Erfarenheter av bikefit i Malmö

Kikar runt på lite alternativ för bikefit i Malmö med omnejd och ser en viss prisskillnad. Oklart hur pass det reflekterar kvalitén och skulle därför tacksamt ta emot lite erfarenheter från den kunniga happy-svärmen. Hittills har jag tittat på:

Beijer cykel, 1200 kr
Musette, 2000 kr
Performance Sport, 2300 kr

Vad är det man betalar för egentligen och hur kan det skilja så mycket? Vad har ni för erfarenheter från de ovan nämnda? Har ni andra rekommendationer? Även jäviga kommentarer uppskattas! Särskilt om de kombineras med hyggliga rabatter. 😉

Flurken

Aktiv medlem
Jag behövde inget avancerat. Gjorde en 'shimano.bikefit' vilket är lite mått och en dator som säger hur cykeln skall ställas in. Gjorde det i Staffanstorp och tror det kostade 700. Blev stor skillnad för mig.

bakhjul

Aktiv medlem
Kikar runt på lite alternativ för bikefit i Malmö med omnejd och ser en viss prisskillnad. Oklart hur pass det reflekterar kvalitén och skulle därför tacksamt ta emot lite erfarenheter från den kunniga happy-svärmen.
Jag har bara gjort bikefit hos Musette och är väldigt nöjd med den. Om priset ska försvaras på något sätt, så har dom ju investerat i en komplett Retül-rigg, med tillhörande sensorer och programvara.

Å andra sidan så är all den fina utrustningen ingenting värd om man inte vet hur man ska använda den. Där har jag stort förtroende för Alexandra som sköter Bikefit hos Musette.

Tvivlar inte en sekund på att även Beijer gör ett seriöst och bra jobb, även om han inte har allt lull-lull.

Om du funderar på någon hundralapp hit och dit för själva bikefit’en, så bör du också ta med i beräkningen att du lär få en lista på grejor att byta efteråt. Inte alls ovanligt med annan bredd på styret, annan styrstam och annan sadel.. Har du dessutom mer än en cykel, så kan den uppgraderingen bli rätt dyr :)

Har bara en hoj så det blir nog överkomligt. 😊

Sen tänker jag att det finns en nivå av community också. Där du gör bikefit (och blir nöjd) kommer du att återvända och lära känna andra som rör sig kring eller arbetar i butik X. Främst åka på deras gruppturer, events och så vidare. Har redan cyklat med några Musettare så tänker att jag likaväl kan fortsätta att lära känna det folket. Tycker mig uppfatta en rätt hög nivå av brand loyalty bland cyklister, även när det kommer till fik och butiker. Är det något jag inbillar mig eller känner ni igen er?

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Jag har bara gjort bikefit hos Musette och är väldigt nöjd med den. Om priset ska försvaras på något sätt, så har dom ju investerat i en komplett Retül-rigg, med tillhörande sensorer och programvara.

Å andra sidan så är all den fina utrustningen ingenting värd om man inte vet hur man ska använda den. Där har jag stort förtroende för Alexandra som sköter Bikefit hos Musette.
Har man med sig cykeln dit eller kör man bara med Retülen?

Edit: en mer noggrann läsning gav mig svaret att man inte behövde det

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Har bara en hoj så det blir nog överkomligt. 😊

Sen tänker jag att det finns en nivå av community också. Där du gör bikefit (och blir nöjd) kommer du att återvända och lära känna andra som rör sig kring eller arbetar i butik X. Främst åka på deras gruppturer, events och så vidare. Har redan cyklat med några Musettare så tänker att jag likaväl kan fortsätta att lära känna det folket. Tycker mig uppfatta en rätt hög nivå av brand loyalty bland cyklister, även när det kommer till fik och butiker. Är det något jag inbillar mig eller känner ni igen er?
Musette verkar köra den vägen och det är nog bra för dem. Jag är inte övertygad men jag är asocial och tråkig och har gärna en likasinnad mekaniker

bakhjul

Aktiv medlem
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer