Enduro för bikepark ?

Westerblom

Ny medlem
Enduro för bikepark ?
Hoppas kunna få lite bra tips här!
Har precis sålt min dh och är nu på jakt efter en lämplig enduro till nästa säsong.
Cykeln jag letar efter ska fungera som bäst utför! i år har vi kört jbp,lofsdalen,Idre och lugnet i Falun. Men ibland blir det nån enklare sväng med ungarna på platten/ lätt uppför och dh hojen blev lite grinig för det ändamålet.
Söker alltså tips på prisvärda endurohojar.
Budget 20-25k beg för så bra spec som möjligt för pengarna.
Cykeln ska ha iaf 80%fördel i cykelpark då det är huvudsyftet. Åker aldrig i massa stök. Hjälp mig i ljungeln 🙏😎

jonte987

Aktiv medlem
Enduro för bikepark ?
Var?
Capra verkar poppis att parkoptimera men jag vet faktiskt inte om en full-enduro är bättre än en annan för syftet?

Edit, det är väl om coil stöds officiellt eller inte kanske

Westerblom

Ny medlem
Enduro för bikepark ?
Var?
Capra verkar poppis att parkoptimera men jag vet faktiskt inte om en full-enduro är bättre än en annan för syftet?

Edit, det är väl om coil stöds officiellt eller inte kanske
Ja Capra har jag kikat på men verkar inte vara så vanlig på beg marknaden i Sverige, kanske ramlar in mot vårkanten 😎

Valhalla_

Aktiv medlem
Enduro för bikepark ?
Yt capra
Propain spindrift
Canyon torque
Commencal clash
M.fl

Propain har en väldigt bra online-konfigurator där man kan välja mellan flera alternativ på i princip varje del. Så man slipper köpa skitdyra växlar som man ändå bara kör in i stenar, om man egentligen mest vill åt Lyrik ultimate t.ex. Skitbra.

Ustzeust

Aktiv medlem
Enduro för bikepark ?
När jag valde stod det mellan spindriften och norco shore, norcon verkar intressant med sin high pivot och idler.
Men vart för dyr, en ramset hade nog gått på 30lökar och det fick jag hela propainen för med zeb ultimate och super Deluxe utlimate:D

Dom andra föll bort för att jag vill ha vattenflaska :D

Westerblom

Ny medlem
Enduro för bikepark ?
Yt capra
Propain spindrift
Canyon torque
Commencal clash
M.fl

Propain har en väldigt bra online-konfigurator där man kan välja mellan flera alternativ på i princip varje del. Så man slipper köpa skitdyra växlar som man ändå bara kör in i stenar, om man egentligen mest vill åt Lyrik ultimate t.ex. Skitbra.
Hmm smart ja jag kan ju säga min fuzz2 som jag sålde gick 90% på högsta växeln 🤪 men det ska jag absolut kolla upp 👌

Westerblom

Ny medlem
Enduro för bikepark ?
När jag valde stod det mellan spindriften och norco shore, norcon verkar intressant med sin high pivot och idler.
Men vart för dyr, en ramset hade nog gått på 30lökar och det fick jag hela propainen för med zeb ultimate och super Deluxe utlimate:D

Dom andra föll bort för att jag vill ha vattenflaska :D
Klokt val 🙃 tycker ju att det borde finnas hojar att få tag på då det finns hojar som räcker bra för min del nya för 30k beg

Fundadores

Aktiv medlem
Enduro för bikepark ?
Tycker det är lite svårt att se skillnader på trekant olika modeller slash/remedy det finns ju en på blocket som heter am enduro tex. Sen finns ju slash 7 8 9
Slash 29”, Remedy 27,5. 8 och lägre har aluram, ju högre nummer desto bättre komponenter. 9 och högre kolfiber. Däremot brukar 8 alu ha bättre komponenter än första kolfiber 9.

Westerblom

Ny medlem
Enduro för bikepark ?
Slash 29”, Remedy 27,5. 8 och lägre har aluram, ju högre nummer desto bättre komponenter. 9 och högre kolfiber. Däremot brukar 8 alu ha bättre komponenter än första kolfiber 9.
Åh tack för att du redde ut den soppan 🙏👌
Hur lång är du? Har en capra 29 i storlek XXL (500 reach) som jag tänker sälja så småningom, då jag har en ny cykel på ingång :)
jag är på jakt efter en medium jag är 174. Det hade varit gött annars👍

Hakkan

Ny medlem
Enduro för bikepark ?
Skulle titta på cyklar med omkring 160 mm slaglängd och relativt flack geometri. Ska du inte köra stökleder i bikepark utan snarare hopp- och flowleder behöver du inte mer slaglängd och inte heller en cykel med den mest extrema geometrin. För det ändamålet du beskriver skulle jag personligen också välja en cykel med 27,5 hjul för att få en så lekfull cykel som möjligt. 29orna vinner på att de lättare rullar över stök men bör generellt sätt bli lite otympligare i t.ex. switchbacks. T.o.m. eliten i DH väljer ofta 27,5 som bakhjul åtminstone.

Westerblom

Ny medlem
Enduro för bikepark ?
Skulle titta på cyklar med omkring 160 mm slaglängd och relativt flack geometri. Ska du inte köra stökleder i bikepark utan snarare hopp- och flowleder behöver du inte mer slaglängd och inte heller en cykel med den mest extrema geometrin. För det ändamålet du beskriver skulle jag personligen också välja en cykel med 27,5 hjul för att få en så lekfull cykel som möjligt. 29orna vinner på att de lättare rullar över stök men bör generellt sätt bli lite otympligare i t.ex. switchbacks. T.o.m. eliten i DH väljer ofta 27,5 som bakhjul åtminstone.
Ja jag är helt inne på ditt spår. Har hittat på lite hojar men för tillfället är det mycket large och xl på beg marknaden

Hakkan

Ny medlem
Enduro för bikepark ?

Lingon

Aktiv medlem
Enduro för bikepark ?
Varför skall du köpa en enduro öht om du inte kör stökleder? Köp en DJ, 1/4 av priset och roligare i hoppleder.

Fundadores

Aktiv medlem
Enduro för bikepark ?
Gissar att det menas en fs slopestyle men det är nog lättare att hitta en enduro. Enduro går ju att använda till annat också.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer