Era åsikter om Shimano Ultegra 6870 Di2

pwarnsat

Medlem
Hej,
kommer inom snart att köpa ny cykel och står i valet om jag skall lägga
till Shimano Ultegra 6870 Di2 i specen. Det är lite som nu eller aldrig...
Kör idag Canyon AL från 2007 med mekanisk Shimano Dura Ace.
Ni som idag har eller haft ’6870 Di2’ vad är eran erfarenhet, vad stör er,
Kvalité, prisvärt, mm ?

bigmollo

Aktiv medlem
Jag har kört Ultegra Di2 under sommaren. Jag tyckte att det var grymt. Växlingarna satt perfekt varje gång och framför allt var framväxeln väldigt smidig. Nu har jag bytt tillbaka till min gamla DA och tycker att det också funkar bra. Men min nästa cykel blir nog med Di2.
Kan inte svara på om det är värt det eller inte.

IngvarW

Aktiv medlem
Har kört Ultegra DI2 sedan förra sommaren. "Råkade" få en Dura Ace DI2 framväxel men jag tror inte den skiljer sig så mycket från Ultegran. Växlingarna är snabba, säger bara klick och vill man köra mulitshift håller man inne knappen. Med vinterhandskar har jag ibland lyckats växla ofrivilligt när jag snuddat någon knapp men det är nog mitt eget fel. Cyklade 70+ mil med några kompisar förra veckan och de meckade från och till med sina växlar och det rasslade en del när de växlade trots idoga försök att ställa in dem. Mina fungerade som vanligt perfekt.

Mest nytta har man nog i dåligt väder när vajrarna börjar kärva, då är DI2 helt problemfri.

Jag har en pryl som heter D-fly som gör att jag kan se batterinivån i cykeldatorn, kan vara praktiskt. Den visar även vilken växel som är i men det är nog mest en gimmick.

DI2 från början på en ny cykel är nog bättre ekonomiskt än att lägga till i efterhand. Prisvärt är kanske svårt att bedöma, beror kanske på hur dyr cykel man har typ, dvs i det stora hela hur mycket växelsystemet kostar i förhållande till resten av hojen.

TTR

Aktiv medlem
Jag har kört 6870 Di2 sedan April 2014 och är väldigt nöjd. Störst skillnad känns på framväxeln (fick dock jobba lite för att få den lira perfekt med Q-rings). Fick byta trissor efter första säsongen annars inga problem. Klart prisvärd, speciellt jämfört med DA 9000 och 9070.

(Tidigare erfarenhet av Ultegra 6500, DA 7800, Chorus 10s, Record 10s, Chorus 11s samt 105 5700)

molleben

Aktiv medlem
+1
Framförallt framväxeln slår allt jag tidigare haft. Funkar klockrent. Det enda man skulle önska är ett trådlöst system så att man lätt kunde uppgradera till Di2 utan att behöva ha en ram som är anpassad för Di2 kabeldragning men det kommer väl snart...

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Jag ser verkligen inte nyttan med det om man inte kör med XTR-lösningen där man bara använder ett reglage och bak/framväxel själva går i rätt ordning. Annars är det otroligt överskattat..
Att folk har problem med blöta wirar på LVG är fan riktigt skrattretande, jag har kört MTB sen -97 och aldrig haft problem med det..

GoranS

Aktiv medlem
En grej som jag är mer förtjust i än vad som går att rationellt motivera. Lite lyxig känsla, men man blir inte ett dugg snabbare av det.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Har kört 6770 i ett par år och är tveksam till om jag kommer köpa elektriskt nästa gång. Jag är inte jätteimpad.
DA-9000 känns mer motiverat.

NiclasY

Aktiv medlem
Föll pladask för 6750 för tre år sedan, fungerar fortfarande super. Har nu 6870 på en annan cykel och den fungerar om möjligt ännu bättre (lite snabbare). Jag går aldrig tillbaka till mekaniska växlar på racer igen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer