Er "cykelografi"?

42Hz

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
Redan postat i en annan tråd ( http://happymtb.org/forum/read.php/1/565334/565402 ) men den här tråden kan ju behöva lite störande bilder också?! ;)

Har sämre koll på årtalen.

1975/1976? märke okänt. Nollväxlad?
hamtricycle1.jpg

1978? Crescent, första single speeden. ;)
cresent1ss.jpg

(Saknar bild på ett gäng barncyklar bland annan en med limpa, en DBS "minicykel" och en DBS ATB)

Första riktiga skogscykeln för egna pengar, Univega Alpina 504
univega.jpg

Univegan lever ännu kvar, nu degraderad till enväxlad pendlarcykel, här dock rustad inför SSWC.
ss10.jpg

Efter Univegan blev det första framdämpadade cykeln, Gary Fisher Paragon, dessutom med aluminiumram. Här princip i originalutförande.
garyfishxc.jpg

Den fick ersätta Univegan som "brukscykel" ett tag tills den blev stulen efter att jag hade gett den en rejäl uppfräschning. Även den gick som SS sista tiden. Hoppas den fick en snäll ägare...
GFSS02.jpg

Ett antal långlopp på HT tvingade mig att inse att min rygg inte pallade längre stunder utan att börja smärta så det var dags för min första FS, köpte en Azonic Propulsion, delarna flyttades över från Gary Fishern och den ramen fick ligga på hyllan ett tag innan den åter togs i bruk som SS.
azet01.jpg

Blev mer och mer utförsåka och Azonic:en fick slita hårt i backarna, den fick en fetare gaffel men ramen pallade inte påfrestningarna och ramen gick bland annat av vid bakdämparen, hade även problem med sprickor vid sadelstolpen och i baksvingen. Insåg att jag behövde någon hållbarare!
Ramen har jag fortfarande kvar, startade ett projekt att liva upp den igen men det har gått i stå.
azdh.jpg

Den hållbarare lösningen var en Giant Reign-ram som inhandlades i panik från Häggs då Azonicen hade pajjat ihop strax innan vi skulle upp till Åre en vecka. Schenker lyckades till råga på allt leverera paketet till fel ort så det blev ett äkta panikbygge! :)
reign.jpg

Reignen har fått agera "allt-i-allo"-cykel, från stigar till DH i Åre och det har den gjort med bravur! PIKE-gaffeln av första årsmodell har även den fått hänga med och den verkar snudd på odödlig. :)

Som tack för lång och trogen tjänst gav jag Reignen en rejäl make-over för ett tag sedan, som en homage till den stulna GF:ern fick den en färgtema från Paragonen. Går fortfarande som stighoj.
reign07.jpg

Efter att ha trånat efter en Surly Puglsey sedan jag såg en för första gången dök det plötsligt upp ett erbjudande jag inte kunde motstå, en demokörd Pug från Cyclecomponents till ett nu överkomligt pris!

Den har gått en omvänd utveckligt jämfört med de andra cyklarna, den kom som en SS men är numer 1*9 växlad. Man blir glad varje gång man cyklar med den! :)
pugss_800.jpg

Nu är det istället Lapierre Froggyn (bortse från den höga sadelpositionen på bilden!)som får följa med när det blir nerförsåka, även denna levererades av Häggs. Även om Reignen var förtroendeingivande så är Froggyn ett snäpp mer, farligt då man luras att försöka göra dumma saker. ;)
lp17.jpg

Efter att jag hittat en sjukt stor Motobecane racer som jag fixade till så blev jag smått biten av landsvägscykling, blir väl så på gamla dar? ;)
motobene01.jpg

Den blev dock inte långlivad, ramen var alltför stor så jag fixade i ordning farsans avdankade Crecsent racer från 80-talet?

Den har uppdaterats i etapper tills jag insåg att det inte var värt att lägga ner mycket mer på en så gammal cykel.
crescent4.jpg

Världsmästarcykeln har fått gå som single speed i några Retaarder och lever numer som ful-CX i mitt stall.
rr32.jpg

2011 köpte jag min första racer, föll pladask för en smäcker titanskapelse från tyskland, en CUBE Litening HPT. Insåg vilken sjuuuk skillnad det var med en modern racer mot den gamla Crescenten, hoppas vi kommer ha en rolig och aktiv gemenskap lång tid framöver. ;)
cl03_1024.jpg

Avslutar där det började. ;)
hamtrike.jpg

Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
Skägget har man på vinterhalvåret. =)

Alla bilder förutom första och den på Puggen är från Dalarna, nätt o jämnt med tanke på att man är rumpmas. ;)

Första bilden är från Angered i Göteborg och Puggen är fotad på stranden vid Kinnekulle capmping.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Er "cykelografi"?
Vättlefjäll ligger nästgårds med Angered, trodde först du hade varit där och hojat stig men efter att ha kollat bilden reviderade jag tanken.

federico

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------

> 1978? Crescent, första single speeden. ;)
>
>

Fina cyklar!

Jag hade en likadan 16" Crescent (MCB) som jag fick efter brorsan, min var omlackad och inte alls i samma fina skick men den fungerade bra. Det var riktigt bra komponenter på MCB:s barncyklar, b.l.a en barnversion av F&S klassiska Torpedonav som heter "Torpedo Boy".

Prophet

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
Här är en kortfattad lista:

Tre hjulingen Vinter
Beggade 20"
Beggade 24"
BKC 24" 10 väklad räser
88/89 Galne gunnars MTB
92 Wheeler XT med columbus rör
96 Cannondale M500 m P-Bone gaffel
98 Klein Attitude Race
99 Cannondale Super V Raven första generation
00 Cannondale Super V Raven andra generation m Första Leftyn
00 Ny 93:a Specialized S-Works ram som jag byggde upp med gamla delar och Mag21 gaffel
01 Cannondale Jekyll 900
03 Easton Whiskey Peat m XT och Skareb gaffel
07 Cannondale Rush 5
07 Trek 1200 Räser
07 Cannondale caad5 Tiagra
09 Cannondale Caad 9 105 som uppgraderades med en Ultegra SL grupp och RS80 hjul
10 Merida Cyclocross 5
10 Radon Slide ED 160
11 Cannondale CaadX 105

A

JLarsson

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
70-tal
Crescent m Limpa (Skrotad)
Fram King 3-vxl (Snodd)

90-tal
Röd Basso med modolo/ofmega-komponenter köpt på Cykloteket på Östgötagatan (Såld)

00-tal
Scott Elite Racing (Såld, oxr?)
Trek 1400 (Såld)
Salsa Caballero (Såld)
Turner Flux silver (utbytt ram pga stort stenskott i underrör)
Soma SS MTB (Såld)
Spiuk Voltia Fixi (Såld)

Aktuellt bestånd
Turner Flux Röd
TiArrow Räser
SCott plasma tempo
Pearl Räser
On-One Scandal SS MTB
KHS CX-200 Pendarcykel
Brompton
Airnimal räser
Velo Orange Randonneur under uppbyggnad

nicull

Medlem
Er "cykelografi"?
Jag saknar min Yeti...

Bikeografi.
1986-
Haro Extreme 26" XT, Haro Extreme 26" XT, GT team avalanche 26" XT, Centurion Arrival 26" Deore, Rocky Mountain Stratos 26" Deore, Yeti Ultimate limited XT 26", AMP reserch XT 26"FS, Salsa AlaCarte XT 26", Fat Chance team Yo Eddie XTR 26" HT, Specialiced FSR enduro XT 26" FS, Specialized FSR XT 26" FS, Specialized FSR XC comp XT 26" FS, FOCUS Fire Mountain XT 26" FS, Peak Cycle MT Remarkable XTR 29" HT, Peak Cycle MT remarkable XO 29" HT, Peak Cycle MT remarkable XTR 29" HT' Specialized Enduro SL comp X9 26" FS, Scott CR1 team 105 road. Scott Scale Expert carbon XT 29" HT, Scott spark 900 premium XTR 29" FS. Scott Foil 15 Ultegra Di2 road, Scott Genius 700 SL XX1 27'5 FS, Bianchi Infinito CV ROAD Campagnolo super record Vision 40 wheels.

Senast ändrad:

Kupa

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
De allra tidigaste hojarna minns jag inte detaljerna kring längre. Men jag hade en blå trehjuling som brorsan fick överta, på vilken han gjorde en OTB och fick sys i hakan.

Sen hade jag en tvåhjuling som jag inte minns alls, och sedan en 26" Monark, grå metallic, svagt böjt överrör men tyvärr inte limpa.

1987: Rosa/vit Crescent Fashionline 10-växlad. Den hängde med länge men försvann nån gång i mitten av 90-talet i Uppsala efter en blöt utekväll. Den upp som närapå skrot tre år senare.

Som ersättning för Fashionlin:en köptes en beg Kroon med 3-växlad Torpedo OCH utanpåliggande bakväxel med två lägen. Den byttes bort här på Happy i fjol mot en kasse belgiska öl.

2002: köpte Crescent-hybrid och började träna cykling. Den cykeln (nåja, ramen) lever kvar än idag som pendlarhoj.

Troligen 2005: Impulsköpte en Sintesi HT-ram i Borlänge och byggde upp. Blev aldrig bra, konstig gaffelvinkel.

2007: köpte en Canyon Speedmax, lös ram förstås. Såld på Köp&Sälj.

2008: tjackade en billig Columbus-ram på CykelCity i Sthlm. Funkis racer men helt osexig.

2009: Cervelo P2C. Finaste hojen jag har.

2013: Transplanterade allt från Sintesin till en Cube-ram köpt på rea hos H&S.

I stallet finns också en Motobecane i stål, troligtvis från slutet av 80-talet, som gått som fixie sen jag köpte den för 500 spänn av en släkting.

JTF

Aktiv medlem
Er "cykelografi"?
oj här måste jag vara med

70 talet
diverse olika från trehjuliga singespeed via hobbex hottade (med positionsljus, blinkers och den underskattade accesoaren -spelkort med knädnypa mot ekrarna wow det var fett coolt) till kvarterets snyggaste 10vxl racer

80 talet
den första serösa racern -en ilsket neongul Centurio med suntour komponenter
Med denna åktes rund vättern några gånger, såldes av Bosse på cykelstallet

racer nr 2 typ 1986 den italienska drömmen, En Visom med columbus slx ram köpt för 3000 kr på rea, köptes av cykelbutiken på styrmansgatan. Köpte en Campa Chorus sats av cycling på thulegatan för 3000 kr, det var halvapriset-rea även där. lyckling kunde jag sedan gränsla en helt underbar italienska. mycket crom, tonad rödmetallic lack med ett tidstypiskt raster/rut mönster. ni som var med vet vad jag talar om. vit styrlinda och vita handtagsgummin på campareglagen. ojojoj
behöver inte beskriva känslan........

90 talet
i början av 90talet upptäcker jag tjusningen med mtb, min första egna var en fisher, kommer inte ihåg modellnamnet men jag tror det var 1990 eller 91. färgen var svart och den marknadsfördes som en uphill cykel med sitt svängda sadelrör. Den var hur som helt en otroligt kul upplevelse, körde min första mtb tävling med denna. Långa lugnet i falun, på den tiden med start i Rättvik och mål i Falun. Dessvärre var modellens fastlödda framväxelfäste en brottsanvisning så min ram tillsammans med alla andra likadana drabbades av ett abrupt slut då sadelröret gock tvärs av.

Då jag fick reklamera cykeln passade jag på att uppgradera till en Gary Fisher Procaliber. Det var en stålskogsracer med de bästa som mtb värden utanför shimano kunde uppvisa. Suntours bästa komponenter mm
tävlade och tränade intensivt med denna. Upptäcke hur kul det är att uppgradera så hade tillslut bytt allt utom ramen, som dessvärre såldes när den sprack.

Hade en period även den numera kultiga styrstammen Frankenstem med lång fjädringsväg, vi talar om 1-2"

Efter det 1994 inhandlades den första titan mtb:n Fuji med campa or grejjor mm
trivdes aldrig med denna så den såldes ganska kort efter

Köpte i stället en Proflex 953
Detta var en helt ny upplevelse,från stela hojjar till en heldämpad med samma vikt, mycket lila på denna,,,bla lila cook bros vevar
hade även onza titan pedaler som var fullständigt kass men var lätta och dyra......vill minnas att den vägde mindre än 11 kg

1996 blev dock suget efter en ny hoj stort så plånboken tömdes fullständigt och hem bärgades en sprillans Gary Fisher Procaliber LTD. OCLV ram lätt lätta grejjor trevlig cykel som efterhand uppgraderades
hade när den såldes tom DT titanekrar......

2000 talet
Cannondale cyclocross, byggd från lös ram, Chorus komponenter, Mavic helium hjul mm
trevlig cykel lite stel kanske...

Pinarello Prince Chorus/record komponenter
Snabbaste hittills, otroligt trevlig vet inte om en lvg kan kännas bättre

Cresent Gram SID race gaffel, XTR
10 kg tung

Inga nya planer för stunden men vem vet det kanske finns något bakom hörnet, en singespeed med positionsljus och blinkers, eller turbokort i ekrarna.......

// Mr_fredrik

Cyklade i BCS Yetis färger
Apropå blinkers. Hittade en gammal Hobbex-katalog hemma idag. 🙂 Sån här hade jag, haha...
IMG_20211024_134933744~2.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer