Elcykel mountainbike

jurgenvon

Ny medlem
Elcykel mountainbike
Hej,

Jag går i tankarna om att köpa en elcykel/elmountainbike. Då jag ofta cykelpendlar till jobbet och även cyklar en del på fritiden vill jag ha en cykel som behärskar både gång- och cykelvägarna samt en del skogsstigar. Jag är relativt ny till detta med elmountainbikes och skulle således gärna ta emot tips och kanske några fallgropar att undvika.
Shoot! Högt och lågt! En "pendlarcykel" som även ska vara rolig att cykla med efter skogsstigen. Jag har en budget på omkring 40.000.

/jurgenvon

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykel mountainbike
Hur tänker du låsa den på jobbet och hemma? Finns låst cykelrum på jobbet t.ex? Förvara den inomhus hemma?
Det hade varit avgörande för min del i alla fall, om det ska vara något tjusigt eller billigast möjliga.

jurgenvon

Ny medlem
Elcykel mountainbike
Den kommer förvaras låst inomhus, både hemma och på jobbet. Tanken är inte att köpa det billigast möjliga, utan snarare det bästa möjliga inom min budget.

SocialGimp

Aktiv medlem
Elcykel mountainbike
Var i landet bor du? Hur mkt pendling är det? Vad menar du med skogsstigar (typ grus/gångvägar eller mer brötigt o brant)?

Tänker att en "riktig" eMTB slits onödigt mkt av att långpendlas, d v s det blir lite overkill med byte av dyr kassett, kedja o mjuka däck väldigt ofta.

Budgeten är kanske lite för liten för en fullfjädrad eMTB, skulle väl vara en Stilus (Decathlon) då möjligen. Kan man få en Radon Render för 40'?

jurgenvon

Ny medlem
Elcykel mountainbike
Jag bor i Norrbotten vilket innebär mycket snö mellan månaderna december-april. Pendlingen varierar, jag cykelpendlar inte varje dag i.o.m. pandemin, men avståndet är omkring 10km enkel väg. Skogsstigar skrev jag som ett samlingsnamn för mer utforskande cykling, såsom just stigar i skogen, mer lerigt underlag, grusvägar eller dylikt som dyker upp längst den utforskande turen.
Cykeln behöver nödvändigtvis inte vara fulldämpad, om än det känns som ett plus.
Jag tackar för tipsen och ska läsa in mig i cyklarna.

Topp