Enkelt mekställ för kolfiberram utan att ta av framhjul

MTBemil

Aktiv medlem
Mitt mekställ fungerar utmärkt med cykeln uppochner i, men det kanske inte räknas eftersom det inte är så med alla mekställ....

Nä. Det är bara barn som vänder cykeln uppoch ner och river sönder saker som inte är avsedda att bära cyklar. Visst gillar du repiga trashbikes så har jag inga problem med det, men att påstå att det är överlägset att ställa cykeln uppochner på marken istället för att använda ett mekställ tyder på lite bristande insikt....
är överens att meckställ generellt är bättre (om det finns)... men vart kommer påhittet att saker skulle rivas sönder ifrån??

för övrigt mycket svårare att välta en cykel som står upp och ned än en som är lutad mot en vägg

nisseson

Aktiv medlem
Faktum är att bra mekställ tillåter dig att snurra cykel uppochner och man nu mot bättre vetande vill ha den så. Och man slipper skador på styrlinda, topcap, sadel, gps- fäste eller vad man nu mosar i sin prepubertala uppochner meckningar. ..
P_20210610_120826.jpg

Cykeln nuddar marken lite på toppen av hoodsen och sadeln för mig. Andra har andra uppsättningar av vinklar och prylar på styret, men dra inte alla efter samma kam. Väldigt praktiskt mekställ man alltid har med sig.

Makten

Aktiv medlem
Mitt mekställ fungerar utmärkt med cykeln uppochner i, men det kanske inte räknas eftersom det inte är så med alla mekställ....

Nä. Det är bara barn som vänder cykeln uppoch ner och river sönder saker som inte är avsedda att bära cyklar. Visst gillar du repiga trashbikes så har jag inga problem med det, men att påstå att det är överlägset att ställa cykeln uppochner på marken istället för att använda ett mekställ tyder på lite bristande insikt....
Lite förvånande faktiskt att se dig sjunka så lågt i ett par inlägg på raken. Vad är det som är "prepubertalt" med att vända på cykeln om man tycker att det är praktiskt? Tror du att alla har cyklar som inte tål det bara för att just din inte gör det? Sen verkar du missförstå hela saken, möjligen med flit, då det handlar om att vända på cykeln istället för att använda mekställ (underförstått med cykeln rättvänd).

Pfaff

Aktiv medlem

Så så.
Senast jag hade en cykel uppåner var efter min 70års dag och på landsvägen då det irriterande skrapet från bakväxeln behövde åtgärdas. Fick borsta bort lite damm från sadeln efteråt.

kais01

Aktiv medlem
Luftar ni bromsarna med cykeln upponer också?
knappast, men skulle inte heller ta besväret att montera i ett mekställ för en så snabbfixad sak.

det allra mesta gör jag för min del med cykeln rättvänd, utan mekställ eftersom det som skall göras vanligen tar under 10 minuter. i det läget inte värt besväret spänna upp cykeln i ett ställ som jag ser det. cyklister med rygg- eller knäbesvär kan se det annorlunda. likaså om man man jobbar i en verkstad och står med detta hela dagarna.

undantag alltså hjulbyte navväxlade hjul, och ekerjustering hjulbygge som med stor fördel sker med cykeln uppochner. vitsen att dessutom spänna upp den uppochnervända hojen i ett mekställ ser jag som begränsad.

borano20

Aktiv medlem
Timmavis? Tvätta cykeln tar max 10 min. För mig iaf.
Men visst är ett mekställ en fantastisk bra tredje hand när det skall mekas.
Är man rädd för repor vid upp&nervänt cykel säljer Ikea hallmattor för ett par tior.
Hej.. Typiskt ickekorrekt Happysvar. Gärna 80 papp för nya cykeln, men NÅGRA TIOR för en matta!! Ren galenskap!! Gärna 80 papp för nya cykeln, men NÄSTAN EN HUNDRING för friktionspasta till sadelstolpe och styrstam?? Vafaaannurå?? Man blandar bara lite gårdsgrus med härsket smör!! Gärna 80 papp för nya cykeln, men HUNDRA PISTOLER för en bra smörjolja?? När fan blev de fel med grannens gamla motorolja, GRATIS?? mvh borano20

marr

Moderator
Forumvärd
knappast, men skulle inte heller ta besväret att montera i ett mekställ för en så snabbfixad sak.

det allra mesta gör jag för min del med cykeln rättvänd, utan mekställ eftersom det som skall göras vanligen tar under 10 minuter. i det läget inte värt besväret spänna upp cykeln i ett ställ som jag ser det. cyklister med rygg- eller knäbesvär kan se det annorlunda. likaså om man man jobbar i en verkstad och står med detta hela dagarna.

undantag alltså hjulbyte navväxlade hjul, och ekerjustering hjulbygge som med stor fördel sker med cykeln uppochner. vitsen att dessutom spänna upp den uppochnervända hojen i ett mekställ ser jag som begränsad.
Är det ett besvär att hänga cykeln i mekstället, då har man valt fel mekställ.

Paco

Aktiv medlem
Jag älskar verkligen när det spårar ur så här!! 😂😍

Till TS: Häng cykeln i stolpen eller våga vara 12 igen och ställ den upp och ner men undvik hundbajs och dylikt.

Till er andra: Sluta tjafsa och ut och cykla med er! Det är fint väder ut!

kais01

Aktiv medlem
Är det ett besvär att hänga cykeln i mekstället, då har man valt fel mekställ.
tycker man att man behöver mekställ för att meka med sin cykel har man möjligen valt fel hobby.

tycker man att man villhöver ett mekställ är det en helt annan sak.

men tråden handlar om att smörja kedjan /mekställ olämpligt om det inte står utomhus/ eller justera drivlinan /görs lämpligen under belastning irl/

vad skall ts ha egentligen har ett mekställ till undrar man lätt?

imorgon är det fredag:)

HåkanC

Aktiv medlem
ekerjustering hjulbygge som med stor fördel sker med cykeln uppochner
Tvärtom!
När jag nu i höstas/vintras byggde boosthjul funkade inte mitt gamla riktställ för bakhjulet
Däremot fick jag upp hjulet (+ hela cykeln) i bra arbetshöjd
(sittande i en bra stol) med cykeln i mitt mekställ. Det hade inte blivit alls lika bra med cykeln upp och ned.
Vem väljer frivilligt att kräla omkring på golvet istf att sitta bekvämt i en stol?

ErikvW

Aktiv medlem
Tvärtom!
När jag nu i höstas/vintras byggde boosthjul funkade inte mitt gamla riktställ för bakhjulet
(sittande i en bra stol) med cykeln i mitt mekställ. Det hade inte blivit alls lika bra med cykeln upp och ned.
Vem väljer frivilligt att kräla omkring på golvet istf att sitta bekvämt i en stol?
Du måste ju inte ha cykeln på golvet?

HåkanC

Aktiv medlem
Du måste ju inte ha cykeln på golvet?
Är ditt hushåll ett ensamhushåll?
Det hade även mitt blivit om jag hade ställt cykeln upp och ned på soffbordet.
Däremot fick mekställ, cykel och jag hålla till i hallen/entrén utan några som helst problem,
detta var i vårt fritidshus och även skidorna brukar vallas där.

ErikvW

Aktiv medlem
Är ditt hushåll ett ensamhushåll?
Det hade även mitt blivit om jag hade ställt cykeln upp och ned på soffbordet.
Däremot fick mekställ, cykel och jag hålla till i hallen/entrén utan några som helst problem,
detta var i vårt fritidshus och även skidorna brukar vallas där.
Bodde tills någon vecka sedan med 16 pers och nu 2.
Du skulle kunna ställa upp styret och sadeln på stolar i hallen så får du en lagom arbetshöjd.
Själv så brukar jag utföra cykelmecket i verkstaden, men fälgarna blir för buckliga för tubeless innan det är dags att rikta dem tyvärr.

jonte987

Aktiv medlem
Eller så använder man bara stället. Fråga är bara om man inte skulle ha två. Träligt när det är upptaget

Jacke89

Aktiv medlem
Som parentes kan jag nämna att under de år jag lagat ramar så är det runt 50 st som klämt sönder sina ramar på diagonal eller topprör. Antingen på mekställ eller på cykelstället på bilen.
Man klämmer ramen på sadelstolpen i mekstället. Vill man ha sinnesfrid så köper man en billig sadelstolpe på biltema eller ngt liknande och använder den på mekstället.
Då måste man klämma hårt. För nog måste man kunna hänga upp en cykel i kolfiber i ett mekställ utan att man knäcker cykeln.

kais01

Aktiv medlem
Tvärtom!
varför kräla på golvet? hjulet hamnar i lagom höjd för justering om cykeln står uppochner. oavsett om man sitter eller står.

riktställ är en annan grej som vissa hemmamekaniker gärna önskar sig men knappast motiverar sin existens för en privat användare som bygger i bästa fall några hjul per år, och i princip alltid har cykeln som hjulet skall användas till tillgänglig.

HåkanC

Aktiv medlem
Senast ändrad:

ErikvW

Aktiv medlem

HåkanC

Aktiv medlem
varför kräla på golvet? hjulet hamnar i lagom höjd för justering om cykeln står uppochner. oavsett om man sitter eller står.
Inte med cykeln i den arbetsställning jag föredrar att bygga hjul i.
Så jag gjorde så som jonte987 och ErikvW föreslår ovan och använde mekstället
Det blev både enklast och bäst.
Men jag hade inte köpt ett mekställ endast för att bygga ett boostbakhjul i det

riktställ är en annan grej som vissa hemmamekaniker gärna önskar sig men knappast motiverar sin existens för en privat användare som bygger i bästa fall några hjul per år, och i princip alltid har cykeln som hjulet skall användas till tillgänglig.
+1
Jag har fått mitt riktställ (det är gammalt som jag skrev) Med det har funkat bra i många år, för alla, även för att bygga hjul med det på soffbordet.

Pfaff

Aktiv medlem
Att detta existerar gör mig oförklarligt arg.😡
Edit: den väger 59kg varav 44kg i foten

Japp. Slut med flimsiga ställ. Rejäla don ska det va!

( VAR är ett urgammalt franskt företag som tillverkat cykelverktyg i generationer. Har även serier för usla amatörer. Tror att proffeionella mekaniker uppskattar stabila ställ. Men nog inte för dig eller mig) 😉

Magil

Medlem
tycker man att man behöver mekställ för att meka med sin cykel har man möjligen valt fel hobby.

tycker man att man villhöver ett mekställ är det en helt annan sak.

men tråden handlar om att smörja kedjan /mekställ olämpligt om det inte står utomhus/ eller justera drivlinan /görs lämpligen under belastning irl/

vad skall ts ha egentligen har ett mekställ till undrar man lätt?

imorgon är det fredag:)

Märkligt vad en frågeställning kan misstolkas....

Jag ville ju ha tips på mekställ, inte allas åsikter huruvida mekställ behövs eller inte eller om cykeln ska ställas upp och ner.
Min åsikt är att ska man delta i en tråd bör man svara på eller diskutera det som trådstartaren undrar över, inte ifrågasätta varför. Tyvärr alltför ofta det blir så i forumtrådar, även på "Sveriges trevligaste cykelforum".

ErikvW

Aktiv medlem

Jag ville ju ha tips på mekställ, inte allas åsikter huruvida mekställ behövs eller inte eller om cykeln ska ställas upp och ner.
Min åsikt är att ska man delta i en tråd bör man svara på eller diskutera det som trådstartaren undrar över, inte ifrågasätta varför. Tyvärr alltför ofta det blir så i forumtrådar, även på "Sveriges trevligaste cykelforum".
Forumet hade inte varit så trevligt och underhållande om alla trådar fick ett svar; använd sökfunktionen/google.

marr

Moderator
Forumvärd

Tydligen är det inte ok att använda mekställ helt enkelt...

kais01

Aktiv medlem

ja mitt uppriktigt vänligt menade förslag på 'ställ' just för de ändamål du angav gav iaf upphov till en bred diskussion:)

som ts skulle det göra mig glad!

om du ändå ska köpa ställ, kanske till andra ändamål; ta som jag också föreslog ett trebent med metallklamma så du slipper irritera dig över att det vickar och svajar så fort något tyngre än en racer skall hissas upp. det bäst prissatta jag vet om är alltså park tool 10.2. det är i sammanhanget riktigt prisvärt. ett par tusen sekiner är väl din kolfiberpärla värd?

men generellt sett är jag inte så imponerad av just park tools.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer