Elcykel?!?

VO2max

Aktiv medlem
Elcykel?!?
Nån som har erfarenhet av elcyklar?

Funderar på att börja pendla med elcykel om det går, jobbigt att trampa hela tiden
Har 30km att färdas varav 6km är grusväg så det lär väl suga en del kraft ur batteriet

Tips på bra modeller?
 

Supertramp_

Ny medlem
Elcykel?!?
Undrar bara om man skulle accepteras på träningsrundorna (vem kommer på bästa texten till pratbubblan)?
elcykel.JPG ht=469
 

bengt

Ny medlem
Elcykel?!?
Många av de elcyklar som säljs till överkomliga priser är usla, med lager och annan utrustning av sämre än Jula/Biltemakvalitet.
En elcykel som säljs som oregistrerat fordon i Sverige, dvs som fordonet cykel, får endast ha elmotorn som tillsats. Man måste före tramporna runt i en trampliknande rörelse för att motorn ska driva.
Själva cykeldelesutrustningen är ofta av sådan standard att man inte ska förväntra sig någon högre snitthastighet.
För att kunna bringa upp cykeln i högre farter med elmotorn så krävs högre spänning. Minst 24 Volt. För att kunna komma dit krävs stor batterisats = hög vikt och dyrt. Mem man då ska förvänta sig längre räckvidd krävs stor batterikapacitet. Nu närmar vi oss alltså ett fordon som borde väga omkring typ 100 kg.
En del elcyklar tror jag kan laddas vid rullning, men då tappar du istället fördelen med frirullning.
I övrigt är en elcykel för klumpig för att kunna trampas i högre farter.

Alltså för att kunna pendla 30 km på en elcykel i högre snitt än du kan få av en racer/cross, får du betala mycket, om det fordonet alls går att hitta.

Jag har själv en inregistrerad EU-moped med elmotor, som du kan pendla 30 km på om du laddar den på jobbet.
- dyr
- tung = 175 kg
- dyr försäkring 4000 kr om året
- små hjul, lätta att köra omkull på lösgrus
- batterierna funkar inte när det är kallare än + 5 grader.
 

earnstrom

Aktiv medlem
Elcykel?!?
En kompis köpte precis en sånhär:
http://www.ecoride.se/produkter/elcyklar/aveny-delux.aspx

Han har problem med handlederna som gör att han inte skulle tåla en hoj med en ngtsånär rejsig sittställning. Så för honom är det säkert ett vettigt alternativ.

Jag tyckte dock hojen i fråga kändes billig (den var dessutom uselt monterad) och skranglig. Ganska tung att trampa också, även om man naturligtvis fick el-hjälp. Den känns som en onormalt lättrampad gammal tung dam-cykel. Jag vill mena att de allra flesta utan fysiska handikapp kommer ta sig snabbare och mindre ansträngande fram med en sportig hybrid-hoj.
 

Erik Sandblom

Aktiv medlem
Elcykel?!?
zintoo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill mena
> att de allra flesta utan fysiska handikapp kommer
> ta sig snabbare och mindre ansträngande fram med
> en sportig hybrid-hoj.


Eller kanske en liggcykel med elmotor? Den här motorn driver på kedjan och inte på hjulet. Fördelen är att man får kraften genom växlarna, så motorn jobbar hela tiden på ett optimalt varvtal. Nackdelen är att det krävs en liggcykel, fast liggcyklar är ju snabbare på så vis att luftmotståndet minskar.

http://www.ecospeed.net/emddet.html
 
Elcykel?!?
Säger bara Monark ECO!!
Ligger på ordinarie pris 16000:-(smygreklam men siggecykel i vby har den för 13000:-)

Väger ca 22kg
26 volt litiumbatteri på 10 amperetimmar det ger ca 5mils räckvidd på en laddning

När det gäller kvalitet så ligger den förmodligen bland dom bästa! Posten använder den i vissa kommuner och den har används i finlands vinterklimat under 2 år på test utan problem!
Sen att motorn driver på kedjan så att det 3växlade nexusnavet även fungerar som växellåda till motorn är ju ett plus.

Den elmopeden bengt har verkar ju helt onödig när vi kollar pris och hur den fungerar!

-Inget krav på mopedhjälm
-Inget krav på trafikförsäkring då den klassas som cykel
-Lätt 22kg
-Funkar på vintern!(som sagt den är testad under ett par år i finlands vinterklimat)
-Kraftig kontruktion, skulle klara samma last som en postcykel om alla packmöjligheter varit på
 

Bilagor

  • 5401861532.jpg
    5401861532.jpg
    12.6 KB · Besök: 101

steen

Aktiv medlem
Elcykel?!?
Såg en elcykel på Sportson. Kommer inte ihåg fabrikat, men batteripacket (li-ion) sitter snyggt i en kassett under pakethållaren. Går lätt att ta med sig om man ställer ifrån sig cykeln.
Man fick titta två gånger för att se att det var en elcykel.

/steen
 

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
Elcykel?!?
Joakim Quensel skrev:
-------------------------------------------------------
> Undrar bara om man skulle accepteras på
> träningsrundorna (vem kommer på bästa texten
> till pratbubblan)?
>


Han säger: Jaja, den är ju rätt aero för att vara en permobil!
 

perzzon

Aktiv medlem
Elcykel?!?
jojjesthlm skrev:
-------------------------------------------------------

> Sen att motorn driver på kedjan så att det
> 3växlade nexusnavet även fungerar som
> växellåda till motorn är ju ett plus.

