Elcykel - Pendling

LSG

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Måste erkänna att racern är i förrådet och att jag sedan tre veckor pendlar på en Giant elcykel. Skillnad: Cykling varje dag. Riktigt bra träning när jag känner för det då det bara är att trampa på när elmotorn lägger ner vid 23 km/H. Snittfart på 2.2 mil enkel väg strax över 25 km/H. En intressant erfarenhet är att batteriet klarar sig bättre när man stället den på max. Det verkar som om man snabbare kommer upp i hastigheter som gör att batteriet kopplar ur vilket leder till mindre uttag ur batteriet. Bra investering? Svar nej, snarare den bästa investering jag gjort.

Pigmachine

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Nja... hen rör ju på benen i alla fall, så helt kass investering var det ju inte.. skulle dock inte själv prioritea el-cykel köp före...ehh någonting?

perzzon

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Kul att höra en positiv upplevelse.
Tror detta är framtiden för många pendlare även om de flesta entusiaster så klart kommer fortsätta utan i överskådlig framtid.

teamthrone

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Jag skulle kunna tänka mig elcykel för att undvika svettningar.. Jag har ca 1mil pendelväg och saknar dusch vid ankomst. Allt över 2km och en hastighet över 5kmh leder till att jag svettas ymnigt om jag då har motor i d få uppförsbackar kan jag med lite tur undvika att svettningarna bryter ut... Jag hatar att åka kommunalt och moped drar ju bensin

geologen

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Ja, tänk om bara 10 procent av alla som jobbpendlar med bil skulle byta till elcykel - vilken skillnad i trafikintensitet det skulle bli! Förhoppningsvis kan elcyklar funka som en öppning in i cykelvärlden för en del av dem så att de skippar elcykeln, åtminstone vissa dagar, eller fastnar i frihetskänslan och börjar cykla (mer) på fritiden.

Gurra

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Många som vill, men inte orkar (reumatism, ålder, ingen dusch, lathet, osv..) passar elcykeln perfekt för. Även om en bra elcykel kostar ca 15000 kr så är det mkt billigt om man jämför med moppe eller bil..

Akabei

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Jag köpte en elcykel på rea förra hösten, en tantcykel, men den var så j-a ful så jag köpte en skrothoj med schysst aluram och satte allt på. Först monterade jag batteriet i ramens "trekant" men sen ett tag tillbaks har jag batteriet i en ryggsäck istället. Nu kan jag cykla mina två mil till jobbet utan att behöva duscha när jag kommer fram. :-)

LSG

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Helt rätt att det "oftast" går fortare med en racer. För mig blev det dock lite för stor påfrestning med cykelpendling fem dagar i veckan, 4.4 mil, vilket ledde till val av bil en del dagar. Om det nu tar ca 48-49 minuter att cykla på elcykeln, där stopp för rödljus mm ingår, jämfört med ca 45 minuter på racern en BRA dag så ligger det 3 minuter på minussidan. På plussidan ligger ingen bilpendling (inga köer), valfri nivå på träning, cykling fem dagar av fem. Sprang maran förra året och betecknar mig som hyfsat insatt när det gäller fysisk träning och elcykeln som träningsform i kombination med nyttan som pendlingsfordon är helt enkelt riktigt bra. Man kan i stort välja pulsnivå kroppen kommer att arbeta på vilket kommer att styr vad kroppen väljer att förbränna. För övrigt tror jag att val av bra kvalitet på cykeln är avgörande.

(Den bästa träningen är den som blir av, åtminstone för min del.....)

siven

Ny medlem
Elcykel - Pendling
jag är sugen på att skaffa elcykel för att kunna pendla till jobbet oftare 2.3 mil. som det är nu blir det typ varannan dag och med lite assistans skulle man ju kunna ta lite blåsigare dagar och även dagar då man är sliten. 25 kmh gör man oftast ganska lätt på racer och jag pendlar på landsväg så jag har inga problem med start stopp eller så bara lite backar och vind. Enda problemet för mig just nu är att alla elcyklar att döma av utseende och komponenter är riktade till tanter eller äldre farbröder. när det finns en elcykel som är som en sportig hybrid är jag på. Det optimala skulle vara typ en cyclocross med motor som hjälper när man inte riktigt kan hålla 25km/h jag vill max tappa 2 km/h när jag cyklar oassisterat på en elcykel gentimot vad jag skulle köra på min vanliga cross.

VO2max

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Köper man ett kit på nätet och slänger det på nån hoj man redan har så behöver det inte bli dyrarere än 6000kr och då får man en piggare och starkare modell än de som säljs i butik

Perfekt pendlingshoj om man cyklar långt och pfta imho och jag plockar ändå ut 15km trampa då jag stänger av motorn för motion

abc

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Jag har gått i elcykeltankar rätt länge nu, men utbudet i Sverige är verkligen dåligt. Det mesta är antingen av låg kvalitet, eller otroligt fult. Rose-cykeln ovan var väl en av de första jag sett som ser någorlunda bra ut, men den är nog lite väl dyr för mig... Tror jag.
En annan cykel jag hittade i dag som ser vettig ut men som även den är dyr är Trek Valencia+: http://www.trekbikes.com/uk/en/bikes/town/utility/valencia/valencia_plus
Är det någon som har några erfarenheter av den? Den finns att köpa för 22 995 kr i ett antal butiker i Göteborgstrakten, och antagligen också i andra delar av landet. Det är fortfarande lite väl dyrt för min smak, men jag ska försöka provcykla den i veckan om det är möjligt.

Senast ändrad:

geologen

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
På väg hem från bussen för en stund sen blev jag passerad av en vikbar elcykel. Den surrade förbi lite försiktigt. En vikbar cykel är ändå så ful så ett batteri stort som två mjölkkartonger inte gör så mycket...

benqvist

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Min hybrid blev stulen för ett par veckor sedan och nu väntar jag på att försäkringsbolaget skall reglera detta. I början tänkte jag köpa en liknande cykel men efter timmar av surfande hittade jag elcyklar från Kalkhoff och Raleigh som egentligen är likadana cykel fast med olika märken på ramen. Dessa cyklar är utrustade med hydraulisk skivbroms och Shimano Alfine navväxel. Elmotorn på 250w stöder upp till 25km/h och batteriet på 18ah klarar 14 mil på en laddning. Priset fär en sådan här cykel blir drygt 25000 skr i Tyskland och är säkert en del dyrare här i Sverige. Lithiumbatteriet verkar ha en begränsad livslängd på 2-3 år och måste sedan bytas ut till en kostnad av minst 5000 skr. Stämmer detta? Finns det andra godkända cyklar på marknaden med liknande prestanda som inte är väsentligt dyrare?

Atlas

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> På väg hem från bussen för en stund sen blev
> jag passerad av en vikbar elcykel. Den surrade
> förbi lite försiktigt. En vikbar cykel är
> ändå så ful så ett batteri stort som två
> mjölkkartonger inte gör så mycket...

I beg to differ..

Brmptn.JPG

Håller på med ett litet uppgraderingspaket till den. Elmotor och nya alfine-10/gripshift...

abc

Ny medlem
Elcykel - Pendling
benqvist skrev:
> [...] elcyklar från Kalkhoff och Raleigh
> som egentligen är likadana cykel fast med olika
> märken på ramen.

Kalkhoffs elcyklar såg onekligen intressanta ut. Meddela gärna om du hittar något ställe där man kan köpa dem i Sverige. tcmcykel.se verkar ha en hel del av deras modeller, men inte just den som jag tyckte såg mest intressant ut, Kalkhoff Pro Connect Disc.

johan44

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Lycka är att fynda elcykel på blocket, tidigare körd av 92-årig farbror. Nu med schystare v-bromsar och stänklapp fram för att skona drivpaketet i busväder. Hustruns pendling är räddad. Känns helt ok, testade just innan Scott med Boschmotor på cykloteket, den var bättre men kostade 26000:-...

Bilagor

• elis.jpg
    elis.jpg
    129.4 KB · Besök: 78

johan44

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Jepp, den är bättre. Antar att Bosch-systemet på den är i princip nyutvecklat medans Panasonic som sitter på monark har ganska många år på nacken. Men det kostar som sagt... :)

stef

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Ruggigt sugen på att bygga om gammel mtb:n, skulle vara trevligt för att kunna köra dagar man är sliten, men känner mig själv och inser att de snart kommer rapporteras om att en cykel i 90 på motorvägen...

Bäst att låta bli :o/

Snuten

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Förresten, när man räknar på hur miljövänligt det är att cykelpendla till jobbet (alá pendlarsvettostyle) tar man då med i beräkningen all energi som går åt för extra duschande och klädtvättande?

rikard

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Extra duschande blir någon krona om dagen i energi, förmodligen samma miljöbelastning som att använda ACn några minuter om dagen.

Om man inte har extremt höga krav på fräschören på kläderna man cyklar i blir det dock mindre tvätt än vanligt eftersom ens vanliga kläder håller sig fräschare längre när man inte reser i dem.

Snuten

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
rikard skrev:
> Extra duschande blir någon krona om dagen i
> energi, förmodligen samma miljöbelastning som
> att använda ACn några minuter om dagen.
>
> Om man inte har extremt höga krav på
> fräschören på kläderna man cyklar i blir det
> dock mindre tvätt än vanligt eftersom ens
> vanliga kläder håller sig fräschare längre
> när man inte reser i dem.

Har du Tysk statistik som bevisar det?

Skojade

Men allvarligt talat, en dusch, om man verkligen räknar med hela paketet med reningsverk, distribution, uppvärmning, avloppsrening, hygienartiklar mm, undrar om någon försökt räkna ut ett medelvärde på hur mycket energi/miljöbelastning/kostnad en sådan kan generera? Det kan inte vara lite.
Hörde något någon gång om en person från Afrika som uttryckte sin förvåning över att vi tvättar oss i dricksvatten här i Sverige. Inte för att jag vill ifrågasätta att vi gör det, skönt att slippa få amöbor och parasiter i munnen när man står och sjunger i duschen, men det kan ge lite perspektiv på hur vi ser på resursanvändningen.

David_J

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Om man duschar på jobbet efter att man cyklat dit eller hemma in man åker till jobbet spelar ju ingen större roll..
Om man sen ser sin cykelpendling som den dagens träning så genererar den ju inte mer tvätt heller än om man tränar efter jobbet (om inte man kör i rena kläder på hemvägen förstås).

johan44

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Vattnet värms förmodligen med nån form av förnybart bränsle. Tillgången på vatten är ju också lite olika i afrika och sverige och det är ju en resurs som det inte blir mer av i tex afrika om vi slutar slösa. Indirekt vatten däremot som används för produktion av tex kaffe och kläder, det är en annan femma.

Sir Rodney

Ny medlem
Elcykel - Pendling
Jag bor för tillfället i ett bergigt, välmående land där elcyklarna blivit väldigt populära.

En bieffekt är att man tvingas vänja sig vid att i daglig pendling bli kränkt i uppförsbackar av damer på damcykel som tillsynes oberörda trampar förbi. Första gången fick jag en mindre chock innan jag insåg att det var fråga om en elcykel!

Vid träning kan det dock funka fint som motivation, att t ex i en lång 6% backe få syn på en upprättsittande tjock gubbe som närmar sig bakifrån kan ge nya oanade krafter..

Jerry

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Sir Rodney skrev:
> Jag bor för tillfället i ett bergigt,
> välmående land där elcyklarna blivit väldigt
> populära.
>
> En bieffekt är att man tvingas vänja sig vid att
> i daglig pendling bli kränkt i uppförsbackar av
> damer på damcykel som tillsynes oberörda trampar
> förbi. Första gången fick jag en mindre chock
> innan jag insåg att det var fråga om en elcykel!
>
>
> Vid träning kan det dock funka fint som
> motivation, att t ex i en lång 6% backe få syn
> på en upprättsittande tjock gubbe som närmar
> sig bakifrån kan ge nya oanade krafter..

jag blev omkörd tre ggr av samma snubbe på elcykel på väg till en lvg träning i somras. tredje gången jag körde om honom såg jag till att hålla upp farten.

träningspasset gick åt skogen då jag bränt ur benen för mycket men va f.n:-)

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
LSG skrev:
> Bra investering? Svar nej, snarare den bästa
> investering jag gjort.

