Energi intag

Agimon

Medlem
Energi intag
Tjena, jag vill gärna ha tips på hur ofta och vad man bör fylla på med under cykellopp. Min 1:a start i cykelvasan närmar sig och jag vill ju inte gå tom på bränsle.

Energi intag
Beror på hur mycket du tar i och hur mycket socker du tål innan magen pajar. Och givetvis vilka glykogendepåer du har och hur långt du tänkt cykla.

Någonstans kring 1 gram kolhydrater per kilo kroppsvikt och timme är nog en rimlig utgångspunkt. Men se till att testa innan det är "skarpt läge".

Energi intag
Säg att du tar i rejält, som McAdam skrev, försök få dig det per timme då. Jag skulle göra det som gel, mängden man dricker beror helt på hur varmt det är, mängden energi du vill ha i dig beror på längd och ansträngning.

Energi intag
Jag har ofta väntat för länge innan första intaget av energi. På vätternrundan detta år åt jag en pannkaka med smör och vanligt socker efter 10 mil. Fram till dess bara sportdryck och någon mindre energiska. Efter det blandat energikaka och bullar/saltgurka. Funkade hur bra som helst. Avslutade med en liquid från enervit med typ 5 mil kvar... Galet vad energi det var i den.

Tillbaka
Topp