Envist däck som inte vill hamna rätt

Ntaxell

Medlem
Hej! Jag skriver här i hopp om att kunna få lite tips om hur jag ska få på det sista av däcket på fälgen. Nu har jag bara än av mina ”däck på taggar verktyg kvar” då de andra gick sönder av trycket... Jag har kollat på alla videor jag hittat men kan fortfarande inte hitta lösningen.
Jag vet att det ska fungera då jag bara fixade en punktering.
Jag är tacksam för alla svar!
/Noah

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    810.7 KB · Besök: 35

weldion

Aktiv medlem
Börja där du nu har slutat.
Om du kränger på däck med att börja på motsatt sida ventilen och ser till att kanttråden ligger i mitten av fälgen, så kan det gå lättare.
Smörj sista biten av fälgkanten med lite såpa, så går det litet lättare.
Se bara till så att däcket ligger i fälgens mitt, så skall det gå.

HåkanC

Aktiv medlem
Inte mkt till svar iofs
Men det verkar vara ngt som går just nu

n3wton

Aktiv medlem
Finns bara ett sätt att sätta på däck, och det är så som weldion skriver. Upprepar för tydlighetens skull: Börja med kanttråden i den djupaste delen mitt i fälgen, rakt motsatt sida mot ventilen. Därefter fortsätter du mata ner kanttråden i skåran i mitten åt båda håll till dess att du är framme vid ventilen, varpå du tar ett däckjärn och vränger över sista biten. Här kan det vara lite motigt ibland, men ofta kan man få dit däcket med bara händerna. Slarva INTE med kanttråden, då går det inte. Var också rädd om slangen när du kränger över det sista, lätt att klämma den där.

rouster

Aktiv medlem
Finns bara ett sätt att sätta på däck, och det är så som weldion skriver. Upprepar för tydlighetens skull: Börja med kanttråden i den djupaste delen mitt i fälgen, rakt motsatt sida mot ventilen. Därefter fortsätter du mata ner kanttråden i skåran i mitten åt båda håll till dess att du är framme vid ventilen, varpå du tar ett däckjärn och vränger över sista biten. Här kan det vara lite motigt ibland, men ofta kan man få dit däcket med bara händerna. Slarva INTE med kanttråden, då går det inte. Var också rädd om slangen när du kränger över det sista, lätt att klämma den där.
Jasså. Märkligt att det bara finns ett sätt när jag monterat däck i 15 år utan däckjärn. Se till att däcket är i skåran. Smörja lite med såpa. Pumpa till det poppar. Klart. Utan slang senaste 10 åren dock men gick ju bra med slang innan också.

n3wton

Aktiv medlem
Jasså. Märkligt att det bara finns ett sätt när jag monterat däck i 15 år utan däckjärn. Se till att däcket är i skåran. Smörja lite med såpa. Pumpa till det poppar. Klart. Utan slang senaste 10 åren dock men gick ju bra med slang innan också.
Jaha, du läste inte hela mitt inlägg? Slänger med ett utdrag åt dig: "Här kan det vara lite motigt ibland, men ofta kan man få dit däcket med bara händerna."

Ntaxell

Medlem
Tack så mycket för allas svar! Nu är det på men jag måste lyckats få hål på slangen i processen (jag körde tubeless men fick det inte riktigt tätt) får göra ett nytt försök i morgon. Åter igen tack, detta forum är verkligen fantastiskt!

rouster

Aktiv medlem
Haha, så är det ju ibland..:D Jag högg direkt eftersom jag har däckkrängning som hederssak - och det är det som tur är fler som har! :)
Blodet kokade i mig när jag läste att man måste ha däckjärn. Hade jag väntat tills jag läst hela ditt inlägg hade jag nog avlidit så det var bra att jag fick släppa på trycket.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer