[(En annorlunda) Byggtråd] Seriös lackbox i garaget.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Efter att ha målat mina första cyklar i ett tillfälligt ”bås” utan ventilation eller speciellt hög renlighetsgrad ville jag ta ett steg uppåt.

Så nu är jag igång med en serös lackbox hemma i garaget för att måla cyklar. Kommer bli med en explosionsäker fläkt, riktig filtrering och starka lysrör med dagsljus. All el kommer kapslas in och jag fläkten kommer buta ut all luft i boxen ca 2,8 ggr/min.

Båset tätas så att all tilluft kommer vis det filtrerade intaget och minimerar damm och annan kontamination i luften.

Innermått D1,6 B1,8 H2,2

Fläkten dyker upp i mitten av september.

A57EA2C9-69B5-4AA5-9D51-0971965E7170.jpeg

Bilagor

• 06EC203E-270C-4F31-BFB7-B7AFA3C4FCB9.jpeg
    06EC203E-270C-4F31-BFB7-B7AFA3C4FCB9.jpeg
    756.4 KB · Besök: 81
  • 5C88B560-7ED2-462D-BC74-AA549E29A2B5.jpeg
    5C88B560-7ED2-462D-BC74-AA549E29A2B5.jpeg
    734.1 KB · Besök: 80

nadderf

Aktiv medlem
Snyggt! Säg till om du vill köpa fläktar. Har en explosionsäker fläkt sen mitt tidigare lackboxbygge.

Senast ändrad:

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Det gamla båset.

Dela gärna hur det ser ut där du målar.
46776705-DF7E-4250-B1D2-F137A6A5E0E7.jpeg

Bilagor

• 2B3C05A8-19D8-481C-84D1-423C9E3DF2B9.jpeg
    2B3C05A8-19D8-481C-84D1-423C9E3DF2B9.jpeg
    215.7 KB · Besök: 13

jonte987

Aktiv medlem
Vi sprejade vatten på plasten för att lösa dammfrågan.
Visserligen ingen som frågar men....

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Vi sprejade vatten på plasten för att lösa dammfrågan.
Visserligen ingen som frågar men....
jodå, det gick att hålla skapligt rent inuti, men det var dels inte så säkert och dels så är det ju rätt mycket damm i luften oavsett.

Men om man endast ska måla en cykel vid ett tillfälle så är min nya låda lite overkill. 👍

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Boxen börjar ta form nu. Fläktlådan ska få en skvätt färg till innan den monteras i fönstret (se pil på bild). Sen ska filtren in. Golvet blir sista steget innan allt är klart för provkörning. 🤓

Bilagor

• 6F5C491C-9423-4F48-A994-1A16ADA3E549.jpeg
    6F5C491C-9423-4F48-A994-1A16ADA3E549.jpeg
    527.1 KB · Besök: 19
  • 642001AD-2CBF-4175-8714-8AA1ED3D3E0D.jpeg
    642001AD-2CBF-4175-8714-8AA1ED3D3E0D.jpeg
    614.3 KB · Besök: 19
  • 0B032547-16A9-4390-8C72-2B13708E11B4.jpeg
    0B032547-16A9-4390-8C72-2B13708E11B4.jpeg
    394.3 KB · Besök: 19
Senast ändrad:

AndersJB

Aktiv medlem
Kul,och blir prydligt det där!!
Lackerar själv väldigt mycket,bygger ett provisoriskt lackbås med byggplast när det är dags.
Har en fläkt fast monterad med spirokanal in i garaget,och har filterduk i hål utskuret i "väggarna".
Blir riktigt rent om man håller tätt,inga problem med damm eller liknande om man bygger tätt.
Och en stor del av dammet kommer oftast från kläderna man har på sej....lackeringsoverall/engångsoverall åker på när dom sista lagren klarlack läggs....
Självklart är en permanent lackbox önskvärt,men den platsen finns inte,så får bli "plastbås" ett tag till för mej.
20220420_194121.jpg

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Kul,och blir prydligt det där!!
Lackerar själv väldigt mycket,bygger ett provisoriskt lackbås med byggplast när det är dags.
Har en fläkt fast monterad med spirokanal in i garaget,och har filterduk i hål utskuret i "väggarna".
Blir riktigt rent om man håller tätt,inga problem med damm eller liknande om man bygger tätt.
Och en stor del av dammet kommer oftast från kläderna man har på sej....lackeringsoverall/engångsoverall åker på när dom sista lagren klarlack läggs....
Självklart är en permanent lackbox önskvärt,men den platsen finns inte,så får bli "plastbås" ett tag till för mej.
Visa bilaga 583008
Tack. Ja, precis. Min temporära var (som du ser ovan) i den stilen men med den väsentliga skillnaden att jag saknade ventilation och att det ej var tätt. Så det blir ett rejält kliv upp nu. När jag inte målar kommer det kunna nyttjas för förvaring samt att jag kan sitta och testa och träna med både airbrush och burk. Så istället för att ha ett tillfälligt bås som tar en massa plats och tid att bygga så har jag nu en permanent plats jag kan nyttja till annat när jag inte målar. 👍

AndersJB

Aktiv medlem
Tack. Ja, precis. Min temporära var (som du ser ovan) i den stilen men med den väsentliga skillnaden att jag saknade ventilation och att det ej var tätt. Så det blir ett rejält kliv upp nu. När jag inte målar kommer det kunna nyttjas för förvaring samt att jag kan sitta och testa och träna med både airbrush och burk. Så istället för att ha ett tillfälligt bås som tar en massa plats och tid att bygga så har jag nu en permanent plats jag kan nyttja till annat när jag inte målar. 👍
Helt rätt!!
Har man utrymmet så kan man sitta och testa/lära sej mer frekvent!
Och Airbrush är riktigt kul,får man in tekniken så blir det ett roligt hjälpmedel att få till kul lackeringar.
Ett tips,köp inte billigaste airbrushen du hittar,utan satsa på en lite bättre....en billig kinagrej går sällan att få en vettig sprutbild på,spottar "blobbar" av färg när man minst vill det...
Själv använder jag mest airbrushen till toningar,skuggor och när jag maskerat små pilliga saker.

Men lackera är skitkul helt klart!!!

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Helt rätt!!
Har man utrymmet så kan man sitta och testa/lära sej mer frekvent!
Och Airbrush är riktigt kul,får man in tekniken så blir det ett roligt hjälpmedel att få till kul lackeringar.
Ett tips,köp inte billigaste airbrushen du hittar,utan satsa på en lite bättre....en billig kinagrej går sällan att få en vettig sprutbild på,spottar "blobbar" av färg när man minst vill det...
Själv använder jag mest airbrushen till toningar,skuggor och när jag maskerat små pilliga saker.

Men lackera är skitkul helt klart!!!
Precis. Jag har två, en ”vanlig” dual action från jula och en pistolgrepp från Amazon. Onga dyra grejer men efter att ha testat att tunna färgen ”rigoröst” har de funkat bra. Färglägger mest i stencil så inget frihand än så länge. Men blir nog något mer fancy vad det lider. 👍

AndersJB

Aktiv medlem
Här är sista sakerna jag lackade i våras/somras...tank och skärm till en av mina hojar.

20220421_183745.jpg
Primad och påbörjat teststripning för att hitta "designen".
20220501_191326.jpg
Svart bas och flake i mängder som bas under all candy!
20220509_053113.jpg
Nermattad och designen börjar ta sej...
20220513_054154.jpg
Silverbas som bas på ett fält.
20220514_112702.jpg
Lite "mönster" på andra fält innan först candyn.
20220514_115858.jpg
Orange candy lagd över "mönstret"
20220514_130731.jpg
Dags för röd candy.
20220520_185540.jpg
Slutresultatet...efter avmaskering,gul candy med airbrushen i dom tunna stripsen,6st guldstjärnor lackerade,(ett för varje barnbarn),sen totalt 8lager klarlack med mellanslipningar.
Går att få slätt och dammfritt i ett garage också!! 😊

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Här är sista sakerna jag lackade i våras/somras...tank och skärm till en av mina hojar.

Visa bilaga 583016
Primad och påbörjat teststripning för att hitta "designen".
Visa bilaga 583017
Svart bas och flake i mängder som bas under all candy!
Visa bilaga 583018
Nermattad och designen börjar ta sej...
Visa bilaga 583019
Silverbas som bas på ett fält.
Visa bilaga 583020
Lite "mönster" på andra fält innan först candyn.
Visa bilaga 583021
Orange candy lagd över "mönstret"
Visa bilaga 583022
Dags för röd candy.
Visa bilaga 583023
Slutresultatet...efter avmaskering,gul candy med airbrushen i dom tunna stripsen,6st guldstjärnor lackerade,(ett för varje barnbarn),sen totalt 8lager klarlack med mellanslipningar.
Går att få slätt och dammfritt i ett garage också!! 😊
Riktigt snyggt. Både tank och kruka. 👍

AndersJB

Aktiv medlem
Precis. Jag har två, en ”vanlig” dual action från jula och en pistolgrepp från Amazon. Onga dyra grejer men efter att ha testat att tunna färgen ”rigoröst” har de funkat bra. Färglägger mest i stencil så inget frihand än så länge. Men blir nog något mer fancy vad det lider. 👍
Ett tips...gör en annorlunda brevlåda så brevbäraren vaknar till.🤣🤣🤣
Passade på när ändå sprutorna var framme.
Stencil för postloggan,och urklippta hål i olika storlekar till "bubblorna"...inget svårt eller hightech.

20200321_194625.jpg

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Ett tips...gör en annorlunda brevlåda så brevbäraren vaknar till.🤣🤣🤣
Passade på när ändå sprutorna var framme.
Stencil för postloggan,och urklippta hål i olika storlekar till "bubblorna"...inget svårt eller hightech.

Visa bilaga 583034
Kul! Ja, vår låda är rätt trist faktiskt, så kanske blir så. Synd att man aldrig får någon post nuförtiden. 🙄

Topp