En fågel blir till. Bird Aeris byggtråd. Nu är den bytt!

Makten

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Jaha. Dagen efter första sprickan hittades. Jag har nu gått igenom cykeln lite noggrannare. Den är sprucken lite överallt och alla delar av ramen är mer eller mindre kaputt.

Kedjestag vid svetsen fram. Sadelstag vid bromsokets fäste. Underröret där det fäster i vevlagerhylsan.

Schysst att hela rasar samtidigt iaf istället för lite i taget..
Det är nog snarare så att det ena ger det andra. När det börjat spricka på ett ställe kommer hela skiten börja flexa som fan och sprickor uppstår på andra ställen. Lär implodera inom väldigt kort.

Rattnalle

Aktiv medlem
Makten sa:
Rattnalle sa:
Jaha. Dagen efter första sprickan hittades. Jag har nu gått igenom cykeln lite noggrannare. Den är sprucken lite överallt och alla delar av ramen är mer eller mindre kaputt.

Kedjestag vid svetsen fram. Sadelstag vid bromsokets fäste. Underröret där det fäster i vevlagerhylsan.

Schysst att hela rasar samtidigt iaf istället för lite i taget..
Det är nog snarare så att det ena ger det andra. När det börjat spricka på ett ställe kommer hela skiten börja flexa som fan och sprickor uppstår på andra ställen. Lär implodera inom väldigt kort.
Sprickan i underröret lär knappast bero på det andra. De andra två däremot kan säkert hjälpa varandra på traven, när de blir lite större än de är nu. Det märks inte att den är av när jag cyklar på den än.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kan funnits där länge, jag hade kört och hyrt om den dött. Om de inte får iväg en ram på måndag då.
Hade du inte sett det hade du bara kört :)

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Kan funnits där länge, jag hade kört och hyrt om den dött. Om de inte får iväg en ram på måndag då.
Exakt vad jag tänkt göra. Ska bara försäkra mig om att Bird tycker det är ok. Så jag inte får problem med garantin om den plötsligt är av helt.

marr

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
Svårt att få det osett... Kommer gnaga.
Jag är inte så noga med mina grejer som du är så jag tror jag överlever. Körde ju en hel sommar med knakande gaffelkrona t ex.
Ska gå igenom birden här hemma ganska noga, om 2 veckor. Efter att vi varit iväg o hojjat...

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Raggamuffin sa:
Svårt att få det osett... Kommer gnaga.
Jag är inte så noga med mina grejer som du är så jag tror jag överlever. Körde ju en hel sommar med knakande gaffelkrona t ex.
Ska gå igenom birden här hemma ganska noga, om 2 veckor. Efter att vi varit iväg o hojjat...
Smart.
Jag hade ju sluppit få veta än om jag inte haft bra sällskap när jag fick punktering.

Leffe

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Exakt vad jag tänkt göra. Ska bara försäkra mig om att Bird tycker det är ok. Så jag inte får problem med garantin om den plötsligt är av helt.
Blir skönt att få änden på sadelstaget in i valfri kroppsdel efter att den gått av och lossnat i ett TT-hopp på Shimanoleden... Gör det inte.

Rattnalle

Aktiv medlem
Leffe sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Blir skönt att få änden på sadelstaget in i valfri kroppsdel efter att den gått av och lossnat i ett TT-hopp på Shimanoleden... Gör det inte.
Jag kommer ju av förklarliga skäl inte cykla vad som helst med den i det här skicket. Definitivt inga hopp. Shimano är ju dessutom jättejättetråkig ;-)

Rattnalle

Aktiv medlem
lundatok sa:
Du tycker inte om att tvätta cyklar, va?
Inte direkt. Senast den ens var nära en vattenslang var innan den packades i väskan för hemresa från Spanien i maj. :)

Plus att iaf delar av det som är tjockast är torkad tubelessvätska med smuts i som inte går bort så lätt.

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Bird frågar om jag vill ha någon annan ram som ersättare. Är det stor nog skillnad på deras nyare för att vara värt att lägga pengar på hjul, dämpare och vev?

Rattnalle

Aktiv medlem
Mitt enda klagomål på den här är ju egentligen dragningen av vajern för bakväxeln. Den har jag fixat på egen hand med tejp på samma sätt som jag nu ser att de själva gjort om den, dvs på kedjestaget istället för sadelstaget.

marr

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Mitt enda klagomål på den här är ju egentligen dragningen av vajern för bakväxeln. Den har jag fixat på egen hand med tejp på samma sätt som jag nu ser att de själva gjort om den, dvs på kedjestaget istället för sadelstaget.
Var du inte sugen på en 29? Kanninte am9 vara en idé? Tycker den ser jävla trevlig ut.

qma

Aktiv medlem
zinkpasta sa:
Det är väl bara folk som cyklar asfalt som gillar att tvätta och topsa cyklar?

#visomfortfarandeanvänderhappymtb.org-url:en
Alltså, jag gillar ju inget med att tvätta cyklar men de är oftast topsade innan varje tur ändå pga. inspektion, eller bara att hojen känns mer pepp när den är ren o snygg.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det var väl en hel del fåglar som gick av där i början? De har väl lärt sig något och tagit med det i den nya förhoppningsvis.
Lite boost där och en grad skillnad här blir till slut en hel del oftast men det blir en slant med allt. Kan du inte byta endcaps på hjulen i första läget?

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
Rattnalle sa:
Var du inte sugen på en 29? Kanninte am9 vara en idé? Tycker den ser jävla trevlig ut.
För mycket monstertruck känner jag. Plus att jag inte vill köpa ny gaffel innan Mezzer finns att köpa.

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Det var väl en hel del fåglar som gick av där i början? De har väl lärt sig något och tagit med det i den nya förhoppningsvis.
Lite boost där och en grad skillnad här blir till slut en hel del oftast men det blir en slant med allt. Kan du inte byta endcaps på hjulen i första läget?
Kanske, har ingen enorm marginal på ekrarnas längd för att disha om då men nya ekrar på en sida är ju en marginell investering i så fall.

marr

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Kanske, har ingen enorm marginal på ekrarnas längd för att disha om då men nya ekrar på en sida är ju en marginell investering i så fall.
Vad har du för hjul/nav?

Rattnalle

Aktiv medlem
marr sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Vad har du för hjul/nav?
350. Så boostinator eller motsvarande är det som gäller

marr

Aktiv medlem
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Vad har du för hjul/nav?
350. Så boostinator eller motsvarande är det som gäller
Ja, är ju inga problem att boostinera. Men såklart en kompromiss.

Rattnalle

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
2 mezzer har väl landat i Sverige :)
Jaså? Jag kan inte se att de går att köpa någonstans pressex? Inte ens shockcraft hade mer än preorder när jag kollade häromdagen.
Den onämnbara har fått, kompis har köpt den ena. Borde väl börja rullas ut strax, lite sugen själv.
Bra. Då kanske de börjar dyka upp hos pålitliga leverantörer vad det lider. Vill ju inte riskera att behöva byta ner mig vid ett cykelbyte.

PatrikHA

Medlem
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
För mycket monstertruck känner jag. Plus att jag inte vill köpa ny gaffel innan Mezzer finns att köpa.
Kört någon bra 29:a, eller vad baserar du det på? Jag hade kanske lite oro för det men tycker min 29 är bättre på allt, trots den har alldeles för mycket slag....?

Rattnalle

Aktiv medlem
PatrikHA sa:
Rattnalle sa:
marr sa:
Rattnalle sa:
Kört någon bra 29:a, eller vad baserar du det på? Jag hade kanske lite oro för det men tycker min 29 är bättre på allt, trots den har alldeles för mycket slag....?
Provat några, ja. Ska ha mindre slag på en sån känner jag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer