Enduro : spd-pedaler är snabbast, men hur mycket ?

gizmo

Medlem
Ja, men killen i filmen har väl tävlat i EWS på spd om jag förstår saken rätt. Det är väl Chris eller vad han heter?
Det blir uppenbart varför jag aldrig kan bli YouTuber. Hade jag fått ett så oväntat resultat så hade jag gjort några fler tester....men det blir så klart inget kul.

Gräver vi i detta så kanske det visar sig att Sam Hill vunnit enbart på pedalerna....

Drt finns flera likadana test på GMBN med olika personer och samtliga var snabbare på flat-pedaler. Alla vara lika chockade

manneblask

Aktiv medlem
Morgane Charre på damsidan går det ju bra för i EWS med flats (självklart Sam Hills pedalmodell)

Gillar helt klart känslan mer av att cykla med platta pedaler än iklickad. Men då tävlar jag inte så min åsikt är inte värt något 😛 Ska man titta på majoriteten av proffsen så är det ju iklickad som regerar (som många påpekat).

jonte987

Aktiv medlem
Drt finns flera likadana test på GMBN med olika personer och samtliga var snabbare på flat-pedaler. Alla vara lika chockade

Ja, jag menar bara att världen är ur led om de som tävlar inte orkar testa detta och tjäna lätta 9s.

Blake är dirt jumper eller nåt och gör instruktionsvideor om hur man ska hoppa över styret när det börjar gå snett så att han inte är snabb på spd är sin sak. Jag ska kolla om det finns nåt med Neil

jonte987

Aktiv medlem
Ok. Neil tävlade tydligen också på flats.....

1632480818039.png

Bilagor

• 1632480848166.png
    1632480848166.png
    384.6 KB · Besök: 3

jonte987

Aktiv medlem
En kille som brukar allvar kanske

Neil has had a successful downhill racing career on flat pedals with some top ten results at World Cups and he became well known for his moto style, but now he has made the jump to enduro racing and has adopted the clip pedals. Neil gives us a little insight into why he made the change.

s

Aktiv medlem
Som teaser kan jag nämna att jag efter tio år med SPD följt av tio på plattisar återigen kör SPD (Time egentligen) så om ytterligare tio eller tjugo år kommer jag släppa min fullständiga avhandling i ämnet pedaler för pellejönsar.

Vill du vara säker på att inte köra med fel pedaler gör du sålunda klokt i att cykla utan fram till dess!

ambientzz

Aktiv medlem

gizmo

Medlem
En förklaring skulle kunna vara att man tvingas vara mer följsam, vilket antagligen kan gå snabbare än att bara låta sig studsa omkring som en pingisboll.

Jag är också lite inne på det spåret. Har nyligen börjat med spd efter flera år på flats. Väldigt skönt att sitta fast tills man behöver vara reaktionsnabb på att få ut foten. Oftast ligger jag där som en sköldpadda. Jag gissar väl på att övning ger färdighet

Ja, som jonte är inne på ovan:

Fördel SPD: Man sitter fast.
Nackdel SPD: Man sitter fast.
alltså är SPD neutral.

Fördel plattisar: man får fräcka ärr!!
Hur mycket fortare går det att rejsa på spd?

Och Varför undrar jag det...

Första endurotävlingen, körde motionsklass och där finns ju "inget resultat" men det går ju inte att undvika att kolla på tiderna och tänka "nästa rejs, då ni..."
Jag körde rejset på platta pedaler och hade jättekul! Men...
Har tidigare kört på spd och svurit att aldrig byta tillbaka till spd. Att köra på platta pedaler är helt enkelt roligare tycker jag. Fortfarande.
Men vafan, jag är övertygad att det hade gått fortare för mig med spd eftersom man t.ex. behövde trampa mycket på stökig stig. Dessutom, tack vare en bra Doktorsavhandling vet jag att spd går snabbare.

Men finns någon som testat hur mycket snabbare det går med spd ?
Som testat att t.ex. cykla någon provsträcka med stökig stig där man behöver trampa mycket. Eller bombat igenom någon stenkista/klipparti...

Här ska vinnas tid! (Inte cykla snyggt.)

Och jag har nu insett hur jäkla fort en del kan cykla. Herrejisses! 🤩
Det blir nog ingen större skillnad egentligen, du behöver nog bara satsa på ett koncept och lära dig hantera plattisarna eller SPD.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag är bara halvbra på att cykla och kör en stighoj i parken (det skramlar bra med 130mm bak). Jag tycker spd gör det enklare för mig att kunna köra typ Kristin och itzybitzy, helt enkelt för att fötterna sitter där dom sitter och jag kan fokusera på att försöka att ta mig ner helskinnad 😁

Jag kör spd med plattform som inte är så små och faktiskt går att cykla med utan att klicka i om det krävs.

Den enda jag känner som satt en backflip och kör ifrån alla jag sett live på en hoj kör flats.

Kid1000

Aktiv medlem
Flats eller SPD i Enduro eller Downhill disciplinen är religion har jag förstått på egen hand.
När man skall grotta i kraftöverföringseffektivitet och biomekanik så kan man hitta fördelar och nackdelar hos respektive religion.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer