[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

SCF/UCI ska hålla sig långt jävla borta. Säkerhetstänket har varit sisådär på vissa tävlingar och det är helt klart något som arrangörer och deltagare behöver tänka på och arbeta med men Enduro kommer aldrig kunna ha samma nivå som t.ex. DH.

Så länge man tillåter xc-cyklister och lvg-cyklister köra runt i kort lycra och lvg-hjälm så borde man inte hävda att enduro är farligt.

Om skyddsaspekten är orsaken så tycker jag att krav på FF samt rygg&bålskydd borde kunna tillämpas. Då är merparten av dom vitala organen skyddade (visserligen inte nacken...) samt att det förhoppningsvis försvinner en del lycra-fånar som inte vill investera i skydden.

Var kommer dom uppgifterna ifrån?! An säkerheten alltså. Är det ytterligare spekulationer på nåt forum eller är det nån Uci-människa som har gått ut å sagt det?

Stalle

Tjena!

När det gäller sponsrade åkares löner/ersättning så har jag hört att man inte får så mycket (vilket självklart är relativt) av t.ex. cykelmärket, men med flera sponsorer så ökar det på rätt friskt. Lyckas man dessutom få en blå/silvrig hjälm med en röd tjur på så brakar det loss rejält.
Det är väl inte svårare än att slå upp taxeringskalendern för Uppsala och kolla hur mycket Söderström drar in. Dock kör han allt via enskilt bolag så man ser ju inte hela sanningen..

Vad jag förstod från uttalandet, från TrailSolutions, så handlar det om ekonomi och egna personliga (ekonomiska antar jag) risker, inte åkarnas risker.
Det är svårt som fasiken att få tävlingar att gå ihop ekonomiskt om man inte har enorma sponsorer i ryggen så jag är inte förvånad. Det är en enorm cirkus att dra runt för att få allt att fungera. Tror dom flesta som arrangerat en tävling kan hålla med om det. Att arrangera en tävling i Sverige är inte så dramatiskt, men ska du runt hela europa så krävs det klart mer.

Senast ändrad:
Tjena!

Omöjligt blir det väl inte, men jäkligt dyrt och tidskrävande blir det ju helt klart. Startavgifterna skulle få Ironman att blekna i jämförelse.

O andra sidan kräver de inte att DH-åkarna kör med annat än ffkruka och ryggskydd.

Det verkar vara ett stort intresse att tävla i enduro, men intresset för att organisera verkar rätt lågt. Super enduro i Italien (?) la väl ner ett år, brittiska serien la väl ner (det var väl två pers som drev på) och i sverige är det ju inte så att folk köar för att ta tag i serien.

Så är det väl alltid. Många som skriker om att de vill tävla men inte betala för sig. Eller ställa upp å hjälpa till. Vi skulle ju "hjälpa" en happyit till att komma med i TP för en tid sedan.....;-)

Senast ändrad:
Skämt och sido så är ju varje event en risk för personlig konkurs om det är två st som organiserar hela serien.
Trista besked för Åre tyvärr.

Inget illa menat Jofahjalm ?

Jag klara mig okränkt. Betyder det så mycket för endurot i Åre då? Borde man inte kunna dra mer folk även utan europeiska serien?

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag klara mig okränkt. Betyder det så mycket
> för endurot i Åre då? Borde man inte kunna dra
> mer folk även utan europeiska serien?

Tjena!

Varsågod och försök..

Kneecap skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag klara mig okränkt. Betyder det så mycket
> > för endurot i Åre då? Borde man inte kunna
> dra
> > mer folk även utan europeiska serien?
>
> Tjena!
>
> Varsågod och försök..

Jag tror inte att den övervägande delen i rejset hade varit ees-tävlande. Det är så klart trist. Det hade varit kul att se lite större namn rejsa bajset på skutan, och det är så klart en stor drivkraft för arrangörerna.

Mycket spekulationer i vanlig ordning (vilket iofs är förklarligt). Den förklaring som vi fått från Georgy som ordnat EES genom sitt företag Trail Solutions så handlar det mer om ekonomin i hela hans företag, och inte om EES enskilt:

"Due to massiv financial problems (big partner didn't pay the invoice) in other departments of my company we are forced to close Trail Solutions including all Events, and your race in Are.

We are aware of the fact that this is a really bad situation, but yesterday I had to fire my complete stuff. Even if we want we, are not able to do a race."

Trist som fan eftersom en europeisk cuptävling hade varit bra för sommar-Åre rent allmänt. Det enda språk som folk i den här byn förstår sig på är ju stora tävlingar, det är ju bara att kolla på alla pengar som satsas på världscupen i alpint trots att inte en jävel kommer och tittar på den... Men oavsett vad som händer så kan göra en jäkligt kul tävling utan att det är en del av EES eller någon annan serie. Vi har ju aldrig haft några direkt sponsorer som betalat pengar värda namnet och alla som jobbat med det har gjort det helt ideellt så för vår del handlar det inte om ekonomi. Så med andra ord, vi kommer att köra en enduro i sommar med såklart. Sen om det blir SM, NM igen, eller något annat utöver den svenska enduroserien får vi se.

Jilster skrev:
> Så är det väl alltid. Många som skriker om att
> de vill tävla men inte betala för sig.

Som du i Åre förra sommaren???

Sorry, kunde inte låta bli... ;) Du var dock en grym föråkare!

Luthman Photography skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > jofahjalm skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag klara mig okränkt. Betyder det så
> mycket
> > > för endurot i Åre då? Borde man inte kunna
> > dra
> > > mer folk även utan europeiska serien?
> >
> > Tjena!
> >
> > Varsågod och försök..
>
> Jag tror inte att den övervägande delen i rejset
> hade varit ees-tävlande. Det är så klart trist.
> Det hade varit kul att se lite större namn rejsa
> bajset på skutan, och det är så klart en stor
> drivkraft för arrangörerna.

Kneecap. Vi hade 250 anmälda i somras så det är inte helt jävla omöjligt att dra mycket folk utan att vara en del av en internationell serie, eller fick hit några norrmän i någon större skala. Så precis som Luthman säger så är huvuddelen av deltagarna trots allt svenskar hur man än vrider och vänder på saken. Och finnar förstås, dom kommer alltid hit.

Luthman Photography skrev:
> O andra sidan kräver de inte att DH-åkarna kör
> med annat än ffkruka och ryggskydd.
>

Jag tror att det bara är FS och knäskydd som krävs faktiskt, många i toppen kör utan ryggskydd (tyvärr).

Glisseur skrev:
---------------------------------------------------
>
> Kneecap. Vi hade 250 anmälda i somras så det är
> inte helt jävla omöjligt att dra mycket folk
> utan att vara en del av en internationell serie,
> eller fick hit några norrmän i någon större
> skala. Så precis som Luthman säger så är
> huvuddelen av deltagarna trots allt svenskar hur
> man än vrider och vänder på saken. Och finnar
> förstås, dom kommer alltid hit.

Tjena!

Är helt medveten om hur många som körde. Det är svinkul. Tror inte heller att EES hade dragit extremt många fler. Min kommentar till Jofa var mer menat som "hjälp till att dra dit ännu mer folk då" lite felskriven kanske.

Vad det gäller stora tävlingar i byn så vette fan.. Stora skidtävlingar skulle jag stanna det vid. Så fort en världscupstävling eller VM i MTB nämnts så har man hört svordomar både hit och dit. Fast VM -99 drog helt sanslöst med folk, sett till hur litet det var på den tiden och hur way off Åre faktiskt ligger.
Kommer inte ihåg nån publiksiffra nu, men mitt minne säger mig att det var mer publik då än VM -07. Dock mer folk -07 men inte i publikområden..
Lustigt nog så såg jag nu att dom har refererat till -99 på 2019 hemsidan.. Helt otroligt..

jofahjalm skrev:
> Jag har inte följt diskussionen:
> http://www.pinkbike.com/news/british-cycling-to-st
> ay-out-of-enduro-for-2015-2014.html

Hmmm... fast inte nånstans står det att BCF inte gillar säkerheten. Och att utifrån det säga att UCI motarbetar enduro är väl att dra lite väl stora växlar?

Stalle

theBrand skrev:
> Luthman Photography skrev:
> -----
> > O andra sidan kräver de inte att DH-åkarna
> kör
> > med annat än ffkruka och ryggskydd.
> >
>
>
> Jag tror att det bara är FS och knäskydd som
> krävs faktiskt, många i toppen kör utan
> ryggskydd (tyvärr).

Ja, det var det jag menade. Fast det blev lite otydligt eftersom jag skrev fel. :)

Min poäng var just att eftersom dh-åkarna inte har krav på ryggplatta och nackskydd så lär det ju inte komma hårdare skyddskrav i enduro.

Om jag inte har helt fel så är det krav på ryggskydd i DH. Åtminstone var det det på SM i Falun. Kangas kom upp till starten utan och fick åka ner och ta på :)

Tjena!

Det finns två krav för Downhill när det gäller vad man ska ha på sig.

1. Inga lycrakläder
2. Fullfacehjälm med skärm

Sen kan man ha nationella regler. Tror att ryggskydd är en sådan i Sverige.

Förövrigt finns det inget krav på kuddar på träd heller vad jag kan läsa mig till, så det gör det ännu mer absurt om dom kräver det i Endurotävlingar.

Vad jag kan minnas från att ha läst enduroreglementet så finns inte heller där några krav på kuddar på träd eller så. Skulle uci/scf velat ha bättre säkerhet så skulle de nog börjat med att ändra i reglementet. Så säkerheten lär ju knappast vara orsaken.

Ang Dh, finns det inte nåt som man kallar "nordiska undantaget"? Vad det innebär vet jag inte?

Stalle

Enligt scf

3.5 Skyddsutrustning
Under träning och tävling skall godkänd heltäckande skyddshjälm bäras. Vid träning och tävling i Downhill skall deltagare dessutom bära integralhjälm, samt ryggrads-, axel-, armbågs- och knä- och smalbensskydd. Skydden skall ha hårt skal. Dessutom skall åkare bära långärmad tröja, långbenta körbyxor samt körhandskar med långa fingrar. I det fall att det är varmt under tävlingsdagen kan tävlingsjuryn godkänna, att den långärmade tröjan och de långbenta byxorna kan ersättas med mindre heltäckan- de trikåer.

durietz skrev:
> Sen när behövde inlägg godkännas av moderator
> innan publicering??

Tjena!

Va?

Kneecap skrev:
> durietz skrev:
> -----
> > Sen när behövde inlägg godkännas av
> moderator
> > innan publicering??
>
> Tjena!
>
> Va?

När jag försökte publicera ovan inlägg fick jag först meddelandet att "inlägget måste godkännas av moderator innan publicering". Testade igen och då funkade det.

Cykelförbundet arbetar väl generellt allt som inte ligger inom dom själva? Är det inte varit ledsen i ögat kring svartrejs och SCF här hemma?

jofahjalm skrev:
> Cykelförbundet arbetar väl generellt allt som
> inte ligger inom dom själva? Är det inte varit
> ledsen i ögat kring svartrejs och SCF här hemma?

Din telefon är full.

durietz skrev:
> DH men ändå: Loic och Pure Agency till Spez
> http://www.iamspecialized.com/news/specialized-par
> tner-with-pure-agency/
>
> Sen när behövde inlägg godkännas av moderator
> innan publicering??

Har för mig att jag har läst ngt tidigare om att det är en bug som dyker upp vid sällsynta tillfällen.
Fast jag kan ha fel ;)

Jag menar inte att UCI har någon konspiration mot enduro, utan bara att förbunds och försäkringsfrågor blir väldigt viktiga, speciellt utomlands.

Nu när vi kör inte ESS så har ju SCF-licenser och därigenom är vi försäkring vid tävling eftersom SCF är anslutna till RF. I Sverige är detta inte så kritisk eftersom vi trots allt har fri sjukvård och går går utmärkt att bryta av sitt nyckelben på ett SBR och få det ihopskruvat för en patientavgift. I Sverige utkrävs det heller inte något ansvar av arrangörerna för sådana olyckor. Allt av detta tycker jag är jättebra och så det ska vara. Sverige är däremot ganska unikt när det gäller detta. Utomlands är detta inte fallet och då blir det plötsligt väldigt viktigt att få hjälp med dessa delarna.

jofahjalm skrev:
> Jag menar inte att UCI har någon konspiration mot
> enduro, utan bara att förbunds och
> försäkringsfrågor blir väldigt viktiga,
> speciellt utomlands.
>
> Nu när vi kör inte ESS så har ju SCF-licenser
> och därigenom är vi försäkring vid tävling
> eftersom SCF är anslutna till RF. I Sverige är
> detta inte så kritisk eftersom vi trots allt har
> fri sjukvård och går går utmärkt att bryta av
> sitt nyckelben på ett SBR och få det ihopskruvat
> för en patientavgift. I Sverige utkrävs det
> heller inte något ansvar av arrangörerna för
> sådana olyckor. Allt av detta tycker jag är
> jättebra och så det ska vara. Sverige är
> däremot ganska unikt när det gäller detta.
> Utomlands är detta inte fallet och då blir det
> plötsligt väldigt viktigt att få hjälp med
> dessa delarna.

Tjena!

Bra inlägg. Hörde en story från en simtävling på Hawaii där en deltagar blev riktigt dålig. Hon vägrade att åka med ambulansen då sjukvården kostar pengar så fort man lägger sig på båten, och det är allt annat än billigt. Vi har det rejält lyxigt här.

durietz skrev:
> Apropå Robin Wallners hoj-sponsor 2016 så såg
> just detta inlägg av en slump vid Googling
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2732569/27650
> 39#msg-2765039 Körde han HD3 redan då men
> mörkade? Eller lånade han bara hoj igen i
> insta-klippet som spekulerades kring tidigare i
> tråden?

Nope, han körde DaBomb på tävlingen.

theBrand skrev:
> durietz skrev:
> -----
> > Apropå Robin Wallners hoj-sponsor 2016 så
> såg
> > just detta inlägg av en slump vid Googling
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2732569/27650
>
> > 39#msg-2765039 Körde han HD3 redan då men
> > mörkade? Eller lånade han bara hoj igen i
> > insta-klippet som spekulerades kring tidigare i
> > tråden?
>
>
> Nope, han körde DaBomb på tävlingen.

Jo, men han kan ju ha haft en låne-ibis för att testa. jag tror inte att de bara skriver på ett kontrakt utan att få testa en hoj först.

Kanske fel tråd att posta i, men jag gör ett försök.

Jag saknar den gamla "Spotted!-tråden" som fanns på Pushbike där det postades allt från prototyper vid EWS & DH WC till tokiga konstruktioner och nya produkter. Har vi något motsvarande på happy eller går det få till en liknande tråd utan att den urartar? Denna tråden är väl tänkt att till viss del avhandla nya grejer som observerats relaterat till EWS, men mest snack brukar ändå bli om tävlingarna och cyklisterna.

Är det läge att starta en ny tråd där det är upp till användarna att fylla på med nyheter och skvaller gällande produktnyheter och konstruktionslösningar för stigcyklar som man sprungit på i social media eller på andra cykelsidor?

Som exempel, posta ett inlägg om Intense nya prototyp eller motsvarande nyhet.
http://www.pinkbike.com/news/prototype-intense-spotted-at-fontana-california.html

soderblom skrev:
> Är det läge att starta en ny tråd där det är
> upp till användarna att fylla på med nyheter och
> skvaller gällande produktnyheter och
> konstruktionslösningar för stigcyklar som man
> sprungit på i social media eller på andra
> cykelsidor?

Ja.

Eric W skrev:
> soderblom skrev:
> -----
> > Är det läge att starta en ny tråd där det
> är
> > upp till användarna att fylla på med nyheter
> och
> > skvaller gällande produktnyheter och
> > konstruktionslösningar för stigcyklar som man
> > sprungit på i social media eller på andra
> > cykelsidor?
>
>
> Ja.

+1

durietz skrev:

> När jag försökte publicera ovan inlägg fick
> jag först meddelandet att "inlägget måste
> godkännas av moderator innan publicering".
> Testade igen och då funkade det.

Det där är en skum bugg som dyker upp ibland. Väldigt märkligt.

Tillbaka
Topp