Er "cykelografi"?

TommyE

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Kanske kan vara intressant med en liten lista på forummedlemmarnas cykelografi, dvs vilka MTBs eller landsvägscyklar ni avverkat genom årens lopp... samt lite kommentarer om dem.

Min "cykelografi"...

1993: CyclePro Ambush. Valde mellan en moped eller en MTB. Efter mycket bläddrande i CyclePro-katalogen blev det en blåvitorange Ambush. Mountainbike Magasinets omdömen om den var att den "kändes lite som en stridsvagn" och nog gjorde den det med sina 13.2 kg och raka stela stålgaffel som förmedlade terrängens stötar. Ville uppgradera till Mag 21 men tänkte efter före och kom på att det inte är så intelligent att köpa dyra uppgraderingar till en såpass enkel ram. LX prylarna höll/håller utmärkt och cykeln används än idag utan problem, om än inte så ofta.

1995: DBR Vertex. Nu hade jag fått upp ett djupare intresse för MTB, mycket pga en skada som gjorde att jag mer eller mindre slutade med friidrotten (sprint). Vertex fanns i tre versioner; den billiga i 7005 alu (den som jag hade), en i kolfiber/stål (Vertex WCF) och den dyraste i Easton Elite-rör, som gick på 10 000 kr för ramen. En underbar cykel, liten, kvick, lätt (11.5 kg) och med slopat topprör á la Joe Murrays Kona och Voodoo Cycles. Enda smolken i bägaren var den värdelösa Manitou Magnumgaffeln och Gripshift 600 växelreglagen. Aluramar är generellt sett styva och den här var inget undantag, på gott (vridstyv) och ont (ryggen). Den blev stulen sommaren -98.

1998: Crescent Gram. Cykellös men inte rådlös... slog till och köpte Annika Jonssons Gram från -96. Nyfiken på vad en cykel i titan kunde göra... alu var för styvt för mig och FS var inte speciellt bra på den tiden (sådana ramar som gick att testa & köpa i Svedala). En mycket fin ram av titanrör från Sandvik. Den är tillverkad i USA och ser ut som en hybrid mellan en samtida Rocky Mountain Ti-Bolt (övre bakgaffeln fäster högre på sittröret än toppröret) och en Dean Titanium (den som senare kallas "Scout", har samma rör från Sandvik). Bytte gaffel från Judy SL till Marzocchi Atom Bomb. Ramen tar upp stötar från terrängen på ett bra sätt, men är något tung pga oreducerade titanrör. Den väger 10.7 kg trots Marzocchigaffeln och sadelstolpen från Kalloy. Har kvar den än idag (enda kompletta cykeln).

1998: Crescent Ultima. Köpte en beg -97 Ultima för att ha som andrahoj. Denna stålram (jag tror det var Reynolds 853 eller Tange Ultimate) var bra mycket bättre och trevligare i terrängen än Ambushen - konstigt vore annars. Stål är definitivt ett material jag kan tänka mig igen från en bra tillverkare (DeKerf, Seven, Independent Fabrications). Första gången jag stiftade bekantskap med ceramicfälgar (Mavic 117 Ceramic) och de var mycket trevliga när det blev blött och lerigt. Ultiman fick också tjänstgöra som vinterhoj. Den vägde in på 11.3 kg med Judy SL och såldes -99.

1998: GT Team LTS. Blev sugen på att testa en heldämpad cykel och fick tag på en -96 Team LTS-ram. Av olika anledningar (började studera, fick mindre tid och pengar till cykling) blev den dock aldrig uppbyggd till komplett cykel och ramen byttes mot ett par CrossMax...

2003: Merlin XLM. Ramarnas ram... en beg. -00 Extralight Mountain, eller XLM-ram. Den som MBA et al. höjer till skyarna... (i alla fall innan Litespeed tog över Merlin). Det ska bli intressant att se/uppleva en sådan mytomspunnen ram i verkligheten, enligt testare i nämnda tidningar ska den ta upp stötar på ett mycket bra sätt samtidigt som den är lätt och vridstyv. Tyvärr ska Merlin sluta med XLM, den finns inte med på 2004-programmet. Vill man ha en ram som nästan är en XLM får man köpa en Seven Sola (Rob Vandermark - han som gjorde de första S-bendsen på titanramar - gick över från Merlin och skapade ett eget märke; Seven).
Jag ska hämta ut ramen imorgon... spännande värre :)

Nära framtid: Är mycket sugen på en FS-cykel. Nu när det börjar ta sig i leden finns det ju trevliga alternativ som fått bra i tester. Blur, Spider XVP, (Titus) Racer X och (Foes) FXC/FXR. Den som lever får se...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Er "cykelografi"?
Snabbgenomgång:

Ca 1989 - köpte en redan då inte helt ny landsvägshoj, Nishiki Arrow Speed. Har den kvar och använder den dagligen till och från jobbet. [BILD]

Ca 1991 - Gary Fisher Hoo Koo E Koo. Hittegods som jag fick tillbaka av polisen. Minns inte så mycket av den mer att den kändes enormt mycket trevligare än kompisarnas CyclePro Stony Point.

Ca 1993 - Kona Exsplosif 1992 (beg). Första "riktiga" hojen. XT överallt i stort sett förutom bakväxeln som var XTR. SPD-pedaler. Trevlig hoj men numera för liten - den var i minsta laget redan då. Har den kvar. [BILD]

Sen en liten paus för värnplikt, pluggande och annat onödigt.

2001 - Trek 8000. Inte så rejsig som man kan tro utan (iaf med 100mm gaffel) en lagom cykel för långa och korta roliga turer i Göteborgsterrängen. Ramen sprack dock strax efter att jag köpt ramen till nästa cykel. Fick ny på garantin som jag sålde vidare, men alla komponenterna lever på en annan cykel som jag har kvar [BILD]

slutet av 2002 - Specialized Enduro Pro med Psylo, Hope Mini och SRAM 9.0 växlar. Jag ser ljuset. Heldämpat med lite slaglängd ÄR roligare. [BILD]Kvaddar dock ramen på bara några månader och får en..

juli 2003 - .. Specialized S-works Enduro-ram på garantin. I övrigt samma komponenter förutom hjulen som är nya. Trevligaste cykeln jag någonsin ägt. Gör allt jag vill. Fast jag är sugen på mera gaffel och mera bromsar efter en vecka i alperna. [BILD]

Sen har jag ytterligare några hojar som är mera projekt, dom hoppar jag över.

anderski

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
1999: Upptäckte Mtb på en mc semester i tyskland, då jag hyrde en mountainbike på dagarna. Köpte en ny GT Karakoram sent i augusti samma år, sedan var man fast....
Stålram och stelgaffel till att börja med, köpte en Marzocchi Atom 80 race hösten 2001 några veckor innan 08xc. Rätt ok cykel lite tung 13+ kg.

2002: Kona Explosif (Ståram),Ja jag gillar stål beställdes efter lite utvärderingar/provkörningar/test läsande. Fick vänta några veckor på den, och i slutet på juni fick jag den till sist....
F-n vilken skillnad, lätt, (10.8kg), snabb och kvick, detta var en ferrari och GT var en stridsvagn....Uppgraderades med Mavic Crossride under sommaren, vilket inte gjorde den sämre! :-) Sålde MC'n Aprilia RSV Mille, nu ere "bara" cykel.

2003: Beställde min första racer blev en Sintesi Jerk, med fir hjul & Campa prylar. Ja jag gilar Italien typ. Trevlig och bra racer, ramen svarar bra och har hyfsad komfort. Mycket roligare på asfalt än en mtb. Första cykeln med alu ram.

Det blir troligen en ny XC FS till våren, har iofs fått lite funderingar åt "freeride" hållet så vi får se...

Post Edited (03-09-29 12:22)

peter

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Kort redogörelse utan exakta tidpunkter mellan 1992-2003

Tung järnhäst , kommer inte ihåg namnet
-93 Cannondale M800
-94 Cannondale M700
-94 Pro Flex 757 FS
-94 Univega (x 800 nånting)
-98 Orange P7 (sonen har den nu)
-01 Crescent Draupner FS
-01 Univega RAM950 FS
-01 Cannondale V-600 FS(hustruns nu)
-93 TREK Fuel98 FS

Hogge

Medlem
Er "cykelografi"?
1:a MTB var en Rockymountain "stratos" blev stulen
2:a Mtb var en DBR kolfiber/stål (Vertex WCF) som blev en delbetalning på min nuvarande
3:e hoj en CyclePro Ultralite Pro som jag e mkt nöjd med köpt -02
så jag e inte en stor förbrukare av hojar

har funderingar på att skaffa mig en racer oxå
jaha det var allt...

*micke*

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Kort sammanfattning av de hojar jag kommer ihåg:

ca 1996: SuperPro (obskyrt märke!) med stålram, stel gaffel och STX-RC samt Alivio komponenter.

1998: Scott Tampico. Blå och vit, snygg som attans var den. STX-RC / Alivio grejer och en RS Indy XC gaffel. Gaffeln sög...

1998: GT Avalanche med XT och stel(!) gaffel. Insåg efter några månader med Tampico:n hur mycket jag cyklade och ledsnade på Scott:ens mediokra komponenter och sunkiga gaffel. Lämnade således in Tampico:n som inbyte mot GT:n. Sen går det att diskutera om det är så smart att byta in på det sättet...

2001: Scott Team Racing med XT, Psylo Race och XSIV (typ XT) skivbromsar. Mycket trevlig cykel. Blev tyvärr stulen.

2003: Specialized Enduro. Som ersättare för den stulna Scott:en byggde jag ihop en Enduro S-Works ram med LX, Psylo SL, Deore 555 skivbromsar. Trivs otroligt bra med denna!

Er "cykelografi"?
1996: Sålde moppen (Yamaha DT, 90km/h inga problem) och köpte en Marvil Sierra Nevada med Grip Shift. Extrautrustades med stöd och plastskärmar. Dessa åkte dock av senare när skogen var det stora. Såld till svärfar som har den kvar.

1998/99: Raleigh M800. Slut på drivpaketet samt faktumet att ramen är för liten gjorde att jag köpte en ny. Sambon har fått ärva den, med samma slitna drivpaket. Uppgraderas om hon fastnar för sporten (återstår att se). Bild komplett med mitt då långa hår.

2002: Crescent Draupner införskaffad under FMT-helgen till rätt OK pris. Knäckte ramen på BST '03 men fick ny på garantin. Trevlig cykel. Bild

2003: Fick en _gammal_ Crescent racer av min frabror som tänkte slänga den. Gjort iordning men i behov av ny kasett. Fastnar jag får räääcercykling skaffar jag en med mindre ram hösten 2004. Bild

Vidare har jag en Crescent gubbcykel som jag fick istället för den andra gamla gubbcykeln som blev makulerad framför en bil. Har även en gammal hederlig minicykel fast sittställningen pajjar mina knän - för att inte tala om hur ofta den blev stulen...

Så, det har blivit så att jag har tre Crescent i drift. Inget medvetet val.

saltgurkan

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
1997: Wheeler 5800, Lx/stx-prylar ingen dämpare, stora barends, för liten ram, tvättade den aldrig efter skogsturer. Cykeln var ett tag uträknad då ramen sprack, men blev uppstånden igen då ramen en vacker vårdag blev ihopsvetsad igen.

2002: Merida Matts Comp, bra hoj som jag kör på nurå.

20XX: Fullgung??

mikal

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
didg:
Ganska lika början på vår mtb-historia:
1994: Diamondback Apex, stel gaffel, stulen 1996
1996: Diamonback Axis, MZ Z2
1998: Ny ram DBR Axis R, pga spricka
1999: Diamondback X2. Köpte billigt för att testa fullgung, gav strax bort Axisen till papsen.
1999: Cannondale Jekyll 1000. Efter att ha kört X2:an ett halvår fick jag ett erbjudande jag inte kunde motstå, så jag sålde den. Efter stor vånda valde jag att byta märke och det har jag ännu inte ångrat. Dock har jag "slitit ut" i princip varenda del sen ny. Bara främre ram, gaffel och sadelstolpe är original.

För att till sist svara på din fråga: JA!, det är roligare med fullgung.
Billevims!
/mikal

M

Micke s

Guest
Er "cykelografi"?
95: miyata path runner
98: kona kula
99: kona kula
00: kona explosif m xtr, kona kapu, kona fire mountain
01: kona freeride, giant mcm m xtr, giant TCR 1,och en sunn för 18 000:-.
02: Giant mcm team med xtr,
03, giant mcm med xtr osv, kona explsif m xtr.

japp. det var det cyklar jag köpt senaste åren... 5 xtr-cyklar.

miyatan används fortfarande.

Tobe

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
1991: Cyclepro Stony Point
1992: Cyclepro Pinnacle
1994: Cannondale KV900
1997: Klein Adroit
1998: Kona Cinder Cone
2000: Kona Chute
2001: Surly 1x1
2003: Craftworks FRM125

Leo

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Avverkat? ;-) Om jag bara räknar med de cyklar som jag verkligen använt/använder för att träna/tävla på så rullar samtliga fortfarande i min ägo. Förutom de har jag haft ett antal "vanliga" cyklar sen barnsben, men de hoppar jag över.

1997 så skulle en kompis köpa sig en mountainbike. Jag gick runt med han i affärer och kollade lite på cyklar, för att han skulle hitta nåt hyffsat att köra med mest till jobbet och i stan. Det hela slutade med att jag köpte mig en Univega Alpina 500S för 3895:- på Sportex! Tror det var en -95 el. -96:a, sunkig RST gaffel, helt ok STX bakväxel och Gripshift 400 reglage. I dagsläget är _allt_ bytt på den cykel, endast den fina 4130 cromo ramen är kvar. Riktigt skön ram för XC cykling! Numera är det mest XT delar på den, samt en fin sprillans ny sköldpaddstuta! Används som vinterträningscykel ihop med Nokian Extreme 296:or när det är riktigt halt ute.

1999 så kändes det som det var dags att ta nästa steg och då blev det en heldämpad Marin Mount Vision med full XT grupp. Hade letat efter en ny cykel sen hösten -98 och när jag la alla korten på bordet så var Marinen det bästa köpet. Den är fortfarande en riktig blixt i skogen, 4" dämpning bak och 3" fram. Kommer kanske att uppgradera bakdämparen till en Manitou Swinger Air 3-way, för att få den lite stabilare nu när jag sett det verkliga ljuset med 5th Element...

2000 var det dags för racer inköp. Vätternrundan lockade, likaså snabba rundor utan lera lite då och då. Fastnade för Cykel Citys Columbus Pinta med Veloce utrustning och kolfibergaffel. En riktigt trevlig racer, om än inte den lättaste. Har kört 4 vätternrundor med den nu, funkar fint!

2003, freeride var ordet, dags att köpa en bombsäker leksak. Letade faktiskt inte så länge, visste vad jag ville ha och Santa Cruz Bullit var det givna valet. Köpte ram löst, byggde ihop cykeln under vintern. Utrustningen är vald med tanke på att den ska fungera även till XC, men ändå tillräckligt starka grejer för att tåla lite hopp och buskörning i alperna bl.a. Så framtill sitter det en Marzocchi Z1 Freeride 130mm, bak en 5th Element 178mm, Hope Mini bromsar med 185/165 skivor, XT växlar m.m. Det enda som ev. ska uppgraderas är bromsarna, det är bara i alperna de är lite för svaga men här hemma räcker de till bra. Trots att cykeln väger ca 16kg så är detta den roligaste cykeln jag kört i skogen, inte alls tungkörd mycket tack vare 5th Elementbakdämparen! Kör faktiskt överallt med den. :-9

/Leo

TommyE

Ny medlem
Er "cykelografi"?
OT:

Man ska inte lita på katalogvikterna...

...hämtade ut XLM-ramen idag på Posten och vägde den på en mycket exakt våg. Den visade prick 1.4 kg för min 17.5" ram. Enligt katalogen ska en sådan väga 2.9 lbs, eller 1310 gram. Jag antar att Merlin vägt ramen utan det där aluminiumshimset som är monterat i sittröret och som gör att man kan använda 27.2 mm stolpar istället för specialstorlekar - sittröret är väldigt OS för att vara titan. Fult vägt då det inte går att ta bort shimset (det är en ganska permanent del av ramen)... undrar hur det står till med andra tillverkares vikter, angivna kontra faktiska.... inte för att 90 gram extra stör mig, men jag kan tänka mig att folk som lägger 20-30 tusen på en ny ram vill att det ska stämma till 100 %.

Annars verkar det vara en mycket fin ram. Topp- och diagonalröret är så överdimensionerat (har samma dimensioner) och putsat att man faktiskt kan tro att det är fråga om en olackerad, polerad aluminiumram. Baktriangeln är ett kapitel för sig... "s-bendsen" är mycket tilltagna och man kan nog få plats med rejäla (vinter)däck. Dekalerna var lite slitna... XLM-texten saknades på toppröret, men annars fanns allt med. Mailade till Merlin för att få (köpa) nytt dekalset till ramen, den ska ju sluta tillverkas snart och då är det inte säkert att det går att få reservdekaler. Får se vad de svarar.

Kanske skriver några fler rader om ramen, med foton och allt om jag får tag på en bra kamera, när det har blivit en komplett cykel. Den kommer inte att bli en XC-racer, snarare en bekväm hardtail för långa turer utanför grusvägar.

Obed

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
En ungefärlig årsangivelse.
1989 Haro Impulse
1991 Kona Explosif beg
1991 Concorde Alura racer
1992 CycelPro Alien AL
1993 Bontrager med Mag20
1997 Litespeed Obed FS 96:a
2003 Ombyggd Obed FS med 125mm slag i bakfjädringen.
2004 Pengar är öronmärkta för något nytt.

oxr

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
-89 Crescent Action 15 - Crescents första MTB (mja...) med Positron-växel och smiddda Tiogavevar. Sommaren därpå första "långturen", 6 mil till Flen (jag var faktiskt bara 14 då!) Tro det eller ej, jag har faktiskt cyklat i skogen med den.

-99 Cykel-Björk no-name med STX-RC växel och Suntourgaffel, införskaffades för att kunna cykla långt utan att behöva oroa sig för lagrena nu när Crescenten börjat ge upp. (Mopedkopplingen i detta köp finns genom att jag sålde mopeden och betalade för bilen, som i sin tur såldes och blev betalning för cykeln)

-01 Ny ram, vevlagergängorna ger upp i den gamla

-01 Äntligen stjäls eländet och jag skaffar en CyclePro Comp M2 m Deoreprylar och Manitou Mars-gaffel

-03 Kompletterar med beg Nishiki från sent 80-tal (likadan som Jompers)

-03 Köper billigt polisgods m 14" stålram och STX-prylar att ha som lekhoj

Härutöver tillkommer ett gäng projekt av gammalt skrot, ständigt pågående process.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
Mja... ett otal barncyklar av olika modell... roligast på den tiden (lågstadiet) var väl "Turbo BMX" eller vad den hette, 14 kg Bmx med fotbroms. Den blev stulen. Jag blev ledsen. Pappa blev arg.

Sedan köptes min kanske coolaste och mest unika hoj som fortfarande finns i min samling, en begagnad importerad junior racer som en kompis köpt i Frankrike (såklart) och tagit med hem till Sverige. Skulle gissa på att hjulen var ca 50 cm och ramen runt 40cm c-c. En liten sak alltså! Skärmarna och pakethållaren åkte snart av eftersom jag ville att den skulle se ut som en riktig racer. Numera är den återställd dock. Det var (är) en vinrödmetallic Peugeot, från tidigt 80-tal, med 3-växlad Simplex bakväxel, rammonterat växelreglage (ja, bara bakväxel alltså!) och handbromsar som endast tog någorlunda i torrt väder. Helt galen cykel för en 10-åring, men vrålsnygg! Fransmännen vet att lära sina barn att cykla i tid! =)

Sedan följde en tid med diverse mopeder och tokerier.

-92 Köpte en Gary Fisher Hoo Koo E Koo på Sportson i Göteborg. Helstel, höjda kedjestag och böjt sadelrör, allt enligt tidiga 90-talets mode. Blev stulen två gånger, andra gången för gott. Endast låset låg kvar uppbrutet i cykelgaraget. *snyft*

-95 Fick trots allt ut rätt bra på försäkringen och kunde skaffa en ny hoj. Det blev en Kona Cinder Cone. Sista året de var helstela. Rätt bra specad och en sprättig och juste ram. Gillade känslan i den.

-97 Såg en annons i Funsport. Kona Kula -96 säljes. Det var dåtidens chefsred. på FS som ägde den. Den var med i ett test i början av -96, och han körde den under ett år efter det. Den skulle jag bara ha!
Då hade den en RS Judy XC, Magura HS-11, Curve vevparti etc. Sedan dess har den ändrat utseende en del och nu är det bara sadelstolpen kvar som inte är utbytt. V-bromar har hunnits med (HS-11:orna var inget vidare), och CrossRide-hjul m.m.
Nu mera innehåller den en Z2 Atom 80 -00, Hope Mini, Hope XC nav m.m. Kör på den mycket och gillar den!

-02 Drabbades av fartsjukan och fick skaffa mig en gatracer. En De Rosa Vega blev det, med lite godis på. Lite overkill kan jag känna idag, men vad tusan, man lever bara en gång! =) Rundade Vättern för första gången, på den i somras också.

-03 Blev det ingen cykel men århundradets resa! Verbier med Leo, Jomper, *micke* och Tobe. Aaaooooyyylll! Jag har sett ljuset, det är i Verbier man ska bo!

Nästa projekt blir en fulldämpad halvkraftig sak. Har svår beslutsångest om vad det ska bli för ram, men det lär hamna i krokarna 5-6 tum slag bak och 120-130 mm fram. Sneglar på Specialized Enduro, SC Heckler och andra av ungefär samma kaliber. Kommer flytta över hjul och bromsar från Kulan.

magnus

Medlem
Er "cykelografi"?
Jag har inte haft särskilt många cyklar, men uppgraderingarna på de jag haft har varit omfattande... Om man bortser från barncyklar mm så återstår:

1996: CyclePro Ambush, numera är denna pendlingshoj. Jag gillar verkligen ramen (stål), och dessutom tycker jag att den är rätt så snygg. Perfekt i stadstrafiken.

2000: Efter studierna tyckte jag att det var dags att skaffa en ny hoj, och jag ville testa FS. Det blev en DBR X2 från 99, en rolig cykel måste jag säga, och dessutom fick jag mycket cykel för pengarna! Det är fortfarande den jag använder (pengarna har gått åt till annat - hus mm), men i höst åker jag till USA och då kanske det är läge att plocka med en ny ram hem... Funderar på SC Heckler, eller en Foes FXR, eller kanske en Intense Uzzi, eller kanske nåt helt annat...

/m

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
Well... testade en Haro Xtrem sommaren 89 o vart helt såld, köpte en svart med gult splatter Centurion för första lönen o började nosa på stigåkning...

När den vart snodd våren 90 köpte jag en röd Cannondale M600 som släpade ut mig på allt längre rundor o roligare stigupptäcksfärder ute i Hellas...

Den vart givetvis oxå snodd på sensommaren o efter mkt tidningsforskning o huvudkliande så sparade jag ihop en hög slantar o köpte en Cannondale 2000 EST, deras första bakdämpade konstruktion. Fixade till den med omlackning o skaffade en IRD dämpad framgaffel o så rullade man ut på den antagligen första heldämpade hojen i riket våren 91...

Den funkade ok men inte övertygande så efter sommmaren 91 funderades det på att inskaffa en Klien Adroit istället, men efter att ha provkört en Boulder Defiant hos Cycling så vart jag såld. Denna heldämpade konstruktion i stål var precis vad man ville att en fullgungare skulle vara, bra oljedämpning o skön responsiv känsla...

Så våren 92 levererades detta underverk i Brittish racinggreen metallic o efter ett våldsamt umbärande på penningfronten så var den kittad efter behag. Gissa om den rockade, denna hoj bar mig ut på allt längre o roligare turer i när o fjärran o det var en kärlek som bara växte med tiden.

Ja så mkt att jag behöll den i åtta år. Bara mer o mer omkittad med tiden, tre gafflar, ett antal bromsar o slitdelar senare så var den betydligt mer FR utrustad än xc-ig. Men den var fortfarande så bäst o ramen ligger på vinden o ska bara fixas till lite o poleras upp så att den kan sättas upp på vägen. Mitt längsta förhållande hittills... :)

Den ersattes efter mycken vånda o funderingar av en Dark mettalic green SantaCruz Bullit när jag insåg att jag inte skulle få ihop slantarna till en Ellsworth Dare, trots deras löften om ett bra pris bara för att det vore kul att sälja en till skandinavien.

Men Bulliten var en perfekt lekkamrat för min åkning, bestyckad med en Z1 o rätt lätt endurobyggd så överaskade den både i skogen o på Åreskutan. Kärlek igen o den fick slita både i analog o digital miljö(skog o stad) innan den sorgligt o klumpigt nog blev snodd på sensommaren 2001. De asen som tog den skruvade isär en hel bänk för att komma åt den...

Efter mkt sorg o hårslitning så lyckades jag få tag på en begad Bullit o efter lite bestyckningslek med 24 bak så har den nu hittat hem med 26 fram o bak o en MonsterT som gaffel. O den är så suvärnt bra på alla sätt nu, man bara mosar fram o skogen har blivit som en bergodalbana delux, visst det är lite tungt när man ska släpa men annars så tänker jag aldrig på det...

Med andra ord STOR kärlek till min "lilla" best o jag hoppas att den vill var med o leka länge till. Den kommer att vara svår att ersätta...

Opsi, blev lite långt men...

Källis

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
1993: Parkpre Pro 825
1997: Specialized Stumpjumper M2 pro
1999: Cannondale F4000 disc Volvo/Cdale Team edition m XTR, Coda disc.
2001: Trek 4900 (Vinterhoj)
2002: Eddy Merkx Team SC m Dura ace, Mavic Ksyrium elite mm.
2003: Cannondale Jekyll demo edition m XTR, Magura Marta SL mm.
2004: Cannondale Cyclocross Disc (nya vinterhojen)
2005: ?

Hot Chili

Ny medlem
Er "cykelografi"?
1993 : Cannondale M400 : Fin ram, sunkiga Suntour komponenter, helt värdelös i skogen. Nära att lägga av med MTB igen.
1994 : Crescent 10??? : Full XT utrustad, men sunkig Tioga gaffel, uppgraderat med Judy XC, Magura HS22 och SPD pedaler. M400 säljs. Säkert det endaste Crescent MTB som rullar i Schwarzwald/Tyskland?!?!
1996 : Hot Chili x-rage : Första hemmabygge, med full XT, Magura HS22, Judy DH osv., rullar fortfarande som LL/Enduro bike, nu med Z1 och diskbromsar. Bara huvudramen är fortfarande orginal, alla andra delar är bytt minst en gång. Ville ha en tysk cykel när jag flyttade till Sverige.
2000 : Noname Kinesis HT ram byggs upp med XT , Magura Julie, Z1 och ersätter Crescenten (som säljs till en kompis som kör den fortfarande och är helnöjd)
2002 : Intense Uzzi SL : Få tag på en prisvärd Uzzi SL ram direkt från importören, bygger upp den utan shimano komponenter med SRAM, Raceface, Magura disk, Z1 och ser ljuset (Körde t.o.m. MTB-Vättern2002 på den). Modad den i år med Marzocchi JrT, Magura Gustav M, Sun Doubletrack med 24" bak och nu är cykeln såååå mycket bättre än cyklisten att jag nästan blir depremirade, men bara nästan ;-).
2004 : Kanske en Dirt/Lekhoj (typ DaBomb, Castor eller dyl) när jag fyller 40 :-)

MacBear

Medlem
Er "cykelografi"?
Lång version:

1983 fick jag en BMX när jag fyllde 10 som jag levde i symbios med i ett antal år. Det var en billig sak med det coola namnet "BMX Magnum" och den gav mig en första smak på att cykla i skogen. När jag tyckte att jag hade växt ur den så ville jag gärna ha en MTB, men då var de svindyra (precis innan MTB vågen välde in över Svea-rike). Tyvärr köpte jag då en 12 växlad touring cykel som såsmåningom byggdes om till en citybike. Det var en sorglig historia med konstant skeva fälgar och låsningsfria bromsar vad man än gjorde (lyckades nån gång låsa bromsarna när det var glans-is). Funderade länge på att köpa en MTB, men det kändes onödigt pga att jag cyklade inte så mycket. Orsaken att jag inte cyklade var dock att det inte var så kul att cykla eftersom cykeln var dålig (lite av moment 22).

2001 hade jag bestämmt mig, jag skulle köpa en MTB att cykla med till vardags samt testa lite i skogen. Utan att ha någon direkt kunskap om MTBs så föll mitt val på en snygg röd hel-stel sak med stålram, en CyclePro Stony Point. En helt OK cykel, men efter att ha provat lite i skogen kom jag fram till att en fjädrande framgaffel vore trevligt. Gick och köpte en MXC Air. Passade tyvärr inte på min Stony Point vilket ledde til att jag (2002) köpte en ny cykel, CyclePro Ambush av fjolårets modell (bild i min profil). Det är den cykel jag nu använder mig av, men den är numera uppgraderad med Continental Explorer däck, kortare styrstam och Avid AD5 bromsar.

200X hoppas jag att jag får råd att köpa en heldämpad cykel för XC/Enduro, är väldigt sugen på en Giant VT, men vi får se vad det blir.

Kort version:

1983: BMX Magnum
2001: CyclePro Stony Point
2002: CyclePro Ambush

bollen

Ny medlem
Er "cykelografi"?
96 en specialized rockhopper aluram och stelgaffel och, hujeda mig, vridreglage
med den körde jag finnmarken- blev stulen
98 en specialized rockhopper comp stål ram
01 en specialized stumpjumper fsr comp
den skönaste hojen jag ngnsin kört på
cykeln man alltid ville ha när man var liten med smatterkort och flagga

03eller 04
kona jake the snake????

ingo

Dick

Medlem
Er "cykelografi"?
Ojdå,
ska bli kul att se vad jag kommer ihåg

1977-RCW Röd Österrikisk Racer med Simplex växlar och Mafac bromsar
1978-ALAN Guldfärgad Italiensk Aluminium racer med limmade muffar. Campagnolo record, samt Nisi fälgar.
1978-Favorit, Brunmetallic Tjeckisk stålram med Simplex, Huret,Mafac mm lull lull.
1979-Chesini Verona Röd Italiensk stålram Campagnolo Super Record samt mina första svarta fälgar ( extremt coolt då...)
1980-Viner Röd Italiensk stålram, Campagnolo Super Record
1981-Viner Svart Italiensk stålram Campagnolo Super Record
1981-Bianchi Barcelona läskigt cool sponsor cykel från Velo sport. campa super record rakt igenom förstås.
1983-Mitzutani pärlemovit sponsor hojj. Shimano utrustning samt aero fälgar.
1984-Mizutani se ovan fast ill-grön
1986-Colnago Italiensk stålram, Tutti Frutti lackad med Campa samt Krono bromshandtag med dold vajerdragning.
1989-Univega Alpina Pro Röd MTB, Deore med top monterade växel reglage.
1991-GT Richter 8.0 Svart, första hojjen med framdämpare ( Rock Shox)
1999-Beg Scott Pro Racing
2000-Easton Ultralite svart, LX,XT
2001-Monoc XC vit
2002-Monoc XC röd
2003-Avanti Competitor Blå
2003-2 st One-One Inbred Vita
2003-Planet-X Armadillo svart, beställd av Häggs i Myresjö.

Jodå det blev ju några hojjar trots allt :)
//Dick

clintus

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Hade före -96 en fin blå 10 växlad crescent "världmästacykel + ett antal damtrallor. Köpte -96 en Cresent Oden (MTB? Acera, alivio och en sunkig komfortdämpargaffel) mest för att ha en robust cykel att transportera ungarna på och att kunna köra på lite grusvägar. fick -97 smak på att cykla i skogen så SPD skor och pedaler införskaffades. Cykeln blev sedemera uppgraderad med bättre dämpargaffel och Deore rakt över.
Den har klarat 3 st BST i rad och används som gröt- och pendlarhoj idag.

-01 skaffade en beg. Miyataracer från 90-talet med så'na här goa biopace klingor. Funkar som tränings och pendlar cykel.

-03 skaffade ny MTB, tittade på ett antal Scott, Nishiki och Trek modeller men fastade för en Rimfaxe -02.

200? ny racer till att börja med sen får vi se vad som finns på markanden
och vad plånboken säger.

Dick

Medlem
Er "cykelografi"?
jag är själv lite förvånad :)

Gamla flickvänner och annat glöms ju lätt av men cyklar är tydligen en helt annan historia :)

//Dick

Lotta

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Ojojoj, känner att jag har en kort cykelografihistoria....

maj 2000- första och hittills enda mountainbiken, en Sintesi Fuego
maj 2003- första och hittills enda racern, en italienare, SAB

Nästa år kanske det blir en ny mountainbike, får se vad ekonomin tillåter... Men det hade inte varit fel!

jtl

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
Lotta, du kan vara lugn. Du har en 100% större (bättre, längre?!?) cykelhistoria än mig ;-)

Maj 2003, första och enda cykeln (blå monark med stödhjul borträknad). En Nishiki SRI Team MTB.

Bättre sent än aldrig!

Dick

Medlem
Er "cykelografi"?
De åren ägnades åt att flytta till villa, klippa gräsmattor, leka i sandlådan med barnen samt allt annat än cykling. Windsurfade dock en del eftersom jag då bodde vid havet, vintrarna ägnades åt gymet. Fick dock lust att börja hojja igen när barnen växt till sig och jag av en händelse sprang på några cykel sugna ungkarlar (Jonas, Patric, Leo mfl).

//Dick

Leo

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Dick: Helt rätt, vad vore livet utan cykling! ;-) Dessutom skulle det vara helt klart tråkigare om du inte var med på cykelturerna häromkring, kan säga att min cykling tog ett kliv framåt när jag hakade på dig, Kino, Jonas och Patric för ett par år sedan!

/Leo

Dick

Medlem
Er "cykelografi"?
Samma här Leo,
för mig är cyklingen säkert 50% en social aktivitet som inte hade varit särskilt kul utan en massa trevliga cykel polare.

//Dick

Lotta

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Tobbe: Större, bättre? ;-) Egentligen är nog cykelhistorien längre men jag kommer inte ihåg mer om mina andra cyklar än vilken färg de var *s* En röd-gul med stödhjul, en knallröd och sedan en treväxlad lila som gick mot sin död i Skövde...

Nu ska jag hoppa in i duschen efter morgonens träningsrunda, sedan är det dags för frukost och bilfärd mot jobbet. Bara tre veckor och två dagar kvar...

Fisken

Ny medlem
Er "cykelografi"?
2000 Merida Matts Slick Rock
2001 Trek 1400
2001 Gary Fisher Mt Tam
2002 Gary Fisher Supercaliber

Egentligen ville jag ha en racer, men av någon outgrundlig anledning gick jag in i cykelbutiken och hörde mig själv säga ”Jag vill cykla Finnmarksturen”!
Jag?!
Jag som inte ens kunde svänga med en damcykel på asfalt utan att välta och knappt visste vad en mtb var! Tittade på mååååånga cyklar och hittade så småningom Meridan, som fick följa med hem till garaget. Skratta inte, men jag visste faktiskt inte ens hur växlarna (grip shift) fungerade när jag rullade ut den ur butiken...
Slet ut det gröna åbäket under första året och kom fram till att det skulle vara mer ekonomiskt med en cykel för landsvägskörning. En oplanerad tur till butiken resulterade i att det följde med en racer hem. Jag som bara skulle titta...
Bytte in Meridan mot en GF och var helt nöjd fram till den dagen jag provkörde supercalibern under ett vajerbyte på min egen hoj...som blev kvar hos butiken medan jag överraskad lallade hem med något som var lite lättare och fräsigare.
Jag får helt enkelt sluta att titta på nya cyklar!

/Fisken

Lotta

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Fisken: Och ändå lyckades du vara inne i en cykelaffär i mer än en halvtimma utan att köpa något i lördags! ;-) Det kanske var därför som det gick så trögt med cyklingen sista biten, du hade gjort av med alla krafter på att inte köpa något i affären *ler*
Idag var mina ben ungefär lika trötta som dina ben var i slutet på turen, fast mina ben var det hela cykelturen!
Äh, nu ska jag gå till jobbet, mycket svammel blir det....

jtl

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
Lotta, lite sotis på dig som kan vara ute och cykla när en annan sitter inne och tittar ut på solen och den blå himlen. Hoppas att det inte blir som igår, gôtt väder på dan och pissregn lagom till man har hängt av sig jackan innanför dörren....

Å andra sidan är det nog bra för min förkylning med kass väder ;-I

// Tobbe

Ps. 3 veckor går med rakertfart när man har roligt ;-)) Ds.

Stisse

Ny medlem
Er "cykelografi"?
-- 1992: MTB Centurion Commander (ngn som kommer ihåg Centurion?) --

Kostade då 8995:- hemma i Nyköping (där jag då bodde), 7005 aluram gjord i samma fabrik som gjorde några av Rocky Mountains ramar, full XT rakt igenom, Tioga-prylar och värsting hjul med Araya-fälgar (då).
Jag och polaren hade gått och suktat efter den hojen länge i affären. Sen ringde morsan från Göteborg och sa att den sålde Sportson ut konkurslager på för 4995:- !!! Inget att tveka på, vi sprang till stationen, tog tåget ned på stående fot, köpte hojar, baxade upp lådorna på hatthyllan och åkte hem igen. 12 timmar senare var vi hemma och satt och skruvade ihop hojarna. Lycka!!!

Hade denna hoj ända tills -02, då jag kostade på mig en ny ram, en Avanti Competitor. Men det som då var kvar av orginalhojen var endast ramen och sadelstolpen.... På den ramen avverkade jag (få se nu så jag kommer ihåg rätt): 6 bakfälgar och 2 baknav, 4 framfälgar och 2 framnav, två vevpartier, tre styrstammar (bl.a. en Flexstem....nostalgi), två fjädergafflar (en tidig Pace som sprack, en Manitou 4 samt en RS Judy som jag har fortfarande), 2 eller 3 sadlar, 3 par växelreglage, etc. etc. Lackades från tråk-anodiserad-olivgrön till skrikigt Kawasaki-grön (Kawa orginal lack) under en tentaperiod våren -97. De delar som satt på våren -02 flyttades över till Avantin.

Måste säga att ramen var av otroligt bra kvalitet, har kört hårt och mycket på den i 10 år. I början en del XC-tävlingar och sedan mest Vätternundor och långlopp MTB, samt all annan träning året runt. Det är inte illa för att vara en alu-ram från tidigt 90-tal! Nu har jag av orginal-ramen byggt ihop en till-&-från-jobbet-hoj.

-- 2000: LVG Giant Once Team Replica --
Började tröttna på att gneta runt Vätternrundan på MTB:n och ibland på polarens alldeles för stora landsvägshoj. Hittade en beg. Giant för ca. halva priset. Knappt använd. En lvg-hoj är slits ju knappt och är ofta ett tryggt beg.köp. Min var inget undantag. Har endast bytt däck på den sen köpet, har inte rört en skruv annars.

-- 2002: MTB Avanti Competitor --
Endast ram, se ovan.

Det var allt. Inte många cyklar, men många lyckliga cykelstunder har man fått på dessa de senaste 11 åren.

// Peter Ström

LasseN

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Under en jobberesa i Schwiez provade jag på MTB under en dag. Visade sig vara sketrolit. Detta var 2000, 44 år gammal...
Väl hemma fick jag ett vrak, Cyclepro tror jag det var.
Bytte lite reglage på den och cyklade under vintern - våren.
2001 köpte jag en Cannondale M400, helt stel. Körde med den som den var tills i våras, då jag satte på den dämpare fram. En Marzocchi MX Comp Air ETA.
Visade sig inte vara något lyckat drag...
Trodde jag hade tänkt på allt och frågat alla de frågor man kan ställa. Så nu har jag en chopper och kör med...
Under 2004 kommer jag att köpa en fulldämpad cykel, en och annan fråga kommer nog att dyka upp om det under vintern.
Funderar starkt på att plocka hem den från Tyskland.

Varför cyklar jag då?

För att ha en stark grundkondition, och för att det är så underbart att hålla sig ute i naturen. Under resans gång har jag fått en lungsjukdom som heter Sarkoidos. Kunde blitt jävligt jobbigt ifall den inte hade upptäckts i tid... Nu fixar det sig nog, förmodligen blir jag av med max 5 % av lungkapaciteten.

Dessutom kommer jag (förmodligen) att ta blått bälte i karate till jul.
Allt för att hålla liemannen borta...

jpk

Ny medlem
Er "cykelografi"?
Hej alla, dags för ett första inlägg, mkt trevligt forum det här, påminner om hur det var på marathon.se "förr i tiden".

Är en nybörjare på cykel, därav den korta cykelografin:

2001 inköp av en Crescent Starren (Deore-utrustad Hybrid), såld 2003.
(Vättern 2002)

Hösten 2002 inköp av beg Cycle Pro Spectrum (14-vxl 105, Campagnolo omega hjul, stålram) mkt trevlig cykel, köpt för 1500 bagis !!
(Vättern 2003)

Sommar 2003 inköp av beg Crescent Freke (LX/XT, Manitou Magnum-R)
Finns säkert betydligt bättre gafflar att få tag på, men jag har inte märkt att Gaffeln är en begränsning ännu.
(FMT 2003)

Nästa år är målet Vättern, MSJ och FMT

/Peter

nilebiker

Medlem
Er "cykelografi"?
16" ljusblå Monark, ärvd av kusiner. Baknavet skar vi lerkörning 5år gammal.
20" blå SCO med limpa och aphängarstyre. Vevlagret gav upp till brorsan tog över den.
26" röd Monark 3vxl m bockstyre(1983).Farsan köpte tillbaka den för lika mycket som han köpt den för till mig. Bra deal. Står hemma nu.
20" cromad "no name" BMX. Jag fick en hjälm. Resten av kroppen skrubbad.
Peugeot racer m simplex 10vxl. Hänger hemma, fortfarande med PA-utväxling. Dammas av då och då. Rosa styrlinda på ljusblå hoj.
Centurion Rockfighter (1993) svart o lila, vad annars. FMT-97 o-98
Raleigh M600 (10/1998) still going strong, skall ha 1000mils kalas snart.

The nilebiker history.

Nilebiker

anki

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
Okey'rå skall göra ett frest...

* nån liten röd sak jag lärde mig cykla på hemma hos farmor i Ödåkra är det första jag kommer ihåg. En pinne fastbunden baktill som de gick och höll i för att jag inte skulle gå i kull...
* diverse tjejcyklar som flitigt användes som hästar i Kvänum, Sandviken och Borås (ett fastbundet hopprep i styret fungerade som tyglar)
* totalt cykellöst under många år när jag inte var kapabel att sitta på en hoj över huvudtaget pga ryggen...
* en vit cresent - modell damcykel nångång under den tiden, 89-90 nånting sånt, använd kanske 5 km eller nåt sånt
* en gul StonyPoint, dammodell - men de fick byta ut det mesta på den för jag skulle ha gripshift, andra växlar osv... *S* Kan ha varit -96 tror jag. Användes flitigt - framför allt under två somrar på Gotland *längtar*

Nu börjar vi komma till väsentligheterna:
* sen vår -99 införskaffades min lilla svarta ;), Cannondale F600 av -98 års modell. Idag med endast ram, sadelstolpe och styrstolpe kvar som originaldelar
* i våras införskaffades så min italienske hingst (eller shetlandsponnyn som ungarna i klubben kallar den eftersom den är så liten...). En Bianchi GoldRace av förra åretes modell till det fashionabla priset av 5.000:- på Cykelspecialistens specialkväll.

Skulle mer än gärna införskaffa en FS... men det skall visst stämma med plånboken också - fast drömma kan man ju alltid...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer