En eventuell VARNING för bontragers hjälmar - plastdetaljer tycks inte tåla svett.

filipjonsson

Ny medlem
Jag har haft en Bontrager rally i lite drygt 3 år när konstruktionen som man spänner fast hjälmen runt huvudet plötsligt gick sönder. Utan att hjälmen krashats eller fått något slag värt att nämna så gick plastbandet som sitter ingjudet i kudden framme i pannan av och hjälmen satt plötsligt mycket löst på huvudet. När jag öppnade kudden för att se vad hänt som såg jag någonting märkligt. Plastbandet hade gått av på två ställen, symmetriskt på höger och vänster sida av pannan. Plasten vid vid båda brotten är på båda ställena påtagligt påverkad, den ser nästan bubblig ut och är mycket spröd. Använder man en nagel kan man utan bekymmer bryta av en liten bit av plasten. Ett par cm åt sidorna tycks plasten vara oförändrad

image sharing

Hjälmen är normalt använd, 1 gång i veckan i 3 år, avsköljd i duschen lite då och då och jag har aldrig fått några smällar at tala om. Efter 3 år är plasten så åldrad att den gick av när jag spände hjälmen runt huvudet. Vid en eventuell krasch funderar man ju på vad som skulle kunna hända när huvudet knappt sitter fast i hjälmen. Jag funderar också på hur länge plasten kan ha varit försvagad, kanske redan vid ett eller två års ålder och gjort att hjälmen inte skulle skydda ordentligt vid en crash!?

Jag har mailat lite med Trek(bontrager) men de tycker inte att något verkar konstigt. De hänvisar bara till att:
"Det är svårt att rekomendera eller garantera en exakt livslägd för en hjälm då det är många olika faktorer som spelar in",
"att det inte är en evighetsprodukt som ska bytas ut när man ser slitage på den",
" Keep your helmet clean. Wash it with mild soap and water"
"vi svettas olika mycket och har olika salthalt och olika halter av andra ämnen som i kombination med andra externa faktorer kan påverka..."

Mitt förtroende för Bontrager sjönk ordentligt nu. De verkar ju inte ha någon aning om eller hur deras hjälmar åldras. Visst är det bra att byta ut en hjälm oftare, vilket jag kanske borde gjort, men att plasten i en säkerhetsdetalj i en hjälm helt ger upp efter bara 3 år är väll riktigt dåligt?!

Jag är skitsur för att en produkt som skall skydda mitt huvud när jag cyklar är så illa konstruerad. Eller överreagerar jag?

Har du en bontrager hjälm som har några år på nacken kanske du skall ta dig en funderare......

NickPick

Aktiv medlem
Ja du överreagerar för att du inte fick en ny hjälm gratis efter att du har använt din i 3 år. Pga sur så anklagar du då träck att ha undermåliga produkter helt öppet för att smutskasta dom. Hade du fått en ny hjälm hade du varit from som ett lamm.

filipjonsson

Ny medlem
NickPick sa:
Ja du överreagerar för att du inte fick en ny hjälm gratis efter att du har använt din i 3 år. Pga sur så anklagar du då träck att ha undermåliga produkter helt öppet för att smutskasta dom. Hade du fått en ny hjälm hade du varit from som ett lamm.
Haha... Snyggt försök men fel antaget.....

För mig är de 1200 kronorna för hjälmen en mycket liten sak jämfört med faktumet att att jag cyklat omrking med en hjälm som ev inte skyddat som det skall de senaste året!

ForesterGuy

Aktiv medlem
NickPick sa:
Ser ut som felaktigt materialval, transparent plast i en detalj som normalt sett inte syns?
Jag skulle också blivit sur ifall jag pyntat 1200 kr för en sån hjälm.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kör med specialized. Inte hippa för fem öre, men välgjorda och fungerar pålitligt även för svettmongon.

d_anders

Medlem
Jag gissar på att plasten var dålig/svag från början och att den därför gick sönder så fort. En ytterligare gissning är att de flesta andra hjälmar av samma modell inte hade gått sönder på samma sätt, dvs du hade otur.

Är det däremot ett vanligt förekommande fel så är det illa.

calmbay

Medlem
Jag köper alltid hjälm från tillverkare som bara gör hjälmar och som funnits på marknaden ett tag. Typ Bell eller Met. De känns mest seriösa.

Så jag är inte förvånad men är glad du delade det hela. 3år ska en hjälm hålla. 5år med.

GustafH

Ny medlem
calmbay sa:
Jag köper alltid hjälm från tillverkare som bara gör hjälmar och som funnits på marknaden ett tag. Typ Bell eller Met. De känns mest seriösa.

Så jag är inte förvånad men är glad du delade det hela. 3år ska en hjälm hålla. 5år med.
Med det sagt rekommenderar just Bell byte av hjälm var tredje år.

me.I.am

Ny medlem
Som jag förstått det så är det det stötdämpande materialet som har ett bäst före-datum. Att det som håller hjälmen på plats blir så dåligt efter 3 år känns väldigt märkligt, och det blir ju inte så sprött över en natt heller.

Att tillverkaren inte har något intresse av att undersöka det närmare känns lite nonchalant.

Jolinwood

Ny medlem
Hjälmens huvudfunktion är att komprimeras och ta upp så mycket kraft som möjligt vid första slaget mot marken så huruvida komfort-bandet gått av eller inte om du krashat hade antagligen inte spelat någon som helst roll utöver ett litet skrubbsår till när du slog i marken andra gången.

Hade plasten luckrats upp under första året hade jag förstått din kritik men efter tre år så får jag faktiskt hålla med tillverkaren* om att de inte råder över alla faktorer som spelar in på hjälmens livslängd. Din bostad kanske har väldigt fuktig luft, hjälmen kanske fastnade med bandet i nånting på cykeln när den välte nån gång och utsattes för stark mekanisk belastning, du eller nån annan kanske har råkat skvätta nånting som reagerat med plasten etc etc

4/5 lipsillspoäng

*och då ska det tilläggas att jag har extraordinärt lågt förtroende för Trek/Bontrager efter deras mega-fail-"det-största-som-hänt-cykelvärlden-på-XX-år"-wavecel-scam-reklamkampanj

Freddie L

Aktiv medlem
Det där var dåligt! Som du själv säger, hur dålig var den för ett år sedan? Hade den fungerat som avsett vid en krasch?

Hade jag varit Sverker hade Trek hamnat i soptunnan!

Känns som normalt slitage även om dom hade kunnat valt en tåligare konstruktion där.
Jag håller med dom om att alla är olika och svett är frätande.

Olyckligt och jag kan tycka dom åtminstone kunnat erbjuda en sådan plastbit att ersätta med om dom har sådana lagrade någonstans.
Fast plats åldras även utan svett, har dom sådana på lager så är dom nog redan spröda och sköra.

ooms

Aktiv medlem

Valhalla_

Aktiv medlem
ooms sa:
PeeGee sa:
me.I.am sa:
Som jag förstått det så är det det stötdämpande materialet som har ett bäst före-datum.
apropå hjälmarnas åldrande stötdämpning
http://biomechanical.asmedigitalcollection.asme.org/mobile/article.aspx?articleid=2497744

https://www.helmets.org/helmetlineraging.htm
+1
Det är fantastiskt vad långlivade myter kan bli, trots att vetenskap och fakta finns tillgängligt.
Nu fattas bara att någon gör samma test på bilbarnstolar.

Skogling

Aktiv medlem
Jag ser på bilden att hjälmen är VÄLDIGT väl använd. Tråkigt att den gick sönder men saker slits. Hjälmar är en förbrukningsartikel.

Min POC Octal, "Race Day" från 2015 ser fortfarande ut som ny. Jag har därför köpt en ny, likadan.

filipjonsson

Ny medlem
Skogling sa:
Jag ser på bilden att hjälmen är VÄLDIGT väl använd. Tråkigt att den gick sönder men saker slits. Hjälmar är en förbrukningsartikel.
Hur kan du avgöra det? Du kanske tänker på kudden, det har jag öppnat för att hur bandet som går där inne ser ut!

Jag kan också meddela att min såg fräsch ut innan bandet snappade av, det gick inte att se då det sitter i kudden!

Senast ändrad:

ForesterGuy

Aktiv medlem
PeeGee sa:
me.I.am sa:
Som jag förstått det så är det det stötdämpande materialet som har ett bäst före-datum.
apropå hjälmarnas åldrande stötdämpning
http://biomechanical.asmedigitalcollection.asme.org/mobile/article.aspx?articleid=2497744

https://www.helmets.org/helmetlineraging.htm
Jag brukar själv hänvisa till den där undersökningen. Annars brukar det hävdas att hjälmarna börjar åldras först sen man börjat använda dem, vilket ju är bekvämt för handlarna som vill sälja gamla hyllvärmare...

Rattnalle

Aktiv medlem
Bortsett från att kudden fram uppenbarligen gjort sitt med god marginal så tycker jag det är svårt att säga så mycket om skicket från den där bilden.

Mina hjälmar brukar f ö vara rätt utslitna efter 2-3 år även om plasten i sig inte åldras så värst. Remmar, fästen, kuddar och massa små repor och skrap.

perzzon

Aktiv medlem
Skogling sa:
perzzon sa:
Skogling sa:
Man har olika preferenser.
Genuint nyfiken på vad du syftar på faktiskt.
Första bilden i tråden visar en väl använd och sliten hjälm säger jag. Andra säger den ser fräsch ut. Förstår du nu?
Nej, men det spelar kanske inte så stor roll.

Edit:ser för övrigt bara en bild. Kanske är där det skiljer.
Edit2: säger absolut inte att den ÄR i bra skick. Bara att jag inte ser på bilden att den inte skulle vara det. Bortsett det uppenbara brottet och den uppklippt kudden då.

Senast ändrad:

Crocko

Aktiv medlem
VättleBökaren sa:
Känns som normalt slitage även om dom hade kunnat valt en tåligare konstruktion där.
Jag håller med dom om att alla är olika och svett är frätande.

Olyckligt och jag kan tycka dom åtminstone kunnat erbjuda en sådan plastbit att ersätta med om dom har sådana lagrade någonstans.
Fast plats åldras även utan svett, har dom sådana på lager så är dom nog redan spröda och sköra.
Tror väldigt få människor svettas syror som krävs för att frätning skall uppstå, men visst blir det en påverkan..
TS säger ju att hjälmen är använd 150ggr, vilket skulle innebära ett halvårs pendling och knappast något som borde innebära att det är dags att pensionera en hjälm.

Jag fick en liknande skada på min Sweet-hjälm. Plastbandet gick av vid en mycket liten påfrestning.

588D9580-0D34-41CD-B667-AB9E1A38DDAF.jpeg

Sweet skickade omgående ett nytt set med spänne och allt, som gick hur lätt som helat att byta ut. Klart roligare än att få bortförklaringar...

Skogling

Aktiv medlem
bearthefear sa:
Jag fick en liknande skada på min Sweet-hjälm. Plastbandet gick av vid en mycket liten påfrestning.

Sweet skickade omgående ett nytt set med spänne och allt, som gick hur lätt som helat att byta ut. Klart roligare än att få bortförklaringar...
Ja Bontrager skulle ju kunna skickat en ersättningsdel. Om det finns... Ganska bra tb på hjälmar antar jag.

Knä-Ola

Ny medlem
En kompis som jobbar för en hjälmproducent berättade om när de skulle producera en hjälm med ett nytt magnetfäste på remmarna. Ett par andra stora producenter skulle använda samma fäste. Efter tester visade det sig att den plasten som användes inte tålde just svett speciellt bra och att fästena gick sönder ganska fort. Det märket som min kompis jobbar för fortsatte då med den gamla lösningen de hade, som fungerade och det gjorde ett av det stora märkena. Det andra stora märket hade då redan producerat (innan de hade testat ordentligt) en större mängd. De hjälmarna blev sålda på den europeiska marknaden för att det var mindre risk att bli stämda här...

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
En hjälm som trillar av efter tre år har inte en livslängd på tre år.
Då är den för engångsbruk.

/T

(jag försökte få loss remmar å dyl från min tio år gamla Bell- det gick inte, de satt som berget.)

mmmrrrr

Ny medlem
martinmalmberg sa:
Tack för att du delade med dig.
Jak kommer iallafall undvika Bontrager hjälmar och ev skydd, efter att läst om detta.
Du säger det gnu, men ibland kan det vara koolt att vara lite flexibel och inte tjurskalligt hålla fast vid sådana fårsikter.

Kristoffer

Aktiv medlem
Använd en gång i veckan under tre års tid, jag tror att hjälmen tröttnade och hoppas på reinkarnation och ett roligare liv.

Om det är svett, borde inte hela plastdetaljen vara anfrätt, inte bara två punkter? Nötning?

freddag

Medlem
jag har glassburkar som kostade 20 kr inklusive glass som jag använt varje dag i åratal utan att de gått sönder. att trek inte godkänner reklamation på en plastbit (utan glass!) som kostade 1200 kr är riktigt illa. och de borde ju även skämmas för att de riskerat ts' hälsa.

edit och förtydligande: ja, jag använder glassburkar som hjälm.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer