En sån där dryg nybörjartråd... Vilken MTB ska jag plocka med mig hem idag?

eqn

Medlem
Hej!

Jag börjar min tid här på forumet ungefär på samma sätt som alla andra noobs.Precis fått upp ögonen för MTB och idag pajade min andra cykeln så tanken är att jag i eftermiddag ska köpa en så jag tar mig till jobbet imorgon.

Cykeln kommer användas till lättare terräng men till störst del landvägspendling, tänker mig budget absolut max 7tkr. Tittat lite på xxl och fastnat extra på denna https://www.xxl.se/ghost-kato-2-9-20-terrangcykel-herr-svart/p/1172030_1_style. Tror ni att detta funkar för en gubbe på 190cm och ca 93kg.

Mvh

bokaj

Aktiv medlem
Den funkar absolut! Vikten är inte av någon större.... vikt... när man väljer cykel men se till att få en tillräckligt stor ram som passa din längd, alltså inte mindre än XL. Var bor du? Om jag hinner och du är intresserad så kan jag ta en kik vad det finns för begagnat för de pengarna, det är mycket större chans att få något som inte bara funkar utan som funkar bra för de pengarna om man tittar begagnat.

eqn

Medlem
Den funkar absolut! Vikten är inte av någon större.... vikt... när man väljer cykel men se till att få en tillräckligt stor ram som passa din längd, alltså inte mindre än XL. Var bor du? Om jag hinner och du är intresserad så kan jag ta en kik vad det finns för begagnat för de pengarna, det är mycket större chans att få något som inte bara funkar utan som funkar bra för de pengarna om man tittar begagnat.
Tack för svar, bor i Umeå och det hade varit otroligt snällt. Kikat lite men inte riktigt hittat något, dock vet jag ju knappt vad jag letar efter.

bokaj

Aktiv medlem
Tyvärr hittade jag inga mountainbikes i rätt prisklass (och storlek) så nedan hittar du förslag på landsvägscyklar som funkar bra till och från jobbet men sämre på grus och stig. Om du köper den översta så kan du spara till en vettig begagnad mtb också :)

eqn

Medlem
Tyvärr hittade jag inga mountainbikes i rätt prisklass (och storlek) så nedan hittar du förslag på landsvägscyklar som funkar bra till och från jobbet men sämre på grus och stig. Om du köper den översta så kan du spara till en vettig begagnad mtb också :)

Schysst, riktigt bra välkomnande in till forumet. Ska kika på annonserna

arcamone

Medlem
Lule är väl nära Ume? Denna brukar rekommenderas, grym gaffel för priset och XL borde väl funka? Spräcker budgeten något. Så köper du pedaler på Biltema för en hundring...

/David, nästan från Robertsfors...

Lule är väl nära Ume? Denna brukar rekommenderas, grym gaffel för priset och XL borde väl funka? Spräcker budgeten något. Så köper du pedaler på Biltema för en hundring...

Vad man klassar som nära är ju så klart personligt men 30mil är ju ändå inte skitnära precis :)

bokaj

Aktiv medlem

Det står ju att det finns få på lager i Umeå i storlek XL, den cykeln är helt klart mycket bättre än den för 6000. Kan du sträcka budgeten dit så är den given.

NickPick

Aktiv medlem

Jag tror väl att den inte brukar rekommenderas😁🤔.

Xcalibern blir kanonbra. Toppencykel i segmentet

eqn

Medlem
Nu är den här!

Men ett konstigt fenomen uppstår då jag på hög växel trycker med stor kraft. Det känns som den ”hoppar” på kugghjulen, någon som har en lätt fix eller bör jag kontakta butiken

Jacke89

Aktiv medlem
Nu är den här!

Men ett konstigt fenomen uppstår då jag på hög växel trycker med stor kraft. Det känns som den ”hoppar” på kugghjulen, någon som har en lätt fix eller bör jag kontakta butiken
Den behöver en växeljustering

Maakus

Aktiv medlem
Iofs kan du kika på kedjelåset själv.
Så ska det sitta.

kedje_las.PNG

Jacke89

Aktiv medlem

Köp ett mekställ finns billigare varianter som funkar helt OK

eqn

Medlem
Tack för hjälp, tror jag fått till det bra nu. Var ute och testade och hände bara en gång istället för direkt man la belastning. Ska testa att justera lite mera

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer