Enduro : spd-pedaler är snabbast, men hur mycket ?

Emil777

Aktiv medlem
Hur mycket fortare går det att rejsa på spd?

Och Varför undrar jag det...

Första endurotävlingen, körde motionsklass och där finns ju "inget resultat" men det går ju inte att undvika att kolla på tiderna och tänka "nästa rejs, då ni..."
Jag körde rejset på platta pedaler och hade jättekul! Men...
Har tidigare kört på spd och svurit att aldrig byta tillbaka till spd. Att köra på platta pedaler är helt enkelt roligare tycker jag. Fortfarande.
Men vafan, jag är övertygad att det hade gått fortare för mig med spd eftersom man t.ex. behövde trampa mycket på stökig stig. Dessutom, tack vare en bra Doktorsavhandling vet jag att spd går snabbare.

Men finns någon som testat hur mycket snabbare det går med spd ?
Som testat att t.ex. cykla någon provsträcka med stökig stig där man behöver trampa mycket. Eller bombat igenom någon stenkista/klipparti...

Här ska vinnas tid! (Inte cykla snyggt.)

Och jag har nu insett hur jäkla fort en del kan cykla. Herrejisses! 🤩

Jolinwood

Aktiv medlem
Inte hängt med så mkt i EWS-news i år men de flesta brukar köra SPD. Samtidigt regerade Sam Hill på plattisar inte många år sedan så den slutsatsen man kan dra är att det är personlig preferens. Är väl iofs bra mycket plattare banor i ESS så SPD har nog fördel här.

Vill man vinna enduron så tror jag på att lägga så mkt tid man bara kan på konditionsträning/spurt, förfina kurvteknik och linjeval. Det är ballt att cykla genom brötigt stök men snabbast är att cykla bredvid, emellan eller nätt hoppa över

Emil777

Aktiv medlem
Inte hängt med så mkt i EWS-news i år men de flesta brukar köra SPD. Samtidigt regerade Sam Hill på plattisar inte många år sedan så den slutsatsen man kan dra är att det är personlig preferens. Är väl iofs bra mycket plattare banor i ESS så SPD har nog fördel här.

Vill man vinna enduron så tror jag på att lägga så mkt tid man bara kan på konditionsträning/spurt, förfina kurvteknik och linjeval. Det är ballt att cykla genom brötigt stök men snabbast är att cykla bredvid, emellan eller nätt hoppa över
Word ! Helt rätt inser jag efter att grunnat på det. Träning och lägga timmar på det. Går inte att komma ifrån nu när många duktiga är med.

...och hitta och ta genvägar där det inte är tänkt (men tyvärr tillåtet) att man skulle cykla.

Emil777

Aktiv medlem
om man vill få fula sår på underbenen kör man med dubbade plattisar..
tips är att ha underbensskydd och lära sig/öva på crankflip. Funkar för mig. Inte en reva sen dess.

(var däremot med dottern på akuten för två veckor sen pga pedal-smäll. Vi fick rengöra och tejpa. Men hon körde klart träningen först. Det gör ju sällan riktigt ont men ger fula revor/ärr :)

MtbIte

Aktiv medlem
Jag kör plattisar ibland men det är helt klart oldschool inom både enduro och DH.

SPD är helt klart snabbare imho.

Jag har provat spd men tyckte inte det ger samma känsla som plattisar, jag byter position väldigt mycket med fötterna .

det gör säkert skillnad för dom som är pro i EWS men för glada amatörer tror jag inte SPD är snabbare.

ambientzz

Aktiv medlem
Frågan är ju var du förlorar mest tid? Den delen som du inte kan trampa pga av för stökigt med plattisar eller att du bromsar för mycket?

jonte987

Aktiv medlem
Fördelen med spd är väl för de flesta tvärtom att man har fötterna rätt hela tiden eftersom det inte är så lätt att flytta runt dem på aggresiva plattisar.

Den abslout största fördelen är att fötterna sitter fast

Lejon

Aktiv medlem
Halvkapar tråden lite och undrar som spd- och svettoman hur snabbt man kommer av ett par riktigt bra/vassa plattisar i kombination med bra skor? Man måste väl rimligtvis bli av med trycket mot pedalen för att komma av den och då borde det nästan bli svårare tex om man är på väg att välta åt ena sidan och har trycket på samma fot - med spd kan man ju då liksom vrida hälen även om man har ett visst tryck neråt samtidigt och komma ur om ni förstår vad jag menar? Och lyckas man glida av plattpedalen i ett sånt läge måste man också vara i risk för sårskador av pedalen.
(Ovanstående är kanske mest ett teoretiskt problem i min hjärna, men jag kan inte förstå att spd ALLTID skulle vara svårare att komma ur/av. Det måst finnas tillfällen när man "fastnar" på plattisar också. Och tillfällen där man "fastnar" med SPD försvinner ju till 99,9% när man vant sig.)
OBS: meningen är inte att skapa en ny infekterad "plattis vs spd-tråd" utan en ärlig undran.

Emil777

Aktiv medlem
Frågan är ju var du förlorar mest tid? Den delen som du inte kan trampa pga av för stökigt med plattisar eller att du bromsar för mycket?
Jag bromsade på två/tre ställen. Allt annat var klassat "fartjusteringar".😁

Jag vet helt enkelt inte utan att mäta och testa.

Men generellt bromsar jag inte mycket medvetet. Ser dessutom störst skillnad/relativ tidsförlust på sträckorna där det var mest tok-trampande.

Berk

Aktiv medlem
Halvkapar tråden lite och undrar som spd- och svettoman hur snabbt man kommer av ett par riktigt bra/vassa plattisar i kombination med bra skor? Man måste väl rimligtvis bli av med trycket mot pedalen för att komma av den och då borde det nästan bli svårare tex om man är på väg att välta åt ena sidan och har trycket på samma fot - med spd kan man ju då liksom vrida hälen även om man har ett visst tryck neråt samtidigt och komma ur om ni förstår vad jag menar? Och lyckas man glida av plattpedalen i ett sånt läge måste man också vara i risk för sårskador av pedalen.
(Ovanstående är kanske mest ett teoretiskt problem i min hjärna, men jag kan inte förstå att spd ALLTID skulle vara svårare att komma ur/av. Det måst finnas tillfällen när man "fastnar" på plattisar också. Och tillfällen där man "fastnar" med SPD försvinner ju till 99,9% när man vant sig.)
OBS: meningen är inte att skapa en ny infekterad "plattis vs spd-tråd" utan en ärlig undran.

Nu har jag aldrig provat riktiga plattisar, men problem med SPD i stök är aldrig att klicka ur. Problemet är att klicka i tillräckligt snabbt för att kunna sätta tryck på pedalen. Men om man är proffs klickar man väl aldrig ut.

Emil777

Aktiv medlem
Mycket lättare att inte fastna med platta pedaler och komma loss när jag vurpar jämf med spd. Absolut!

Jag har grymt grepp på mina plattisar med ett par skor, vilket kan göra fotjusteringar svårt. Och har ett par andra skor med mindre grepp, som är bra när jag vill hoppa eller trixa mer med cykeln.

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Mycket lättare att inte fastna med platta pedaler och komma loss när jag vurpar. Absolut!
Jag har grymt grepp med ett par skor vilket kan göra fotjusteringar svårt. Och har ett par andra skor med mindre grepp, som är bra när jag vill hoppa eller trixa mer med cykeln.
Inte riktigt det jag undrar. Jag betvivlar inte att man kommer av/ur plattisar vid vurpor. Det gör jag även alltid med spd. Det är just den här lite oväntade, långsamma fotisättningen jag undrar över när man har bra plattisar.

Lejon

Aktiv medlem
Nu har jag aldrig provat riktiga plattisar, men problem med SPD i stök är aldrig att klicka ur. Problemet är att klicka i tillräckligt snabbt för att kunna sätta tryck på pedalen. Men om man är proffs klickar man väl aldrig ut.
Inte alls svar på det jag undrade, men jag håller helt med - den lilla nackdelen med spd som jag kan se för mitt cyklande är just iklickningen, inte urklickningen.

H.

Aktiv medlem
Inte riktigt det jag undrar. Jag betvivlar inte att man kommer av/ur plattisar vid vurpor. Det gör jag även alltid med spd. Det är just den här lite oväntade, långsamma fotisättningen jag undrar över när man har bra plattisar.
Jag upplevde det problemet när jag körde plattformspedaler. När man vill glida av pedalen av olika anledningar sitter foten fast. Samtidigt slås foten loss om man kör i väldigt stökig terräng om man inte är väldigt tung på fötterna. Med SPD går det att "dansa" mer och vara lätt på fötterna på ett helt annat sätt.

Sen vet jag inte vad som är höna och ägg. Körde plattform på rena DH-cyklar och nu kör jag DH med en 120mm-hoj. Så jag har inte så mycket val... :D

jonte987

Aktiv medlem
Det kan i vissa läge vara svårt att klicka ur, främst när det är riktigt jävla brant och cykeln är på väg i en riktning som inte är förenlig med den rörelse man behöver göra. Har gått bra än så länge men på marginalen.

Också svårare att klicka i gravity spd och veta att man är klickad än med vanliga xc spd.

C-dale

Aktiv medlem
Jag har provat spd men tyckte inte det ger samma känsla som plattisar, jag byter position väldigt mycket med fötterna .

det gör säkert skillnad för dom som är pro i EWS men för glada amatörer tror jag inte SPD är snabbare.
När jag provade plattisar efter 18 år på SPD ,var problemet att jag inte kunde byta position efter som jag då måste lyfta foten från pedalen med långa o vassa piggar. Fick ont i knäna och bytte tillbaka till SPD med några grader float.Trots att jag började åkandet på Suntour Beartrap pedaler.
Många tycker väl att det känns tryggare i stöket när det studsar o far med SPD.

NiklasO

Medlem
Hur mycket fortare går det att rejsa på spd?

Och Varför undrar jag det...

Första endurotävlingen, körde motionsklass och där finns ju "inget resultat" men det går ju inte att undvika att kolla på tiderna och tänka "nästa rejs, då ni..."
Jag körde rejset på platta pedaler och hade jättekul! Men...
Har tidigare kört på spd och svurit att aldrig byta tillbaka till spd. Att köra på platta pedaler är helt enkelt roligare tycker jag. Fortfarande.
Men vafan, jag är övertygad att det hade gått fortare för mig med spd eftersom man t.ex. behövde trampa mycket på stökig stig. Dessutom, tack vare en bra Doktorsavhandling vet jag att spd går snabbare.

Men finns någon som testat hur mycket snabbare det går med spd ?
Som testat att t.ex. cykla någon provsträcka med stökig stig där man behöver trampa mycket. Eller bombat igenom någon stenkista/klipparti...

Här ska vinnas tid! (Inte cykla snyggt.)

Och jag har nu insett hur jäkla fort en del kan cykla. Herrejisses! 🤩

jonte987

Aktiv medlem
FAKE NEWS !!!

Men OK, det mest vetenskapliga jag sett i frågan... det måste vara fejk...

Ja, fast det förutsätter att han är tillräckligt smart för att göra en vetenskaplig test men inte tilltäckligt smart att testa flats under tävlingskarriären och kapa 9s per sträcka.

LDG

Aktiv medlem
En kompis son (15år) som växt upp på BMX och dirtcykel med plattisar och nu tävlar lite enduro (förmodligen bättre teknik än majoriteten på detta forum) provade nyligen SPD och hans kommentar efter några turer var:
- SPD är ju fusk! Så sjukt mkt enklare i stök utför och när man trampar!

Har inte frågat honom så mkt mer men inte fan går han tillbaka på endurocykeln

Vissa på EWS verkar byta till plattisar om det är långsamt o tajt för att kunna dabba lättare, i övrigt kör ju typ 99% iklickade.

Personlig åsikt kan ju finnas men verkar snarare att det är en vanesak och att några få åkare har en stil där spd kan vara ok medan resten vinner mkt på det.

Emil777

Aktiv medlem
Ja, fast det förutsätter att han är tillräckligt smart för att göra en vetenskaplig test men inte tilltäckligt smart att testa flats under tävlingskarriären och kapa 9s per sträcka.
Men, nu anar jag konspiration deluxe.
Finns det en dold makt här? Onda evil-doers som sammansvärjar inom el-cykelindustrin och s.k. "Vandrare".
De vill skapa osäkerhet för mig som stackars mtb:are och känna mig osäker och må allmänt dåligt.

Enda motmedlet är att cykla mera! Och köpa en cykel till.

Emil777

Aktiv medlem
En kompis son (15år) som växt upp på BMX och dirtcykel med plattisar och nu tävlar lite enduro (förmodligen bättre teknik än majoriteten på detta forum) provade nyligen SPD och hans kommentar efter några turer var:
- SPD är ju fusk! Så sjukt mkt enklare i stök utför och när man trampar!

Har inte frågat honom så mkt mer men inte fan går han tillbaka på endurocykeln

Vissa på EWS verkar byta till plattisar om det är långsamt o tajt för att kunna dabba lättare, i övrigt kör ju typ 99% iklickade.

Personlig åsikt kan ju finnas men verkar snarare att det är en vanesak och att några få åkare har en stil där spd kan vara ok medan resten vinner mkt på det.
Kollade på Redbull Hardline igår. Igen...

Thomas Genon (stavning) åker helt klart stiligast tycker jag. Han kör nog på platta pedaler ser det ut som. Annars är han sjukt bra på att klippa i i landningarna.

Brian Kerr som vann, kör iklippt, och galet fort...

En pusselbit till...😉

Makten

Aktiv medlem
Jag gissar att man är snabbast med det man känner sig mest bekväm med. Det jag undrar lite över är hur man lyckas få cykeln att inte explodera om man nu medelst SPD kan cykla fortare för att man inte studsar av cykeln. För egen del är det aldrig nånsin greppet mot plattisarna som begränsar hastigheten.

jonte987

Aktiv medlem
Det är nog ingen som tvivlar på att det går att cykla på plattisar, det jag tvivlar på är att en random EWS cyklist tjänar 9s per sträcka genom att byta.
Det är inte baserat på att jag vet nåt om sakfrågan utan på att i så fall skulle de vara totalt inkomptenta som inte räknat ut det.

Makten

Aktiv medlem
Det är nog ingen som tvivlar på att det går att cykla på plattisar, det jag tvivlar på är att en random EWS cyklist tjänar 9s per sträcka genom att byta.
Det är inte baserat på att jag vet nåt om sakfrågan utan på att i så fall skulle de vara totalt inkomptenta som inte räknat ut det.
Ska man göra en rättvis jämförelse borde dessutom cyklisten få god tid på sig att vänja sig vid respektive pedal i förväg, säg 3 veckor med konstant nötande. Att bara byta hux flux kommer naturligtvis kräva inlärning som inte direkt speglar de olika valens för- och nackdelar.

jonte987

Aktiv medlem
Ska man göra en rättvis jämförelse borde dessutom cyklisten få god tid på sig att vänja sig vid respektive pedal i förväg, säg 3 veckor med konstant nötande. Att bara byta hux flux kommer naturligtvis kräva inlärning som inte direkt speglar de olika valens för- och nackdelar.
Ja, men killen i filmen har väl tävlat i EWS på spd om jag förstår saken rätt. Det är väl Chris eller vad han heter?
Det blir uppenbart varför jag aldrig kan bli YouTuber. Hade jag fått ett så oväntat resultat så hade jag gjort några fler tester....men det blir så klart inget kul.

Gräver vi i detta så kanske det visar sig att Sam Hill vunnit enbart på pedalerna....

Berk

Aktiv medlem
Ja, men killen i filmen har väl tävlat i EWS på spd om jag förstår saken rätt. Det är väl Chris eller vad han heter?
Det blir uppenbart varför jag aldrig kan bli YouTuber. Hade jag fått ett så oväntat resultat så hade jag gjort några fler tester....men det blir så klart inget kul.

Gräver vi i detta så kanske det visar sig att Sam Hill vunnit enbart på pedalerna....

Skulle tänka att det är mycket enklare att lära sig cykla snabbt i stök på SPD än på plattisar. Om man är riktigt bra och har övat länga skulle jag kunna förstår att man är lika snabbt på plattisar. Men risken att en fot tappar kontakt med pedal i stök är klart riktigt små med SPD.

Makten

Aktiv medlem

Jag begrep inte att du åsyftade nån film eftersom du inte citerade det inlägget. 😉

jonte987

Aktiv medlem
Skulle tänka att det är mycket enklare att lära sig cykla snabbt i stök på SPD än på plattisar. Om man är riktigt bra och har övat länga skulle jag kunna förstår att man är lika snabbt på plattisar. Men risken att en fot tappar kontakt med pedal i stök är klart riktigt små med SPD.
Ja är man så duktig att man är lika snabb så finns det så klart fördelar med att inte sitta fast också.

Jag kollade nån annan youtuber som testade och kom fram till att plattisar kunde vara en fördel om man blev skraj av att sitta fast. Det behöver jag inte kolla yt för att räkna ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer