"Enduroskor" för smala fötter.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Ifjol testade jag säkert 10 olika modeller av skor men ingen satt riktigt bra.
Shimano ME7 såg bra ut på papperet med greppig yttersula, lagom styv mellansula och kombinationen snörning och klickspänne. På foten kändes den knölig och bred.
Av alla jag testade var en modell från Suplest bäst i framfoten (jättebra faktiskt), men hade absolut noll hälgrepp vilket de försökte rädda upp med ett supersträvt tyg.
Resultat - strumpan satt fast och gned mot foten istället.

Det hela slutade med att jag tröttnade på att leta och lagade mina gamla mha en tub liquisole. Nu börjar det dock bli dags att ta upp jakten igen.

Testade modeller från Shimano, Giro, Specialized, Suplest, Bontrager, Pearl Izumi och kanske någon mer.

Kravlista är ungefär: smal läst, spd-kompatibel, grovmönstrad yttersula i gummi, 2-3 åtdragningspunkter/snörning (ett ensamt Boa-spänne funkar inte). Gärna ankelhög men ej krav.

Har ni några tips därute?

Pelle Hå

Aktiv medlem
Vet någon om det är samma läst på shimano Me7, Me701 och Me702 förresten?
De ser ju snarlika ut men svårt att veta utan att prova.

Fundadores

Aktiv medlem
Har du testat Five Ten? Jag har smala fötter och jag tycker de sitter väldigt bra. Har inte testat deras SPD-modeller ska tilläggas.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Alltid svårt när man inte anger, eller kommer ihåg, exakt modell förstås.

Den Giroskon jag testade var nog ovanligt bred för att vara Giro.

Har testat en FiveTen också. Vill minnas att den var ganska ok men inte jättebra.
Dessutom var sulan mer lik en skatesko än grovmönstrad.

liten_men_tuff

Aktiv medlem
Jag har smala fötter men tycker att Specialized 2FO cliplite (2 boa) och Ion rascal (snöre plus åtdragsband över foten, varianten med neopren vid öppningen) funkar bra. Båda är trampeffektiva (Specialized mer så än Ion), har rätt greppig sula (Ion > Spec) och SPD-kompatibla.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer