Erfarenheter av packningsalternativ

Del2

Medlem
Jag sitter och funder/tänker/drömmer/halvplanerarstundtals en cykelsemester nästa åt och då med tält o grejer - vandring på hjul!

Vad är er bästa erfarenhet av packningsalternativ? Packa en 55l rygga o köra med? Bepansra cykeln med diverse väskor för ändamålet eller skaffa sig en cykelvagn att dra bakom sig?
Vad har varit mest effektivt ni som kört?

jag tänker svenska landsvägar kanske ibland lite grusiga partier.

weldion

Aktiv medlem

Bikzz

Aktiv medlem
Ryggsäck går bort direkt, obekvämt & jobbigt. Samma för cykelvagn. Pakethållare bak med väskor. Sen beroende på hur mkt packning du har så kanske det behövs fler väskor på lowriders fram el en drybag under styret --

b47.jpg

moros

Aktiv medlem
Bikepackingtråden länkad ovan ger dig svar på mycket. Och råkar du ge dig in i bike touring och bike packing på Youtube så har du tips och filmer som räcker över hela vintern.

Det kan vara sjukt enkelt och så finns det alla möjligheter att göra det extremt dyrt och komplicerat.

Har du en del vandringsprylar så är du halvvägs där och kak basera väskor lite utifrån vilken volym du behöver. Pakethållare {om din cykel klarar det) och vanliga sidoväskor är nog det enklaste att komma igång med tycker jag.

BFS

Aktiv medlem
Billigast och enklast (om du ska cykla mest väg) är nog pakethållare och ett par bakväskor.

darkforce

Aktiv medlem
inte så vanligt i sverige men tittar man utomlands både europa o staterna så föredrar många att köra med bob yak o liknande enhjuliga packkärror både offroad o onroad

DJ_Datte

Medlem
Denna setupen dög till 1337,25 km & 17 dagar cykling, Malmö till ~Östersund. kanske ca 250km skogsgrus/väg, resten mestdels fingrus / asfalt. Vandrarhem / hotell / campingplatser i tält jämnt fördelat.

Eftersom det var min första "cykelvandring" så ville jag inte köpa dyra/fina tält / sovsäckar, etc, så det var på lån, så inte värst kompakt. Hade med spritkök, mat för ett antal dagar, etc. Två ombyten cykelkläder + stadskläder, regnjacka etc.

Jag hade nog kunnat optimera bort ~30%. Cykel (som vanligtvis väger 9kg) vägde 27kg med all packning.

DSC04842.JPG

Finns som sagt en hel del bra info i bikepackingtråden. Rekommenderar även r/ultralight, som visserligen är vandringsrelaterad men ändå har all tänkbar info du kan behöva om utrustning.
Bifogar också en länk för den med lite mindre plånbok - en sammanställning av prisvärda grejer på Aliexpress.

LWB

Aktiv medlem
Denna setupen dög till 1337,25 km & 17 dagar cykling, Malmö till ~Östersund. kanske ca 250km skogsgrus/väg, resten mestdels fingrus / asfalt. Vandrarhem / hotell / campingplatser i tält jämnt fördelat.

Eftersom det var min första "cykelvandring" så ville jag inte köpa dyra/fina tält / sovsäckar, etc, så det var på lån, så inte värst kompakt. Hade med spritkök, mat för ett antal dagar, etc. Två ombyten cykelkläder + stadskläder, regnjacka etc.

Jag hade nog kunnat optimera bort ~30%. Cykel (som vanligtvis väger 9kg) vägde 27kg med all packning.

Visa bilaga 519956
Föredömligt regelvidrigt utförande. Det verkar finnas ett behov av att tydligt skilja mellan bikepacking och klassisk touring med sidoväskor och aldrig mötas de två. Bland cyklister som ibland faktiskt släpper telefonen och ger sig ut så verkar det däremot inte vara lika viktigt. Det som funkar, det funkar, och så ägnar man sin möda åt att cykla istället.

Lite tillspetsat måhända, men tumme upp till @DJ_Datte. Ta vad som funkar för dig, spotta i näven och off you go.

velovin

Aktiv medlem
Och som DJ var inne på, ta inte med för mycket grejor! Lägg fram allt du tror att du behöver och halvera, typ.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag har kört pakethållare och två väskor och det funkar men en stor lärdom är att ta med lite saker och mycket väskor. Livet är inte kul när det börjar regna och regnjackan är i botten av den sprängfulla väskan och du måste packa ur allt och sedan packa tillbaka allt i rätt ordning för att det ska få plats. Väldigt skönt att bara kunna riva upp regnjackan eller slänga ner lite mat man köpt på kvällen innan man cyklar de sista km till lägerplatsen. Det är också mitt största problem med bikepack-väskor. Man vill ha stora rymliga väskor där det man har med är lättåtkomligt. Att behöva ta loss en noga spänd dryvag från styret och sedan riva upp allt i den för att komma åt badkläderna när man åker förbi en sjö suger imo :)

Sedan kör jag ofta bikepackväskor men då får man ha i bakhuvudet vad man behöver ha lättillgängligt och gärna ha en rymlig styrväska där man kan slänga ner regnjackan eller lite extra proviant vid behov :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer