Enduro för ca 30.000 kr. Propain Tyee vs Canyon Spectral 29

Octagon

Aktiv medlem
Jag har en 15-åring som kör lite tävlingar i Enduro. Får se hur länge det håller i sig, men synd om det ska stupa på att han växt ur sin hoj. I övrigt är det mest bikepark, men det kan man ju göra med vad som helst, typ.
Jag har alltså nu chansen att köpa en cykel med hushållsbudgeten, men det får inte bli galet dyrt. De två kandidater jag hittat som har någorlunda spec. är Cayon Spectral AL 29 och Propain Tyee AL 29. Av det vi hittills sett av svenska cuppen känns det som rätt lagom, superenduro med metervis av fjädringsväg känns onödigt.

Spectral AL 5 . 28877 kr med frakt
Gaffel: Fox 36 Rythm Grip. Verkar vara OK grejor. Typ en Svart Bomber Z1
Dämpare: Fox Float X Performance. Ingen aning, finns inget att läsa
Broms: Sram DB8. Har aldrig provat.
Hjul: Axelrims. Biltemahjul med mjukostfälg? Eller gör dom bra hjul också? (Han är hårt på hjul)
Växlar: Deore 12

Spectral AL6. 34.300 kr med frakt
Gaffel Lyrik select+. Nästan toppen
Dämpare: RockShox Super Deluxe Select+. Dyr men ändå utan kompressionsratt om jag förstår det rätt?
Broms: Code R. Tja, OK
Hjul DT 370. Fingrejor i min värld
Växlar GX Eagle

Propain Tyee AL 29. 33200 kr med frakt (utan sänkstolpe, tänkte köpa Brand X)
Gaffel: RockShox Lyrik Ultimate RC2.
Dämpare: Formula MOD Coil. Verkar som att testare gilla Coil bäst på denna ram
Broms: Formula Cura 4
Hjul: NEWMEN Performance 30. ???? Bra eller?
Växlar GX Eagle

2022-08-05 14_00_15-Bike Configurator _ Propain Bikes.png

jonte987

Aktiv medlem
Inte för att förstöra nu när hushållskassan står på spel men rea på nukeproof mega

jonte987

Aktiv medlem

Octagon

Aktiv medlem
Har inte kört ngn av dom (bara Spindrift o Spectral 125) men jag tycker som att Tyeen verkar vara den mest exotiska och spännande av dom. Väger den mycket?
Finns ingen uppgift på Propain mer än typ "från 15 komma nånting", men det beror ju på vad man sätter på för grejor. Canyon väger 15,3 för den dyrare och 16,0 för den billiga. Måste vara svintunga hjul och Sunrace-kassetten. Men jag skulle tro att Propainen ligger i närheten av de andra två, troligen nåt hg tyngre med det länkaget. Ingen lättviktare i alla fall, men såna tenderar att kosta betydligt mer. Lätt, Bra, Billig, då får man välja bort en.

voidolf

Aktiv medlem
Vi har en (äldre) tyee hemma som vi är riktigt nöjda med, om det nu kan vara någon referens. Luftdämpare dock men den är hyfsat lätt. Kan väga om du vill men det är en 27.5" XS
Har en mega också och visst är de bra men tyvärr är de inte prisvärda alls nu, ens med rea.

Överlag är vi nöjda med propain och väntar på vår 4:e =)
Enda nackdelen är att de haft lite problem med leveranstiderna sista åren

jonte987

Aktiv medlem
Propain är ju väldigt poppis så det blir säkert bra om de kan leverera.

Wiggle vill väl inte att NP ska vara prisvärt. Det har de vitus till

Octagon

Aktiv medlem
Vi har en (äldre) tyee hemma som vi är riktigt nöjda med, om det nu kan vara någon referens. Luftdämpare dock men den är hyfsat lätt. Kan väga om du vill men det är en 27.5" XS
Har en mega också och visst är de bra men tyvärr är de inte prisvärda alls nu, ens med rea.

Överlag är vi nöjda med propain och väntar på vår 4:e =)
Enda nackdelen är att de haft lite problem med leveranstiderna sista åren
Låter bra. Vi har ingen brådska, han har en hoj (Bird) som funkar året ut och strular den på tävlingsdagen kan han alltid låna min.

Ju fler 40.000 hojar med Rockshox Select-dämpare som dyker upp i tråden, desto mer ser Tyee ut som ett kap :).

implor

Aktiv medlem
Polaren har Spectral CF 29 och jag har själv en propain Tyee 29.

Finns en stor risk för försening när det gäller propain. De har haft leverans problem sedan 2020. Du kan få den en månad tidig eller få vänta nästan ett år. Du måste förvänta dig minst 6månaders leveranstid. Datumet dom ger dig för Leverans får man ta med en hel lastbil med salt. Det är inte kanske inte så illa om de bara tog en handpenning men nu får man ligga ute med hela beloppet till cykeln dyker upp. Avråder dig Inte. Är en grym hoj! Dock så bör man veta hur det kommer gå. Ska grabben köra mycket park kolla på Spindrift istället. Tyee funkar utmärkt men spindrift är nog rolgoare i park.

Spectral är jäkla fin med. Mera trampeffektiv hoj (hårdare dämpning). Dom säljer bara det som är i lager. Får den på en vecka eller så.

Andra märken att kolla på är YT, Marin, Bird, nukeproof.

jonte987

Aktiv medlem
Marin ja. Har för mig att den är rätt fet. Var väl nån på happt som köpte en sådan ram?
Tyvärr med Yari men hushållskassan fylls väl på varje månad?

Med lite rea på den så hade det varit perfekt. Kommer kanske?

Utter

Aktiv medlem
Finns ingen uppgift på Propain mer än typ "från 15 komma nånting", men det beror ju på vad man sätter på för grejor. Canyon väger 15,3 för den dyrare och 16,0 för den billiga. Måste vara svintunga hjul och Sunrace-kassetten. Men jag skulle tro att Propainen ligger i närheten av de andra två, troligen nåt hg tyngre med det länkaget. Ingen lättviktare i alla fall, men såna tenderar att kosta betydligt mer. Lätt, Bra, Billig, då får man välja bort en.
Dom är inte lätta, speciellt med coil. Men undantaget att lyfta den så märker iaf inte jag av vikten när man kör.

Octagon

Aktiv medlem
Polaren har Spectral CF 29 och jag har själv en propain Tyee 29.

Finns en stor risk för försening när det gäller propain. De har haft leverans problem sedan 2020. Du kan få den en månad tidig eller få vänta nästan ett år. Du måste förvänta dig minst 6månaders leveranstid. Datumet dom ger dig för Leverans får man ta med en hel lastbil med salt. Det är inte kanske inte så illa om de bara tog en handpenning men nu får man ligga ute med hela beloppet till cykeln dyker upp. Avråder dig Inte. Är en grym hoj! Dock så bör man veta hur det kommer gå. Ska grabben köra mycket park kolla på Spindrift istället. Tyee funkar utmärkt men spindrift är nog rolgoare i park.

Spectral är jäkla fin med. Mera trampeffektiv hoj (hårdare dämpning). Dom säljer bara det som är i lager. Får den på en vecka eller så.

Andra märken att kolla på är YT, Marin, Bird, nukeproof.
Trist med leveranstiderna på Propain. Och oroande att alla tar upp det.... Lite så har det väl varit med många märken under Corona, men Propain kanske kör så konstant? Men vi behöver inte hojen förrän snön smälter, så det känns OK, fast nog hade det varit kul att få den denna säsongen. Spectral är ju som sagt ett alternativ, fast lite mer mellanmjölk och utan så mycket val. Första två deltävlingarna i årets Swe Endurocup vanns på en sån, en "något" dyrare variant tror jag.

Spindrift hade varit ett alternativ, det var den jag såg först, men mitt intryck är att den har väldigt lite stigcykel i sig. Vi bor i Falun och här är det vare sig speciellt brant eller stenigt och det är ju bra om man kan ha den till allt.

Bird har vi två stycken (varav en är den som håller på att bli för liten). Fina cyklar, bra geometri och dämpning, men post Brexit är dom inte jättebilliga längre. Och delarna tar veckovis i tullen när nåt går sönder. YT verkar inte ha nåt hemma.

SIE

Aktiv medlem
Jag började med initialt kolla på Propain i våras, men köpte sedan en Spectral AL6 just pga leveranstiden.

Velocipeden

Aktiv medlem
Trist med leveranstiderna på Propain. Och oroande att alla tar upp det.... Lite så har det väl varit med många märken under Corona, men Propain kanske kör så konstant? Men vi behöver inte hojen förrän snön smälter, så det känns OK, fast nog hade det varit kul att få den denna säsongen. Spectral är ju som sagt ett alternativ, fast lite mer mellanmjölk och utan så mycket val. Första två deltävlingarna i årets Swe Endurocup vanns på en sån, en "något" dyrare variant tror jag.

Spindrift hade varit ett alternativ, det var den jag såg först, men mitt intryck är att den har väldigt lite stigcykel i sig. Vi bor i Falun och här är det vare sig speciellt brant eller stenigt och det är ju bra om man kan ha den till allt.

Bird har vi två stycken (varav en är den som håller på att bli för liten). Fina cyklar, bra geometri och dämpning, men post Brexit är dom inte jättebilliga längre. Och delarna tar veckovis i tullen när nåt går sönder. YT verkar inte ha nåt hemma.
Jag köpte en Spindrift I Mars, lovad lev. i Maj, senast jag frågade "visste de inget"...
Ska finnas en FB sida som heter Propain waiting room med 600 medlemmar...:rolleyes:

implor

Aktiv medlem

Bor själv i Borlänge. Tyee funkar fint till stigcykling runt Falun. Det enda är att man får kanske välja lättare däck om man vill ha fint rull. Kör själv assegai/DHR och det funkar även om det blir lite tungt :). Jag tror att spindrift inte är mycket sämre. Allt kommer dock bli en kompromiss. Tyee är nog bäst för er ändå. Då jag primärt kört emtb så har min Tyee blivit park hoj och gör även det utmärkt.

Utter

Aktiv medlem

Ev så att jag hade tur med timing osv. Men beställde i okt-nov 2020 och fick den i slutet av januari 2021, faktiskt 1-2 veckor innan den borde kommit.

implor

Aktiv medlem
Ev så att jag hade tur med timing osv. Men beställde i okt-nov 2020 och fick den i slutet av januari 2021, faktiskt 1-2 veckor innan den borde kommit.
Är lotteri. Polaren beställde i Juni 2021 och fick den i september 2021. Hade leverans datum i oktober 🤷

Utter

Aktiv medlem
Är lotteri. Polaren beställde i Juni 2021 och fick den i september 2021. Hade leverans datum i oktober 🤷
Beror nog mycket på vilka delar man väljer till. De hade ju t o m en drive med ”beställ med några av dessa delar och få inom 10 dagar eller få rabatt”.

implor

Aktiv medlem
Beror nog mycket på vilka delar man väljer till. De hade ju t o m en drive med ”beställ med några av dessa delar och få inom 10 dagar eller få rabatt”.
Jo såg den. Dock var ju rabatten 5% eller något om den var försenad. Kändes som de lätt kunde räknat in det i priserna redan.

glitch

Aktiv medlem
På temat Bird har de ju uppdaterat Enduroramen nu.

Har själv en Tyee Al, har för mig ramen vägde strax under 4 kg naken. Funkar bra till det mesta men leveranstiden är dryg (9 månader fick jag vänta på lös ram).
Absolut bra pang för pengen om man orkar vänta. Har kört lite stig med den också vilket funkar rätt bra men man bör ha extrahjul med mer lättrullade däck. Sen blir den av förklarliga skäl bänglig i branta tighta klättringar. Lång hjulbas och hög front liksom, det blir aldrig en XC hoj.
Kör coil fram och bak vilket också bidrar med extra vikt samt rätt "opoppig" känsla :) men länkaget är väldigt bra och gungar rätt lite när man trampar.

implor

Aktiv medlem
@Octagon Trek Slash 7 är också inom budget. Visst är det sämre specs för pengarna men lokal support när grabben kraschar hojen är trevligt. Då vi närmare oss hösten så kan det finnas deals lokalt att göra. Finns också relativt billiga uppgraderingar man kan göra för att höja nivån. Yari gaffeln går att uppgradera till en Lyrik ultimate internt som exempel.

Octagon

Aktiv medlem
På temat Bird har de ju uppdaterat Enduroramen nu.

Har själv en Tyee Al, har för mig ramen vägde strax under 4 kg naken. Funkar bra till det mesta men leveranstiden är dryg (9 månader fick jag vänta på lös ram).
Absolut bra pang för pengen om man orkar vänta. Har kört lite stig med den också vilket funkar rätt bra men man bör ha extrahjul med mer lättrullade däck. Sen blir den av förklarliga skäl bänglig i branta tighta klättringar. Lång hjulbas och hög front liksom, det blir aldrig en XC hoj.
Kör coil fram och bak vilket också bidrar med extra vikt samt rätt "opoppig" känsla :) men länkaget är väldigt bra och gungar rätt lite när man trampar.
Japp, och den finns i fräsigt EPA-lilametallic. Skulle lätt köpt Bird igen om den var billigare. Testade att räkna ut priset med enklaste modellen med 11 växlad shimano, ingen sänkstolpe, £3300 incl.vat. Om man knappar in att den ska till Sverige blir det 3271€ Med tull 4% och moms 25% blir det * 1,3 =4253€ (44 kkr).

Ramvikten på AM9 har jag för mig är 3 kg, min väger 15,5 kg med pedaler och riktiga däck, good point, Tyee-ram väger 3,7 kg (uff!) Kanske man borde jämföra Birden med kolfibermodellen.

Jo, vi kör stig nu på Bird AM9 och AM 160 med DHR och DD casing bak. Det är ju inga fartmaskiner, men så länge alla har samma förutsättningar så känns det OK. Har dock planer på extrahjul.
9 månader, fy tusan, då är nästa säsong också i fara.

Senast ändrad:

Octagon

Aktiv medlem
@Octagon Trek Slash 7 är också inom budget. Visst är det sämre specs för pengarna men lokal support när grabben kraschar hojen är trevligt. Då vi närmare oss hösten så kan det finnas deals lokalt att göra. Finns också relativt billiga uppgraderingar man kan göra för att höja nivån. Yari gaffeln går att uppgradera till en Lyrik ultimate internt som exempel.
Ja, den ser fin ut och geometrin ser ut att vara modern. Jag hade nog stått ut med alla komponenterna utom gaffeln, men det var ett tag sen jag hade en MoCo gaffel och dom kanske blivit bättre.

nisselarsa

Aktiv medlem
Yarin går som sagt att uppgradera antingen till en Lyrik med Charger-dämpare, eller med tredjepartsdämpare typ Novyparts Splug eller Yari Up. Så den skulle jag inte se som en dealbreaker.

Octagon

Aktiv medlem
Yarin går som sagt att uppgradera antingen till en Lyrik med Charger-dämpare, eller med tredjepartsdämpare typ Novyparts Splug eller Yari Up. Så den skulle jag inte se som en dealbreaker.
Men det är rätt dyrt, charger kostar typ 3000:- har jag för mig och då vet jag inte om det är den nyaste 3.0 (även om jag troligen inte märker nån skillnad 😀). Dom andra Splug och Yari Up är slut i lager.

jonte987

Aktiv medlem
Finns det yari, med MC, i nya generationen eller kan man anta att det är Charger 2.x som passar?

Kollade precis efter 2.0 för jag tänkte den skulle vara billig men hittade ingen

Utter

Aktiv medlem
Japp, och den finns i fräsigt EPA-lilametallic. Skulle lätt köpt Bird igen om den var billigare. Testade att räkna ut priset med enklaste modellen med 11 växlad shimano, ingen sänkstolpe, £3300 incl.vat. Om man knappar in att den ska till Sverige blir det 3271€ Med tull 4% och moms 25% blir det * 1,3 =4253€ (44 kkr).

Ramvikten på AM9 har jag för mig är 3 kg, min väger 15,5 kg med pedaler och riktiga däck, good point, Tyee-ram väger 3,7 kg (uff!) Kanske man borde jämföra Birden med kolfibermodellen.

Jo, vi kör stig nu på Bird AM9 och AM 160 med DHR och DD casing bak. Det är ju inga fartmaskiner, men så länge alla har samma förutsättningar så känns det OK. Har dock planer på extrahjul.
9 månader, fy tusan, då är nästa säsong också i fara.
Dom skriver ju 30/9 på lev nu (utan att jag specat vidare visserligen), så jag har väl lite svårt att se att det skulle bli nästa år. Men vad vet jag.

Octagon

Aktiv medlem
Finns det yari, med MC, i nya generationen eller kan man anta att det är Charger 2.x som passar?

Kollade precis efter 2.0 för jag tänkte den skulle vara billig men hittade ingen
Kan detta vara nåt?

jonte987

Aktiv medlem
Kan detta vara nåt?
Jag tror det men det är den dyrare 2.1. Den går att få tag i.
Såg en 2.0 till pike för 1800.

För att vara tydlig så vet jag inte exakt vad som passar i vad.
Framför allt vet jag inte om det finns någon yari version av den nya lyrik. I så fall är det, gissar jag, 3.0 som gäller

implor

Aktiv medlem
Men det är rätt dyrt, charger kostar typ 3000:- har jag för mig och då vet jag inte om det är den nyaste 3.0 (även om jag troligen inte märker nån skillnad 😀). Dom andra Splug och Yari Up är slut i lager.
Glöm inte Plush coil kit som alternativ.

Är ju total priset som är intressant. Kan du få en slash 7 för 30k och sedan lägga 4k på uppgraderingar så blir det samma pengar. Bara in på Cykelcentrum i Borlänge och försöka pruta. Tror det inte finns Trek i Falun.

manneblask

Aktiv medlem
Satan vilken inflation. Exakt samma hoj betalade jag 2200 Euro för hösten 2020. Med mina uppgraderingar (charger RC2, 210mm dropper, 4-kolvs ok) hamnade jag nära vad de tar för den barskrapade modellen nu.

Det är galet överallt. Jag köpte en Ripmo AF förra juni för 36k, samma hoj men sämre bromsar går för 50k hos svenska handlare...

ambientzz

Aktiv medlem

Edit: ops, slut tydligen

Octagon

Aktiv medlem
Kolfiberram med Fox Float X2 Factory Series dämpare för 18.200 kr. Mycket pengar men ändå rätt mycket billigare än vad de flesta andra märken tar för ramkit. Dessutom i snygg färg och alla storlekar i lager (rea-ramar har en tendens att vara chockrosa och storlek XXXXL).

1663925369006.png

Maakus

Aktiv medlem
Marin ja. Har för mig att den är rätt fet. Var väl nån på happt som köpte en sådan ram?
Tyvärr med Yari men hushållskassan fylls väl på varje månad?

Med lite rea på den så hade det varit perfekt. Kommer kanske?

Typ.
Alpine XR ramen.
Numera med Yari + CH 2.1 RC2
Samt Öhlins TTX Air 2

+16,4kg (XL ram)

Helt ok :)

PXL_20211220_103424456.MP_2_alpine.jpg

Topp