Enduro Bike Check: Åre

Hälsingland

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Jag hade nöjt mig med att gå upp till 200 skiva och satt på nya belägg av den sort man gillar.

Styrare är inte fel, väger lite så äter ju inte bröd direkt.

Ja så blir det nog en enkel styrare skadar väl inte, ska skicka in 36:an på helservice någon gång i vinter också.

Testade att sälja dämparen men fick dåligt med napp men har samtidigt ingen större användning av den som den är nu. Så får se vad jag gör med den, skulle ju haft en reserv tills det är dags för service, så får se om jag hittar hardware och får den att passa.

Håller på att köra in mig på säsongens endurohoj, som förhoppningsvis kommer få besöka Åre en vecka i sommar.

Den är lite lätt uppgraderad med längre dropperpost, 203mm skiva bak, sintrade XTR belägg, XT växelreglage, wolftooth dropperreglage, Renthal Fatbar med 30mm rise och hårdare fjäder till dämparen.

Förhoppningsvis håller den ihop bättre än cykeln jag hade när jag var där sist som fick bakhjulet sönderslaget och bromsarna (Guide RE) rejält överhettade vilket resulterade i havererade bromscylindrar.

Lärdomen: bromsa mindre och hoppa inte för kort i Shimano!

Bilagor

• D5ABD6D4-27F7-458D-A442-34EFA3AE5A92.jpeg
    D5ABD6D4-27F7-458D-A442-34EFA3AE5A92.jpeg
    368.8 KB · Besök: 27
Senast ändrad:

durietz

Medlem
OskarBouvin sa:
Håller på att köra in mig på säsongens endurohoj, som förhoppningsvis kommer få besöka Åre en vecka i sommar.

Den är lite lätt uppgraderad med längre dropperpost, 203mm skiva bak, sintrade XTR belägg, XT växelreglage, wolftooth dropperreglage, Renthal Fatbar med 30mm rise och hårdare fjäder till dämparen.

Förhoppningsvis håller den ihop bättre än cykeln jag hade när jag var där sist som fick bakhjulet sönderslaget och bromsarna (Guide RE) rejält överhettade vilket resulterade i havererade bromscylindrar.

22”? Hur känns den och vad körde du innan? Vart lite sugen på den där så det är den enda budget-hojen med bra geo och 160+ slag.

durietz sa:
OskarBouvin sa:

22”? Hur känns den och vad körde du innan? Vart lite sugen på den där så det är den enda budget-hojen med bra geo och 160+ slag.

Jajemen, den är 22”. Jag är ca 190cm och jag tycker den känns bra i storleken! Rätt lekfull och lätthanterlig trots slaglängden.

Jag har tidigare haft Radon Swoop 170, Trek Fuel ex, Giant Reign och Vitus Sommet. Av dessa så är Cuben den som jag tycker känns bäst, och komponenterna är jäkligt trevliga om man ser till priset (jag gav 34k för den).

Den påminner nog mest om Treken skulle jag säga. Typ som en mer förlåtande Trailhoj med gott om slag i reserv för att kompensera misstagen man gör som glad amatör.
Det är min första cykel med coildämpare och jag är positivt överraskad. Cykeln känns limmad i backen även över småstök och rötter där en luftdämpare gärna kan kännas lite stötig. Eftersom den har lockout från styret slipper man det värsta gunget om man behöver ställa sig upp och trampa fullt mellan utförspartierna, eller om man har en lång och härligt klättring tillbaka upp till toppen.

Jag rekommenderar den varmt om man är ute efter en cykel för enduro/bikepark.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
Vad tycker du är värre? Hellride känns ju som den stig i Sverige jag känner till som förstör cykeln mest. Det är ju bara en massa ramknäckande huck utan landningar och kostiga kanter att slå hjulen fyrkantiga på. Jag älskar Hellride!

Tomcaten

Aktiv medlem
Ja den är riktigt schysst. Men 140/140 slag prövar jag aldrig mer igen. Trodde övre röret skulle gå av vid stora landningar och påla mig.

Rattnalle

Aktiv medlem
jofahjalm sa:
Vad tycker du är värre? Hellride känns ju som den stig i Sverige jag känner till som förstör cykeln mest. Det är ju bara en massa ramknäckande huck utan landningar och kostiga kanter att slå hjulen fyrkantiga på. Jag älskar Hellride!
Jag personligen kvaddar mer saker på stigar som Bräcke. Men visst finns det potential för stora haverier. Jag gjorde ett tappert försök i somras när jag körde den på min redan spruckna ram men blev inget. Besviken.

Paco

Aktiv medlem
rayy sa:
Paco sa:
Rattnalle sa:
Paco sa:
Ser ut som att det här blir årets vapen i Åre, och all annan bp-åka....
Självskadebeteende?

Fett med roligt ju.

Gött bubbis. Nu kan vi köra äkta dirthoppande i Shimano!

Känns som att nya leden, Cobra?, inte är lika sönderbromsad som Shimano men visst fan ska det hoppas😉

Rattnalle sa:
Paco sa:
Rattnalle sa:
Paco sa:
Ser ut som att det här blir årets vapen i Åre, och all annan bp-åka....
Självskadebeteende?

Fett med roligt ju.
Jag tycker iofs det är illa nog på vanlig stig, en bikepark och dessutom Åre, nä.

Jag tycker tvärtom. Krävs dock lite mer av cyklisten.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer