En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning

fiskarn

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Ja det finns en del belägg för det.

Att det är bra för vad? Jag vet att jag provocerar nu men det finns ju massor av folk som aldrig direkt sysslar med någon lätt träning som mår bra ändå. Jag tror det mer handlar om att man måste träna lätt ganska ofta om man tränar mycket.
 

Emil777

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Att det är bra för vad? Jag vet att jag provocerar nu men det finns ju massor av folk som aldrig direkt sysslar med någon lätt träning som mår bra ändå. Jag tror det mer handlar om att man måste träna lätt ganska ofta om man tränar mycket.
Blodcirkulation är bra, rörlighet är nödvändigt för mig som närmar mig 50. Det kan man ju köra medans man rider ut ev. träningsvärk tänker jag. Typ vandra/plocka bär, stretchövningar/yoga. osv.
Eller om det är sitt-kontors-vardag, ta elcykeln till jobbet eller njut av en långsam tur för att få blodet att cirkulera och syresättas.
För proffesionella idrottare är det ett måste med pterhämtnkng om man ska klara sig i längden. Det vet jag "av hävd".. 😉
 

fiskarn

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Blodcirkulation är bra, rörlighet är nödvändigt för mig som närmar mig 50. Det kan man ju köra medans man rider ut ev. träningsvärk tänker jag. Typ vandra/plocka bär, stretchövningar/yoga. osv.
Eller om det är sitt-kontors-vardag, ta elcykeln till jobbet eller njut av en långsam tur för att få blodet att cirkulera och syresättas.
För proffesionella idrottare är det ett måste med pterhämtnkng om man ska klara sig i längden. Det vet jag "av hävd".. 😉

Jag tror inte det är fel att röra på sig.. Det du beskriver är väl närmast vardagsmotion. Jag har aldrig någon kört några "återhämtningspass". Jag vänder mig lite mot det ordet. Men "alla" "vet" tydligen att det är bra.
 

Emil777

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag tror inte det är fel att röra på sig.. Det du beskriver är väl närmast vardagsmotion. Jag har aldrig någon kört några "återhämtningspass". Jag vänder mig lite mot det ordet. Men "alla" "vet" tydligen att det är bra.
Precis, för mig "medel-Svensson" gör vardagsmotion jobbet.
"Återhämtningspass" tror jag är något för betalda idrottare som inte har vardagsmotion naturligt i vardagen.
Olika målgrupper, olika benämningar, olika behov men samma syfte - Vila utan att "kompostera" sig.
1614085566964.png
 

maRRtin

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Att det är bra för vad? Jag vet att jag provocerar nu men det finns ju massor av folk som aldrig direkt sysslar med någon lätt träning som mår bra ändå. Jag tror det mer handlar om att man måste träna lätt ganska ofta om man tränar mycket.
För att man ska prestera maximalt till nästa pass/tävling. Det är klart du kan må bra även om du kör 2-3 intervallpass i veckan och inget där i mellan. Men du kanske inte presterar lika bra som en person som kör några lättare pass mellan, men vad spelar det för roll om man inte har ambitioner att vinna något? Det handlar ju om tid också, har man bara tid att träna ett begränsat antal timmar varje vecka och vill få ut som mycket av det, så får man ju trycka på.

Norska skidåkare spenderar 90% av sin träningstid i zon 1-2. Så många "återhämtningspass" blir det. (men dom tränar 800 timmar per år också)
 

MrSthlm

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag tror inte det är fel att röra på sig.. Det du beskriver är väl närmast vardagsmotion. Jag har aldrig någon kört några "återhämtningspass". Jag vänder mig lite mot det ordet. Men "alla" "vet" tydligen att det är bra.

Tror också att effekten av "återhämtningspass" är lite överdriven men visst, har man tränat hårt som f-n, dragit på sig mjölksyra och blivit stel så är det säkert "skönt" och bra. Däremot är det absolut inte fel att varva ner i slutet av sina träningspass, vi är inga hästar men tex inom travsporten gör de så mer eller mindre alltid minst 10 minuter vad jag vet. Både uppvärmning och nedvarvning är bra men sådant som man lätt slarvar med.
 
Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
För att man ska prestera maximalt till nästa pass/tävling. Det är klart du kan må bra även om du kör 2-3 intervallpass i veckan och inget där i mellan. Men du kanske inte presterar lika bra som en person som kör några lättare pass mellan, men vad spelar det för roll om man inte har ambitioner att vinna något? Det handlar ju om tid också, har man bara tid att träna ett begränsat antal timmar varje vecka och vill få ut som mycket av det, så får man ju trycka på.

Norska skidåkare spenderar 90% av sin träningstid i zon 1-2. Så många "återhämtningspass" blir det. (men dom tränar 800 timmar per år också)

Möjligen blir det lite rörigt här med terminologin då vissa kan kalla det mängdträning och andra återhämtningspass. Men det du skriver om norrmännen stämmer väl överens med moderna träningsfilosofier, räcker för många (de flesta) med 1-2 stenhårda kvalitétspass/vecka, även 2 kan nog vara väl tufft för många seriöst tränande Svenssons. Risken om du tränar för hårt för ofta är väl att nivån på kvalitetspassen blir sämre och det är ju viktigt att kunna pusha sig för att utveckla sig, alternativt att du blir sliten.
 

fiskarn

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
För att man ska prestera maximalt till nästa pass/tävling. Det är klart du kan må bra även om du kör 2-3 intervallpass i veckan och inget där i mellan. Men du kanske inte presterar lika bra som en person som kör några lättare pass mellan, men vad spelar det för roll om man inte har ambitioner att vinna något? Det handlar ju om tid också, har man bara tid att träna ett begränsat antal timmar varje vecka och vill få ut som mycket av det, så får man ju trycka på.

Norska skidåkare spenderar 90% av sin träningstid i zon 1-2. Så många "återhämtningspass" blir det. (men dom tränar 800 timmar per år också)

Det är precis det jag är ute efter. Tränar man mycket måste mycke av träningen vara lätt. Tränar man inte så mycket behöver inte speciellt mycket vara så lätt. Jag är skeptisk till att man behöver dessa lätta pass för återhämtning. Har aldrig sagt det är fel med lätt träning med gillar inte ordet "återhämtningspass".
 

fiskarn

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Möjligen blir det lite rörigt här då vissa kan kalla det mängdträning och andra återhämtningspass. Men det du skriver om norrmännen stämmer väl överens med moderna träningsfilosofier, räcker för många med 1-2 stenhårda kvalitétspass/vecka, även 2 kan nog vara väl tufft för många seriöst tränande Svenssons.

För mig ligger det väldigt stor skillnad i de orden. Mängdträning, absolut. "Återhämtningspass" vad betyder det ens?
 

GustafH

Medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Det är precis det jag är ute efter. Tränar man mycket måste mycke av träningen vara lätt. Tränar man inte så mycket behöver inte speciellt mycket vara så lätt. Jag är skeptisk till att man behöver dessa lätta pass för återhämtning. Har aldrig sagt det är fel med lätt träning med gillar inte ordet "återhämtningspass".

Jag kan bara tala för mig själv men om jag kör ett mycket lätt pass dagen efter ett tungt intervallpass eller ett långpass så mår min kropp bättre än den gör om jag inte kör det passet. För mig är det rätt mycket värt. Och då är det absolut ett återhämtningspass det handlar om snarare än mängdträning.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag kan bara tala för mig själv men om jag kör ett mycket lätt pass dagen efter ett tungt intervallpass eller ett långpass så mår min kropp bättre än den gör om jag inte kör det passet. För mig är det rätt mycket värt. Och då är det absolut ett återhämtningspass det handlar om snarare än mängdträning.

Det är starkt gjort kan jag ändå tycka, har jag kört ett väldigt hårt pass tar jag helst "ledigt" dagen efter alternativt att jag helt skippar träning av benen om det nu varit en konditionsaktivitet för benen.
 

fiskarn

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag kan bara tala för mig själv men om jag kör ett mycket lätt pass dagen efter ett tungt intervallpass eller ett långpass så mår min kropp bättre än den gör om jag inte kör det passet. För mig är det rätt mycket värt. Och då är det absolut ett återhämtningspass det handlar om snarare än mängdträning.

Ah intressant. Många som säger det men jag har aldrig märkt det men det stämmer säkert.
 

maRRtin

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag kan bara tala för mig själv men om jag kör ett mycket lätt pass dagen efter ett tungt intervallpass eller ett långpass så mår min kropp bättre än den gör om jag inte kör det passet. För mig är det rätt mycket värt. Och då är det absolut ett återhämtningspass det handlar om snarare än mängdträning.
Jag har samma erfarenhet. Återhämtningspassen efter slitiga dagar gjorde susen för kroppen. Men dom ska vara extermt lätta och ganska korta, 20 minuter kanske, jag räknade inte dom heller som mängdträning. Det var långpass och distanspass som vad mängden.
 

glitch

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag har samma erfarenhet. Återhämtningspassen efter slitiga dagar gjorde susen för kroppen. Men dom ska vara extermt lätta och ganska korta, 20 minuter kanske, jag räknade inte dom heller som mängdträning. Det var långpass och distanspass som vad mängden.

Precis! Viktigt att skilja på återhämtning och lugna / distanspass. Jag pratar om korta pass på superlåg effekt för att cirkulera blod i benen. Inte långa lugna pass. När vi snackar om skidgubbarna eller vilka andra som helst som periodiserar så är volymen inte "återhämtningspass" utan långa pass på låg (relativt) effekt.

Jag tror lite som flera varit inne på, att man egentligen kan göra vad som helst som inte sliter, kroppen mår bra av att röra på sig. Men so far har jag inte märkt någon graverande förbättring av återhämtningspass VS en lugn dag.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag har samma erfarenhet. Återhämtningspassen efter slitiga dagar gjorde susen för kroppen. Men dom ska vara extermt lätta och ganska korta, 20 minuter kanske, jag räknade inte dom heller som mängdträning. Det var långpass och distanspass som vad mängden.

Ni kör både seriöst med nedvärmning efter tuffa pass + återhämtningspass dagen efter? Jag är imponerad och tror säkert det är bra, i synnerhet om man dragit på sig mjölksyra under det tuffa passet. Själv vet jag inte riktigt om jag har disciplinen till att köra återhämtningspass dock, vilar nog hellre. ;-)
 

patten

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag löper mer än cyklar och har under större delen av den tid jag tränat haft svårt att hålla mig i zon 2. Tyckte det var totalt meningslöst och tråkigt att harva i den zonen. Även om jag visste om att det är bra att lägga många av passen/mycket tid i zon 2 så hade jag inte ro i kroppen och känslan av att köra lite hårdare var mer tillfredsställande, kändes mer på "riktigt". I december efter några veckors frånvaro från träningen ändrade jag helt upplägg. Tanken var att nöta mig in i den där tråkzonen (2), hålla ned tempot och lalla runt. Första veckorna kändes det meningslöst och ganska tråkigt, blev liksom aldrig trött och slutkörd, om jag inte sprang tillräckligt långt och det fanns det inte tid till alla gånger.

Nu nästan tre månader i zon 2 och då menar jag att jag i stort sett enbart kört i zon 2, bortsett från tre pass, 1 intervallpass/månad, har jag hittat känslan och nyttan av att ligga i zon 2. Känslan av att löpa är bra mycket lättare nu än tidigare. Att löpa har oftast varit roligt men inte alls i närheten av den känsla som jag har nu. Nu är det roligt på riktigt! Idag springer jag betydligt mycket mer än innan och har utvecklats snabbare än vad jag tidigare lyckats med under samma tidsperiod. Jag tror inte jag kommer köra mer än ett intervallpass/varannan vecka, då jag tycker att det sliter för mycket på kroppen, det där med återhämtning börjar göra sig påmind nu när jag blivit äldre. Kommer lägga in perioder där jag kör hårdare, inför en fjällmara eller gbg-varvet för att få upp farten lite extra.

Var hos aktivitus i december och ska dit nu i mars igen för att se om det skett någon förändring, mest för skoj skull och få det bekräftat för mig själv att zon 2 är grejen med tärning :)

Jag snittar i dagsläget 6-7 mil/vecka fördelat på 4-5 pass. Inte meningen att skriva min livshistoria, mer en liten reflektion om mitt upplägg med utfall av träning.

PS.
Tänkte testa att rulla i zon 2 på cyklen i större utsträckning också och se om det ger något resultat. Som cyklist är jag oduglig så det gör ju ingen större skada att testa. DS
 

MrSthlm

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag löper mer än cyklar och har under större delen av den tid jag tränat haft svårt att hålla mig i zon 2. Tyckte det var totalt meningslöst och tråkigt att harva i den zonen. Även om jag visste om att det är bra att lägga många av passen/mycket tid i zon 2 så hade jag inte ro i kroppen och känslan av att köra lite hårdare var mer tillfredsställande, kändes mer på "riktigt". I december efter några veckors frånvaro från träningen ändrade jag helt upplägg. Tanken var att nöta mig in i den där tråkzonen (2), hålla ned tempot och lalla runt. Första veckorna kändes det meningslöst och ganska tråkigt, blev liksom aldrig trött och slutkörd, om jag inte sprang tillräckligt långt och det fanns det inte tid till alla gånger.

Nu nästan tre månader i zon 2 och då menar jag att jag i stort sett enbart kört i zon 2, bortsett från tre pass, 1 intervallpass/månad, har jag hittat känslan och nyttan av att ligga i zon 2. Känslan av att löpa är bra mycket lättare nu än tidigare. Att löpa har oftast varit roligt men inte alls i närheten av den känsla som jag har nu. Nu är det roligt på riktigt! Idag springer jag betydligt mycket mer än innan och har utvecklats snabbare än vad jag tidigare lyckats med under samma tidsperiod. Jag tror inte jag kommer köra mer än ett intervallpass/varannan vecka, då jag tycker att det sliter för mycket på kroppen, det där med återhämtning börjar göra sig påmind nu när jag blivit äldre. Kommer lägga in perioder där jag kör hårdare, inför en fjällmara eller gbg-varvet för att få upp farten lite extra.

Var hos aktivitus i december och ska dit nu i mars igen för att se om det skett någon förändring, mest för skoj skull och få det bekräftat för mig själv att zon 2 är grejen med tärning :)

Jag snittar i dagsläget 6-7 mil/vecka fördelat på 4-5 pass. Inte meningen att skriva min livshistoria, mer en liten reflektion om mitt upplägg med utfall av träning.

PS.
Tänkte testa att rulla i zon 2 på cyklen i större utsträckning också och se om det ger något resultat. Som cyklist är jag oduglig så det gör ju ingen större skada att testa. DS

Grymt inlägg, intressant och kul.
 

glitch

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
En kommentar, när ni skriver om olika zoner, bra om man kan anger vilken typ av zonsystem man syftar på.
 

patten

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
zon 1 - uppvärming , zon 2 - aerob (låg intensiv), zon 3 - anaerob (medelintensiv/mellanmjölksläget) och zon 4 - max (högintensiv)

Är vad jag utgår från. Är medveten om att det finns fler sätt att dela in zonerna i men jag utgick från detta. Delade in zon2 i lätt och hög istället. I början körde jag mer i höga delen av zon 2 medan nu är jag i lägre delen, trots det går det nästan 30 sek/km snabbare i dagens låga zon2-tempo jämfört med december höga zon2-tempo. Dock kom jag då från några veckors frånvaro och någon mindre förkylning, spelar så klart in i förbättringen också. Men trots det är min ork mycket större och återhämtning snabbare idag än tidigare, trots att jag blivit äldre.
 
Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Borde standardiseras tänker jag. Jag har två zoner, lätt och hårt :) Skidåkare brukar väl prata om A1, A2 och A3. Jag trodde annars fem var det vanligaste? Sen läser jag om 6 när jag googlar. Och här ovan 4.
 

LFN

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Borde standardiseras tänker jag. Jag har två zoner, lätt och hårt :) Skidåkare brukar väl prata om A1, A2 och A3. Jag trodde annars fem var det vanligaste? Sen läser jag om 6 när jag googlar. Och här ovan 4.
A1, A2, A3 och A3+ brukar de flesta prata om i skidvärlden.
Där A2 är det förhatliga mellanmjölkspasset som mest bara sliter och inte ger så mycket ;)
 

fiskarn

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
A1, A2, A3 och A3+ brukar de flesta prata om i skidvärlden.
Där A2 är det förhatliga mellanmjölkspasset som mest bara sliter och inte ger så mycket ;)

Ja men precis. A står väl för aerobt som jag fattat det? Där då + i A3 står för anaerobt?
 

maRRtin

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Ni kör både seriöst med nedvärmning efter tuffa pass + återhämtningspass dagen efter? Jag är imponerad och tror säkert det är bra, i synnerhet om man dragit på sig mjölksyra under det tuffa passet. Själv vet jag inte riktigt om jag har disciplinen till att köra återhämtningspass dock, vilar nog hellre. ;-)
Körde, har slutat träna, nu för tiden motionerar jag bara. :sneaky:
 

glitch

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Tänkte försöka ta en "lugn vecka" innan det blir ett nytt kul block nästa vecka. Skulle vilja ha lite tips på hur man lägger upp en sådan träningsvecka. Kollar man trainerroads planer bruksr det ligga 60-120 minuter endurancepass på upp till 75% ftp.

I helgen blir det ostrukturerat utomhus med största sannolikhet a.k.a okynnescykling.
Men då är frågan hur jag läggar upp tre pass i veckan.
3x 55-75% ftp i lite olika längd? Nåt med ännu lägre intensitet? Kasta in 5-6 30 sekunders sprinter så man gör nåt också?
Köra nåt sweet spot?

Att lägga upp vo2 intervaller är ju plättlätt, svårare att planera en "lugn vecka" som inte bara är "junk" men syftar att främja lite mindre stress på kroppen innan man går på det igen. :oops:
 

skier

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag brukar vila måndag, köra ett lite hårdare pass på tisdagen (om du normalt kör 6x4min vo2 så kanske 4x4min vo2 istället på samma effekt), z2 onsdag, vila torsdag, z2 fredag, normalt lördagspass (3-4h med lite intervaller), vila söndag.
Min kropp mår inte bra av för många vilodagar på rad, z2-cyklingen blir oftast mtb med lite teknikträning.
Sen beror det förstås på hur ofta man har lugnare veckor, jag har en sån här vecka var fjärde vecka, passar mig rätt bra.

Edit: z2 för mig är 60-70% av FTP, kom på att det finns massor av olika zon-indelningar.
 

glitch

Aktiv medlem
En tråd om vila och återhämtning - tips, tricks, tankar och funderingar för optimal återhämtning
Jag brukar vila måndag, köra ett lite hårdare pass på tisdagen (om du normalt kör 6x4min vo2 så kanske 4x4min vo2 istället på samma effekt), z2 onsdag, vila torsdag, z2 fredag, normalt lördagspass (3-4h med lite intervaller), vila söndag.
Min kropp mår inte bra av för många vilodagar på rad, z2-cyklingen blir oftast mtb med lite teknikträning.
Sen beror det förstås på hur ofta man har lugnare veckor, jag har en sån här vecka var fjärde vecka, passar mig rätt bra.

Edit: z2 för mig är 60-70% av FTP, kom på att det finns massor av olika zon-indelningar.

Tack! Lite så jag hade tänkt. Har kört 3v med tis 4x8
Ons 3x 13x30/15
Tors vila
Fre 4x8
Lör / söndag distans / blandat

Så jag tänkte köra en lite lugnare vecka nu och sen mer runt tröskel kommande block.
Blir också seg med för mycket vila och rastlös om inte annat :)
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer