En första cykel för motion

Zlatko

Aktiv medlem
Hej,

Jag har läst massor och småpostat lite, i jakten på min första hoj, men jag känner mig inte särskilt mycket klokare, så tyvärr skapar jag ännu en "vad ska jag köpa-tråd". Sorry!

Bakgrund: 45 år, löpare sen ett par år tillbaka. Kroppen verkar inte längre palla att springa sex dagar i veckan. Tänker mig cykeln som ett substitut. Cykla 3 ggr i veckan, springa 3. Nåt sånt. Ser alltså cykeln mest som en hjälp till löpningen (nu, men vem vet vad som händer om man blir biten). Har varit ute och cyklat ett par turer på tjejen Crescent Starren (hybrid) och tycker det blir oskönt (rygg och röv) efter en timme. Därav tanken på något eget.

Från början var jag helt inne på att jag skulle köpa GRAIL, med tankar som "då kan jag cykla året runt, bättre komfort, skivbroms verkar ju viktigt, och då kan jag även använda som en vanlig hoj (en tur upp på stan)".

Igår var jag på cykelaffären, provade en SCOTT SPEEDSTER 10,racer.
Säljaren pratade om att förr vintercyklade man, det var kallt och jävligt. "Ingen" gör det längre, man cyklar inne på en trainer. Och det fick mig att tänka, kommer jag verkligen vara ute och cykla på vinterhalvåret. Det är ju kallt nog att springa på vintern, vågar knappt tänka på hur kallt det blir om man cyklar. Och behöver jag då skivbroms? FÄLGBROMS kanske inte är så dumt? Men så läser jag nåt om att har man fälgbroms så är det "svårare" att byta till fetare hjul, och jag kanske vill ha fetare hjul för komforten och... ju mer jag läser ju mindre jag vet.

Jag gillade Speedster 10, MEN det var ju en jävla skillnad på där det var nyasfalterat och inte. Den "gamla" asfalten kändes verkligen inte speciellt skön att åka på, så tror jag behöver något som ger mer komfort. Sen så pratade säljaren vidare om pedaler, cykelskor, cykelbrallor, hjälm. Ja, det är ju helt enkelt en del annat man måste köpa också... och så kanske det är även om köper en grail? Jag är van ju van att sitta på tjejens hybrid med ett par shorts och joggingskor...

Annars är jag i teorin väldigt lockad av CANYON ENDURACE AL. Dels för att de promotar den som "snabb och bekväm för ojämn asfalt", dels för fina reviews och snygg!

Här är några cyklar som jag funderat på:

Speedster 10. Pris 15k.
Fördelar: Kan köpa lokalt i affär (service osv), omgående leverans.
Nackdelar: Förförde mig inte utseendemässigt, kändes lite skakigt på ojämn asfalt.

Canyon 7.0. Pris 12.9k.
Fördelar: Snygg encurace med skivbromsar, Shimano 105
Nackdelar: Har aldrig provat en Canyon, bor inte i Sthlm (ingen provcykling) och kanske lite mycket pengar för en första cykel?

Ny Endurace AL. Pris 14k.
Fördelar: Snygg, finns för leverans i juli i min storlek, shimano 105.
Nackdelar: Se förra,

Trek Domane AL3. Pris 8.5k.
Fördelar: Så pass nära mig att jag kan provcykla den, ingår en massa (spd-pedaler, väska, lås m.m).
Nackdelar: Inte lika tjusig som Canyon. Sämre prestanda (Shimano Sora)
Den har ISOSPEED vilket jag läst mig till ska vara bra för komforten. Nån som har erfarenhet av det?

En TRIBAN cykel. Pris 8k.
Fördelar: Billig (7.9k!), har plats för större däck - många på nätet som byter till graveldäck (komforten), Shimano 105.
Nackdelar: Finns enbart i butik på Mall of Scandinavia. Jag hojade runt lite på den för två veckor sen när jag var i Sthlm, men kunde inte riktigt bestämma mig. Den kostade då 9999 kr. Så grym rabatt.

Ja, ungefär så är väl läget.... inte ens när jag läser igenom vad jag skrivit blir jag klokare... skivbroms, fälgbroms, racer, inte racer, cykla året runt, inte cykla året runt? Ta vilken racer som helst sub 5k och ta reda på om jag ens gillar att cykla? Fan vet. Förhoppningsvis kan nån se in i min själ och peka ut mig i rätt riktning.

Tack på förhand!

Senast ändrad:

Tfrenzy

Ny medlem
Går du ner ett snäpp på Endurace, till Endurace 6, så är skillnaden väl i princip bara Tiagra jämfört med 105. Och den skillnaden tror jag inte du märker av särskilt mkt. Då kommer du undan med 12k för version med fälgbromsar eller 15k för skivbromsar. Själv föredrar jag ju skivbromsar, men är kanske mer för att jag är van vid det. Många säger ju att fälgbromsarna nuförtiden inte är så tokiga, så länge som man cyklar när det är varmt och torrt.

Annars blir du säkert nöjd med en Grail också. Eller en Scott Speedster för den delen. Tycker alla är bra instegscyklar. Gravel/räcer är nog mer en smaksak och kanske beroende på hur breda däck du vill köra. Nya Endurace klarar väl upp till 35mm har jag för mig.. Den är i min värld det bästa av två världar, men tror mest det handlar om att bestämma sig, och komma igång :)

LWB

Aktiv medlem
Hej,

Jag har läst massor och småpostat lite, i jakten på min första hoj, men jag känner mig inte särskilt mycket klokare, så tyvärr skapar jag ännu en "vad ska jag köpa-tråd". Sorry!

Bakgrund: 45 år, löpare sen ett par år tillbaka. Kroppen verkar inte längre palla att springa sex dagar i veckan. Tänker mig cykeln som ett substitut. Cykla 3 ggr i veckan, springa 3. Nåt sånt. Ser alltså cykeln mest som en hjälp till löpningen (nu, men vem vet vad som händer om man blir biten). Har varit ute och cyklat ett par turer på tjejen Crescent Starren (hybrid) och tycker det blir oskönt (rygg och röv) efter en timme. Därav tanken på något eget.

Från början var jag helt inne på att jag skulle köpa GRAIL, med tankar som "då kan jag cykla året runt, bättre komfort, skivbroms verkar ju viktigt, och då kan jag även använda som en vanlig hoj (en tur upp på stan)".

Igår var jag på cykelaffären, provade en SCOTT SPEEDSTER 10,racer.
Säljaren pratade om att förr vintercyklade man, det var kallt och jävligt. "Ingen" gör det längre, man cyklar inne på en trainer. Och det fick mig att tänka, kommer jag verkligen vara ute och cykla på vinterhalvåret. Det är ju kallt nog att springa på vintern, vågar knappt tänka på hur kallt det blir om man cyklar. Och behöver jag då skivbroms? FÄLGBROMS kanske inte är så dumt? Men så läser jag nåt om att har man fälgbroms så är det "svårare" att byta till fetare hjul, och jag kanske vill ha fetare hjul för komforten och... ju mer jag läser ju mindre jag vet.

Jag gillade Speedster 10, MEN det var ju en jävla skillnad på där det var nyasfalterat och inte. Den "gamla" asfalten kändes verkligen inte speciellt skön att åka på, så tror jag behöver något som ger mer komfort. Sen så pratade säljaren vidare om pedaler, cykelskor, cykelbrallor, hjälm. Ja, det är ju helt enkelt en del annat man måste köpa också... och så kanske det är även om köper en grail? Jag är van ju van att sitta på tjejens hybrid med ett par shorts och joggingskor...

Annars är jag i teorin väldigt lockad av CANYON ENDURACE AL. Dels för att de promotar den som "snabb och bekväm för ojämn asfalt", dels för fina reviews och snygg!

Här är några cyklar som jag funderat på:

Speedster 10
Fördelar: Kan köpa lokalt i affär (service osv), omgående leverans.
Nackdelar: Förförde mig inte utseendemässigt, kändes lite skakigt på ojämn asfalt.

Canyon 7.0
Fördelar: Snygg encurace med skivbromsar, Shimano 105
Nackdelar: Har aldrig provat en Canyon, bor inte i Sthlm (ingen provcykling) och kanske lite mycket pengar för en första cykel?

Ny Endurace AL från Canyons hemsida.
Fördelar: Snygg, finns för leverans i juli i min storlek, shimano 105.
Nackdelar: Se förra,

Trek Domane AL3
Fördelar: Så pass nära mig att jag kan provcykla den, ingår en massa (spd-pedaler, väska, lås m.m).
Nackdelar: Inte lika tjusig som Canyon. Sämre prestanda (Shimano Sora)
Den har ISOSPEED vilket jag läst mig till ska vara bra för komforten. Nån som har erfarenhet av det?

En TRIBAN cykel.
Fördelar: Billig (7.9k!), har plats för större däck - många på nätet som byter till graveldäck (komforten), Shimano 105.
Nackdelar: Finns enbart i butik på Mall of Scandinavia. Jag hojade runt lite på den för två veckor sen när jag var i Sthlm, men kunde inte riktigt bestämma mig. Den kostade då 9999 kr. Så grym rabatt.

Ja, ungefär så är väl läget.... inte ens när jag läser igenom vad jag skrivit blir jag klokare... skivbroms, fälgbroms, racer, inte racer, cykla året runt, inte cykla åre runt....... förhoppningsvis kan nån se in i min själ och peka ut mig i rätt riktning.

Tack på förhand!
En säljare som påstår att ingen cyklar på vintern nu för tiden hade inte fått sälja någon cykel till mig. Men jag gissar att han kunde erbjuda både en passande sommarcykel och en trainer till dig, bara du öppnade plånboken? 😀

Om du vill ha en ”vass” cykel, vass i (den förvisso huvudsakligen positiva) bemärkelsen högprestanda, landsväg, rejsig geometri mm, så ska du skaffa en sådan. Men förutom sådana modeller så finns det också mängder av andra som backar marginellt på prestandan för vanliga dödliga men som i gengäld torde vara väligt mycket mångsidigare. Utifrån min egen snäva horisont tänker jag ex på en gravel, med plats för bredare däck, ev skärmar, möjlighet att använda pakethållare vid touring mm, eller en HT mountainbike, som väl i någon mån ligger längs samma linje från landsväg till gravel men sen vidare ännu längre, mot bredare däck, komfort på sämre underlag osv.

Bara en personlig reflektion, men jag kan tipsa om Grant Petersens bok Just Ride. Han är dogmatisk i vissa frågor, men befriande pragmatisk i andra. Även Jan Heine och hans ”The all-road bike revolution”. Båda dessa herrar har en märklig förmåga att väcka vrede hos många cyklister, men om man klarar av att ta till sig somt och sålla annat så avlivar de var och en på sitt sätt en hel del gamla seglivade myter. Cykling ska vara roligt, trevligt och bekvämt!

…och sen letar du upp en gammal Miyata och smörjer upp den så är du hemma! 😎

GoranS

Aktiv medlem
Vad var det för däck och däckstryck när du testade speedstern? Jag tolkar det som att du inte är någon tungviktare. Om däcken var alldeles för hårt pumpade i förhållande till din vikt så blir det väldigt stötigt på allt annat än perfekt asfalt. Bara sagt så att du inte dömer ut speedstern baserat på ev. för dig för hårt pumpade däck.

