En enda våg för allt.

Rattnalle

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
Ja som titeln antyder. Jag äger ingen våg, och undrar om det finns en våg som i en och samma produkt klarar följande:

Att väga cykeldelar med rimlig precision.
Att väga saker i köket, inklusive att orka med degbunken till assistenten med saker i för större bak.
Att väga mig själv.

Önskat spann är alltså typ 5 g till 100 kg.
Går detta utan att gå på tokseriösa vågar för tusentals kronor?

I andra hand är det de första två behoven som ska lösas, dvs 5 g till 10 kg.
Rimligare?

0,0 smarthet är önskvärt. Den ska bara vara lätt att slå på och ha en tare-funktion.

mzi

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
Om du inte vill betala så är det svårt att få spann och precision. En paketvåg brukar ju ha en upplösning på 5-10g, men klara mer än hushållsvågarna. Hushållsvågarna å andra sidan brukar ha gramupplösning, men en maxbelastning på 5kg. Och de som väger ännu mer noggrant för kringresande diamantförsäljare eller vad det nu var teknikmagasinet gjorde reklam för brukar ha en maxbelastning på 1kg.

Så jag skulle tro att det är en paketvåg du vill ha.

Rattnalle

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
Ja att mitt första önskemål är orealistiskt inser jag ju själv också, det är egentligen det andra som är prio.

Jag har också noterat att 5 kg verkar vara max för köksvågar vilket ju inte alls räcker för degbunken och kan jag på ett rimligt sätt slippa använda en massa mellanförvaring för att måtta i köket utan att betala allt för stora summor för det gör jag gärna det.

Paketvågar ska jag kika vidare på.

ooms

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
Kalibreringsbevis borde ju vara krav för att få posta vikter på cykeldelar här på happy. Men det kanske det är redan?

UprightCitizen

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
En upplösning på säg 0.1 gram med ett dynamiskt omfång på 10 000g skulle kräva minst en 17-bitars ADC. Jag tror att du kommer ha svårt att hitta det billigt bara baserat på detta.

Edit: ajusste, så vill du väga dig själv också. Tror det blir svårt. Köp fler.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
En upplösning på säg 0.1 gram med ett dynamiskt omfång på 10 000g skulle kräva minst en 17-bitars ADC. Jag tror att du kommer ha svårt att hitta det billigt bara baserat på detta.

Electronik kostar ingenting och 32-bit är inte mycket. Jag vet dock inte hur noggrann billiga ADC är.

Jag ser som större problem att analoga delen måste vara riktigt noggrann. 5 gram noggrannhet och upp till 100 kg kräver en relativt noggrannhet av 1/20000. Sån våg kan man inte får för 1000 kr, jag gissar inte ens för 10000 kr.

n3wton

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
En sådan här har jag, och den har maxvikt på 15 kg med som jag förstår det 1 grams upplösning. Tror inte den var så våldsam dyr, men jag vet ju inte heller hur noggrann den är. Det har fungerat att baka med saker man vägt på den, och jag har vägt gamla hjul för att därefter väga nya hjul och se skillnaden. Där duger den nog helt okej skulle jag tro.

478E0286-0A4C-4954-A3F1-D588F27D84D8.jpeg

671398D2-722F-40FB-9BD8-BAF42CFF28FB.jpeg

Edit: internet säger 709 kr.

Edit 2: Om man ska väga hela sin stigcykel så får man se till att inte ha för biffiga däck och därmed spräcka maxvikten.😛

UprightCitizen

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
Electronik kostar ingenting och 32-bit är inte mycket. Jag vet dock inte hur noggrann billiga ADC är.

Jag ser som större problem att analoga delen måste vara riktigt noggrann. 5 gram noggrannhet och upp till 100 kg kräver en relativt noggrannhet av 1/20000. Sån våg kan man inte får för 1000 kr, jag gissar inte ens för 10000 kr.
Den analoga delen är också elektronik. Det är här det börjar kosta. Visst att en hygglig ADC i sig går att få för en hyffsat nätt slant men då ska resten av komponenterna och pcb-layouten hänga med på prestandatåget. Nu var ju tydligen inte kraven så högt ställda ändå, men jag vet inte vilken givare man väljer till en dylik våg. Det är inte ofta man har sån tur att en givare är linjär vilket ytterligare försvårar att uppnå noggrannhet över ett större dynamikomfång. Säger inte att det krävs nasa-insats, men det är ofta mer som går in i prylar än vad folk tänker på.

Och vill bara tillägga: 32-bit är extremt mycket när det rör sig om instrument. Det ska inte till mycket brus för att förlora LSB's.

Emil777

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
Ja som titeln antyder. Jag äger ingen våg, och undrar om det finns en våg som i en och samma produkt klarar följande:

Att väga cykeldelar med rimlig precision.
Att väga saker i köket, inklusive att orka med degbunken till assistenten med saker i för större bak.
Att väga mig själv.

Önskat spann är alltså typ 5 g till 100 kg.
Går detta utan att gå på tokseriösa vågar för tusentals kronor?

I andra hand är det de första två behoven som ska lösas, dvs 5 g till 10 kg.
Rimligare?

0,0 smarthet är önskvärt. Den ska bara vara lätt att slå på och ha en tare-funktion.

Hade samma önskemål tidigare och det resulterade i en röd våg med telefonkioskmotiv.
För att väga mig själv + en cykel när jag står på vågen och håller i cykeln.
Jag hittade ingen omnipotent våg.

Till precisionsarbete, bakning, kolla vad smådelar väger, samt bestämma fukthalt i vedträn osv. har jag en analog mjölvåg, köpt på loppis av min fru. Rolig att använda då man måste balansera vikterna på vågen när jag nördar runt.

MagerValp

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
Den analoga delen är också elektronik. Det är här det börjar kosta. Visst att en hygglig ADC i sig går att få för en hyffsat nätt slant men då ska resten av komponenterna och pcb-layouten hänga med på prestandatåget.
40 kr (och uppåt) är ju ändå en slant i komponentsammanhang:

Men den analoga biten kostar nog som ni båda säger mer.

kais01

Aktiv medlem
En enda våg för allt.
kan berätta att när råd och rön testade elektroniska hushållsvågar slog de ner hårt på att enstaka vågar vid mätning 500 g visade några gram fel.

så noggrannheten på dessa vågar tycks god.

vi har en från lidl, men går bara till 5000 g. med delning 1g :) den som n3wton har verkar vettigare. bästa tipset hittills?

för tyngre grejor gäller hos mig en bagagevåg från classe med 10g delning och som går upp till tror jag 50 kg. ganska användbar till cyklar;) man kan ju också som nämnts tarera med sig själv på personvågen som de flesta nog redan äger.

Köp & Sälj

Topp