En till tråd med ännu en nybörjare som ska köpa mtb..

vsen

Medlem
Hej!
Ja jag vet ännu en nybörjare som ska köpa mtb mitt I pandemi och värsta krisen gällande tillgång på cyklar.

Jag sålde precis landsvägshojen då den stått i princip orörd och oälskad 2 år sedan vi flyttade till en ny stad. Småbarn hemma så man hinner inte riktigt köra långturer, sen bröt jag nyckelbenet i somras så var den säsongen förstörd..

I alla fall flyttat ut till hus med skogen runt hörnet, ser på strava att de finns gott om segment runt I kring på diverse stigar etc. Såklart man ska ha en mtb tänker jag, behöver inte gneta aslänge eller vara flera mil hemifrån utan kan hålla sig hyfsat nära hemmet och inte behöva vara hemifrån hela dagen.. Är väl så alla tänker sen funkar de inte ändå, men jag ska prova!

Har som sagt cyklar landsväg tidigare aldrig mtb, vill kanske köra något motionslopp då de verkar finnas en del, men huvudsaken blir grusväg som transport och annars stigar, skoterled sommartid etc. Ingen aning om hur brötigt men gissar på en del, känns dock relativt platt. Jo så är jag 180 lång och med pappakilon väger jag in på knappt 90 pannor innerbensmått på cirka 85 cm.

Läst diverse trådar, fattar ibland noll då jag inte kan mtb, landsväg är ju enkelt med en sorts hjulaxlar inge boost etc.

Budget 17 tkr tänker hardtail inte sett någon fs som faller in i den budgeten.

Många tipsar om vitus sentiner eller radon cragger ingen av dem finns i lager, men då var de någon som skrev om orbea laufey. H30 är väl inom budget och verkar gå att få tag på från mitten juni, h10 finns att få omgående. Är det ett bra köp? Är h10 värd mellanskillnaden på typ 3500 kr mot h30?
Blir man klassad som idiot om man kommer med en dylik på ett motionslopp xc?
Hade någon gång vilja ta revansch på vasan och då utan skidor under fötterna för de har jag provat 2 gånger och de var inte skitkul, men vill inte behöva köpa ännu en cykel bara för den sakens skull. Sen ser ju fjällturen trevlig ut också för den delen.

Tankar och åsikter? Om jag landar på laufey är de L som gäller med mina mått?

Senast ändrad:

Laserblast

Medlem
Har en Laufey H10 och skulle nog inte säga att den är optimerad för att cykla vasan. Visst går det men roligare att cykla stök med den.

Ja, det är värt mellanskillnaden. Du får en riktigt stabil dämpare på H10.

stigmarodören

Aktiv medlem
Vill du ha en så köp direkt och tänk sen, de flesta modeller tar slut medan man tänker i nuläget.

Köpte en Laufey H30 i L (170-185) till sambon som är 179cm med 86cm ben. Tror det blir bra. Du kan dock gå på XL enligt Orbea själva (180-198cm).

1621435747105.png

vsen

Medlem
Så laufey h10 duger även för plattare stigar och inte bara när de går utför? För i ärlighetens namn vet jag inte hur mycket utför de kommer bli utan som det ser ut kommer det vara mycket ockuperat.

Freddie L

Aktiv medlem
En Laufey är nog en trevlig cykel, men om slå inte de mer Xc-inriktade ur tankarna. Typ Scott Scale, Trek Xcaliber, LaPierre nånting osv. De kan upplevas mer inspirerande i mestadels platt terräng och på CV, samtidigt som de faktiskt fungerar fint även om det skulle råka luta utför ibland.

vsen

Medlem
Sant, får fortsätta leta, nu finns ju som sagt inget i lager. Synd man inte varit vaken på detta tidigare utan ska prompt köpa hoj mitt I värsta tiden. En Vitus rapide vr är kanske inte ett så dumt alternativ när väl de kommer in i lager dvs?
Scale finns på xxl men jag kan inte låta bli att tro mer på boost 12x148 resp 15x110 än något qr.

vsen

Medlem
Blev tillslut en MB31 hade lite flyt och fick tag i en, liten nedgradering på gaffel men slipper vänta flera månader. Går ju alltid att uppgradera senare, huvudsaken man har en cykel!

Bilagor

• 20210621_202649.jpg
    20210621_202649.jpg
    1.7 MB · Besök: 43
Topp