortfarande ett visst motstånd).

Ville prova en Specialized Creo sl eller Levo sl men dem fanns inte i någon av butikerna.

Ena butiken förklarade att den typen av cykling där man trycker på över assistansgränsen inte var bra för motorn och att dem har en kund vars motor gick sönder för att han gjorde just detta.
De rekommenderade någon av Spechelized Sl modellerna för mitt ändamål med just detta i åtanken.
Sl modellerna frikopplar motorn helt efter 25 (Vad jag förstod det som. Någon får gärna rätta mig om jag missförstått)

Skulle jag köpa någon av cyklarna så hade jag köpt Specialized Vadon.
Absolut roligast och skönast!
Dealbreakern för mig är trampmotståndet efter 25 och att den eventuellt inte håller för att trycka på efter 25.

Sl modellerna är på tok för dyra för min budget.
Skulle dock vilja provcykla en Creo Sl någon gång.
Kanske man blir så såld på den att man bjuder till lite extra över budget!

Så i dagsläget är det vanlig cykel som gäller och tyvärr lite bil…
Men ska göra mitt bästa för att det ska bli så mycket cykel som möjligt.
För alla vet: att inte cykla… det är att gå för långt!

Lill-Myran

Ny medlem
Vet inte om jag har något konkret tips, men jag lyckades nu för några månader sedan få sambon att också köpa elcykel, så nu har vi i familjen två stycken med lite olika motorer och batterier. Gemensamt för bägge är utanpåliggande växlar (i mitt fall 9, tjejen har 8).

Min Made Linum (finns på Cykelkraft) köpte jag 2018 och har trampats drygt 3200 km. Shimano steps mittmotor, 50 Nm i min version, tror de minskat till 40 något år senare. Jag märker också av när man kliver över 25-26 km/t och assistansen försvinner. Minst märks det föga oväntat i eco-läget som jag använder mest. Tycker min rullar riktigt bra, även över 25 km/t men den är såklart trög när man accar utan assistans. Beror nog mest på cykelns tyngd. Jag har också oftast två väskor bak + extra pakethållare fram och lite annan utrustning, så med jobbdatorn, matlåda, kläder mm så är det säkert 30 kg totalt för cykel och packning. Tror inte en vanlig cykel med den totalvikten hade varit mycket mer lättrampad.

Tjejens hoj är en Ortler Cty 1.0 från Bikester. Känns oväntat premium för det relativt blygsamma priset, men återstår att se hur allt känns efter lite mer användning. Bosch active line-motor som går märkbart tystare än min. Hon har även dämpad framgaffel som många brukar klaga över. Jag är dock rätt avis på den, klart bekvämare och den extra vikten och eventuell effektförlust när man "gungar fram" tror jag knappast märks på en elcykel. Batteriet har klart mindre kapacitet 300Wh, men jag upplever inte att det drar ut snabbare än mitt. Känslan är att båda våra cyklar går 50-70 km utan problem. Då använder min sambo dessutom oftare lite starkare effektlägen. Gissar att den nyare Boschmotorn är lite effektivare..? Min upplevelse är att Boschbatteriet tar lite längre tid att ladda trots den mindre kapaciteten.

Jag skulle nog inte vara så orolig för ett mindre batteri, men ts kanske vill ut på längre turer än jobbet tur och retur och då kan det såklart vara skönt med mer kräm. Jag skulle gissa att det går att komma till jobbet fram och tillbaka två ggr på en laddning, om man nu inte har alltför mycket backar och kör på högsta effekten. När det gäller Bosch (åtminstone tjejens cykel med active line-drivlinan) så går det också att byta till ett batteri med högre kapacitet. Dock en dyr historia med ett nytt 500Wh-batteri. Även om många förordar stel gaffel (ts kanske redan har bestämt sig för det?) så skulle jag testa cyklar även med dämpning. Skönt även om man mest kör på asfalt.

Elcykel är hur som helst ett riktigt skönt sätt att vakna till på innan en jobbdag, lagom motion utan att bli svettig. Lycka till med letandet!

SocialGimp

Aktiv medlem
Vet inte om jag har något konkret tips, men jag lyckades nu för några månader sedan få sambon att också köpa elcykel, så nu har vi i familjen två stycken med lite olika motorer och batterier. Gemensamt för bägge är utanpåliggande växlar (i mitt fall 9, tjejen har 8).

Min Made Linum (finns på Cykelkraft) köpte jag 2018 och har trampats drygt 3200 km. Shimano steps mittmotor, 50 Nm i min version, tror de minskat till 40 något år senare. Jag märker också av när man kliver över 25-26 km/t och assistansen försvinner. Minst märks det föga oväntat i eco-läget som jag använder mest. Tycker min rullar riktigt bra, även över 25 km/t men den är såklart trög när man accar utan assistans. Beror nog mest på cykelns tyngd. Jag har också oftast två väskor bak + extra pakethållare fram och lite annan utrustning, så med jobbdatorn, matlåda, kläder mm så är det säkert 30 kg totalt för cykel och packning. Tror inte en vanlig cykel med den totalvikten hade varit mycket mer lättrampad.

Tjejens hoj är en Ortler Cty 1.0 från Bikester. Känns oväntat premium för det relativt blygsamma priset, men återstår att se hur allt känns efter lite mer användning. Bosch active line-motor som går märkbart tystare än min. Hon har även dämpad framgaffel som många brukar klaga över. Jag är dock rätt avis på den, klart bekvämare och den extra vikten och eventuell effektförlust när man "gungar fram" tror jag knappast märks på en elcykel. Batteriet har klart mindre kapacitet 300Wh, men jag upplever inte att det drar ut snabbare än mitt. Känslan är att båda våra cyklar går 50-70 km utan problem. Då använder min sambo dessutom oftare lite starkare effektlägen. Gissar att den nyare Boschmotorn är lite effektivare..? Min upplevelse är att Boschbatteriet tar lite längre tid att ladda trots den mindre kapaciteten.

Jag skulle nog inte vara så orolig för ett mindre batteri, men ts kanske vill ut på längre turer än jobbet tur och retur och då kan det såklart vara skönt med mer kräm. Jag skulle gissa att det går att komma till jobbet fram och tillbaka två ggr på en laddning, om man nu inte har alltför mycket backar och kör på högsta effekten. När det gäller Bosch (åtminstone tjejens cykel med active line-drivlinan) så går det också att byta till ett batteri med högre kapacitet. Dock en dyr historia med ett nytt 500Wh-batteri. Även om många förordar stel gaffel (ts kanske redan har bestämt sig för det?) så skulle jag testa cyklar även med dämpning. Skönt även om man mest kör på asfalt.

Elcykel är hur som helst ett riktigt skönt sätt att vakna till på innan en jobbdag, lagom motion utan att bli svettig. Lycka till med letandet!
Det är fler som säger att Shimano överlag drar mer batteri än Bosch, så ditt antagande kan stämma.

DJ_Datte

Medlem
Tog mig tid för en titt hos några cykelhandlare och provcyklade ett par cyklar.

Provade:

Crescent Elton: Kändes inte som att den hade 80nm som på pappret. Man får trycka på en del själv för att komma upp i 25 trots full assistans.
Tungtrampad efter 25.

Bosch cx motor: Råstark upp till strax över 25 km/h. Bra för att dra kärra med! Tungtrampad efter 25.
Går att bara slötrampa och ligga i 25.

Specialized Vado 3.0: Riktigt pigg och lättcyklad. Får trycka på lite mer än med Bosch Cx motorn för att ligga i 25 (men inte mycket)
Motorstyrningen är riktigt fin och den av dessa cyklar absolut sömlösa/lenaste.
Känns riktigt pigg trots att den på pappret inte är den vridstarkaste.
Den av dessa cyklar mest lättrampade efter 25 (dock finns det fortfarande ett visst motstånd).

Ville prova en Specialized Creo sl eller Levo sl men dem fanns inte i någon av butikerna.

Ena butiken förklarade att den typen av cykling där man trycker på över assistansgränsen inte var bra för motorn och att dem har en kund vars motor gick sönder för att han gjorde just detta.
De rekommenderade någon av Spechelized Sl modellerna för mitt ändamål med just detta i åtanken.
Sl modellerna frikopplar motorn helt efter 25 (Vad jag förstod det som. Någon får gärna rätta mig om jag missförstått)

Skulle jag köpa någon av cyklarna så hade jag köpt Specialized Vadon.
Absolut roligast och skönast!
Dealbreakern för mig är trampmotståndet efter 25 och att den eventuellt inte håller för att trycka på efter 25.

Sl modellerna är på tok för dyra för min budget.
Skulle dock vilja provcykla en Creo Sl någon gång.
Kanske man blir så såld på den att man bjuder till lite extra över budget!

Så i dagsläget är det vanlig cykel som gäller och tyvärr lite bil…
Men ska göra mitt bästa för att det ska bli så mycket cykel som möjligt.
För alla vet: att inte cykla… det är att gå för långt!
Kan tipsa om att jag har sett flera Vado SLs (bland annat på Happy) fullutrustade (EQ modellen, med lampor, skärmar + pakethållare) beg för 28k or so. Det är full rimligt tycker jag för hur mycket cykel man får, och ingen annan elcykel mäter sig med den (förutom då Creo SL).

Tompot

Aktiv medlem
Specialized är absolut längst fram (de har tex en inbyggd powermeter som du kan komma åt i garminen för user-effekt, det finns inte i någon annan vad jag vet).
Användarens egna bidrag finns som ett utläsbart värde i alla Bosch-systems Canbus sedan Gen2 (2012) åtminstone. Den första displayen där man kunde läsa ut det ifrån var Nyon som kom 2013. Sedan dess har även COBI.Bike och även Kiox kunnat presentera denna data.

Du har inte en lämplig färdväg för att satsa på en Speed Pedelec istället, alltså en elcykel som assisterar till 45 km/h? Går under samma lagrum som moped klass 1. Har två sådana och de är det ultimata fordonet för landsbygden i varje fall.

DJ_Datte

Medlem
Användarens egna bidrag finns som ett utläsbart värde i alla Bosch-systems Canbus sedan Gen2 (2012) åtminstone. Den första displayen där man kunde läsa ut det ifrån var Nyon som kom 2013. Sedan dess har även COBI.Bike och även Kiox kunnat presentera denna data.
Fast kan du få in det som en vanlig powermeter i Garminen / Tracka det i strava / wahoo / valfri app? Det trodde jag inte (dvs, de sänder inte det med ANT+), momentan effekt är ju intressant ibland, men för seriös träning, så är ju förändring över tid det relevanta.

Tompot

Aktiv medlem
Fast kan du få in det som en vanlig powermeter i Garminen / Tracka det i strava / wahoo / valfri app? Det trodde jag inte (dvs, de sänder inte det med ANT+), momentan effekt är ju intressant ibland, men för seriös träning, så är ju förändring över tid det relevanta.

Ja och nej.

All data sparas i systemet som i sig självt är ett försök till att vara en av alla dessa Strava/Wahoo/valfri-app-appar. Så nöjer man sig med funktionaliteten i Bosch eBike Connect-appen så behövs inte export, men det finns möjlighet att exportera det i format som är läsbart för andra system. Men det är inte ANT+. Därav "ja och nej". :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer