Enduro MTB Spanien över nyår

guggdaddy

Medlem
Tjena!

Någon som är sugen på att dra ihop ett gäng och åka hit https://switch-backs.com/mtb-winter-riding-malaga/

Tänkte åka själv först men han tyckte inte riktigt det var värt det om det bara var en person.

"There is a huge variety of trails in Malaga from fixed rock and switchbacks to sand and head sized loose rocks. One day you´ll be riding on tracks similar to Moab and the next day you´ll finish on the beach after a 1000m descent on sand! We have 10 different riding locations each with its own special surface that will test your bike and skills in different ways. Combine this with an average winter temperature of 16c – there is no better winter riding experience anywhere period. "

Jensen

Aktiv medlem
Tydligen sa han att om man var från sverige så var det lugnt. Han hade fått lägga ner alla hans bokningar osv. Men kom vi ett gäng från sverige så var det lugnt? Ingen karantän.
fast att ta sig dit är väll en sak. Om man tar med sig smitta ner eller hem, det är väll en annan. Om det är möjligt att åka, att ingen lagligt kan stoppa en (fast de borde ha möjlighet till det) eller om det är moraliskt rätt att åka kan Oxå vara två olika saker. Just saying.
Alla får ju göra som de vill. Det gjorde studenterna här i stan, de tyckte att de hade rätt att festa, nu sitter vi med typ värst läge i Sverige (Uppsala). 🤣

guggdaddy

Medlem
fast att ta sig dit är väll en sak. Om man tar med sig smitta ner eller hem, det är väll en annan. Om det är möjligt att åka, att ingen lagligt kan stoppa en (fast de borde ha möjlighet till det) eller om det är moraliskt rätt att åka kan Oxå vara två olika saker. Just saying.
Alla får ju göra som de vill. Det gjorde studenterna här i stan, de tyckte att de hade rätt att festa, nu sitter vi med typ värst läge i Sverige (Uppsala). 🤣
Sant men är det fortfarande så restriktivt med covid-19? Folk åker väl utomlands? Är väl bara att göra ett test när man kommer hem?

Sen kanske man kan undvika att festa då men 5 pers som bor på ett hotell och cyklar i skogen kan väl inte vara så farligt tänker jag då.

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Den artikeln är en månad gammal, det händer mycket på kort tid ibland

Sen kan det såklart vända åt andra hållet med, men med två månader kvar till avfärd så hade jag nog varit tveksam till boka bara sett till de rena praktiska hindrena som kan uppstå. Då har jag inte ens lagt in moraliska värderingar eller hur jag värdesätter min egen hälsa

SocialGimp

Aktiv medlem
Låter kul men det är dagsnotering på om regioner stänger ner eller ej. Högst osäkert alltså. Polisen är ganska strikta oxå om du bryter mot någon tillfällig regel, höga böter.

Jensen

Aktiv medlem
Sant men är det fortfarande så restriktivt med covid-19? Folk åker väl utomlands? Är väl bara att göra ett test när man kommer hem?

Sen kanske man kan undvika att festa då då men 5 pers som bor på ett hotell och cyklar i skogen kan väl inte vara så farligt tänker jag då då.

att folk åker utomlands nu är ju inte samma sak som att det är vettigt :D lite det jag ville mena med mitt inlägg. bara för att man KAN innebär det inte alltid att man BÖR. det är lite naivt att antyda "det är ju inte så farligt" och använda att folk åker på semester nu. För vad folk gör, är inte alltid rationellt. visst kan man testa sig när man åker hem, men då ska man ta sig hem från Arlanda tex, utan att träffa någon. sätta sig i karantän osv.

säger inte att du (och andra) inte får. säger bara min åsikt, som är att jag personligen tycker man just nu får lägga "jag" åt sidan. känns onödigt med nöjesresor. men det är ju bara min åsikt. tråkigt ja, det är det för oss alla, men det är nog rätt tråkigt för de som blir riktigt sjuka av detta med, eller ännu värre dör.

Och som skrivs ovan, det kan ju sluta med att man åker ner och får spendera tiden på boendet. Vet vänner som var ner när detta startade i våras, de åkte ner precis innan det "barkade åt helvete" i Spanien. De fick spendera sista dagarna av den veckan på komplexet de bodde på och då ska det sägas att när de åkte ner var det inte alls lika som det är idag, det var inte alls så "stort" som det är idag.

sorry om jag bashade din tråd, kändes bara inte rätt

Jag hade inte vågat åka utomlands. För det första tycker jag det känns moraliskt fel och onödigt att företa en nöjesresa i det här läget. För det andra kanske det går bra att åka ut, men man riskerar att utresor förbjuds om smittspridningen exploderar medan man är där så att man blir fast på semestermålet. Man kan ju faktiskt bli smittad också. Skulle just jag bli riktigt dålig av Coronaviruset och behöva sjukhusvård så föredrar jag dessutom att det händer i min hemstad och inte i någon turiststad i Sydeuropa där det ligger folk och dör i korridorerna medan de väntar på en ledig respirator.

guggdaddy

Medlem
att folk åker utomlands nu är ju inte samma sak som att det är vettigt :D lite det jag ville mena med mitt inlägg. bara för att man KAN innebär det inte alltid att man BÖR. det är lite naivt att antyda "det är ju inte så farligt" och använda att folk åker på semester nu. För vad folk gör, är inte alltid rationellt. visst kan man testa sig när man åker hem, men då ska man ta sig hem från Arlanda tex, utan att träffa någon. sätta sig i karantän osv.

säger inte att du (och andra) inte får. säger bara min åsikt, som är att jag personligen tycker man just nu får lägga "jag" åt sidan. känns onödigt med nöjesresor. men det är ju bara min åsikt. tråkigt ja, det är det för oss alla, men det är nog rätt tråkigt för de som blir riktigt sjuka av detta med, eller ännu värre dör.

Och som skrivs ovan, det kan ju sluta med att man åker ner och får spendera tiden på boendet. Vet vänner som var ner när detta startade i våras, de åkte ner precis innan det "barkade åt helvete" i Spanien. De fick spendera sista dagarna av den veckan på komplexet de bodde på och då ska det sägas att när de åkte ner var det inte alls lika som det är idag, det var inte alls så "stort" som det är idag.

sorry om jag bashade din tråd, kändes bara inte rätt
Sluta basha min tråd.

Nä men seriöst kan man inte bara göra ett test direkt när man landar i sverige?

GoranS

Aktiv medlem
Vad jag fattat har ett antal regioner i norra Spanien nyligen stängt sina gränser för resande. Att spå läget i Andalusien om två månader lär ingen kunna göra med någon som helst säkerhet. Kan mycket väl vara att det är stängt där då.

SocialGimp

Aktiv medlem
Idag ser kartan ut så här, rött-stängt, orange-endast transit, grönt-öppet men med utegångsförbud nattetid e t c. Imorgon eller nästa vecka kan den se helt annorlunda ut. Om 2 månader...???
Tycker synd om de som har företag som livnär sig på turism men det är helt enkelt inte läge att åka ner o turista i nuläget.
1603866097540.png

AX3L

Aktiv medlem
TS har förvisso tänkt lite kort kan jag tycka men inte har hen skapat hat? Om någon reagerar med hat på det hen skriver är det ju den personen som skapar hatet.
Det var inte helt seriöst skrivet. Men om man frågar om resor ner i europa nu och inte gillar när folk påpekar det uppenbara med en pågående pandemi så är man rätt korkad.

SocialGimp

Aktiv medlem
Tidpunkten är kanske illa vald men om situationen lättar framåt våren, vaccin börjar distribueras e t c så vore det säkert en kul resa! För min del lockar Sierra Nevada till sommaren, hoppas på återgång till det normal tills dess i varje fall.

jonte987

Aktiv medlem
Våren borde man väl kunna hoppas på. Självklart bokar man med 100% avbokningsskydd.

Det man får tänka på är kanske vad som händer med avbokning vid konkurs.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Glöm att resa till våren, vid det laget har kanske vårdpersonal och riskgrupper fått vaccin, men inte stora delar av befolkningen. Och hur vaccineringen och sjukdomsbilden ser ut på resmålen är ännu mer osäkert.
Ställ in er på att det inte är sunt att resa förrän om ungefär ett år.

Jensen

Aktiv medlem
Flygen till Spanien/kanarieholmarna har väll gått fulla denna vecka om jag tolkat nyheterna korrekt.
fullt på de som går. Men det är ju klart färre än vad det hade varit om vi inte haft pandemin.
Och som redan sagts. Bara för att man kan så kanske man inte bör. Frågar du experterna så är det ju få som tycker det är en bra idé. Men så länge det inte är olagligt så kommer ju vissa åka ändå eftersom de anser det som en ”rättighet” att få åka oavsett vad.

Jensen

Aktiv medlem
Ja helt seriöst. Varför ej?
du menar att man ska sätta alla i karantän, en o en, på Arlanda. För jag utgår från att du vet att man inte får svaren direkt. Utan normalt är 1-2 dagar. Eller det är vad de jag känner inom vården får vänta på svar.
Den logistiken skulle jag vilja se. O framför allt vem som ska betala för den. Jag personligen är inte så jättesugen på att finansiera karantän för dig med mina skattepengar när du varit på nöjesresa i en tid då du skulle kunna avstå om du tänkte på andra än dig själv.

Som sagts tidigare. Man inser ju med denna typ av tråd varför det sprids som en löpeld just nu.

guggdaddy

Medlem
du menar att man ska sätta alla i karantän, en o en, på Arlanda. För jag utgår från att du vet att man inte får svaren direkt. Utan normalt är 1-2 dagar. Eller det är vad de jag känner inom vården får vänta på svar.
Den logistiken skulle jag vilja se. O framför allt vem som ska betala för den. Jag personligen är inte så jättesugen på att finansiera karantän för dig med mina skattepengar när du varit på nöjesresa i en tid då du skulle kunna avstå om du tänkte på andra än dig själv.

Som sagts tidigare. Man inser ju med denna typ av tråd varför det sprids som en löpeld just nu.
Hade det bara tagit 1-2 dagar hade det ju varit chill men verkar som det tar 1-2 veckor enligt proffesroerna

guggdaddy

Medlem
Idag ser kartan ut så här, rött-stängt, orange-endast transit, grönt-öppet men med utegångsförbud nattetid e t c. Imorgon eller nästa vecka kan den se helt annorlunda ut. Om 2 månader...???
Tycker synd om de som har företag som livnär sig på turism men det är helt enkelt inte läge att åka ner o turista i nuläget.
Visa bilaga 450220
Finns inget mer efterblivet

Jensen

Aktiv medlem
Hade det bara tagit 1-2 dagar hade det ju varit chill men verkar som det tar 1-2 veckor enligt proffesroerna
Att få svar på test? 1-2 dagar är inte chill om man ska sätta alla i karantän när de kommer hem, redan på Arlanda. Verkligen inte där vi ska spendera våra skattepengar. De ska in i vården till de som verkligen behöver den, som inte ligger där Pga Nån nöjesresa.
Jag hoppas du verkligen bara är ute efter att ”provocera”

ooms

Aktiv medlem
Undrar hur det går för den där tjejen som gav sig iväg på cykel mot Spanien för ett par veckor sedan...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer