en dum fråga om stötdämpare igen

cubefritzz

Aktiv medlem
51E85F1D-D366-4683-BDB4-003406232DFC.jpeg
Vintern är här och nu funderar jag på sllvar att rusta upp min gamla Cube Fritzz. Det är en trasig Fox Flost rp23 som sitter på den idag. Vad för ersättningsdämpare kan jag köpa för att ersätta den med? Tack för svar på förhand.

Bilagor

• 6ECF64BF-1FC7-4202-BBA7-759A4DCB0291.jpeg
    6ECF64BF-1FC7-4202-BBA7-759A4DCB0291.jpeg
    513 KB · Besök: 24

Guaruska

Aktiv medlem
Sök på "cykelmärke modell år specifications" så får du veta dimensioner på dämparen o kan då få bättre riktad hjälp

Preacher

Aktiv medlem
Kan också rekommendera att laga den om möjligt.

Är den bortom räddning vill jag minnas att dämparmåtten på de där ramarna är 200x57.

cubefritzz

Aktiv medlem
Kan också rekommendera att laga den om möjligt.

Är den bortom räddning vill jag minnas att dämparmåtten på de där ramarna är 200x57.
fjädern saknas, kulan och fjädern som sitter mellan den blå eller röda spaken och fjäder saknas helt. Gas måste fyllas på osv. Är det värt att lämna in? Vad brukar det kosta med en stor ge änomgång/sevrvice av bakdämpare? Stor genomgång/service behövs verkligen av bakdämparen som jag ser det. Det är därför jag tänkte köpa nytt. 200x57? Vad menas med 200x57? Jag förstår att det är mått men vad är det jag skall mäta exakt? Förklara gärna grundligt. Som för en idiot, var jag skall titta och mäta osv mm. :)

Preacher

Aktiv medlem
fjädern saknas, kulan och fjädern som sitter mellan den blå eller röda spaken och fjäder saknas helt. Gas måste fyllas på osv. Är det värt att lämna in? Vad brukar det kosta med en stor ge änomgång/sevrvice av bakdämpare? Stor genomgång/service behövs verkligen av bakdämparen som jag ser det. Det är därför jag tänkte köpa nytt. 200x57? Vad menas med 200x57? Jag förstår att det är mått men vad är det jag skall mäta exakt? Förklara gärna grundligt. Som för en idiot, var jag skall titta och mäta osv mm. :)

En fullservice av en sådan inkl. fjäder/kula för returen betingar mellan 1800-2000:- om inget annat är trasigt.

200mm är c/c måttet för fästpunkterna, 57mm är stroke/pistonglängd.

jag snor ''dum fråga'' tråden eftersom vi ändå verkar vara inne på bakdämpade + service

jag har en fox float dps, som reglaget i öppet samt låst läge glappar typ 5mm fram och tillbaka, mellanläget känns stumt, nu pratar jag om reglaget och inte dämparen i sig, skulle detta lösa sig vid en stor service?

Preacher

Aktiv medlem
jag snor ''dum fråga'' tråden eftersom vi ändå verkar vara inne på bakdämpade + service

jag har en fox float dps, som reglaget i öppet samt låst läge glappar typ 5mm fram och tillbaka, mellanläget känns stumt, nu pratar jag om reglaget och inte dämparen i sig, skulle detta lösa sig vid en stor service?

Om den var stum från start så ja, men vissa kamprofiler (den del som spaken styr för att ändra flödet i dämparen) tillåter rätt mycket spel.

Så att den går att röra med fingrarna i ytterlägena fast inte byter mellan de tre dämparinställningarna behöver inte betyda kris.

Har den gått tillräckligt länge så kan det ändå vara dags att göra en service på den, bara en FYI.

Om den var stum från start så ja, men vissa kamprofiler (den del som spaken styr för att ändra flödet i dämparen) tillåter rätt mycket spel.

Så att den går att röra med fingrarna i ytterlägena fast inte byter mellan de tre dämparinställningarna behöver inte betyda kris.

Har den gått tillräckligt länge så kan det ändå vara dags att göra en service på den, bara en FYI.
Ok tack då behöver jag inte vara orolig iallafall, den håller sig på lägena även om det är spel.
Jag ska ändå skicka den till gbg på service efter nyår tänkte jag, samt göra gaffeln själv, köpte hojjen begagnad så man vet ju aldrig.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer