Många av de elcyklar som säljs till överkomliga priser är usla, med lager och annan utrustning av sämre än Jula/Biltemakvalitet.
En elcykel som säljs som oregistrerat fordon i Sverige, dvs som fordonet cykel, får endast ha elmotorn som tillsats. Man måste före tramporna runt i en trampliknande rörelse för att motorn ska driva.
Själva cykeldelesutrustningen är ofta av sådan standard att man inte ska förväntra sig någon högre snitthastighet.
För att kunna bringa upp cykeln i högre farter med elmotorn så krävs högre spänning. Minst 24 Volt. För att kunna komma dit krävs stor batterisats = hög vikt och dyrt. Mem man då ska förvänta sig längre räckvidd krävs stor batterikapacitet. Nu närmar vi oss alltså ett fordon som borde väga omkring typ 100 kg.
En del elcyklar tror jag kan laddas vid rullning, men då tappar du istället fördelen med frirullning.
I övrigt är en elcykel för klumpig för att kunna trampas i högre farter.
Alltså för att kunna pendla 30 km på en elcykel i högre snitt än du kan få av en racer/cross, får du betala mycket, om det fordonet alls går att hitta.
Jag har själv en inregistrerad EU-moped med elmotor, som du kan pendla 30 km på om du laddar den på jobbet.
- dyr
- tung = 175 kg
- dyr försäkring 4000 kr om året
- små hjul, lätta att köra omkull på lösgrus
- batterierna funkar inte när det är kallare än + 5 grader.