En studie i cykelbutiker / råd för att uppgradera lvg

Hejsan!
Varning för långt inlägg.
Jag började cykla landsväg 2015, då jag köpte en trek 1.5. I ärlighetens namn är jag inte så särskilt snabb eller duktig, men jag uppskattar att komma ut och trampa lite då och då. Jag kanske kör ett pass i veckan under sommarhalvåret? Med anledning av den märkliga våren har jag passat på att cykla lite extra, och har nu börjat fundera lite över om jag ska vässa mig materialmässigt. Det är min 6:e sommar med racercykel och jag har hittills inte bytt annat än slitdelar på cykeln - å andra sidan har cykeln fungerat väldigt bra för mig.!

Folk i min bekantskapskrets tipsar om att en uppgradering av hjul gör en himla skillnad. Främst för utseendet, men också för känslan. Det låter lockande, speciellt med tanke på att många seriösa cyklister nu går över till skivbroms och borde behöva kränga av sina gamla fina fälgbroms-hjul. Man kanske kan få ett hyfsat begagnat hjulset för 4-5 tkr, kanske?

Igår gick jag till tre närliggande cykelbutiker i en stad med ca 100 000 invånare. När jag kom hem kunde jag konstatera att jag inte direkt kände att jag fick den hjälp jag hoppats på. Hur som helst, butikerna svarade enligt följande:
  • Butik #1 (all-round-cykelbutik/reparatör): Killen i kassan känner sig lite osäker på hur man ska tänka här och hänvisar mig in till en stor bullrig herre på verkstaden som står och skruvar på en rosa damyckel med blommor på. "Ska du uppgradera hjulen?!? HAHAHA! Du kanske ska raka benen också?! Om du vill cykla fortare så är det väl bara att du trampar hårdare, eller vad är problemet? Om du ska hålla på med sånt rekommenderar jag nog att du går och snackar med Butik #2."

• Butik #2 (Stadens lite hippare cykelbutik): "Du säger att du har en cykel sedan innan? 5 år gammal? Det är inte värt att lägga några pengar på, och att köpa begagnade saker borde du verkligen akta dig för. Du som konsument vet aldrig vad du köper. Du får en jättefin instegsräcer för 22 lax idag. Det har hänt sååå mycket sen din cykel gjordes."
    (Det är värt att nämna är att säljaren inte bemödade sig att fråga vad det är för cykel jag har idag, utan nöjde sig med att den var 5 år gammal.)

• Butik #3 (Cykelbutik som nyligen köpt upp en stor cykelbutik på nätet): "Öh... Hjul? Vi ska se om vi har nåt på lagret. Eeehh. Vi har nog inget jag kan plocka fram sådär direkt, men vi kan ju kika på webben på vad man kan beställa hem till butiken.. Dura-ace hjul? Dom är bra. 12 599 kr."

Jag hade helt ärligt hoppats på att springa på någon i butik som sa "Jomen jag cyklar landsväg och har precis bytt till skivbroms. Du kan få köpa mina gamla XYZ-hjul om du vill..?". Men riktigt så enkelt var det kanske inte. Nå. Vad säger ni? Vilken butik ovan har rätt? Alla? Ingen?

20 poäng utdelas för respektive cykelhandlare som identifieras
30 poäng till den som listar ut vilken stad jag varit i.
50 poäng till den som ger mig bra råd för framtiden.

Vill du veta de rätta svaren gällande butik och ort? Se inlägg #30 nedan.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Alla har rätt, att du som en ingenalls ska komma in med din gamla cykel och förvänta dog att få bra pris på hjul är ju bara konstigt. Snacka om fredagstråd.

Singular

Aktiv medlem
Njäe, det där var ju inte så kul respons kan jag tycka.

En riktigt, riktigt bra början när det kommer till att få fart på en trotjänare är däcken. Marknadens referensdäck (som jag, bortsett om man som jag har en grej för det här med gamla världens handtillverkare prylar med bomullsstommar och sånt fundamentalisttrams, har svårt att se att man ska välja nånting annat framför) är Continental GP5000 som tillsammans med ett par fina latexslangar för en tusenlapp kommer att förvandla vilken cykel som helst i fart, känsla och glädje. De kan dessutom lätt ärvas vidare om du väljer att byta hjul.

Vad åker du på för hjul idag och är det något annat än "villhöver", kul med prylar och dags för en självgåva som gör att du vill köpa en ny uppsättning hjul?

Hjulbyte får antingen vara riktigt fina moderna aluminiumhjul eller ett par begagnade kolfiberditon. Bra exempel på det förstnämnda är för systemhjul Campagnolo Zonda (eller motsvarigheten från systerföretaget Fulcrum) eller ett par konventionellt byggda hjul på en modern fälg (dvs bred och gärna med en schysst aerodynamisk form). Referensen för det verkar i dagsläget vara Kinlin XR31T som dels finns hos hjulbyggare men också går att köpa i färdiga hjulpar under andra namn (exempelvis gör populära Hunt en uppskattad hjulmodell med nämnd fälg tillsammans med Novatec-nav, båda standardprodukter som du i praktiken kan bygga ihop själv). Från DT Swiss har du bra motsvarigheter (460/511 beroende på fälghöjd).

För kolfiberhjul är det för lite pengar för att inte behöva vända dig till lägsta nivån på kinesiska eBay/Aliexpress-prylar om det ska vara nytt, men jag hade valt att hålla utkik på Köp&Sälj här, där det dyker upp fina hjul rätt ofta (men det kan vara en bra idé att göra sig säker på att det är hjul för kanttrådsdäck och inte tubdäck, om du inte är inställd på det senare (och de egenheter det innebär. Jag gillar tubdäck och -hjul (men så är jag också som sagt av den gamla skolan, mer än lovligt nördig och erkänner motvilligt att jag gillar att få hifives av andra tuffa killar).

Njäe, det där var ju inte så kul respons kan jag tycka.

En riktigt, riktigt bra början när det kommer till att få fart på en trotjänare är däcken. Marknadens referensdäck (som jag, bortsett om man som jag har en grej för det här med gamla världens handtillverkare prylar med bomullsstommar och sånt fundamentalisttrams, har svårt att se att man ska välja nånting annat framför) är Continental GP5000 som tillsammans med ett par fina latexslangar för en tusenlapp kommer att förvandla vilken cykel som helst i fart, känsla och glädje. De kan dessutom lätt ärvas vidare om du väljer att byta hjul.

Vad åker du på för hjul idag och är det något annat än "villhöver", kul med prylar och dags för en självgåva som gör att du vill köpa en ny uppsättning hjul?

Hjulbyte får antingen vara riktigt fina moderna aluminiumhjul eller ett par begagnade kolfiberditon. Bra exempel på det förstnämnda är för systemhjul Campagnolo Zonda (eller motsvarigheten från systerföretaget Fulcrum) eller ett par konventionellt byggda hjul på en modern fälg (dvs bred och gärna med en schysst aerodynamisk form). Referensen för det verkar i dagsläget vara Kinlin XR31T som dels finns hos hjulbyggare men också går att köpa i färdiga hjulpar under andra namn (exempelvis gör populära Hunt en uppskattad hjulmodell med nämnd fälg tillsammans med Novatec-nav, båda standardprodukter som du i praktiken kan bygga ihop själv). Från DT Swiss har du bra motsvarigheter (460/511 beroende på fälghöjd).

För kolfiberhjul är det för lite pengar för att inte behöva vända dig till lägsta nivån på kinesiska eBay/Aliexpress-prylar om det ska vara nytt, men jag hade valt att hålla utkik på Köp&Sälj här, där det dyker upp fina hjul rätt ofta (men det kan vara en bra idé att göra sig säker på att det är hjul för kanttrådsdäck och inte tubdäck, om du inte är inställd på det senare (och de egenheter det innebär. Jag gillar tubdäck och -hjul (men så är jag också som sagt av den gamla skolan, mer än lovligt nördig och erkänner motvilligt att jag gillar att få hifives av andra tuffa killar).
Tack så mycket för bra input!
Villhöver är nog ett bra ord i sammanhanget. Jag tänker att det vore kul att se skillnaden om man satsar något lite mer på cyklingen. Hjul känns lite lockande för att det är ganska konkret och lätt att förstå, men behöver inte vara "svaret".
Jag tar definitivt ditt tips och beställer nya däck. Det borde kunna ge ganska mycket 'upplevelse per krona'.

När jag läser mitt första inlägg inser jag att jag kanske framstår som supersnål och egentligen är inte ekonomin så himla ansträngd. Säljaren i butik 2 kanske har rätt egentligen, men jag irriterade mig mest på att han gjorde det så himla enkelt för sig..

Några tankar om hjul:
Om jag köper begagnade hjul som använts med tub. Dessa kan då inte alltid användas med kanttrådsdäck, eller?
Om jag köper ett par fina hjul och därefter vill byta hela cykeln, då finns ju risken att nästa cykel blir med skivbroms. I så fall finns ju risken att mina fina hjul blir värdelösa?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Några tankar om hjul:
Om jag köper begagnade hjul som använts med tub. Dessa kan då inte alltid användas med kanttrådsdäck, eller?
Om jag köper ett par fina hjul och därefter vill byta hela cykeln, då finns ju risken att nästa cykel blir med skivbroms. I så fall finns ju risken att mina fina hjul blir värdelösa?
1: Rätt, tub är för tub och kanttråd för kanttråd.
2: Ja, i alla fall för din skivbromsade cykel.

zodah

Aktiv medlem
Tack så mycket för bra input!

Några tankar om hjul:
Fråga 1: nej, det är olika däcktyper och du kan inte byta mellan de två.
Fråga 2: Ja.

zodah

Aktiv medlem
Tycker inte heller du är snål, för 5000 kr får du en bra uppgradering på hjulen.

Singular

Aktiv medlem
1: Helt korrekt. Tubhjul är bra på massor av sätt, men det finns grejor som många tycker är ovärt och besvärligt; lite omständligt att montera/byta däck, knepigt att göra detsamma förstå gången, relativt dyra däck och meckigare att ha med sig reservgrejor/reparera i fält. Kanttrådsdäck och tubdäck är olika i sin konstruktion och kan inte användas omvänt.

2: Likaså korrekt, dessvärre. Undantaget KAN vara att det finns en möjlighet att ekra om en (fälgbroms-)fälg på ett skivbromsnav men jag har svårt att se nyttan med det, bortsett från om man som jag exempelvis har en massa konventionella 32-hålsfälgar för tubdäck (för cykelcross) som jag antagligen ekrar upp på enklare skivbromsnav om/när jag byter till en skivbromsad crosshoj.

Tycker inte heller du är snål, för 5000 kr får du en bra uppgradering på hjulen.
Skönt att du säger det, faktiskt. Man kan såklart köpa bra hjul för 15- 20 tkr och jag menar inte att låta dryg mot cyklister som har fina saker. Men för mig känns det fel att lägga 15 tkr på ett par hjul till en cykel som kostade ungefär samma om det dessutom inte är säkert att jag kan ta med dom till en ev. nästa cykel.

Om man köper begagnade hjul för ca 5 tkr så kanske det känns helt okej att de inte går att använda i all framtid.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Ja, alla tre var idioter. Köp ett par begagnade feta hjul på köp och sälj, lika med aero, lätta, minst 50mm hög profil och 19mm innerbredd. Och inte tub utan kanttråd. Hjul är alltid en investering som kostar och ger dig minusavkastning i pengar men däremot får du andra värden tillbaka.

Senast ändrad:
1: Helt korrekt. Tubhjul är bra på massor av sätt, men det finns grejor som många tycker är ovärt och besvärligt; lite omständligt att montera/byta däck, knepigt att göra detsamma förstå gången, relativt dyra däck och meckigare att ha med sig reservgrejor/reparera i fält. Kanttrådsdäck och tubdäck är olika i sin konstruktion och kan inte användas omvänt.

2: Likaså korrekt, dessvärre. Undantaget KAN vara att det finns en möjlighet att ekra om en (fälgbroms-)fälg på ett skivbromsnav men jag har svårt att se nyttan med det, bortsett från om man som jag exempelvis har en massa konventionella 32-hålsfälgar för tubdäck (för cykelcross) som jag antagligen ekrar upp på enklare skivbromsnav om/när jag byter till en skivbromsad crosshoj.
Varför är det dumt att sätta skivbromsnav på fälgbroms-fälgar? Är inte det superbra för alla som sitter med fina hjul i stugorna?

Ja, alla tre var idioter. Köp ett par begagnade feta hjul på köp och sälj, lika med aero, lätta, minst 50mm hög profil och 19mm innerbredd.
Ska man vara helt ärlig så kanske jag spetsade till citaten lite för att det skulle bli roligare för er att läsa 😘.

Jag förstår varför man vill ha lite högre profil, men varför vill jag ha 19 mm innerbredd? Ska dom vara 19, högst 19 eller minst 19?

Senast ändrad:

Freddie L

Aktiv medlem
Du ska nog ha en väldig tur om du ska få köpa begagnade hjul av en säljare i en cykelbutik. Begagnade hjul hittar du med fördel på annonssidor för begagnade prylar, eller det allra bästa, här på Happys KoS!

Tyvärr ser man inte alltid den där ”fälgbromshjul är värdelösa-effekten” i prissättningen. Och det är ju rimligt, eftersom de inte är det. Så se upp lite med priserna, om du kan ha lite is i magen och kanske bevaka lite annonser några veckor, kommer du lättare förstå vad som är rätt pris!

Lycka till! Klart du ska ha nya begagnade hjul!

Du ska nog ha en väldig tur om du ska få köpa begagnade hjul av en säljare i en cykelbutik. Begagnade hjul hittar du med fördel på annonssidor för begagnade prylar, eller det allra bästa, här på Happys KoS!

Tyvärr ser man inte alltid den där ”fälgbromshjul är värdelösa-effekten” i prissättningen. Och det är ju rimligt, eftersom de inte är det. Så se upp lite med priserna, om du kan ha lite is i magen och kanske bevaka lite annonser några veckor, kommer du lättare förstå vad som är rätt pris!

Lycka till! Klart du ska ha nya begagnade hjul!
Ja, det var nog mer av en förhoppning än en förväntan.. Tack så mycket 😊

Fishy

Aktiv medlem
Instämmer med Luktapåblommorna.

Dessutom, tänk inte för mycket på nästa cykelköp om du tänker lägga upp till fem tusen till befintlig. Om inte annat blir det överlag lättare att sälja den när den har snygga hjul. Du kommer att njuta av de uppgraderade hjulen i känsla och form.

Singular

Aktiv medlem
Varför är det dumt att sätta skivbromsnav på fälgbroms-fälgar? Är inte det superbra för alla som sitter med fina hjul i stugorna?
Det är inte dumt OM man har möjligheten, men några saker kan ställa till det; åtminstone finare fälgbromshjul (framförallt i kolfiber och/eller med högre profil) tenderar att ha lite för få ekrar för att vara lämpliga att bygga om och i fallet med många systemhjul är det pga ekerantal/-mönster/-typ inte möjligt att byta nav (på ett sätt som är ekonomiskt försvarbart). Fälgar för fälgbromsar har ju sina begränsningar (i bredd, form et cetera) som man helt enkelt slipper med en skivbromsfälg vilket är gynnsamt i nästan alla aspekter.

I fallet jag nämner ovan (att ekra om CX-hjulen) är det konventionellt byggda 32-hålsfälgar, vilket är att betrakta som branschstandard även för skivbromshjul (och det finns försvinnande få skivbromstubfälgar ändå).

Det är inte dumt OM man har möjligheten, men några saker kan ställa till det; åtminstone finare fälgbromshjul (framförallt i kolfiber och/eller med högre profil) tenderar att ha lite för få ekrar för att vara lämpliga att bygga om och i fallet med många systemhjul är det pga ekerantal/-mönster/-typ inte möjligt att byta nav (på ett sätt som är ekonomiskt försvarbart). Fälgar för fälgbromsar har ju sina begränsningar (i bredd, form et cetera) som man helt enkelt slipper med en skivbromsfälg vilket är gynnsamt i nästan alla aspekter.

I fallet jag nämner ovan (att ekra om CX-hjulen) är det konventionellt byggda 32-hålsfälgar, vilket är att betrakta som branschstandard även för skivbromshjul (och det finns försvinnande få skivbromstubfälgar ändå).
Tack! Då förstår jag varför det kan vara klurigt!

En annan sak. Om jag köper nya hjul, vad ska jag tänka på ang. kompatibilitet? Jag har 10delad kassett, shimano. Behöver jag tänka på om hjulet tidigare använts med 10/11-delat?

Singular

Aktiv medlem
Kul! Någon som tycker annorlunda! Varför?
För mig som aldrig har provat tubdäck tycker jag att det låter lite meckigt och slabbigt jämfört med vanlig hederlig slang.
Jag håller med, OM man kan tänka sig nämnda förbehåll.

Tubhjul är lätta, tåliga, tuffa och inte minst i (de äldre) kolfibervarianterna vettigare konstruerade om man vill överleva att bromsa nerför riktiga berg.

Singular

Aktiv medlem
En annan sak. Om jag köper nya hjul, vad ska jag tänka på ang. kompatibilitet? Jag har 10delad kassett, shimano. Behöver jag tänka på om hjulet tidigare använts med 10/11-delat?
Allt som funkar med 11-selat funkar med 10-delat, men inte nödvändigtvis tvärtom. Om du tänkt hänga kvar med tiodelat är det fyndläge på hjul som ”bara” klarar tiodelat.

XtrLoLz

Medlem
Jag får oftast bra bemötande när jag besökt sportson eller Cykelhuset på hisingen i gbg. Men de verkar inte alls ha någon koll på lvg-cyklar.

Tippar på att det är i Jönköping och det är Spobik du besökt? Har ingen referensram alls till hur de är idag men när jag besökte dem senast, runt 4 år sedan (och hette något annat jag inte kan minnas nu) ville de endast sälja och sket i att jag försökte lära mig. Kan givetvis ha varit ett rötägg som "hjälpte" mig, men det var det intrycket jag fick av dem.

roller

Aktiv medlem
Jag själv hade nog inte lagt 4-5 kkr på nya/begagnade hjul till en Trek 1.5. Men det betyder inte att det är fel att göra det. Jag tycker att Singulars råd med GP5000 (kanske 25 mm breda) och latexslangar är bra och ligger på rätt nivå för cykeln.

ooms

Aktiv medlem
I sakfrågan skulle jag avvakta och se om nåt dyker upp på K&S. Tycker det är ganska ofta fina lvg-prylar (inkl hjul) dyker upp i Jönköpingstrakten.

Tippar på att det är i Jönköping och det är Spobik du besökt?

Jönköping, RÄTT!
Spobik, RÄTT!

Gissar oxå Jönköping. Nr 2 är öster cykel och nr 3 Spobik.
Rätt, Rätt och Rätt!

Skulle med gissa på Jönköping och Spobik men för sen på den 😔. Kanske var en av dem Haralds cykel med?
Ja! Nummer 1 var faktiskt Haralds Cykel.

Otroligt att ni knäckte detta. Det trodde jag aldrig! Superimponerande!

Jag menar egentligen inte att snacka ner butikerna för mycket; Alla som jag mötte var hövliga och städade i sitt sätt att bemöta mig. På Haralds cykel fick jag lite gliringar, men jag upplevde att det ändå var lite med glimten i ögat. Personligen tycker jag att det är lite roligt och har inga problem med sådant bemötande.

Det jag var besviken på var egentligen att ingen av butikerna verkligen mötte mig som kund. När jag skriver så menar jag inte att butikerna behövde sälja mig superfina kolfiberhjul för underpris. För att möta mig som kund väntade jag mig att butikerna skulle:

1. Fundera över vilket behov jag som kund har
2. Fundera och resonera över vilka alternativ som finns tillgängliga
3. Föreslå en lösning
4. Motivera varför just den lösningen är den bästa för mig

Den säljare som hade engagerat sig i respektive steg ovan hade nog kunnat sälja för ganska många tusenlappar. Samtidigt kanske marknaden är lite för bra för att kunna ha dom förväntningarna på en handlare idag? Personal kostar pengar och ingen vill ha kunderna som bara kommer in för att tjöta. Folk köper trots allt cyklar för dyra pengar utan att man som säljare behöver anstränga sig nämnvärt..
Om man som säljare hade engagerat sig ordentligt i mitt fall hade man kanske i bästa fall (ur säljarens perspektiv) hade kunnat sälja en cykel för kanske 30 tkr, men då hade man nog ingående fått förklara för mig varför den nya cykeln är mycket bättre än min gamla och det skulle säkert ta någon timme..

southland

Medlem
  • Butik #1 (all-round-cykelbutik/reparatör): Killen i kassan känner sig lite osäker på hur man ska tänka här och hänvisar mig in till en stor bullrig herre på verkstaden som står och skruvar på en rosa damyckel med blommor på. "Ska du uppgradera hjulen?!? HAHAHA! Du kanske ska raka benen också?! Om du vill cykla fortare så är det väl bara att du trampar hårdare, eller vad är problemet? Om du ska hålla på med sånt rekommenderar jag nog att du går och snackar med Butik #2."
Haha stora bullriga herren hade ju en konkret rekommendation iaf :-) Störig kanske, men försökte inte sälja på dig något du inte ville ha!

yonsson

Aktiv medlem
Butik 1
HAHAHA! Du kanske ska raka benen också?! Om du vill cykla fortare så är det väl bara att du trampar hårdare, eller vad är problemet? Om du ska hålla på med sånt rekommenderar jag nog att du går och snackar med Butik 2
😂 Min nya idol.
Edit: Kanske ska tillägga att jag är ironisk. Jag älskar att uppgradera. Handla är kul!

Senast ändrad:

SLI

Medlem
Jag har samma erfarenhet av Öster och Spobik (fd Team sportia). Tyvärr missade jag din fråga, hade lätt tagit de två.

Det är en starkt bidragande orsak till att jag hellre handlar på nätet än blir hunsad av nån lbs.

Vilken säljare fick du på Öster? Han som bryter eller Tommy? 🤔
Han som bryter. När jag kom in stod han och mekade med en hoj. Han hälsade när jag kom in, men sen behövde jag avbryta honom i mekandet för att få en konversation. Han var trevlig, men jag behövde driva samtalet helt - lite som i en intervju.

Jag tänker att tanken om att supporta sina lokala butiker är fint, men butikerna måste också supporta sina kunder. Varför ska kunderna annars måna om butiken? Fysiska butikers största möjlighet är kundkontakten. De butiker som inte nyttjar den möjligheten väl kommer få helt rätt i att internet är svårslaget. Se bara här vilken fantastisk hjälp jag har fått av ideella entusiaster i ett forum!

De butiker/kedjor som förstår detdär med kundkontakten kan lyckas i vilken pressad bransch som helst, tror jag. Se bara på Kjell & Company. När ska dom börja sälja cykeldelar? 😉

DelfinPåHjul

Ny medlem
Jag började cykla landsväg 2015, då jag köpte en trek 1.5. I ärlighetens namn är jag inte så särskilt snabb eller duktig, men jag uppskattar att komma ut och trampa lite då och då
Jag började cykla racercykel 2012 på en Trek 1.5 eller möjligtvis 1.2 eller ngt :)

Vad jag märkte var att ramen flexade rätt rejält när jag trampade hårt i uppförsbackar vilket gjorde att jag tänkte att eventuell framtida racer måste bli en styv kolfiberram. 2017 uppgraderade jag till en Cannondale Caad 12 (fortfarande aluminium men inget flex alls). Blev även uppgradering till Shimano 105 växelsystem vilket var ett trevligt steg upp.

Ifall du märker liknande flex i ramen tror jag en ny ram skulle kännas magisk.

kais01

Aktiv medlem
det är inte säkert att en styv ram är snabbare annat än med en stark åkare i en spurt.

Singular

Aktiv medlem
det är inte säkert att en styv ram är snabbare annat än med en stark åkare i en spurt.
Nej, sannolikt inte på ex ett tempo utan snarare tvärtom - men det är just de där tillfällena där ordentlig styvhet spelar in som kanske är de avgörande (om man tänker på cykeln som ett tävlingsredskap); en fullfartsstöt, en spurt, att täppa en hastigt uppkommen lucka eller gasa på ut ur en nittiogradare.

Sen ska vi komma ihåg att känslan av att vara snabb, stark och rapp tenderar att göra en just snabb, stark och rapp. Jfr hur mycket/lite exempelvis hjulvikt gör för farten på en cykel jämfört med känslan i densamma.

Allt som funkar med 11-selat funkar med 10-delat, men inte nödvändigtvis tvärtom. Om du tänkt hänga kvar med tiodelat är det fyndläge på hjul som ”bara” klarar tiodelat.
Lite följdfrågor på detta..
Om jag köper ett hjul för 11-delat, passar det alltid i min ram då? Eller handlar det bara om att jag måste hitta en distans att sätta jämte min 10-delade kassett?
Att konvertera hjul för 10-delat till 11-delat är inget man vanligtvis gör, eller? Eller kan man på smidigt sätt bara byta bodyn?

Stervelo

Aktiv medlem
Vässa positionen på cykeln, det gör störst skillnad. Sätt på smalare styre, kapa 4 cm i bredd, sitt rejält aero.
Det är billigt, om inte din ram är för hög fram. Det sparar nog 3-4 gånger mer än nya hjul.

Sen skulle jag fundera på hjul.

Jag personligen fnissar lite åt folk på aero hoj och högprofil som sitter upprätt.
Retroracers är såklart helt undantaget, så snyggt med tunna rör, och höga fälgar.

Singular

Aktiv medlem
Lite följdfrågor på detta..
Om jag köper ett hjul för 11-delat, passar det alltid i min ram då? Eller handlar det bara om att jag måste hitta en distans att sätta jämte min 10-delade kassett?
Att konvertera hjul för 10-delat till 11-delat är inget man vanligtvis gör, eller? Eller kan man på smidigt sätt bara byta bodyn?
Ja, "alla" hjul för fälgbroms och landsväg är sedan 30 år tillbaka lika breda i infästningen (130mm). Mycket riktigt passar 10-delade kassetter på 11-delade hjul med en distans (som är snubblade nära gratis).

Om och hur man kan konvertera ett hjul som bara tar 10-delat till 11-delat är dessvärre beroende på tillverkare och modell. I vissa fall kan navet redan vara för 11-delat (men med en 10-delad kassett monterad med hjälp av en distansbricka), i andra fall är det "bara" att byta ut frihjuls-/kassettstommen ("bodyn") och i ett tredje fall så går det inte.

Det FINNS vissa 11-delade kassetter som funkar att montera på 10-delade nav, men det är en annan fråga (inte minst eftersom det är en rätt stor grej att uppgradera 10- till 11-delat växelsystem).

Vässa positionen på cykeln, det gör störst skillnad. Sätt på smalare styre, kapa 4 cm i bredd, sitt rejält aero.
Det är billigt, om inte din ram är för hög fram. Det sparar nog 3-4 gånger mer än nya hjul.

Sen skulle jag fundera på hjul.

Jag personligen fnissar lite åt folk på aero hoj och högprofil som sitter upprätt.
Retroracers är såklart helt undantaget, så snyggt med tunna rör, och höga fälgar.
Hmm. Har jobbat en del på positionen, men inte bytt till smalare styre. Kanske kan vara något? 🙂

Stervelo

Aktiv medlem
Kolla in Jan-Willem van Schip och hans styre, 32 cm mellan hoodsen.

Det är rejält extremt, men han får till en väldigt tt-lik sittställning, han måste spara en 10-20 watt mot vanligt styre i bocken, om inte mer.

Freddie L

Aktiv medlem
Å andra sidan så påverkas andningen av att man ”stänger bröstkorgen”. För länge sen läste jag en studie som CONI gjort (har jag för mig) där man studerat just detta. Deras slutsats var nåt i stil med ”smalare än du har idag, men inte för smalt”. Eller nåt sånt. Jag får nog försöka googla reda på studien... ;-)

Stervelo

Aktiv medlem
Jo, men jag tror att försöken att köra smalare är lyckade, jag tror du går plus på övningen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer