En dropper stolpe utan fjäder, finns det?

Berk

Aktiv medlem
Jag skulle ville har en sänkstolpe utan fjäder (den dropper då på riktigt) och med reglage på stolpen. Har googlat lite men har inte hittat nånting. Finns det?

Man skulle kanske kunna tar bort en fjäder från en stolpe utan remote. Men alla stolpar utan remote som jag har hittat är billiga och tunga.

Bakgrund:
Jag cyklar mycket på en single-speed helstel cykel och för att jag ståcyklar 100% av tiden på stig har jag en vanlig stolpe med sadel som sitter ungefär 10 cm lägre än optimala tramphöjden. För att cykla till och fram stigen på slätt underlag skulle jag dock ville har sadeln högre upp. Vill hellre slippa kostnader, vikt, underhåll, vajer och reglage av en vanlig dropper. Vill också inte varje tur drar ner och upp en vanlig stolpe, som man måste hitta rätt höjd och vinkel till. Att stoppa när man går på och från stig för att drar ner och upp stolpen skulle vara ingen problem alls. Och utan fjäder blir stolpen mycket enklare och lättare.

Velocipeden

Aktiv medlem
Jag skulle ville har en sänkstolpe utan fjäder (den dropper då på riktigt) och med reglage på stolpen. Har googlat lite men har inte hittat nånting. Finns det?

Man skulle kanske kunna tar bort en fjäder från en stolpe utan remote. Men alla stolpar utan remote som jag har hittat är billiga och tunga.

Bakgrund:
Jag cyklar mycket på en single-speed helstel cykel och för att jag ståcyklar 100% av tiden på stig har jag en vanlig stolpe med sadel som sitter ungefär 10 cm lägre än optimala tramphöjden. För att cykla till och fram stigen på slätt underlag skulle jag dock ville har sadeln högre upp. Vill hellre slippa kostnader, vikt, underhåll, vajer och reglage av en vanlig dropper. Vill också inte varje tur drar ner och upp en vanlig stolpe, som man måste hitta rätt höjd och vinkel till. Att stoppa när man går på och från stig för att drar ner och upp stolpen skulle vara ingen problem alls. Och utan fjäder blir stolpen mycket enklare och lättare.
Med 49/51 skämt och allvar:
Jag har hört om något från 90-talet som kallades Quick-release sadelklämma...
0 underhåll, ≈8 grams vikt påslag jämfört med utan, valfri höjd...vad kan gå fel?

Berk

Aktiv medlem
Med 49/51 skämt och allvar:
Jag har hört om något från 90-talet som kallades Quick-release sadelklämma...
0 underhåll, ≈8 grams vikt påslag jämfört med utan, valfri höjd...vad kan gå fel?

Jag skrev i min inlägg att det är jobbigt att hitta rätt höjd och vinkel varje gång. Och tror nu också att det kanske inte är bäst för livslängden av min kolram att drar upp och ner stolpen varje tur.

Velocipeden

Aktiv medlem
Höjden löses med ett sträck runt stolpen och vinkeln med en center prick, kan vara lite svårt annars att både äta kakan och ha kvar den.

Singular

Aktiv medlem
Det finns ju teleskopiska sadelstolpar också (dvs en smalare i en tjockare), typ Titec Scoper. Finns säkert från andra märken.

Velocipeden

Aktiv medlem
Hade redan tänkt på den lösning. Men tycker att det skulle vara trevligare med sänkstolpe utan fjäder.
Jag har en mekanisk SDG med sprint som låser på samma sätt som t.ex. Turbodropper, det går ju lätt att plocka ur fjädern och övrigt bjäfs och bygga en lokal remote, men det blir ju inte lätt som en lös stolpe, eller jättebilligt. En beg. Turbo borde vara bäst isf då de har ett litet hus för sprinten på baksidan.

Makten

Aktiv medlem
En Gravity Dropper av enklaste sorten som du tar bort fjädern ur.

Jag har funderat på samma sak för samma applikation. Mitt problem är att ramen är av aluminium och jag tror området kring sadelklämman helt enkelt utmattas av att spännas och öppnas två gånger per cykeltur. 😬
Edit: Jag har dock vant mig vid att få sadeln helt ur vägen med 210 mm dropp, så fan vet om jag skulle vara nöjd med bara 125 mm.

C-dale

Aktiv medlem
Turbo som jag for efter är en modell av GravityDropper. +2 liksom.
Hade hittat den, men tänkte: den har en fjäder så är inte vad jag letar efter. Inser nu att den gör precis vad jag vill. Jag undrar dock hur bra sadeln behåller vinkeln med den konstruktionen.

Måste leta efter en fin titanfjäder ...
Hite-Rite var gjord för gamla stålramar med klämman som en del av ramen. Men jag har löst det på en ram med lös klämma genom att borra hål genom klamman o sittröret o gänga upp hålet i ramen o låsa fast klämman med en kort skruv. Men Hite-rite är en jobbig lösning om man cyklar på stigar ned mkt upp o ner. Om man glömmer att sänka sadeln innan en brötig nerförsbacke är det svårt att släppa styret med en hand o fippla med Hite-Riten.

Berk

Aktiv medlem
Hite-Rite var gjord för gamla stålramar med klämman som en del av ramen. Men jag har löst det på en ram med lös klämma genom att borra hål genom klamman o sittröret o gänga upp hålet i ramen o låsa fast klämman med en kort skruv. Men Hite-rite är en jobbig lösning om man cyklar på stigar ned mkt upp o ner. Om man glömmer att sänka sadeln innan en brötig nerförsbacke är det svårt att släppa styret med en hand o fippla med Hite-Riten.

Jag cyklar på stig med mycket upp och ner, men har stolpen ner 100% av tiden på stig, så det är ingen problem.

På en stålram skulle jag överväga den lösning. Men nu har jag köpt en kolram istället, där jag inte tror det är en bra lösning.

C-dale

Aktiv medlem
Jag cyklar på stig med mycket upp och ner, men har stolpen ner 100% av tiden på stig, så det är ingen problem.

På en stålram skulle jag överväga den lösning. Men nu har jag köpt en kolram istället, där jag inte tror det är en bra lösning.
En lätt Bike Yoke Divine SL är en lösning då.

Der Kaiser

Aktiv medlem
En första nödlösning kan vara en smalare stolpe än vad som passar i ramen och sätta en adapeterhylsa emellan, som då skyddar ramen från hasandet.

Berk

Aktiv medlem
En första nödlösning kan vara en smalare stolpe än vad som passar i ramen och sätta en adapeterhylsa emellan, som då skyddar ramen från hasandet.

Tänkte just också på det. Man skulle då kunna lägga tejp runt stolpen längst ned så man får rätt höjd på en gång när man drar ut den. Då är det bara vinkeln som man måste justera.

glitch

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå, vad är problemet med en dropper? Du märker inte av vikten och en vettig vajerstyrd har typ inget underhåll. Men vill man göra livet komplicerat kör på:)

Berk

Aktiv medlem
Hjälp mig förstå, vad är problemet med en dropper? Du märker inte av vikten och en vettig vajerstyrd har typ inget underhåll. Men vill man göra livet komplicerat kör på:)

Det är ett sätt att titta på saken och jag gör så på min stig-HT. Men min helstel SS vill jag har så enkelt och lätt som mögligt. Det räcker med ett bromsreglage på styret.

Berk

Aktiv medlem

Det är mycket nära vad jag letar efter och lätt också!

Jag undrar nu bara om sadelröret i kolfiber inte slitas för mycket om man drar när och upp stolpen varje tur. En lösning där skulle kunna vara att använda en adapterhylsa, men den här stolpen verkar bara finnas i 31,6 mm.

En annan sak är att man måste borra ett små hål i sadelröret.

Berk

Aktiv medlem

KoS leverar!

Hmm, något sånt skulle vara bra att prova och meka med. Den här ser ut som skulle funka utan vajer med bara röda "reglaget" vid sadelinfästningen. Men att den inte alltid stannar vid 10 cm höjd är inte bra. Om den inte stannar är inte fjädern problemet, men mekanismen. Frågan är om den bara behöver servas eller om något är sönder.

Berk

Aktiv medlem
vad är för tungt? kortaste ks dropzone väger under halva klilot

Med vajer och reglage väger de flesta mer en halva kilot (bara något som DT Swiss eller Fox Transfer SL är lättare). Som sagt bryr jag mig inte mycket på min stig-HT, där jag nu kör en 150 mm Brand-X. Men en av de (många) trevliga saker med min helstel singlespeed är att den är riktigt lätt, lite mindre än 10 kg. Nu har jag en riktigt billig alustolpe som väger 230 gram. Vill hellre inte har 300 gram mer.

Velocipeden

Aktiv medlem
Hmm, något sånt skulle vara bra att prova och meka med. Den här ser ut som skulle funka utan vajer med bara röda "reglaget" vid sadelinfästningen. Men att den inte alltid stannar vid 10 cm höjd är inte bra. Om den inte stannar är inte fjädern problemet, men mekanismen. Frågan är om den bara behöver servas eller om något är sönder.
När låssprinten går trögt stannar den inte, jag skulle våga gissa att smörja den löser biffen.

MTBemil

Aktiv medlem
Med vajer och reglage väger de flesta mer en halva kilot (bara något som DT Swiss eller Fox Transfer SL är lättare). Som sagt bryr jag mig inte mycket på min stig-HT, där jag nu kör en 150 mm Brand-X. Men en av de (många) trevliga saker med min helstel singlespeed är att den är riktigt lätt, lite mindre än 10 kg. Nu har jag en riktigt billig alustolpe som väger 230 gram. Vill hellre inte har 300 gram mer.
dropzone har reglage under sadeln, och kan själv intyga om att den funkar bra. om den går att modda lätt vet jag dock inte

Edit: https://kssuspension.com/product/dropzone/

Berk

Aktiv medlem
dropzone har reglage under sadeln, och kan själv intyga om att den funkar bra. om den går att modda lätt vet jag dock inte

Edit: https://kssuspension.com/product/dropzone/

Ah, du menade Dropzone utan remote. Har tittat på den. Det verkar vara enda rimliga stolpen utan remote. Men 518 gram (för 125 mm drop, som skulle vara bra) är lite för mycket. Jag har tittar på exploded view och stangen för låsningen verkar går genom fjädern, så det är inte klart om man skulle kunna tar bort fjädern.

Annars kanske bästa lösningen, för att den är relativt billig och inte tyngre än en lätt stolpe med vajer och remote. Jag var inte nöjd med KS Lev på en cykeln jag har haft. Men du verkar vara nöjd.

Stannar stolpe när man drar upp cykeln vid sadeln när dropper är ned eller drar man då ur droppern (som på Lev)?

MTBemil

Aktiv medlem
Ah, du menade Dropzone utan remote. Har tittat på den. Det verkar vara enda rimliga stolpen utan remote. Men 518 gram (för 125 mm drop, som skulle vara bra) är lite för mycket. Jag har tittar på exploded view och stangen för låsningen verkar går genom fjädern, så det är inte klart om man skulle kunna tar bort fjädern.

Annars kanske bästa lösningen, för att den är relativt billig och inte tyngre än en lätt stolpe med vajer och remote. Jag var inte nöjd med KS Lev på en cykeln jag har haft. Men du verkar vara nöjd.

Stannar stolpe när man drar upp cykeln vid sadeln när dropper är ned eller drar man då ur droppern (som på Lev)?
det går att lyfta cykeln i sadeln när den e nere

erolwi

Aktiv medlem
Har exakt samma ”problem”. Köpte en Paul components QR och en Hite Rite. Lite på skoj/ lite på allvar. Provmonterade Hite Riten och spontant var den mer ostabil än vad jag tänkt mig. Däremot var min Paul QR ett underbart litet mekaniskt mästerverk så nu stannar jag gärna och njuter en stund när jag höjer stolpen. Funderar på ett litet snöre mellan ram och sadel så den hamnar på rätt höjd. Nedåt kör jag stolpen i botten så med ett snöre behöver jag bara kolla den är rak.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp