En månad gammal kedja går av, för hårt spänd?

På min frus batavus elcykel med 7-växlad navväxel gjordes service på verkstad för ca en månad sedan där bland annat kedjan byttes. Jag tyckte kanske att kedjan verkade lite väl hårt spänd efteråt, fanns liksom inget slack alls. Nu är inte jag mekaniker själv och när jag ska göra saker på min cykel blir det ofta lite tokigt så jag tänkte att hennes kedja var ok ändå. Nu i förrgår gick kedjan av. Det var på lägsta växeln i en ganska brant uppförsbacke och en cykelkärra med två barn i efter. Jag förstår att det är en väldigt tung belastning men jag tycker ändå att det verkar lite konstigt. Eftersom hon har navväxel har ju hennes cykel en förhållandevis kraftig kedja, om man jämför med t.ex. en 12-delad utanpåliggande växel. Är det verkligen ok att den gick sönder sådär? Kan det isf bero på att kedjan varit för hårt spänd? Eller något annat som t.ex. bara otur?
1000021577.jpg

Senast ändrad:
Kan vara kedjespänningen eller defekt kedja eller båda, men det absolut allvarligaste med en för hårt spänd kedja är att lagren i navet tar mycket stryk av det. Så kedjespänningen är viktig att få rätt och det måste finnas ett visst slack.

Jag försökte byta kedjan själv igår men eftersom jag har tummen mitt i handen råkade jag dra av en inseks-skruv som man använder för att justera kedjespännigen. Mycket mycket dumt förstås. Men då lämnade jag iaf in cykeln ändå och passade på att fråga om kedjan. Killen i kassan tog upp kedjan och vecklade ut den, den var typ helt stel av rost. Trots att den bara var 4-6 veckor gammal. Men cykelpendlar man på vintern i snö och salt och låter bli att smörja så... Så det kan ha varit den enkla förklaringen till kedjehaveriet. *skäms*

Tillbaka
Topp