Enkät om mountainbike för mitt exjobb på Canyon

lisafisa

Medlem
Hej,

Mitt namn är Lisa Medbo. Jag läser sista året av en master i produktutveckling på Chalmers i Göteborg och gör just nu mitt exjobb hos Canyon i Tyskland.

Jag är på jakt efter cyklister som kan hjälpa mig genom att dela med sig av sin åsikter och upplevelser av mountainbike i en enkät. Den riktar sig till alla som håller på med någon form av mountainbike, det vill säga alla nivåer och dicipliner.

Hör gärna av dig om du har några frågor eller funderingar.

Länk till enkäten

Tack för hjälpen!

MVH
Lisa

Höjdskräck

Aktiv medlem
Det satte igång många tankar. Styvhet på ramen är väl ngt man främst tänker på när man råkar åka på dåliga cyklar? Intressant ämne ändå.

Lingon

Aktiv medlem
Bra undersökning, men du missade stötdämparlänkaget som en delförklaring till ramstyvhet. Det är oftast där den största skillnaden finns mellan flexiga och styva fs-ramar.

Fundadores

Aktiv medlem
När enkäten är avslutad vore det intressant att få höra dina teorier. Hur bygger man en ram som är optimal ur styvhets-synpunkt. För olika discipliner.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Spännande! Bra enkät, någon liten tanke bara:

* Jag tycker det finns en poäng att definiera mitten på Linkert skalor där bara extremvärdena är definierade av enkätmakaren, avseende skills i din enkät skriver du exempelvis 1) nybörjare 10) elit. Inte helt uppenbart vad 5 betyder då.

* Gör Canyon någon liknande enkät om fjädring (typ as, progression, livlighet mm....) eller geo?, dessa aspekter tror jag är en långt mkt viktigare fråga för de flesta när man väljer cykel och något som det hade varit betydligt lättare att tycka till om.

Lycka till med arbetet!

qma

Aktiv medlem
Jag tänker alltid att det är däcken jag känner när nåt rör på sig vid cykling, kan nog inte säga att jag nånsin känt nåt symptom som jag kan vara säker är ramflex eller hjulflex på en mountainbike, förutom kanske nån gång när nåt är i stort behov av service eller slutkört skrot. Minns dock känslan av sladder på gamla vardagshojar men de var iofs alla typ slutkörda. Men jag är ju stigcyklingsgubbe som leker i skogen och inte har bråttom, så min cykling lär inte pressa materialet nåt vidare.

Lingon

Aktiv medlem
Det krävs nog oftast att man testar back to back för att känna skillnad. Minns när jag köpte en YT Capra 29 för några år sedan. Den kändes otroligt solid jämfört med min gamla Intense Carbine 29 med glappigt vpp-länkage och självstyrande bakhjul. :) Men när man cyklat en stund var det inget man tänkte på. Förrän man bytte tillbaka till Intensen.

Likadant första gången ja provade kolhjul på mtb:n. Kändes både som det svarade bättre vid acceleration och som att stryrningen blev mer direkt och exakt. Men återigen, efter ett tag hade man anpassat sig och tänkte inte mer på det. Efter att ha kört sönder x antal kolfälgar, har jag nu lämnat det spåret. :)

Kid1000

Aktiv medlem
Om man tittar på Vorsprungs YT filmer så dyker många tankar upp om flexande bakändars påverkan av dämparnas livslängd.
Samma sak med växlingseffektiviteten. Jag ser många problem med nuvarande designer som kunde ha lösts genom att skita i hur folk tycker det ska se ut.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Om man tittar på Vorsprungs YT filmer så dyker många tankar upp om flexande bakändars påverkan av dämparnas livslängd.
Samma sak med växlingseffektiviteten. Jag ser många problem med nuvarande designer som kunde ha lösts genom att skita i hur folk tycker det ska se ut.
Mmm de hävdar ju också att kombinationen trunion mount och ”klykor” som förlänger dämpare är en särskilt dålig kombo för dämparen livslängd eftersom det innebär nära noll flex i dämparen och hög belastning.. Hade inte tänkt på den grejen innan.

Köp & Sälj

Topp