Enkelt mekställ för kolfiberram utan att ta av framhjul

Magil

Medlem
Skulle vilja ha ett enkelt mekställ till racer men pga kolfiberram och sadelstolpe går den vanliga klämtypen bort. Tänker använda det vid exempelvis smörjning av kedja och justering av växlar och vill slippa att ta av framhjulet. Behöver alltså lyfta upp bakhjulet så jag kan rotera pedalerna.

Finns en sorts golvställ som fäster runt hjulaxeln men de jag hittat funkar bara med quick release, inte 12x142mm axel.
Hittade också en snarlik variant med en axel man kan sticka in i vevpartiet men den möjligheten har jag tyvärr inte.

Har ni något förslag?

nadderf

Aktiv medlem
Smörja och justera växlar behöver man inte klämma. Häng den i sadeln bara.

Du kan oxå klämma i sadelstolpen om du har lite känsla, så ömtåligt är det inte.

Tbird

Medlem
Har alltid klämt fast i sadelstolpen, aldrig haft problem, man behöver inte klämma fast mycket, den kan inte glida förbi sadeln :)

JPL

Aktiv medlem
För vilken typ av ramar tror du att klämman är till för? Betong, stål? :)
Kolfiber tål väl i regel minst lika mycket eller mer om man jämför med ram-delar i tex aluminium.

Hasse#7

Aktiv medlem
Måste man göra något mek som kräver att man tar i som en galning står den bäst på hjul och däck. Eller annan specialare tex fastsittande sadelstolpar. Allt annat kan man göra utan att klämma åt särskilt mycket i mekstället.

kais01

Aktiv medlem
att smörja kedja gör man väl lämpligen utomhus så stänket inte hamnar på golvet. kräver absolut inte mekställ.

att justera växlar går bra med cykelns sas inbyggda mekställ.

man vänder den uppochner:)

Calcifer

Aktiv medlem
Finns ju den här varianten av mekställ också
40595772-35732869-11450-1-xtra.png

Finns säkert billigare nånstans än det jag hittade här

hm

Aktiv medlem
att smörja kedja gör man väl lämpligen utomhus så stänket inte hamnar på golvet. kräver absolut inte mekställ.

att justera växlar går bra med cykelns sas inbyggda mekställ.

man vänder den uppochner:)
Tveksamt om ts sköra kolfiberstolpe håller för cykelns vikt :)

Jilster

Aktiv medlem
En rem från taket ner till spetsen på sadeln så den bara lyfter bakhjulet från marken. Kostnad rem 29 kr dyrt räknat :-)

Pfaff

Aktiv medlem
Finns ju den här varianten av mekställ också
Visa bilaga 494399
Finns säkert billigare nånstans än det jag hittade här

Den där sålde BT förr för 199:- så priset är väl tilltaget.
Nå, nackdelen är att den bygeln som håller undre ramröret mot stället är mycket smal och behöver spännas hårt om cykeln ska stå stadigt. Och då har du ett koncentrerat tryck på en liten punkt. Om man är rädd att hänga cykeln i klämman i ett vanligt mekställ är detta en mycket sämre lösning.
Men det funkar för stål även om stabiliteten är sådär.
Jag har haft ett sånt, talar av erfarenhet.

earnstrom

Aktiv medlem
men alltså, sadelstolpen klämmer vi ju redan så att den håller att sitta på med ~80kg. Tänker att klämma fast den för att hålla cykelns vikt (som är ~8kg) är trivialt i sammanhanget. Är folk alltså nojiga över det?

Jag har för övrigt alltid klämt min kolfiberhoj i ramen, men jag har nu insett att mitt Thule Freeride explicit inte supportar det, och jag har sannolikt nollat begagnat-värdet på cykeln...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Till mitt svar vill jag anföra att det finns ramar och andra ramar. Vissa extremt lätta ramar från tyska katalogföretag spricker för det minsta. Kvalitetsramar verkar kunna tåla det värsta.

kais01

Aktiv medlem
Bra sätt att paja sadlar på...
det finns skydd att sätta på. t ex det du ändå har hemma för vinterbruk:)

styret är det värre med, om något känsligt sticker upp. man kan avlasta med ett par vedträn eller gamla sneakers.

bästa och närmast enda usp för mekställ förutom att skona rygg och knän under timmavis mekande är när man skall göra rent cykeln.

Kid1000

Aktiv medlem
Som parentes kan jag nämna att under de år jag lagat ramar så är det runt 50 st som klämt sönder sina ramar på diagonal eller topprör. Antingen på mekställ eller på cykelstället på bilen.
Man klämmer ramen på sadelstolpen i mekstället. Vill man ha sinnesfrid så köper man en billig sadelstolpe på biltema eller ngt liknande och använder den på mekstället.

Stumpy

Aktiv medlem
Sluta bara vara så ängsliga och häng upp cykeln i mekstället och kläm runt sadelstolpen. Det håller för tvätt och enklare mek. Skall det dras loss vevparti som fastnat, så kan man behöva sänka stället så att cykeln även står på marken.

Bengt-re

Aktiv medlem

styret är det värre med, om något känsligt sticker upp. man kan avlasta med ett par vedträn eller gamla sneakers.

bästa och närmast enda usp för mekställ förutom att skona rygg och knän under timmavis mekande är när man skall göra rent cykeln.

Vad är det för fel på ett vanligt mekställ? Det skonar allt och man kan få bekväm arbetsställni g oaktat vad man meckar med. Enda gången det är lite dåligt om man måste slå i eller ur något, men sällan man behöver impulsvåld vid cykelmek.

earnstrom

Aktiv medlem
Som parentes kan jag nämna att under de år jag lagat ramar så är det runt 50 st som klämt sönder sina ramar på diagonal eller topprör. Antingen på mekställ eller på cykelstället på bilen.
Man klämmer ramen på sadelstolpen i mekstället. Vill man ha sinnesfrid så köper man en billig sadelstolpe på biltema eller ngt liknande och använder den på mekstället.
Sen inser jag att när jag "klämmer" fast den i överröret så har jag först hängt den i balans, och sedan bara dragit åt så den är hyfsat still. Gissar att jag klämmer hårdare med handen när jag lyfter cykeln.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Många spänner väldigt hårt, oavsett vad/r det är. I stället bak bilen eller i verkstaden ska klämman bara ligga emot, kolfibern ska inte fjädra in ;)
Får min handled bestämma hade jag aldrig spänt en skruv i en styrstam 5Nm t ex. Alltid nervös när jag spänner med momentnyckeln för det känns så hårt och man tappar kommunikationen med gängorna med dessa verktyg.

Pfaff

Aktiv medlem

Timmavis? Tvätta cykeln tar max 10 min. För mig iaf.
Men visst är ett mekställ en fantastisk bra tredje hand när det skall mekas.
Är man rädd för repor vid upp&nervänt cykel säljer Ikea hallmattor för ett par tior.

Bengt-re

Aktiv medlem
Många spänner väldigt hårt, oavsett vad/r det är. I stället bak bilen eller i verkstaden ska klämman bara ligga emot, kolfibern ska inte fjädra in ;)
Får min handled bestämma hade jag aldrig spänt en skruv i en styrstam 5Nm t ex. Alltid nervös när jag spänner med momentnyckeln för det känns så hårt och man tappar kommunikationen med gängorna med dessa verktyg.
Jo. De flesta verkar tro att mer är bättre på allt.... man måste ha respekt för att skruvar genererar höga spännkrafter vid lägre moment än många tror. Iofs är ideen bakom skruvförband oftast att skapa en så stor kraft att ytorna som spänns ihop fås så stor kraft att friktionen räcker för att hålla delarna låsata mot varandra även under växlande last.

Ibland används skruv med låsmutter som axel till gångjärnsliknande konstruktioner - där skall momentet normalt vara noll - bara dras till glappfrihet. Det är ungefär samma sak med cykelställsklämman.

qma

Aktiv medlem
Jag vänder upp och ner på cykeln nästan varje gång jag ska torka av drivlinan och smörja. Brukar även pumpa däcken i det läget pga. smidigt. Ingen sadel har gått sönder det minsta, och inget annat dåligt har hänt. Hänga i mekstället är fine också men lite pilligare och i det läget är det inte lika smidigt att komma åt alla delar av drivlinan.

kais01

Aktiv medlem
Vem över 12 år vänder uppåner på cykeln😮
byggde ett första hjul som tolvåring. justering med hjulet på plats i gaffeln, cykeln såklart uppochner.

så gör jag fortfarande.

och sjukt mycket smidigare ta loss och ännu mer sätta dit ett bakhjul med växelnav och/eller där kedjespänningen skall justeras; med cykeln uppochner.

utanpåliggande växelhjul tycker jag går bra vilket som, men oftast gör jag det då med cykeln stående upprätt.

i båda fall bäst hålla sig borta från mekstället, så verkar all materias skapare tyngdkraften i din riktning:)

Bengt-re

Aktiv medlem
Faktum är att bra mekställ tillåter dig att snurra cykel uppochner och man nu mot bättre vetande vill ha den så. Och man slipper skador på styrlinda, topcap, sadel, gps- fäste eller vad man nu mosar i sin prepubertala uppochner meckningar. ..

qma

Aktiv medlem
Faktum är att bra mekställ tillåter dig att snurra cykel uppochner och man nu mot bättre vetande vill ha den så. Och man slipper skador på styrlinda, topcap, sadel, gps- fäste eller vad man nu mosar i sin prepubertala uppochner meckningar. ..
Vilket är ett bra mekställ som ger vettig arbetsställning med cykeln upp och ner? Inte mitt Park Tool 10 iaf. Kanske om man klämmer diagonalröret vid vevlagret men det är knappast mer begåvat än att vända cykeln upp och ner och låta den vila på golvet.
Om din bockstyrecykel har geo och gaffelrör så att den vilar på topcap när den är upp och ner, eller har nåt bräckligt GPS-fäste så förstår jag om det inte passar, men resten av dina argument är trams och avslutningen på ditt inlägg är lågt. Golv tar inte sönder nån sadel, handtag eller styrlinda.

Bengt-re

Aktiv medlem
Vilket är ett bra mekställ som ger vettig arbetsställning med cykeln upp och ner? Inte mitt Park Tool 10 iaf. Kanske om man klämmer diagonalröret vid vevlagret men det är knappast mer begåvat än att vända cykeln upp och ner och låta den vila på golvet.
Om din bockstyrecykel har geo och gaffelrör så att den vilar på topcap när den är upp och ner, eller har nåt bräckligt GPS-fäste så förstår jag om det inte passar, men resten av dina argument är trams och avslutningen på ditt inlägg är lågt. Golv tar inte sönder nån sadel, handtag eller styrlinda.

Mitt mekställ fungerar utmärkt med cykeln uppochner i, men det kanske inte räknas eftersom det inte är så med alla mekställ....

Nä. Det är bara barn som vänder cykeln uppoch ner och river sönder saker som inte är avsedda att bära cyklar. Visst gillar du repiga trashbikes så har jag inga problem med det, men att påstå att det är överlägset att ställa cykeln uppochner på marken istället för att använda ett mekställ tyder på lite bristande insikt....

Magil

Medlem
men alltså, sadelstolpen klämmer vi ju redan så att den håller att sitta på med ~80kg. Tänker att klämma fast den för att hålla cykelns vikt (som är ~8kg) är trivialt i sammanhanget. Är folk alltså nojiga över det?

Jag har för övrigt alltid klämt min kolfiberhoj i ramen, men jag har nu insett att mitt Thule Freeride explicit inte supportar det, och jag har sannolikt nollat begagnat-värdet på cykeln...
Visst är jag nojig men eftersom det är min första cykel med kolfiberram och den var dyr (för min budget) så skulle det vara trist om nåt säger knak och det blir en skada... Better safe than sorry!

Sen är det ju så att bara för att en konstruktionsdel tåler mycket belastning på ett visst sätt kanske den tåler betydligt mindre belastning i en annan riktning.

Exempelvis Thule anger om deras cykelhållare är lämpliga för kolfiberramar eller inte.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer