[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Mao sparkar de inte Keene.
>
> Ser ut som om han inte har kvar några egna
> sponsorer på cykelfronten iaf. Graves allts
Graves fb:
"Should be an official announcement from my new team at the end of the week, also excited to announce a few new personal Co-sponsor deals that have come about too. Exciting times!"

TK skrev:
> Enligt rykten så är det Rockshox för Graves,
> synd hade varit kul med Öhlins!

Rätta mig om jag har fel men back in the days så kunde man inte få spons av Öhlins. Det var köpe som gällde. Jag vet inte vad dealen är för Wallner. Öhlins kanske har lättat på det?

Stalle

jofahjalm skrev:
> Öhlins håller hårt på det där. Wallner
> beskrivs nog som en testare.

Ja, så skulle jag också tro. Vilket i sig innebär att han har tillgång till deras prylar och får support, så han är ju i princip sponsrad.

> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Öhlins håller hårt på det där. Wallner
> > beskrivs nog som en testare.
>
> Ja, så skulle jag också tro. Vilket i sig
> innebär att han har tillgång till deras prylar
> och får support, så han är ju i princip
> sponsrad.

jag håller inte med! är man sponsrad så får man färdigutvecklade och produktionmässiga saker möjligtvis med custom tuning när det kommer till dämperi, medan en testare får bara prototyper med alla risker det innebär.

happymtb.fr skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > jofahjalm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Öhlins håller hårt på det där. Wallner
> > > beskrivs nog som en testare.
> >
> > Ja, så skulle jag också tro. Vilket i sig
> > innebär att han har tillgång till deras
> prylar
> > och får support, så han är ju i princip
> > sponsrad.
>
> jag håller inte med! är man sponsrad så får
> man färdigutvecklade och produktionmässiga saker
> möjligtvis med custom tuning när det kommer till
> dämperi, medan en testare får bara prototyper
> med alla risker det innebär.

Visst, han har ju kört runt på prototyper, men det är ju inte direkt så att Öhlins inte har någon koll på vad de sysslar med. Deras prototyper exploderar nog inte första taget. Eftersom alla dessutom vet att Wallner kör på Öhlins lär det ju ligga i Öhlins intresse att hans grejer inte imploderar på rejs t.ex.

När jag pratade med honom i vintras fick jag intrycket att han i princip var sponsrad. Han gav sin feedback och fick grejer justerade, visst är det inte produkter som går att köpa, men det handlar nog mer om tuning än grejer som kommer direkt från ritbordet.

Du har en väldigt jounalistiskt syn på produktutveckling Bengan. ? prata gärna om det med H. kanske under nån cykeltur.
Kommer du ihåg att hans bakdämpare gick sönder i Åre förra året?

Är man proffs så innebär nog "sponsrad" mer än att man bara får lite prylar kastade på sig. Tex att man får betalt för att använda just det företagets produkter.

happymtb.fr skrev:
> Du har en väldigt jounalistiskt syn på
> produktutveckling Bengan. ? prata gärna om det
> med H. kanske under nån cykeltur.
> Kommer du ihåg att hans bakdämpare gick sönder
> i Åre förra året?

Jo, visst den gick av. Men det gjorde ju typ varannan Öhlinare av första generationen som satt på Demon också, eller om det var CC Coil som hade licensierat tekniken från Öhlins eller hur det nu var. Det är ju inte något som är specifikt för prototyper att de pajar.

H. skrev:
------------------------------------------------------
>Är man proffs så innebär nog "sponsrad" mer än att man bara får lite prylar kastade på sig. Tex >att man får betalt för att använda just det företagets produkter.

Mja, det finns ju olika nivåer av sponsring. Men visst på WC-nivå innebär troligen de feta kontrakten att man får pröjs också. Men i lilla pluttsverige är det ju inte så många som åker runt med A-spons från tillverkare. De verkliga toppåkarna, ja, men inte de flesta.

Rent principiellt innebär ju A-spons att man får saker gratis. Om du får betalt så är det ju inte bara sponring, då är du ju i stort sett inhyrd.

Som vanligt går det inte att diskutera saker om inte alla har samma definition av begreppen som diskuteras. Och språkfilosofi går inte att diskutera alls eftersom det man försöker diskutera diskuteras med den potentielt falsifierbara metoden som diskuteras.

> Som vanligt går det inte att diskutera saker om
> inte alla har samma definition av begreppen som
> diskuteras. Och språkfilosofi går inte att
> diskutera alls eftersom det man försöker
> diskutera diskuteras med den potentiellt
> falsifierbara metoden som diskuteras.

Där är vi överens! ;)

Nog för att det kommer att göra ont i ögonen att se Graves på en Specialized men jag tror att det kan vara bra rent sportsligt!
Skall bli väldigt intressant att se hans resultat och hur team/material spelar in, skall även bli kul att se om hans närvaro kan lyfta Curtis på samma sätt som Richie Rude?
Tror det är viktigt för EWS också att få upp dom stora drakarna på podiumet då mycket handlar om sponsring för att driva serien.
Det skulle ju behövas lite resurser för bättre livebevakning etc. om formatet skall växa.
Vad händer med Rude, blir han deppig och tappar focus?

Gått ifrån Giro? Har en Spez hjälm på bilden?

Kommer Graves fortsätta med Shimano tror ni?

Senast ändrad:
VKruger skrev:
> Gått ifrån Giro? Har en Spez hjälm på bilden?
>
> Kommer Graves fortsätta med Shimano tror ni?

Jag skulle gissa på att det är full Spezialized/SRAM-kit som gäller. SRAM verkar vilja att deras åkare kör hela kittet, och tittar man på instagrambilden från Keene så sitter det ju bara SRAM pryttlar på förutom pedalerna.

Och där tog dom ner artikeln. Någon mår troligen lite dåligt över att har tryckt på knappen lite för tidigt.

Man kan ju inte låta bli att gilla Graves, här är hans kommentar till press releasen på PB:

"
Hey team, cheers for the words, and support, ive had a quick read through here to see what you all are up to, and I thought i'd touch on a few points you seem curious on.
Ive had an awesome time with Yeti over the past 12 years, they are a great group of people, led by truly passionate and plain good people, and that is the number one reason I have stayed with them so long, and would also be perfectly happy to stay with. I have always been open to riding for other companies, but Yeti always presented me with what I felt was right for me at the time. On the other hand, Im a bike rider first and foremost, and there are also other brands I have a lot of respect for, Specialized is a company that for probably the past 5-6 years has been at the top of that list. Ive always thought they have had awesome product, and to me, they way the go about searching for the next innovative and evolution of product, not just to do with their bikes, but all their range of other parts and riding gear are no compromise performance parts, which is something that always attracted me.

As a kid I was always a huge Palmer fan, and I can honestly say that Specialized was the first company that I would lay in bed at night as a teenager and dream of riding for.

When they approached me earlier this year, from the first time I spoke with them, it was clear to me that they would be a perfect fit. Their current and future product lines, goals with the team, and results aside, other things that were important to them and myself all lined up. Something ive noticed at the EWS round the past year is the positive atmosphere going on at all times in their pits, Everyone always has a smile on their face and they all seem to be having a great time. This is super important to me. If it's not fun, I don't want to be anywhere near it.

Skype Conversations and emails went back and forth flat out for well over a month, and by that time I knew it was where I wanted to be. A week stay in Morgan Hill early November eased any concerns I had, when I saw the headquarters first hand, and was blown away. Not just by everything they have going on their, but that the atmosphere was amazing, Just like Yeti is, only on a bigger scale. Every employee there is a super motivated, passionate, bike fanatic! That was apparent with how competitive the employee rides were haha.

to clear up few points
- enduro 650 and Stumpy 650 will be my "go-to's" but a 29er at certain races is for sure on the cards if its right. Horses for courses!
- Yeti's focus is 100% on Enduro, as is Richies, If you hold your breath waiting for a World Cup DH team to start up, you will definitely pass out. But Richie is keen on doing some DH racing, as am I if the calendar permits, and you can prepare to be competitive. Both Richie and Myself arent interested in racing World Cup DH for shits and giggles.
- While there has been surprisingly few people saying "I sold out" which to be honest I expected more of. to the ones that did say it....Are you freaking serious? Do you know how little Pro MTB riders make? I couldnt afford a Ferrari this year and I certainly Still cant afford one next year (for the record I drive an 8 year old Volkswagen van, with over 200,000km on the odometer that im the 3rd owner of, And will be for many years yet) If a company didnt make top notch product, there is no way I would ever sign with them. Theres a handful of people close to me that know that Specialized is a company I have always said I would ride for.
- Im impressed by the bikes, the limited riding ive done on them has eased any concerns I had initially, after so long with Yeti. Honestly, these days there are a lot of damn good bikes out there, theres a lot of companies that have good people and know what they are doing. While Yeti is super innovative, but as a small company they have to be careful what they throw their money into. And picking and choosing what they throw their money at when it comes to developing bikes is something they do very well, i'd almost say they have it down to an art. Specialized approaches things the same, but due to their size have the ability to try a few more ideas without it majorly financially hurting the company. This is something that will always give the big guy an edge over the small guy.

Anyways, cheers for the support guys, bring on 2016!
"

Äh, det fattar väl vem som helst att det där skrev han ju bara för att han fick ett par extra 100 000 dollar under bordet av Darth Sinyard. Utöver sin mångmiljonsårslön så klart.

Vilket dravvel. Klart det handlar om pengar eller övertag (tekniskt eller support mässigt) Alla vänder vi korvören på våran kammare.

Sorry Graves......köper inte det där!

Senast ändrad:
Kommer helt klart bli en spännande säsong!
Kolla Richie Ruudes instapost:https://www.instagram.com/p/_X2BnPRl4C/?taken-by=richie_rude1

Jilster skrev:
> Vilket dravvel. Klart det handlar om pengar eller
> övertag (tekniskt eller support mässigt) Alla
> vänder vi korvören på våran kammare.
>
> Sorry Graves......köper inte det där!

Ja, det är ju det han säger. Att Specialzed har råd med mer utveckling och bättre support. Det är väl inget att "köpa".

> Jilster skrev:
> -----
> > Vilket dravvel. Klart det handlar om pengar
> eller
> > övertag (tekniskt eller support mässigt) Alla
> > vänder vi korvören på våran kammare.
> >
> > Sorry Graves......köper inte det där!
>
>
> Ja, det är ju det han säger. Att Specialzed har
> råd med mer utveckling och bättre support. Det
> är väl inget att "köpa".

Men dom är ju ONDA!

Att Spech inte öppnar lädret och köper sig framgång tänkte närmast jag på.... Klart som korvspad att han får en del av kakan om han vinner under namnet.....

Senast ändrad:
Gällande cash så vore det väldigt intressant att veta vad han och top 10 EWS faktiskt tjänar. Sanningen tror jag tyvärr ligger i linje med Graves påståenden, att det är så lite så att det är en mindre bidragande faktor för val av team. Och absolut inte så mycket att man gör sitt val för att börja casha in inför pensionen. Konstigt att de ska var så hemlighetsfulla också om det när de det finns bra data för de flesta andra sporter. På den här artikeln på Pinkbike finns det lite intressanta diskussioner främst gällande DH vs. MX som båda är mycket större publiksporter än EWS http://www.pinkbike.com/news/pinkbike-poll-how-much-should-a-top-dh-racer-be-paid-2015.html Min vilda gissning skulle var att han kanske tjänar totalt ca 600kkr om året. Jag tänker att över detta så skulle man se iaf någon top-cyklare leva med lite mera flärd. Finns inte en chans att alla är spara-människor som tänker på pensionen. Och följer man några av dessa människor brukar dom vara väldigt bra på att hinta att att de inte har några större tillgångar.

> Ibis Mojo HD3. Skulle inte det outas när han var
> och snackade i åre?

Det var någon som skrev det på ÅBC möte på Bageriet men vad jag vet så är det inget officiellt än. Men Ibis ser det ut som på bilderna men som sagt inget klart från officiella håll vad jag har sett...

VKruger skrev:
> Iofs inte EWS men:
> http://www.pinkbike.com/news/aaron-gwin-specialize
> d-2016.html

Förnuftigt och intressant. Åkarna är ju i praktiken anställda med en form av prestationslön så jag tycker det känns som ett rimligt resonemang. Om jag inte får den lönen jag tycker mig förtjäna tittar jag efter andra arbetsgivare, även om jag egentligen trivs på min nuvarande arbetsplats. I alla fall om skillnaden blir för stor.

Spech har köpt hela lapierre teamet för 2016 med Loic i spetsen... Kom ihåg va ni hörde det först ;-)

Vernersson skrev:
> Släppt & släppt, något annat team öppnade väl
> en ännu större plånbok ;)

Från PB så läste jag att de inte kom överrens om hans lön. Känns skumt att vara sniken när man är så stor som spesh och oavsett löneanspråk lär han fortfarande inte vara i närheten av vad lvg-cyklister tjänar.

Fistarn skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > Släppt & släppt, något annat team öppnade
> väl
> > en ännu större plånbok ;)
>
> Från PB så läste jag att de inte kom överrens
> om hans lön. Känns skumt att vara sniken när
> man är så stor som spesh och oavsett
> löneanspråk lär han fortfarande inte vara i
> närheten av vad lvg-cyklister tjänar.

Man blir inte rik av att spendera ;)
Jag blir inte särdeles förvånad över att "stora" märken/stall är "snåla".

Vernersson skrev:
> Fistarn skrev:
> -----
> > Vernersson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Släppt & släppt, något annat team öppnade
> > väl
> > > en ännu större plånbok ;)
> >
> > Från PB så läste jag att de inte kom
> överrens
> > om hans lön. Känns skumt att vara sniken när
> > man är så stor som spesh och oavsett
> > löneanspråk lär han fortfarande inte vara i
> > närheten av vad lvg-cyklister tjänar.
>
>
> Man blir inte rik av att spendera ;)
> Jag blir inte särdeles förvånad över att
> "stora" märken/stall är "snåla".

Kan iof förstå om de har en dedikerad budget till "gravity sports", för då är inköpet av Graves betydligt bättre ur ett försäljningsperspektiv då det är lättare att kränga enduros och stumpys till konsumenter än en demo.

Jag undrar jag om Gwin har samtalat nå't med Jesus om girighet, "Nålsöga" o bla , bla.

Tillbaka till EWS så är damklassen en öppen affär efter T-Mo's avgång. Isabeau Courdurier slutar hos Rocky Mountain och ryktet säger att hon är på väg till SUNN.
ACC har opererats två gånger för cancer, men ser ljust på framtiden enligt dagens inlägg på Fejan.

Valberg i Frankrike är en ny tävlingsplats för EWS, men man har kört stora endurorace där i flera år.
Det blir ju intressant om arrangörerna följer Samoens exempel o förbjuder träning i området veckan före racet. Snacket om tjuvtränande fransoser lär ju komma garanterat!
Fina sträckor blir det nog iallafall.

Årets race vanns av FBM o han kan ses här på den längsta sträckan:
Halvvägs in på sträckan går det så fort att jag bara vågar titta med ett öga ;) Vive le 29!
För en annan som är slut efter 15 sekunder på en sträcka är det skönt att höra ett o annat pustande efter 12 - 13 minuter!
Tävlingen hade även sträckor på Sydfrankrkes berömda "gråjord" :
Här hade jag verkligen velat se Manji Flipperkula studsa omkring i de djupa "dikena".

/S

Från EES hemsida:

"::: BAD NEWS ::::

After careful consideration, Trail Solutions made the hard decision to stop organizing events.

On the one hand the economic situation is forcing us to stop organizing events, on the other hand the personal risk as an event-organizer is getting higher and higher and we are not willing to take this risk anymore.

Due to this decision we have to cancel all our events including our the races in Innsbruck as well as the European Enduro Series.

We say THANK YOU to all the participants and partners of the last years: you made each event a SPORT-HIGHLIGHT!

… see you on the trail!

Doris und Georgy Grogger"

Tråkigt för Åre!

Är det verkligen lågt intresse? Jag tror att det snarare är så att UCI jobbar för att få bort enduro? Man menar på att det inte är tillräckligt säkert och kräver att arrangörer garanterar en säkerhet dom inte kan uppnå. Jag tror det har varit en del turer kring försäkringsansvar och sådant i UK.

Tillbaka
Topp