En viktig fråga om bakdämpare

Oggler

Aktiv medlem
Hur vet man om en bakdämpare behöver service?

Jag har haft en del epichojar. Där var det enkelt. Bakdämpare behövde nästa alltid service. Hur är det med mera konventionella bakdämpare. Jag har nu en hoj med en 165x38-dämpare. En fox. Den ger inga missljud ifrån sig och funkar till synes bra. Men man blir ju hemmablind så snabbt. Kan man förvänta sig en markant prestandaförhöjning även om dämparen inte visar några konkreta symptom på servicebehov. Jag åsyftar nu fullservice. Kväve och hela baletten.

Kort sagt. Kan det vara läge att serva en dämpare även om den varken klonkar eller gurglar?

Oggler

Aktiv medlem
Ja, precis. Men bilen går ju inte märkbart bättre med ny olja.

Jag läste i någon annan tråd här på forumet om någon som upplevde sin dämpare som "studsig". Då skrev någon något om att det skulle vara dags för service osv.

Preacher

Aktiv medlem
Om inte du cyklar väldigt mycket så räkna med en fullservice på ett sådant dämparchassi vartannat år.

Har gjort en hel del sådana åt kunder som varit i samma situation som du beskriver, men med fräsch olja, fräscha tätningar och ny gasladdning så blir det markant skillnad. Det är synd att köra dämparen helt i botten innan den får lite omvårdnad.

Oggler

Aktiv medlem
Ja, det är lite så jag tänker. Prestandaförbättringen sker successivt. Det är kanske först när dämparen blir servad man förstår hur dålig den var innan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer