Energitillskott till Orsa 42 km längd

Wille717

Medlem
Hej,

Ska göra ett seedinglopp i Orsa till helgen. Lite funderingar på vad för energitillskott jag bör ta med mig för 42 km längskidor.
Vad tror ni? Är inte superfan av gels med koffein egentligen, blir svajjig i magen av de där.

Hälsningar,

Wille

Barrett

Aktiv medlem
Grundtipset är att göra det du tränat (magen bl.a.) för. Att börja experimentera och mixtra på eller så kort tid inför ett lopp kan bli ganska, låt oss säga, spännande.

Man trycker väl inte i sig bara gels med koffein heller? På längre lopp brukar jag ha en som jag kan ta en bit in i loppet med förhoppningen att kunna ha effekt mot slutet av loppet.

Annars tror jag att det i allmänhet anses ganska safe att köra upp till 1g/kolhydrat per kg kroppsvikt och timme. Men, som sagt, det är individuellt och måste testas.

KjellF

Aktiv medlem
Det är på gränsen att ätbara produkter kommer göra någon större skillnad. Det tar rätt många minuter innan energin är ute i musklerna.
Gel och energidryck får ut energin snabbare men det är inga superstora mängder så du behöver fylla på flera gånger och det innan du känner matthet.
Lägg ditt fokus på att få i dig vätska med socker.
När jag sprang maraton räckte kroppens förråd i 30 km därefter blev det lite segare men jag tappade max 2 minuter de sista 12 km. Jag vet inte om det var energibrist eller vätskebrist.

Andbo0123

Aktiv medlem
Fyll på med energi enligt Barretts plan, 1 gram kolhydrater/kg kroppsvikt per h. Som referens brukar en vanlig gel innehålla ca 20-30 gram kolhydrater, så 2-4 st per timma. När man åker skidor är det smidigt med t.ex. en midjeväska med vätska och slang. Då funkar det bra med sportdryck så slipper man fippla med gelsen. Umaras sportdryck (det finns också andra sportdrycksmärken) går bra att blanda till en hårdare koncentration. Men som någon nämnde kan det vara lurigt att trycka i sig höga doser utan att ha testat innan. 60 gram/h går dock säkert bra dock.

LFN

Aktiv medlem
Om du inte har ett helt enormt energibehov så kan du nöja dig med enrgistationerna som finns längs banan. Det är samma utbud som i Vasaloppet, så det borde ju passa bra. Enervit sportdryck.

ejma

Aktiv medlem
Hur skall man tänka kring den första timman då välfyllda energidepåer brukar räcka ca 1 timma vid maxbelastning. Om loppet tar ca 2 timmar, skall drycken innehålla ~90 eller 180 g kolhydrater?

TobiasLj

Aktiv medlem
Det som ofta gör min mage svajig är fruktos som är betydligt tuffare än glukos och andra snabba sockerarter för tarmarna.
Själv så har jag alltid med mig gel vid längre pass, men då som nödraketer mot slutet. För att hålla igång under lång tid så kör jag med Snickers, Twix, Japp... Har även kört med måltidsersättning (typ Nutrilett). På lopp aldrig utan att ha testat det först.

Edit: Har aldrig kört långa längdlopp utan mina erfarenheter rör löpning och cykling.

Senast ändrad:
Topp