Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

oxr

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
uandt sa:
Terrängkörningslagen solklar när det gäller alla former av motordrivna fordon så som markägare är det fritt fram stämma skiten ur el-cyklister. Ville bara tillägga det i diskussionen.

Spännande. Vad är grunden för stämningen? Vad finns det för civilrätt som reglerar detta?
 
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
oxr sa:
uandt sa:
Terrängkörningslagen solklar när det gäller alla former av motordrivna fordon så som markägare är det fritt fram stämma skiten ur el-cyklister. Ville bara tillägga det i diskussionen.

Spännande. Vad är grunden för stämningen? Vad finns det för civilrätt som reglerar detta?

Bestämmelserna om påföljder finns i 4 § TKL och 12 kap. Brottsbalken

Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot någon av bestämmelserna döms till
böter. Om gärningen är ringa, ska det inte dömas till ansvar.

Om gärningen medför ett strängare straff enligt brottsbalken så är det i första hand
bestämmelserna om skadegörelse och tagande av olovlig väg som är aktuella att
tillämpa. Straffskalan för dessa brott innefattar böter eller fängelse.
Den som har orsakat skador genom sin körning kan också bli skadeståndsskyldig
gentemot markägaren och andra med särskild rätt till marken.
Vem som helst kan anmäla överträdelser av lagstiftningen till polisen. Exempel på
överträdelser är att köra utan en dispens eller köra trots att körningen inte omfattas av
undantagen från förbudet mot barmarkskörning.

Tveksamt om det går att stämma skiten ur någon pga överträdelsen.
 

Tarkaz

Medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
ooms sa:
Tarkaz sa:
Äger ingen elmtb idag, kommer jag någon gång i framtiden att göra det? JA! varför? jo för att när jag cyklar mtb så vill man åka utför inte trampa uppför. I framtiden kommer det nog att bli en snabb LVG hoj och en eldriven mtb cykel.
Det kommer förmodligen att vara en Billigare HT eller någon FS som blivit över tillsammans med en elmotor på minst 750 watt med någon typ av gas så man slipper trampa uppför för att sedan skicka utför på dom lokala bergen.
Vart bor jag då? ja ute i bushen OM jag så skulle dundra runt med en bandvagn skulle det ALDRIG störa någon.

Varför stör det er så mycket om man söker tips om ett sånt bygge?
Är det bara inskränkta storstadsbor utan perspektiv som hatar på elcyklar?
Varför gnäller ni ens? klicka inte in på tråden bara.
Alla bor inte i stora städer där cykla i skogen innebär platser fullt med andra människor, grönområden med joggingrundor eller kanske folk med barnvagnar.
Träffar nästan aldrig en människa på mina cykelturer och skulle jag göra det på min framtida elcykel skulle folk bara bli glada för att jag håller stigen trampad så att den inte växer igen.

Idag cyklar jag bara FS MTB men är även mycket intresserad av El-drivna cyklar och andra roliga projekt.
Ska man fråga och få tips om cykelrelaterade saker är detta Sveriges bästa forum, när jag ska bygga min elmtb vart hade jag helst velat vända mig? jo hit.
Varför? ja för att här är kompetensen är störst här.

Vad jag vill säga är att alla som vill skaffa en fet elmtb kanske inte har tänkt dundra på genom stan eller köra som en dåre där det kan vara farlig för andra. Det är väl ändå personen på cykeln som det i sånna fall är fel på och inte cykeln i sig.
Det är väl två problem med ditt "projekt":
- Nej, du stör ingen ljudmässigt med din elmoped eller vad det blir du bygger. Men har du kollat vad markägaren tycker om att du potentiellt förstör dennes mark när du åker fram med din elmoped?
- Varför ska det vara ok att du ägnar dig åt olagligheter när du t.o.m. själv säger att det är olämpligt att andra gör det? Och framförallt, varför ska du skiva och skylta med det på ett forum? Vad tror du det betyder för det allmänna rättsmedvetandet? Dvs att du själv väljer vilka lagar som gäller dig eftersom risken att åka dit är noll/låg?


Förstöra mark på en cykel med en liten elmotor? Kan omöjligt vara någon skillnad mot vanlig mtb. Stigarna i området där jag bor håller på att växa igen pga att så få rör sig på dem. Så även OM min min cykel med elmotor mot förmodan skulle slita mer skulle det bara uppskattas.

Varför är ni så hetsiga kring att kategorisera cyklar? En cykel med elmotor har ju fortfarande endast cykelkomponenter förutom just motorn.

Om det inte stör eller drabbat någon och jag får ha kul så vad ska det spela för roll?
 

Laan84

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tycker klart att man inte bör köra el-mtb i skog på vanliga stigar. Slitaget är rimligen mycket högre.

Däremot förstår jag inte varför vissa stollar envisas med att komma med töntiga kommentarer när de cyklar förbi laglydiga elcyklister som pendlar på el och tränar i skogen utan el...
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
theBrand sa:
Elhojtok sa:
theBrand sa:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik

Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?

Du borde veta vad som är "nytt", eftersom det står på samma sida som du citerar:
"Från den 1 juli 1961 kunde mopeden förses med kickstart och fotstöd, som ersatte de tidigare "tramporna". En föregångare var de så kallade lättviktarna, trampförsedda lätta motorcyklar med 98 cc motor."

Idag är moped synonymt med "liten långsam motorcykel utan trampor".

Nja, vi är nog ganska många som anser att mopeder kan ha trampor också. Det hade minst var tredje moppe när jag var tonåring i alla fall ?

(Jag har svårt att se några tydliga skillnader mellan eldrivna trampmoppar och det som kallas moped klass 2, varför den ena kräver förarbevis och inte den andra är ju bortom allt förnuft.)

Det är trots allt en rätt stor skillnad mellan 250W och 1000W samt mellan att tvingas trampa och att vrida på ett gashandtag. Man kan förlora kontrollen över en moped på ett helt annat sätt än en elcykel. Att elcykla är i stort sett som att cykla. Jag tror att de som är farliga på elcykel hade varit lika farliga på en vanlig cykel. Men visst, kopplingen ansträngning <-> acceleration/hastighet blir förstås inte lika tydlig upp till 25 km/h som på en vanlig cykel.
Det räcker dock med vilken nerförsbacke som helst för att vem som helst på vilken cykel som helst ska komma upp i högre hastighet än 25 km/h, i stort sett utan ansträngning.
Vikten är en annan avgörande skillnad.
 

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Tarkaz sa:
ooms sa:
Tarkaz sa:
Äger ingen elmtb idag, kommer jag någon gång i framtiden att göra det? JA! varför? jo för att när jag cyklar mtb så vill man åka utför inte trampa uppför. I framtiden kommer det nog att bli en snabb LVG hoj och en eldriven mtb cykel.
Det kommer förmodligen att vara en Billigare HT eller någon FS som blivit över tillsammans med en elmotor på minst 750 watt med någon typ av gas så man slipper trampa uppför för att sedan skicka utför på dom lokala bergen.
Vart bor jag då? ja ute i bushen OM jag så skulle dundra runt med en bandvagn skulle det ALDRIG störa någon.

Varför stör det er så mycket om man söker tips om ett sånt bygge?
Är det bara inskränkta storstadsbor utan perspektiv som hatar på elcyklar?
Varför gnäller ni ens? klicka inte in på tråden bara.
Alla bor inte i stora städer där cykla i skogen innebär platser fullt med andra människor, grönområden med joggingrundor eller kanske folk med barnvagnar.
Träffar nästan aldrig en människa på mina cykelturer och skulle jag göra det på min framtida elcykel skulle folk bara bli glada för att jag håller stigen trampad så att den inte växer igen.

Idag cyklar jag bara FS MTB men är även mycket intresserad av El-drivna cyklar och andra roliga projekt.
Ska man fråga och få tips om cykelrelaterade saker är detta Sveriges bästa forum, när jag ska bygga min elmtb vart hade jag helst velat vända mig? jo hit.
Varför? ja för att här är kompetensen är störst här.

Vad jag vill säga är att alla som vill skaffa en fet elmtb kanske inte har tänkt dundra på genom stan eller köra som en dåre där det kan vara farlig för andra. Det är väl ändå personen på cykeln som det i sånna fall är fel på och inte cykeln i sig.
Det är väl två problem med ditt "projekt":
- Nej, du stör ingen ljudmässigt med din elmoped eller vad det blir du bygger. Men har du kollat vad markägaren tycker om att du potentiellt förstör dennes mark när du åker fram med din elmoped?
- Varför ska det vara ok att du ägnar dig åt olagligheter när du t.o.m. själv säger att det är olämpligt att andra gör det? Och framförallt, varför ska du skiva och skylta med det på ett forum? Vad tror du det betyder för det allmänna rättsmedvetandet? Dvs att du själv väljer vilka lagar som gäller dig eftersom risken att åka dit är noll/låg?


Förstöra mark på en cykel med en liten elmotor? Kan omöjligt vara någon skillnad mot vanlig mtb. Stigarna i området där jag bor håller på att växa igen pga att så få rör sig på dem. Så även OM min min cykel med elmotor mot förmodan skulle slita mer skulle det bara uppskattas.

Varför är ni så hetsiga kring att kategorisera cyklar? En cykel med elmotor har ju fortfarande endast cykelkomponenter förutom just motorn.

Om det inte stör eller drabbat någon och jag får ha kul så vad ska det spela för roll?
Du förstod inte nån av mina invändningar, och jag hade väl inte förväntat mig det heller då det fordras att man kan tänka i ett större perspektiv än jaget, ett samhällsperspektiv.
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
solgule sa:
Elhojtok sa:
theBrand sa:
"Den 23 maj 1952 kom beslutet att så kallad cykel med hjälpmotor skulle undantas från krav på körkort, registrering och fordonsskatt. Lagändringen började gälla den 1 juli samma år. Det nya fordonet kom snart att kallas moped."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Moped#Historik

Jag förstår inte riktigt vad problemet med att kalla det för moped är, vad är nytt?

Du borde veta vad som är "nytt", eftersom det står på samma sida som du citerar:
"Från den 1 juli 1961 kunde mopeden förses med kickstart och fotstöd, som ersatte de tidigare "tramporna". En föregångare var de så kallade lättviktarna, trampförsedda lätta motorcyklar med 98 cc motor."

Idag är moped synonymt med "liten långsam motorcykel utan trampor".
Om något borde i så fall elsparkcyklar klassas som mopeder.

Men det är faktiskt synd att ordet är upptaget:
"MOTOR lanserar här ordet moped. Det karakteriserar fordonet exakt - motor och pedaler. Är det en motorcykel med hjälppedaler eller en pedalcykel med hjälpmotor? Benämningen 'moped' är MOTORs egen ordkonstruktion, inte författarens."

Det spelar dock mindre roll eftersom begreppet elcykel införts, om än inte juridiskt.

Bara för att några människor hade otur när de tänkte och köpte sagan om att strypt elmoppe inte går snabbare/sliter mer än cykel, och därför lurades att definierade om strypt elmoped som cykel, troligen mest för att få lata att köpa elmoppar och få folk att köpa mer prylar enligt religionen "grön tillväxt", så ska vi alltså acceptera "elcykel" enligt dig och skjuta oss själva i foten?

Några saker du och ansvariga på forumet verkar ha missat:

1) Skog och cykelbanor är en begränsad resurs där användarna behöver kunna visa hänsyn till varandras trygghet och andra behov.

En moped klass 2 ska även den framföras på cykelbana. Hur menar du att elcykel på cykelbana omöjliggör hänsyn?

solgule sa:
Gränsen går traditionellt vid motor i skog.

Om man nu kan kalla ett synsätt som grundar sig i en lag från 1975 för traditionellt. Varken el-MTB eller vanlig MTB fanns då. Det är en rimlig utgångspunkt, men ändå inget som är hugget i sten. Det är en lag som både kan och kommer att ändras, precis som andra lagar.

solgule sa:
Redan en < 15 kg endurocykel är ett problem i nedförsbackar i skog i mångas ögon idag, vad blir då > 20 kg enduroelmoppe? Jag tror (hoppas) att många endurocyklister är mer på övriga cyklisters sida och inser vilka friheter som står på spel, men där går nog gränsen för vad som kan kallas cykling för de flesta. Svårt att sätta gränser nu när XC/trail/enduro flyter ihop, så föreningar och grupptryck verkar ha en bra chans att reglera busåkningen, som är lite självreglerande pga att det krävs mycket fysisk träning och det är en investering som få vill riskera genom att sporten får dåligt rykte.

2) Antal forum är inte lika begränsat. Kommer det skrivas om elmoppar och dess tunga, olagliga, utrustning då finns det andra riktiga cyklistforum som är mindre giriga och mer måna om sitt rykte. Än så länge tror jag merparten här har lite bättre tankeförmåga än att kalla elmoppe för cykel

Fordonet kallas "elcykel", inte "cykel". Om elcykel hade kallats "moped klass 3" så hade det inte gjort den ringaste skillnad. Då hade undantaget för motordrivet fordon istället gällt moped klass 3, för det är ingen slump att undantaget finns.

solgule sa:
och därmed öppna upp kryphål i lagarna så det till slut drabbar friheten att färdas på hjul i skog.

Men allemansrätten omfattar inte elcyklar och kommer förmodligen aldrig göra det. Det eventuella kryphål som finns idag för elcykling på annans mark kommer att täppas till. Om du tycker att det är förjävligt att en markägare utan tillstånd från länsstyrelsen kan tillåta elcykling så är du nog rätt ensam om att tycka så.
 

uandt

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Alla elcyklar du kan köpa idag har motoreffekter på en bra bit över 1000 W. En modern microkontrollerstyrd dc motor levererar ungefär lika mycket watt ut som du matar den med tills den brinner de upp. Den enda praktiska begränsningen i effekt har med kylning att göra, inget annat.

De faktiska begränsningarna idag har att göra med hur hög kontinuerlig effekt batteriet kan leverera. Ett Shimano steps batteri på 36 v kan trycka ur sig 12 A tror jag så du har en maxefekt på lite över 400 W. De riktigt bra e-mtb cyklarna ligger på 48 V 20-30 A. Därför de går så jäkla fort.

Det är ganska lätt att elektroniskt begränsa motorerna till 250w men det kommer aldrig hända för då skulle all cyklar bli aptråkiga att cykla på + att ända firmware på elektroniken är enkelt så folk skulle låsa upp motorerna lika enkelt som de tar hastighetsspärren idag.
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
ooms sa:
tomasis sa:
Fältprästen sa:
tomasis sa:
Jag tänker spendera noll energi på uppför cykling och resten av energi på utför.
Minst elmoppe alltså.

Går det inte med en cykel? Bosch CX performance som generar 850w turbo mode
Ganska svårt att spendera noll energi uppför på en cykel. Även en sådan eldriven tingest som ur juridiskt perspektiv defineras som cykel kräver ju att benen rörs eftersom vevpartiet agerar gasreglage, således åtgår energi.

Sorry, 1 percent då
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Gällande human power cycling , man kan generera 1500-2000w i korta perioder. Vanliga roadies proffs generar 350w i flera timmar i genomsnitt,.

Så måste man förbjuda cyklister som råkar vara lite för starka pga miljö ?

Kanske man måste reglera mänskliga ben på vanliga cyklar o införa en ny lag!
 

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.

Lite osäker om det e rätt video..

där en vanlig freeride gubbe kunde generera 1800w..långt mer än roadies amatörer gjorde. Freeriders ben e mer anpassade till korta perioder.

Den spinkige road killen gör en bra result på en 30 min ftp men freerideer tyckte det där ftp var för jävlig.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
tomasis sa:
Gällande human power cycling , man kan generera 1500-2000w i korta perioder. Vanliga roadies proffs generar 350w i flera timmar i genomsnitt,.

Så måste man förbjuda cyklister som råkar vara lite för starka pga miljö ?

Kanske man måste reglera mänskliga ben på vanliga cyklar o införa en ny lag!

Du hjälper fan inte till här. Om jag håller käften kan du också göra det. Sluta trolla olagligheter och barnsliga hypoteser. Närmare acceptans än så här har ni aldrig varit. Skärp dig!
 
D

Deleted member 43681

Guest
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Bröööl. (?) ☹️
 

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Hasse#7 sa:
tomasis sa:
Gällande human power cycling , man kan generera 1500-2000w i korta perioder. Vanliga roadies proffs generar 350w i flera timmar i genomsnitt,.

Så måste man förbjuda cyklister som råkar vara lite för starka pga miljö ?

Kanske man måste reglera mänskliga ben på vanliga cyklar o införa en ny lag!

Du hjälper fan inte till här. Om jag håller käften kan du också göra det. Sluta trolla olagligheter och barnsliga hypoteser. Närmare acceptans än så här har ni aldrig varit. Skärp dig!
+1
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
uandt sa:
Alla elcyklar du kan köpa idag har motoreffekter på en bra bit över 1000 W. En modern microkontrollerstyrd dc motor levererar ungefär lika mycket watt ut som du matar den med tills den brinner de upp. Den enda praktiska begränsningen i effekt har med kylning att göra, inget annat.

De faktiska begränsningarna idag har att göra med hur hög kontinuerlig effekt batteriet kan leverera. Ett Shimano steps batteri på 36 v kan trycka ur sig 12 A tror jag så du har en maxefekt på lite över 400 W. De riktigt bra e-mtb cyklarna ligger på 48 V 20-30 A. Därför de går så jäkla fort.

Det är ganska lätt att elektroniskt begränsa motorerna till 250w men det kommer aldrig hända för då skulle all cyklar bli aptråkiga att cykla på + att ända firmware på elektroniken är enkelt så folk skulle låsa upp motorerna lika enkelt som de tar hastighetsspärren idag.

Går det inte att lösa tekniskt så är det väl bara att totalförbjuda skräpet? Samhället bör inte acceptera att 95% av alla elcyklar är olagliga. Läge att börja utföra lite tillsyn.... Har tillräckligt många åkt dit så blir majoriteten lagliga...
 

Elhojtok

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Bengt-re sa:
uandt sa:
Alla elcyklar du kan köpa idag har motoreffekter på en bra bit över 1000 W. En modern microkontrollerstyrd dc motor levererar ungefär lika mycket watt ut som du matar den med tills den brinner de upp. Den enda praktiska begränsningen i effekt har med kylning att göra, inget annat.

De faktiska begränsningarna idag har att göra med hur hög kontinuerlig effekt batteriet kan leverera. Ett Shimano steps batteri på 36 v kan trycka ur sig 12 A tror jag så du har en maxefekt på lite över 400 W. De riktigt bra e-mtb cyklarna ligger på 48 V 20-30 A. Därför de går så jäkla fort.

Det är ganska lätt att elektroniskt begränsa motorerna till 250w men det kommer aldrig hända för då skulle all cyklar bli aptråkiga att cykla på + att ända firmware på elektroniken är enkelt så folk skulle låsa upp motorerna lika enkelt som de tar hastighetsspärren idag.

Går det inte att lösa tekniskt så är det väl bara att totalförbjuda skräpet? Samhället bör inte acceptera att 95% av alla elcyklar är olagliga. Läge att börja utföra lite tillsyn.... Har tillräckligt många åkt dit så blir majoriteten lagliga...

Jag tvivlar på att det är så stort problem annat än i el-mtb-världen.
Det går att lösa problemet rent tekniskt. Det finns till och med krav på att elcyklar inte får vara för lättmanipulerade.
Jag tror att det är elcykelbranschen som helt enkelt inte bryr sig.
 
D

Deleted member 43681

Guest
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Örjan Lax sa:

@Hasse#7
Det var alltså inte dig Hasse som jag sa "Bröööl" åt. Bara så du inte missförstod något, eftersom jag råkade tjuvläsa i Snickerboa-tråden... :)
 
Senast redigerad av en moderator:

uandt

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Bengt-re sa:
Går det inte att lösa tekniskt så är det väl bara att totalförbjuda skräpet? Samhället bör inte acceptera att 95% av alla elcyklar är olagliga. Läge att börja utföra lite tillsyn.... Har tillräckligt många åkt dit så blir majoriteten lagliga...

Nej. El-cyklar är ersättningar för bensindrivna fordon vilket är superbra på alla sätt. Sen har vi ett litet problem med människor som vet att man inte kan köra motorcross i skogen men tror man kan göra samma sak bara för att man går på el. Samma sak med folk som vill köra 50 knykk i cykelbanan på sin e-mtb.

Det sistnämnda är inget problem i sig tycker jag. Alla konflikter som folk radar up här har ju egentligen ingenting med att folk kör el-fordon i cykelbanan utan att cykelbanan oftast är smal som fan, full med gångtrafikanter och sparkcyklar och allt möjligt.

Skulle vi klassa om vissa elcyklar som lätt motorcykel (vilket de är) skulle dessa el-cyklister bli nerkörda av arga bilister på typ 5-sekunder.
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
uandt sa:
Bengt-re sa:
Går det inte att lösa tekniskt så är det väl bara att totalförbjuda skräpet? Samhället bör inte acceptera att 95% av alla elcyklar är olagliga. Läge att börja utföra lite tillsyn.... Har tillräckligt många åkt dit så blir majoriteten lagliga...

Nej. El-cyklar är ersättningar för bensindrivna fordon vilket är superbra på alla sätt. Sen har vi ett litet problem med människor som vet att man inte kan köra motorcross i skogen men tror man kan göra samma sak bara för att man går på el. Samma sak med folk som vill köra 50 knykk i cykelbanan på sin e-mtb.

Det sistnämnda är inget problem i sig tycker jag. Alla konflikter som folk radar up här har ju egentligen ingenting med att folk kör el-fordon i cykelbanan utan att cykelbanan oftast är smal som fan, full med gångtrafikanter och sparkcyklar och allt möjligt.

Skulle vi klassa om vissa elcyklar som lätt motorcykel (vilket de är) skulle dessa el-cyklister bli nerkörda av arga bilister på typ 5-sekunder.

Nä. Jag har cyklat många 10 tusentals kilometer på väg utan att blivit överkörd en enda gång...

Speciellt idag när mopedbilarna ändå börjar begränsa topfarten till 45 km/h på alla vägar så är det väl inget problem att ekmoppar som går ungefär lika fort delar samma vägar? Och får man till att de är vad de är så kan användarna börja använda riktiga motorcykelhjälmar också så slipper vi några dödsfall där också.

Det går att lösa problemen - men att blunda för att folk kör oreggade oförsäkrade lätta motorcyklar utan hjälm på cykelbanor är inte rätt väg. Tråkigt om ännu fler skall behöva dö innan man skruvar åt tillsyn och regelverk.
 

Valhalla_

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Bengt-re sa:

oak-honda2.jpg
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Bengt-re sa:
Speciellt idag när mopedbilarna ändå börjar begränsa topfarten till 45 km/h på alla vägar så är det väl inget problem att ekmoppar som går ungefär lika fort delar samma vägar? .

Skitungarna här hemma i byn kör trimmade mopedbilar :/
 

arcamone

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Fint att svenska utförslaget iaf tycker det är ok med 750 w i terrängen. Iaf enligt Instareklam...
 

Bilagor

  • 10989A95-2E8F-4259-B427-F370BCAD4968.png
    10989A95-2E8F-4259-B427-F370BCAD4968.png
    177.3 KB · Besök: 18
  • 1228BF05-D5F3-4A3A-B6B5-3B5F1657A9A6.png
    1228BF05-D5F3-4A3A-B6B5-3B5F1657A9A6.png
    105.1 KB · Besök: 30

tomasis

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Hasse#7 sa:
tomasis sa:
Gällande human power cycling , man kan generera 1500-2000w i korta perioder. Vanliga roadies proffs generar 350w i flera timmar i genomsnitt,.

Så måste man förbjuda cyklister som råkar vara lite för starka pga miljö ?

Kanske man måste reglera mänskliga ben på vanliga cyklar o införa en ny lag!

Du hjälper fan inte till här. Om jag håller käften kan du också göra det. Sluta trolla olagligheter och barnsliga hypoteser. Närmare acceptans än så här har ni aldrig varit. Skärp dig!

Haha vem e som är arg?

Elcykelhat demonsterar du mycket väl.
 

jonte987

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Verkar som el-mupparna är bättre på att knuffas och mobbas än surgubbarna.....
 

Fältprästen

Ny medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
uandt sa:
De faktiska begränsningarna idag har att göra med hur hög kontinuerlig effekt batteriet kan leverera. Ett Shimano steps batteri på 36 v kan trycka ur sig 12 A tror jag så du har en maxefekt på lite över 400 W. De riktigt bra e-mtb cyklarna ligger på 48 V 20-30 A. Därför de går så jäkla fort.
Vad är det för skitbatterier som bara levererar 12/30 A?
 

erik h

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Det är väl ett tecken i tiden.
Folk blir klenare. I kropp och sinne.
Men begär samtidigt mer av allt. För mindre.
Vill ha kickar lättare, utan slitet från förr.
En riktig uthållighetssport blir obegriplig för den här generationen. Så obegriplig att de inte ens klarar av att förstå varför det skulle kunna vara fel att göra samma sak fast med motor.
 

arcamone

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Valhalla_ sa:
arcamone sa:
Fint att svenska utförslaget iaf tycker det är ok med 750 w i terrängen. Iaf enligt Instareklam...

Vilken terräng? Menar du gräsmattan?

Dåliga skärmdumpar, sorry. Toppen av ett berg - men det kanske bara var en lång/brant gräsmatta.

Mina fem: stör mig inte på elhojar, inte heller e-mtbs i terräng om de följer nuvarande lagstiftning. Leder till till inskränkningar? Troligtvis, och därav den allmänna skräcken för dessa.

Såg senast igår två 15-åringar på de däringa el-endurosarna/cyklarna i närområdet. Inte bryr de sig om varken trafikvett, allemansrätt eller annat relevant.

/David
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
erik h sa:
Det är väl ett tecken i tiden.
Folk blir klenare. I kropp och sinne.
Men begär samtidigt mer av allt. För mindre.
Vill ha kickar lättare, utan slitet från förr.
En riktig uthållighetssport blir obegriplig för den här generationen. Så obegriplig att de inte ens klarar av att förstå varför det skulle kunna vara fel att göra samma sak fast med motor.

:)
 

s

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
erik h sa:
Det är väl ett tecken i tiden.
Folk blir klenare. I kropp och sinne.
Men begär samtidigt mer av allt. För mindre.
Vill ha kickar lättare, utan slitet från förr.
En riktig uthållighetssport blir obegriplig för den här generationen. Så obegriplig att de inte ens klarar av att förstå varför det skulle kunna vara fel att göra samma sak fast med motor.

Väl skrivet.

Det är inte elcyklarna som sådana jag ser som ett problem utan det är personerna som nöjeskör elcyklar som tycks vara av ett annat slag. Lättkränkta, krävande och oförmögna att förstå vad cykling för egen maskin har för värde. Vi delar helt enkelt inte samma värderingar.

Jag har inga som helst problem med elcyklar som ersätter bilar. Det är fantastiskt bra. Men det har inte så mycket med cykling att göra. Jag vill ha ett forum för cyklister.

Jag tror det är ett episkt misstag av happyledningen att inte flytta över eltrådar och det nya klientelet till happyeride. Om någon vill bemöda sig med att starta ett forum för icke motoriserad cyklism så kommer jag inte vara den sista att byta plattform.
 

ooms

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
s sa:
erik h sa:
Det är väl ett tecken i tiden.
Folk blir klenare. I kropp och sinne.
Men begär samtidigt mer av allt. För mindre.
Vill ha kickar lättare, utan slitet från förr.
En riktig uthållighetssport blir obegriplig för den här generationen. Så obegriplig att de inte ens klarar av att förstå varför det skulle kunna vara fel att göra samma sak fast med motor.

Väl skrivet.

Det är inte elcyklarna som sådana jag ser som ett problem utan det är personerna som nöjeskör elcyklar som tycks vara av ett annat slag. Lättkränkta, krävande och oförmögna att förstå vad cykling för egen maskin har för värde. Vi delar helt enkelt inte samma värderingar.

Jag har inga som helst problem med elcyklar som ersätter bilar. Det är fantastiskt bra. Men det har inte så mycket med cykling att göra. Jag vill ha ett forum för cyklister.

Jag tror det är ett episkt misstag av happyledningen att inte flytta över eltrådar och det nya klientelet till happyeride. Om någon vill bemöda sig med att starta ett forum för icke motoriserad cyklism så kommer jag inte vara den sista att byta plattform.
+1
 

Steffeman

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Den här tråden är otroligt underhållande och på ett sätt jävligt deprimerad läsning. Min första reflektion är att många tycker en massa, oavsett om det positivt eller negativt, för eller i mot. Frågan är om ni någonsin haft ett problem med en cyklist på en e-cykel? då menar jag på riktigt ett problem... antagligen inte så många. (att bara störa sig för att de finns är inte ett problem, jo i ert sinne,,, men kanske inte definitionen PROBLEM) . Frågan om lagstiftning bryts, om ni ser det göras, hmm! att ni blir upprörd över det förstår jag inte, blir ni det i biltrafiken också? anmäl, gör något åt saken, ha lite jävla civilkurage. Vidare kan jag köpa att e-cykel-diskussioner förs i annat forum då det finns ett. Men och andra sidan vem är ni? som har problem att avgöra det, att inte jag eller annan får kasta ut ett ämne om e-cyklar här. Allt annat kastas ju ut här ändå, allt från bilar, till de mest märkliga frågeställningar som är så långt från cykel som det bara går, och jag är helt säker på att det finns forum för dessa också.
 

GoranS

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
s sa:
erik h sa:
Det är väl ett tecken i tiden.
Folk blir klenare. I kropp och sinne.
Men begär samtidigt mer av allt. För mindre.
Vill ha kickar lättare, utan slitet från förr.
En riktig uthållighetssport blir obegriplig för den här generationen. Så obegriplig att de inte ens klarar av att förstå varför det skulle kunna vara fel att göra samma sak fast med motor.

Väl skrivet.

Det är inte elcyklarna som sådana jag ser som ett problem utan det är personerna som nöjeskör elcyklar som tycks vara av ett annat slag. Lättkränkta, krävande och oförmögna att förstå vad cykling för egen maskin har för värde. Vi delar helt enkelt inte samma värderingar.

Jag har inga som helst problem med elcyklar som ersätter bilar. Det är fantastiskt bra. Men det har inte så mycket med cykling att göra. Jag vill ha ett forum för cyklister.

Jag tror det är ett episkt misstag av happyledningen att inte flytta över eltrådar och det nya klientelet till happyeride. Om någon vill bemöda sig med att starta ett forum för icke motoriserad cyklism så kommer jag inte vara den sista att byta plattform.
Instämmer.
 

Erik O

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Konsensus sa:
Den här tråden är otroligt underhållande och på ett sätt jävligt deprimerad läsning. Min första reflektion är att många tycker en massa, oavsett om det positivt eller negativt, för eller i mot. Frågan är om ni någonsin haft ett problem med en cyklist på en e-cykel? då menar jag på riktigt ett problem... antagligen inte så många. (att bara störa sig för att de finns är inte ett problem, jo i ert sinne,,, men kanske inte definitionen PROBLEM) . Frågan om lagstiftning bryts, om ni ser det göras, hmm! att ni blir upprörd över det förstår jag inte, blir ni det i biltrafiken också? anmäl, gör något åt saken, ha lite jävla civilkurage. Vidare kan jag köpa att e-cykel-diskussioner förs i annat forum då det finns ett. Men och andra sidan vem är ni? som har problem att avgöra det, att inte jag eller annan får kasta ut ett ämne om e-cyklar här. Allt annat kastas ju ut här ändå, allt från bilar, till de mest märkliga frågeställningar som är så långt från cykel som det bara går, och jag är helt säker på att det finns forum för dessa också.

Skillnaden är kanske mängden av trådar och att de inte OT-märks. En OT-märkt tråd om säg symaskiner som flyter upp och ner litegrand är ju helt ok men blir det för många så kan de ju uppfattas som att det urvattnar forumet.
 

Spacekitty

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Erik O sa:
En OT-märkt tråd om säg symaskiner som flyter upp och ner litegrand är ju helt ok men blir det för många så kan de ju uppfattas som att det urvattnar forumet.

Dom brukar flyttas till OT-samlingstråden när det blir för många samtidigt. (gjorde åtminstone tidigare)
 

GoranS

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Konsensus sa:
Den här tråden är otroligt underhållande och på ett sätt jävligt deprimerad läsning. Min första reflektion är att många tycker en massa, oavsett om det positivt eller negativt, för eller i mot. Frågan är om ni någonsin haft ett problem med en cyklist på en e-cykel? då menar jag på riktigt ett problem... antagligen inte så många. (att bara störa sig för att de finns är inte ett problem, jo i ert sinne,,, men kanske inte definitionen PROBLEM) . Frågan om lagstiftning bryts, om ni ser det göras, hmm! att ni blir upprörd över det förstår jag inte, blir ni det i biltrafiken också? anmäl, gör något åt saken, ha lite jävla civilkurage. Vidare kan jag köpa att e-cykel-diskussioner förs i annat forum då det finns ett. Men och andra sidan vem är ni? som har problem att avgöra det, att inte jag eller annan får kasta ut ett ämne om e-cyklar här. Allt annat kastas ju ut här ändå, allt från bilar, till de mest märkliga frågeställningar som är så långt från cykel som det bara går, och jag är helt säker på att det finns forum för dessa också.
En viss skillnad om en enstaka tråd handlar om symaskiner, stångstötning, renovering av elvispar eller strupsång kontra om en mängd trådar översvämmar forumet där fokus är elcyklar och saker som inte berör cykling för egen maskin. Skulle forumet börja domineras av den typen av elcykeltrådar kommer jag sannolikt att lägga ner min närvaro här.
 

ething

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
Elhojtok sa:
Nu får jag skit men jag känner att jag måste delge er detta.
Jag insåg ikväll vad som är så fel med happy. Utövare på forumet vill inte vara ambassadörer för sporten.
Nåt nytt, skrämmande dyker upp! Elcyklar i allmänhet och emtb i synnerhet! En lockelse som leder ungdomen, men framförallt tjocka gamlingar i fördärvet. Därför ska vi avsky dem!
Är du inte en del av lösningen så är du en del av problemet.
Det rimliga vore att hela happykollektivet erkänner elcykel som en cykel, men att meningen med elcykel är att man ska sikta mot det finaste, cyklingens formel 1, nämligen o-elcykel, oavsett disciplin.
Elcykel är till för att otränade tjockisar ska få känna på cyklingens fröjder, annars finns ju motorsporten. Låt vara att elcykling kan ha sin plats i form av jobbpendling. Kanske med el i tur och utan el i retur eller tvärtom, med lite svett som följd. Kanske finns utrymme för rallycross med elcyklar. Det borde vara enklare att fixa banor för elfordon än för fossilfordon! De bullrar ju inte och förorenar inte på samma sätt. Har man fysiska problem är det förstås ok att använda sig av el. Men kom och bli en av oss!

Jag vet hur det var när jag på happy försökte förklara hur mina cykelpendlingsförsök misslyckades för 17 år sedan och att de misslyckades även i närtid. Jag deklarerade även min avsky för cykelpendling med vanliga cyklar samt hur bra jag tyckte om elcykeln som fått mig att cykla varje dag, istället för att ta bilen. Alla mina kolleger, släktingar och vänner har applåderat detta. Jag har många gånger urskuldrat mig med 'fuskcykel' och dylikt, men alltid blivit peppad.
Då ska man veta att många av dessa kolleger, släktingar och vänner är riktiga atleter, med flertal vätternrundor, svenska klassiker och triathlon i bagaget. Kanske inte så imponerande här, men de är ändå långt över snittet för gemene man och väldigt inspirerande för mig.
Man kunde tro att på ett forum som happy skulle man mötas av "aha, nu behöver du bara successivt minska eleffekten och skaffa en vanlig cykel", eller liknande. Istället möts man av "elcykeltrådar ska förpassas till happyeride"
Nej, jag har själv inte alltid betett mig optimalt. Men vem har det och är det av avgörande betydelse i just den här frågan?

Nästa gång räcker det med att skriva "Jag är ensam, ledsen och en dålig cyklist". Du behöver inte använda så många ord. Vi fattar...
 
D

Deleted member 43681

Guest
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
GoranS sa:
Konsensus sa:
Den här tråden är otroligt underhållande och på ett sätt jävligt deprimerad läsning. Min första reflektion är att många tycker en massa, oavsett om det positivt eller negativt, för eller i mot. Frågan är om ni någonsin haft ett problem med en cyklist på en e-cykel? då menar jag på riktigt ett problem... antagligen inte så många. (att bara störa sig för att de finns är inte ett problem, jo i ert sinne,,, men kanske inte definitionen PROBLEM) . Frågan om lagstiftning bryts, om ni ser det göras, hmm! att ni blir upprörd över det förstår jag inte, blir ni det i biltrafiken också? anmäl, gör något åt saken, ha lite jävla civilkurage. Vidare kan jag köpa att e-cykel-diskussioner förs i annat forum då det finns ett. Men och andra sidan vem är ni? som har problem att avgöra det, att inte jag eller annan får kasta ut ett ämne om e-cyklar här. Allt annat kastas ju ut här ändå, allt från bilar, till de mest märkliga frågeställningar som är så långt från cykel som det bara går, och jag är helt säker på att det finns forum för dessa också.
En viss skillnad om en enstaka tråd handlar om symaskiner, stångstötning, renovering av elvispar eller strupsång kontra om en mängd trådar översvämmar forumet där fokus är elcyklar och saker som inte berör cykling för egen maskin. Skulle forumet börja domineras av den typen av elcykeltrådar kommer jag sannolikt att lägga ner min närvaro här.
Översvämmar? Det är väl ändå inte en korrekt beskrivning gällande elcykeltrådar. Men beklagligt om du upplever det så.
 

RockyM

Aktiv medlem
Elcykelhattifnatt... Ni knuffar bort folk.
arcamone sa:
Valhalla_ sa:
arcamone sa:
Fint att svenska utförslaget iaf tycker det är ok med 750 w i terrängen. Iaf enligt Instareklam...

Vilken terräng? Menar du gräsmattan?

Dåliga skärmdumpar, sorry. Toppen av ett berg - men det kanske bara var en lång/brant gräsmatta.

Mina fem: stör mig inte på elhojar, inte heller e-mtbs i terräng om de följer nuvarande lagstiftning. Leder till till inskränkningar? Troligtvis, och därav den allmänna skräcken för dessa.

Såg senast igår två 15-åringar på de däringa el-endurosarna/cyklarna i närområdet. Inte bryr de sig om varken trafikvett, allemansrätt eller annat relevant.

/David
Dags att förbjuda 15-åringar!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer