Erfarenheter av borttagen menisk ( rehab )

BoMM

Ny medlem
Tja

För ca två veckor sedan opererade jag bort min menisk, och nu skulle jag vara tacksam om jag kunde få lite råd och tips från er som har gjort samma sak.

-Vad körde ni för rehab, och hur länge.
-Hur lång tid tog det innan ni var tillbaka på cykeln igen ( träning ).

Jag har börjat hos sjukgymnasten, och den här veckan börjar jag trampa lite lätt på cykeln på gymmet.

Hur mycket tog du bort av menisken? Hur går det med din rehab? Ska själv in på torsdag och göra artroskopi-operation av både inre och yttre menisk där dom ska ta bort delar som gått sönder, så även jag är intresserad av råd. Jag hade föreställt mig att jag går därifrån och efter ett par dagar är allt ganska ok!

/Mats

Min flickvän opererade bort en bit av menisken i onsdags. Hon är på benen och mår väl rätt bra. Rörelseomfånget på benet blir mycket bättre för varje dag men redan första dagen efter OP kunde hon gå om än väldigt långsamt.

Jag vet inte riktigt vad man har sagt gällande rehabtid men redan efter ett par veckor skulle man försöka sig på promenader och eventuellt lite lättare jogging.
Nu är målet för henne att komma igen med löpningen på sikt och inte cykla men jag kan ju lyssan om vad man har sagt till henne.

MatsS skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur mycket tog du bort av menisken? Hur går det
> med din rehab? Ska själv in på torsdag och göra
> artroskopi-operation av både inre och yttre
> menisk där dom ska ta bort delar som gått
> sönder, så även jag är intresserad av råd.
> Jag hade föreställt mig att jag går därifrån
> och efter ett par dagar är allt ganska ok!
>
> /Mats

När jag vaknade upp så hade kirurgen lagt den bortagna menisken i en burk som han visade mej.Den var helt vit och ungefär som en stor räka i i utseende.

Jag hade inte kunnat gå därifrån utan hjälp av kryckorna jag fick. Däremot så dagen efter började jag att gå utan dom innomhus, men använde dom utomhus några dagar till ( lättare för andra att visa hänsyn när dom ser att man har kryckor ).

Då jag har ett arbete som kräver att jag står hela dagarna så blev jag sjukskriven i fyra veckor
men jag kommer nog att kunna gå tillbaka efter ca två-tre veckor.

/morgan

jag opererade knät för ca. 2månader sen. Men menisken var inte så söndrig att den behövdes tas bort, utan det räckte med att lägga några stygn. Fast å andra sidan fick jag ett nytt korsband också. Men till mig sa dom att PGA. stygnen i menisken så skulle jag inte gå ner på huk på ca. tre månader.
Om det hälper något.
/Kim

Jag opererade bort en del av inre menisken den 16 okt och kunde gå, sakta, därifrån till kvällen. Stel och lite svullen ca två veckor efteråt. Drygt tre veckor senare var jag ute 9 mil lvg och igår en ordentlig tur i skogen. Det läkte bra men jag var otålig i början.
Jag var en sväng hos sjukgymnasten men det var så trååkigt att jag inte riktigt kunde förmå mig att göra övningarna.
Det enda som besvärar mig nu är att det hugger till ovanför knät just när jag ska resa mig efter att ha suttit, och så kanske det förblir ytterligare ett tag. Och att det inte känns så bra att sitta med det ena benet i kors över det andra mer än en kort stund. Men varför skulle jag det?
Johan

Sitter här och äter min sista måltid, i morgon bitti bär det i väg med buss till Mora för ingreppet. Håll tummarna för mig, lätt nervös..

/Mats

Opererade mig för 7 dagar sedan. Höger insida. Opererades med lokalbedövning, tog ca 30 min. Biten som togs ut var ungefär som 1/3 tumnagel. Promenerade därifrån utan kryckor. Började värka lite på kvällen, tog då ett piller jag fått av doktorn och den molande värken släppte så pass att jag kunde somna. Värken var borta på morgonen. Knäet kändes rätt instabilt och lite svullet de första 3-4 dagarna sen blev det lite bättre och man börjar lita på att det håller ihop. Igår och idag har jag dock haft lite ont i och runt knäet, vet inte om jag gjort något ansträngande eller så...

Det enda min doktor sa ang rehab var att man kunde köra knäcurls när man inte har ont längre. Annars kunde man röra på sig som man ville, återigen så länge det inte gör ont. Konvalescens verkar hänga på hur mycket man tagit bort.

Thomas

Gjorde atroskopi för ca 2 månader sen,operades på Fredag jobbade på Måndag första cykelturen 5 mil på Tisdagen och oj vad det blev svullet och varmt men ingen smärta överhuvudtaget.
Fick med mig roliga piller för smärtan som aldrig ville dyka upp.
Efter två veckor var det dags för Roslagshösten 14mil som genomfördes utan problem.

MatsS skrev:
> Sitter här och äter min sista måltid, i morgon
> bitti bär det i väg med buss till Mora för
> ingreppet. Håll tummarna för mig, lätt
> nervös..
>
> /Mats

Hallå
Hur gick det för dig, kunde du gå därifrån eller blev det rullstol

/Morgan

Jag gick därifrån var faktiskt ingen fara, lite groggy efter nedsövningen bara. Jag har gått lite på benet och när jag har gått för mycket så svullnar knät. Hur går det med din rehab?

/Mats

MatsS skrev:
> Jag gick därifrån var faktiskt ingen fara, lite
> groggy efter nedsövningen bara. Jag har gått
> lite på benet och när jag har gått för mycket
> så svullnar knät. Hur går det med din rehab?
>
> /Mats

Vad skönt att du kunde gå direkt, då kommer du nog tillbaka fortare.

Mitt knä var ju låst i 90 grader i tre dagar innan operationen, så jag hade det lite svårare att gå ordenligt första veckan, men ska ner till gymmet idag för ett lättare pass på cykel ( mitt första ).
Och som det känns nu så blir det till att börja jobba på måndag.

Jag har dock tappat ca. 4 cm i omkrets på låret dom tre veckor jag har varit sjukskriven
fast de har nog inte varit lika ifrån början :-)

Skriv järna och berätta hur det går om någon vecka

/morgan

Hallå FatMan BOB!

fick min menisk borttagen för 2 dagar sen.

Hur har det gått för dig? Vad har jag att vänta mig? Ville så gärna åka snowboard i år.
är lite orolig för framtiden.

/Anders

Jag har för mig att det gick bra för mig att åka skidor samma vinter. Däremot märker jag nu efter tre år att troligen är yttre menisken sönder igen. Jag får rejält ont om jag går i ojämn terräng eller går på cirkelträning med mycket hopp i sidled.

Träna mycket styrka för musklerna runt knät när du blir bra och känn efter när du åker.

Jag har själv köpt nya bindningar till mina telisar med utlösningsfunktion efter min operation.

Lycka till. /Mats

Java skrev:
> Hallå FatMan BOB!
>
> fick min menisk borttagen för 2 dagar sen.
>
> Hur har det gått för dig? Vad har jag att vänta
> mig? Ville så gärna åka snowboard i år.
> är lite orolig för framtiden.
>
> /Anders

Nu så här tre år senare så är jag nog så återställd som jag kan bli. Beroende på hur mycket man har tagit bort, hur bra läkekött man har osv. så blir återhämtningen så väldigt olika. Det enda råd jag vill ge dig är att låt det ta tid stressa inte, missa hellre en säsong och ha ett knä som är ok resten av livet, än att riskera framtida problem. Kommer själv inte att bli hundra då jag
även hade begynnande artros och väldigt lite kvar av mina främre korsband.

Har prioriterat om lite för att få knät att hålla så länge som möjligt, men cyklar nu tre fyra pass i veckan utan problem.

Lycka till // M

Tack för dina råd! jag ska ta det lugnt och träna.

föresten har du inte försökt att få någon transplantation av menisk?

Mvh Anders

Letade upp denna tråd, lite i panik.

Opererade bort en del av innermenisk för över fyra veckor sedan. Den första och andra veckan gick bra med gradvisa förbättringar. Egentligen kändes det nog inte alls. Körde dels rörlighetsövningar, typ styrkemaskinerna men utan vikt, och lätt cykel mellan 20 och 40 min.

Efter 2,5 vecka prövade jag 60 min lugn cykel ute. Efter det trilskas knät enormt. Omnjag inte tar smärtstillande, så kan jag inte ens ställa mig upp på jobbet, utan att det känns som att ngn sticker in en kniv i knät. Att böja och vrida det är inte aktuellt, och att dett ett enda löpsteg skulle kännasmhelt absurt.

Skall det vara så här? Eller, som man frågar Bullen, är jag normal?

Sjukgymnast säger att man skall träna, men lätt, när det inte känns, och om det känns skall man vilvänta in att smärtan går över till nästa gång. Man skall inte ta smärtstillande heller, för att ha en kalibrerad indikator. Men, då kan man ju knappt gå på dagarna.

När man läser om rehabtider så verkar ju folk vara igång på ngn vecka eller två. För mig känns det sämre för varje dag som går. Är ett bakslag på i mitt fall två veckor normalt eller ett tecken på att ngt inte stämmer.

Tips! Erfarenheter? Jag håller på att bli inte bara skogstokig, utan även seriöst oroad.

Ps. Shoppingbehovet har ju ökat enormt också, som terapi när träning inte funkar, så jag har snart inte råd att vara skadad länge till.

Anders H skrev:
> Låter som en reklamation.

Well, det kostade typ 250 spänn, vet inte om jag skulle bli gladare av de pengarna.

Anders H skrev:
> De kanske skulle ta en titt till på ditt knä.

Ja. Det är ju det man funderar på. Hur länge skall man ge rehabträning innandetnonda är en tillräcklig indikation på att man skall gå tillbaka egentligen?

Jag opererade mig och hade huggande smärtor som strålade ner i smalbenet, ny MR och det visade sig att jag fortfarande hade lösa delar. Ny OP och nu har det gått tre veckor, har fortfarande ont emellanåt och har inte gått tillbaka till någon träning.

Jag köpte ett billigt stödbandage /kompressionstub a 69 spänn hos apoteket. Scholl hette märket. Det ger härlig stabilitetskänsla samt hindrar vätskeansamling (typ bakercysta som kan finnas i samband med meniskproblemen). Kan verkligen tipsa om för att det skall kännas bättre i alla fall.

I övrigt. Tålamod. Ingen stående cykling. Inget knäblj eller lårpress. Absolut inte pressa på rehaben (talar av egen dålig erfarenhet).

Edit. Använd enbart voltaren för att minska inflammmatio och smärt, absolut inte för att kunna träna smärtfritt.

Senast ändrad:
Jag köpte ett billigt stödbandage /kompressionstub a 69 spänn hos apoteket. Scholl hette märket. Det ger härlig stabilitetskänsla samt hindrar vätskeansamling (typ bakercysta som kan finnas i samband med meniskproblemen). Kan verkligen tipsa om för att det skall kännas bättre i alla fall.

I övrigt. Tålamod. Ingen stående cykling. Inget knäblj eller lårpress. Absolut inte pressa på rehaben (talar av egen dålig erfarenhet).

Skulle inte ta voltaren om det används för att träna, enbart för att ta ned en inflammation i sig (eller ren smärtlindring).

Tillbaka
Topp