El-motorer behöver som bekant inte några växellådor så det är knappast någon fördel
 

Tomaso

Aktiv medlem
Elcykel?!?
Nibbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag ska bygga mig en cargobike i vinter kommer
> det bli en Magic Pie motor från Golden Motor:
> http://www.goldenmotor.com/ - klicka på Hub
> motor. Finns färdiga kit på Ebay.

Du lär få en välbalanserad cykel med ett nav på 7,5kilo. vad väger komplett paket måntro? 15 kilo?
 

toke

Ny medlem
Elcykel?!?
perzzon skrev:
-------------------------------------------------------------------------------
>El-motorer behöver som bekant inte några växellådor så det är knappast någon fördel

Nej, men dom måste ju fortfarande vara kopplade till hjulet via ngt som bestämmer utväxlingen. Det borde ju funkar hur bra som helst att kunna "dreva om" när man kör.
 

geologen

Aktiv medlem
Elcykel?!?
Det jag inte skulle vilja ha på en elcykel är en motor som kan driva runt kedjan även när man slutar trampa. Därmed är det väl i nåt av naven som är aktuellt som placering.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Elcykel?!?
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Det jag inte skulle vilja ha på en elcykel är en
> motor som kan driva runt kedjan även när man
> slutar trampa. Därmed är det väl i nåt av
> naven som är aktuellt som placering.

Men motorn får ju inte driva om man inte trampar. Annars blir det en moped. Därför har man växlar också.
 

Tordnado

Ny medlem
Elcykel?!?
Jag kör elcykel till jobbet. 12km enkel resa i ganska kuperad terräng. Jag köpte ett kit och satte på min citycykel. Dvs framhjulsdrift sen köpte jag ett betteri från usa, ca 25 volt och 24 Ah. Motorn får max ge 250W för att klassas som cykel. I styrboxen finns en koppling som man enkelt kan ta bort då ger motorn 500W. :-) Naturligtvis sysslar jag inte med sådana olagligheter men om jag skulle gjort det så går det i nästan 30km/h. Dock är den svag i uppförsbackarna, verkningsgraden sjunker ju också enormt vid lågt varvtal. Batteriet räcker ca 24 kilometer innan låg spänninglampan börjar lysa. På slät väg med lite större insats från mig så räcker det säkert det dubbla.

Elcykel är för övrigt fantastiskt, om man känner sig lite krasslig kan man ändå ta cykeln till jobb. Du behöver inte ha träningskläder och duschmöjligheter på jobb. Trots detta tenderar man att trampa på ganska ordentligt, ju snabbare det går desto roligare.

För att ha någon större nytta av 250W som endast får ge hjälp upp till 20km/h får man vara väldigt otränad eller lat/glidig.

Drömmen är en 1000 W på mtb,n. Det hade blivit riktigt riktigt roligt :-)
 

42Hz

Aktiv medlem
Elcykel?!?
Nu har han skaffat ett biltema hjul med skivbromsfäste, ser lite mer ändamålsenligt ut, respekt att fräsa sina egna drev!

file.php
 

Guldfinger

Ny medlem
Elcykel?!?
Efter lite påtryckningar från frun så har även vi en elcykel. Blev denna från CRC http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55968

För det priset fick det bära eller brista tänkte jag. Har tidigare idag cyklat till andra sidan stan för att handla med den. Då det är uppför hela vägen hem (8km) så är det en härlig känsla att kliva in i huset utan svett och flås. Cykeln tycker jag känns helt okej för att vara en damcykel. Den är något cruisig i stilen med högt styre och dämpgaffel och dämpad sadelstång. Den kändes inte speciellt tung eller så men vågen landar på 27kg. Då batteriet bara är på 24V, 4.2Ah resp 3kg så undrar man hur det hela kunde bli så tungt. Den har shimano 8vxl baknav utan fotbroms (blev förvånad). Jagade ikapp en snabbpendlare på stålracer i lycra på ditvägen (nerförsbacke) utan att ens satt på elmotorn (vilket iofs kvittat då det gick betydligt över 25) när jag gled upp bredvid såg jag att det var en tjej som säkert hade någon mil i benen så det kanske förklarade det hela. Nåja eftersom P=F*v och rullmotståndkoefficenten C för ett cykelhjul ligger på 0,005 (enligt wiki) så krävs det inte många watt för att kompensera för viktökningen på plan mark. För mig som 100kg kötthög så blir ju bidraget i backarna inte något vidare men ändå susade jag upp för kung oscars bro med lätthet.

Tror frugan blir nöjd.
 

Balans

Ny medlem
Elcykel?!?
testade en Univega (tror jag) elcykel som dom visade vid Ströget under cykel-vm i CPH. Lite förvånande var den riktigt kul och pigg. Skulle funka upp till ca 50 km på en laddning. Själv har jag lite för kort cykelpendling till jobbet (ca 4 km) men hade jag runt milen eller mer tycker jag klart att detta skulle vara ett alternativ. Jag tror att man ändå får motion då snabbare snabbare alltid är roligare...
 

MarcusS

Aktiv medlem
Elcykel?!?
Jag leker med tanken att sätta en liten motor på en cykel för att kunna fincykla utan att behöva bli svettig. Det finns många tillfällen då jag ej har möjlighet att byta om när jag kommer fram. Det är svårt att cykla så långsamt att man ej blir svettig. De flesta elcyklar kvalar direkt in i Fula cyklar-tråden. Jag tänker mig något som knappt syns på cyklen. Denna motor är ju inte större än en navdynamo och batterierna på samma ställe ser rätt smutta ut. Synd att sadelstolpsbatteriet inte har standardmått. Låg vikt är självklart prioriterat. Är det någon som har koll på bättre/snyggare lösningar? http://www.keyde.com/?do=product&lang=en&event=view&ids=07
Jag väntar på pris från dem.
 

Köp & Sälj

Topp