You name it!!

Tar upp den här gamla tråden för jag har precis byggt om en gammal Biltema-cykel till el, just för att ha att pendla med varje dag. Har bytt arbetsgivare så nu har jag cykelavstånd och tänkte att det måste ju utnyttjas till max. Men man vill ju inte ta ut sig för mycket så man inte "orkar" cykla på kvällen eller helgen. Så... beställa lite billiga grejjer från Alibaba också bygga en dag så var det klart!! Resultatet blev som bilden här, har just fixat dit batteriet ordentligt, tror den är så gott som klar nu.

Har pendlat några dagar och måste säga att detta är ju fantastiskt bra, idag körde jag tre mil på hemvägen i rätt kämpig motvind. Kör på assist så jag får trampa lite själv, vilket man ju gör för att det ska gå extra fort :) ligger på 25-35 km/h beroende på lite. Man kan ju välja att trampa bara ytterst lite och komma fram utan ansträngning, men jag föredrar att få iaf lite träning. Grymt fort går det också, känns som man snabbt kommer bli bortskämd med detta.

Räknade idag på vad det kostar att ladda den också, det kostar ca 1 öre!!! Då har jag iofs inte räknat med förluster, säg 2 öre då, inkl allt plus moms :) det är ju sjukt billigt. Batteriet tar man av och laddar på jobbet inne någonstans. Sedan bara smacka dit det och köra vidare. Jag tycker för närvarande att det här måste ju vara en av de bästa uppfinningarna sedan hjulet :) kan lätt ersätta bilen för de flesta ärenden. Hoppas fler pendlare får upp ögonen för detta så biltrafiken minskar lite.

Bilagor

• Elcruiser batterifix.jpg
    Elcruiser batterifix.jpg
    110.4 KB · Besök: 107
Elcykel - Pendling
Bra där Sambal. Jag fortsätter vänta otåligt på mitt Copenhagen Wheel. Vill slippa vilodagar från pendlingscyklingen. Förseningar på tåg och köer ska förhoppningsvis bli ett minne blott.

Om jag cyklar varje dag 7-8 månader om året kommer jag ha tjänat in hjulets kostnad inom dess beräknade livslängd (batteriets alltså). Sparar ju inte på både pendelkort och eller bilresor.

När jag var liten och bodde utanför platta Kalmar fanns det en liiiten backe. Där fantiserade jag om att ha ett eldrivet fordon o tuffa upp för den där backen med. Det skulle inte behöva gå så fort tänkte jag och jag var aldrig sugen på moped senare men med elcyklarna väcktes den där gamla fantasin till liv igen :).

Jag tänker mig att jag, till hösten, ska kunna pälsa på mig och sitta och mysa på min elcykel utan att svettas som en ko och allt ska kännas harmoniskt :)

Jon

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
Har funderat att bygga om sönernas cyklar till el. Hur funkar elcyklar/elcykelkitt när det blir rejäla motlut? Bor på hallandsåsen så backen hem från skolan är ca 3km lång med 5-15% lutning. De behöver lite hjälp för att ta sig uppför backen men trampar ändå.

adrianm

Medlem
Elcykel - Pendling
Sambal Oelek skrev:
> Räknade idag på vad det kostar att ladda den
> också, det kostar ca 1 öre!!! Då har jag iofs
> inte räknat med förluster, säg 2 öre då, inkl
> allt plus moms :) det är ju sjukt billigt.

Batteripack 2500:- klarar 500 laddningar ~ 5kr/laddning
Ström 36V @ 10Ah = 360Wh ~ 30öre/laddning
(Räknat på Biltema batteri)

Billigt men definitivt mer än ett öre

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Elcykel - Pendling
adrianm skrev:
> Batteripack 2500:- klarar 500 laddningar ~
> 5kr/laddning
> Ström 36V @ 10Ah = 360Wh ~ 30öre/laddning
> (Räknat på Biltema batteri)

Idag fick jag tag i en sådan wattmeter som man kopplar på eluttaget, mätte en laddning från nästan tomt. Det gick 0,31 kWh att ladda ett 36V/10Ah batteri. Bra bra, det blir ju typ 10 öre.

Topp