Zlatko

Aktiv medlem
Vad var det för däck och däckstryck när du testade speedstern? Jag tolkar det som att du inte är någon tungviktare. Om däcken var alldeles för hårt pumpade i förhållande till din vikt så blir det väldigt stötigt på allt annat än perfekt asfalt. Bara sagt så att du inte dömer ut speedstern baserat på ev. för dig för hårt pumpade däck.
Däcktrycket har jag såklart inte en susning om, ännu en grej jag inte förstått hade betydelse 🤣
Men skulle säkert kunna vara så, minns jag tänkte "jävlar vad pumpat det är". Väger iofs 78 kg,men på 189 cm.

Zlatko

Aktiv medlem
Tycker alla är bra instegscyklar. Gravel/räcer är nog mer en smaksak och kanske beroende på hur breda däck du vill köra. Nya Endurace klarar väl upp till 35mm har jag för mig.. Den är i min värld det bästa av två världar, men tror mest det handlar om att bestämma sig, och komma igång :)
Ja, det är det- man måste bestämma sig!!

GoranS

Aktiv medlem
Däcktrycket har jag såklart inte en susning om, ännu en grej jag inte förstått hade betydelse 🤣
Men skulle säkert kunna vara så, minns jag tänkte "jävlar vad pumpat det är". Väger iofs 78 kg,men på 189 cm.
Typiskt blir det mindre stötigt när man sänker däckstrycket. Kommer man ner för lågt börjar man dock få risk för slå i fälgen om man kör på något vilket potentiellt kan skada den men också öka risken för punkteringar. Ju tyngre man är desto högre tryck måste man ha för att undvika dessa negativa konsekvenser. Högsta trycket som ett däck tål är typiskt sådant att man kan väga klart mkt mer än vad du gör och ändå undvika problemen. Om handlaren pumpat däcken riktigt hårt, kanske i tanken att de ska klara en riktigt tung kund, så kommer du att få en färd som är mkt stötigare än vad den skulle vara om du använde ett lägre tryck. Och du skulle kunna göra det utan att riskera fälg eller onödiga punkteringar.

Exakta vad som är "rätt" däckstryck för en person med en viss vikt beror på däcket. Ett bredare däck med mer luftvolym kan man typiskt ha lägre tryck i än ett smalare utan att åka på problem. M.a.o. är det oftast bekvämare med ett bredare däck. Detta är tumregler och inga absoluta sanningar i alla situationer. Sen finns det också olika åsikter bland "experterna" kring exakt vad en person som väger 78 kg bör ha för tryck i ett visst däck.

Senast ändrad:

Zlatko

Aktiv medlem
Går du ner ett snäpp på Endurace, till Endurace 6, så är skillnaden väl i princip bara Tiagra jämfört med 105. Och den skillnaden tror jag inte du märker av särskilt mkt. Då kommer du undan med 12k för version med fälgbromsar eller 15k för skivbromsar. Själv föredrar jag ju skivbromsar, men är kanske mer för att jag är van vid det. Många säger ju att fälgbromsarna nuförtiden inte är så tokiga, så länge som man cyklar när det är varmt och torrt.
Också ett bra alternativ. Googlar jag "endurace säljes" så kommer det ju upp en del gamla annonser här på happy från senaste året. Kanske ska ha lite is i magen och se om det dyker in något. Eller slänga in en "köpes".

Senast ändrad:

WFD

Aktiv medlem
Jag har inte cyklat sedan -87 och fick för mig att börja igen. Även om det kändes i häcken första två veckorna så har jag vant mig. Funderade ett tag på gravel men, valde en Scott Scale MTB. Mycket för att kunna ha större däck och köra på lite lägre tryck. Jag har inte för avsikt att cykla på vintern. Men funderar på att skaffa en trainer att ha hemma.

Zlatko

Aktiv medlem
Fyller på med White GX Ltd
Varit slut, men finns nu några få i L. Dock 13k istället för 11k, som rea-priset var i början på månaden. Läst mycket gott om den här på forumet.
Fördelar: Denna har väl det mesta? Bra prestanda, bra pris, komfort.
Nackdelar: Svider ändå att betala 2k mer än den kostade för tre veckor sen. Väcker inte riktigt ha-begäret utseendemässigt.

Topp