Erfarenheter av Thule cykelhållare?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Freddie L sa:
Sambal Oelek sa:
Freddie L sa:
Det som är viktigt med Thule ställen är att man väljer rätt sort om man ska köra boost-hojar. Går dåligt på vissa.
Jaha, men, det var just det som var prylen. Har min boost-hoj med 3" och kikar på ett VeloCompact 925 (två cyklar). Funkar det? Det ser iaf bra ut på bild :)
Du, jag är osäker, men vill minnas att någon annan skrivit att ”Compact” är tight. Prova att sök lite på forumet så borde du hitta nåt.

På min Easyfold 3 går det fint på de två inre platserna, men borde bli tight på de yttre (barncyklarna ligger gaffel mot bakväxel typ).

Edit: För att förtydliga, på Easyfold 3 är det större utrymme mellan de inre än de yttre platserna.
ok, sökte lite, verkar som det funkar fint för fatbike men blir trångt med två cyklar då. Det låter perfekt! :) det får gärna vara optimalt för EN cykel men om jag nu skulle mot förmodan lyckas locka med tjejen kan man få dit en till. Fördelen ska ju vara då att det blir ett ganska lätt ställ och det är ju alltid positivt.

Här är tråden...
https://happyride.se/forum/read.php/1/3092238/3092302
Nuså! fick det idag, VeloCompact 925 alltså. Hittade nytt för 2800 kr. Som av en händelse passade det perfekt idag då jag jobbade halvdag och stack direkt ut på ett litet vardagsäventyr :)

Testade med min plushoj, 2.8" däck, det passar perfekt i rännorna. Min 3"-hoj går nog i också utan problem. Men fetare än så blir nog inte optimalt. "Remmarna" räcker till bra iaf.

IMG_20191022_170652.jpg

Grymt nöjd. Känns välbyggt och lättanvänt. Sitter bra så man behöver inte vara orolig (till skillnad mot vissa häng-ställ jag provat). Smidigt att man kan fälla det för att komma in i bagageutrymmet. Går snabbt att sätta på och ta av. Sånt här skulle jag skaffat för länge sedan!

Freddie L

Aktiv medlem
Grattis! Ett vettigt cykelställ ger en guldkant på tillvaron! Och bra pris dessutom...

Får du plats med två större hojar bredvid varandra utan problem?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Grattis! Ett vettigt cykelställ ger en guldkant på tillvaron! Och bra pris dessutom...

Får du plats med två större hojar bredvid varandra utan problem?
Tack. Det gör det verkligen.

Inte provat och det lär tyvärr dröja länge tills jag får det provat också. Men det känns som det är lite tight så man får nog pussla lite med två hojar.

Andy Pig

Ny medlem
Har Velocompact 925 för två cyklar. Extra 'fjäderstroppar' runt båda cyklarnas hjul. Funkat fint i ca 900 mil, varav ca 500 mil på Autobahn. Ligger i 180-200 knyck där. Känns betydligt tryggare än takhållare med vinglande cyklar när det går undan.

BJS

Aktiv medlem
Andy Pig sa:
Har Velocompact 925 för två cyklar. Extra 'fjäderstroppar' runt båda cyklarnas hjul. Funkat fint i ca 900 mil, varav ca 500 mil på Autobahn. Ligger i 180-200 knyck där. Känns betydligt tryggare än takhållare med vinglande cyklar när det går undan.

Listigt..... över dubbla lasten av aerodynamiska krafter vid 180 gentemot gränsen 130. Vad har du för försäkringsbolag - bara så att jag kan byta om vi råkade ha samma.

Bilagor

• SmartSelect_20191023-234532_Drive.jpg
    SmartSelect_20191023-234532_Drive.jpg
    25.5 KB · Besök: 118

Lejon

Aktiv medlem
Nu har väl TS avskrivit bakluckehängt för länge sen mtp alla negativa röster. Själv tyckte jag det funkade bra - hade Thules mer stabila variant hela sommaren monterad på bilen fyra somrar i rad. Skönt att alltid ha med det. Gav inga repor i lacken (kollade inte med lupp iofs) och satt otroligt stabilt.
Jag sätter jag det före takmonterat men efter dragkroksmonterat.

Andy Pig

Ny medlem
Bengt-re sa:
Andy Pig sa:

Listigt..... över dubbla lasten av aerodynamiska krafter vid 180 gentemot gränsen 130. Vad har du för försäkringsbolag - bara så att jag kan byta om vi råkade ha samma.

Jo tack, känner till att lasterna ökar betydligt med högre fart. I mitt fall finns inga tecken på att säkerheten skulle äventyras. Laster från fartvind borde rimligtvis även variera beroende på vilken form på bil man har. Med mellanstor SUV funkar det bra i alla fall. I övrigt får man alltid ta konsekvenserna om det skulle hända något oavsett försäkringsbolag. Ville bara säga att den är stabil men uppmanar såklart ingen att överträda Thules angivna maxfart på 130km/h.

Skönt att släppa sargen ibland..:)!

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
Andy Pig sa:
Bengt-re sa:
Andy Pig sa:

Jo tack, känner till att lasterna ökar betydligt med högre fart. I mitt fall finns inga tecken på att säkerheten skulle äventyras. Laster från fartvind borde rimligtvis även variera beroende på vilken form på bil man har. Med mellanstor SUV funkar det bra i alla fall. I övrigt får man alltid ta konsekvenserna om det skulle hända något oavsett försäkringsbolag. Ville bara säga att den är stabil men uppmanar såklart ingen att överträda Thules angivna maxfart på 130km/h.

Det är väl snarare försäkringsbolaget som får ta konsekvenserna. Och alla dess övriga kunder i form av högre premier. Har du tänkt så långt?

Andy Pig

Ny medlem
ooms sa:
Andy Pig sa:
Bengt-re sa:
Andy Pig sa:

Det är väl snarare försäkringsbolaget som får ta konsekvenserna. Och alla dess övriga kunder i form av högre premier. Har du tänkt så långt?

Jag vet att det är jättedumt, kan inte vinna denna argumentation. Jag är ett egoististiskt svin. Cyklar utan hjälm ibland och dricker öl också. Borde spärras in!

Försäkrings- och skattekollektiv har gått plus på mig hittills iaf om det kan vara till tröst.

OnT:
Om det inte är sagt redan: Rörisolering med ett buntband är bra att trä på gaffelbenen då det är lite tight.

Andy Pig

Ny medlem
Nya nycklar går också att beställa via Thule. Underlättar när man glömmer vart de finns. Så det är bra att spara kvitton och handlingar som finns i förpackningen.

Yonna

Aktiv medlem
Herrcykel sa:
- Med ställning monterad på bakluckan - Nej, nej, aldrig!! Skadar bilen och risk att tappa hela rasket...

Bullshit. Jag kör många år med cyklar på bakluckor, genom helt Europa och ingen alls ett problem. Har också en Thule och då för tre vanliga cyklar eller två tjocka fatbikes.

3DSC125643.jpg

Har inte längre bilen, inte pga lackskada men att bilen närmade sig 40-årsålder.

DSC03852s.jpg

Skulle aldrig vilja ha takmonterad cykelhållare. Körde t.ex från Dalarna till Frankrike och tillbaka med två kanoter och fatbike (plus tält och överlevnadsgrejer). Skulle vara jobbigt med cykeln på taket och kanoterna på bakluckan ;)

TTR

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem
TTR sa:
Kapar tråden lite mitt i all försäkringsdebatt;

Har ett Outride 561 sedan många år, med all packning börjar det bli trångt att lägga framhjulet i bakluckan. Speciellt 29:er MTB.

Hur är kompatibiliteten med Thru-axle/boost förThules egen lösning? https://www.thule.com/sv-se/bike-rack/roof-bike-rack-accessories/thule-wheel-carrier-_-545200

Bilder och manual gör att det känns som nej. Erfarenheter av detta, eller andra lösningar?
Utan att veta säkert, så tror jag den bara funkar för QR. Den jag har (men inte använder) har iaf öppna ”dropouts”, och ser iaf i pdf-instruktionen ut så på den du länkar också (och ingen lösning för thruaxle visas heller i pdf:en). Men det vore ju önskvärt om Thule kunde speca lite tydligare vad som gäller.

Globalistic

Aktiv medlem
Någon av er som kan bekräfta om Thules adapter för cykel 4 till deras Velocompact för 3 cyklar verkligen ska vara lite ”lös” på ena sidan. Jag upplever att passformen i skenan är lite sämre på ”utsidan” dvs den sidan som är längst bak i ekipaget. Trycker man ner adapterskenan så verkar det ok medans om man lyfter adapterskenan med yttersidan först så lossnar den väldigt ganska lätt från spåret. Rätt NM verkar det också vara för vridhjulen som ”låser fast” adapterskenan mot sista skenen i Plattformsstället.

Foxis

Aktiv medlem
Har kört EasyFold i ett antal år och är nöjd. Väldigt snabbmonterat, håller cyklarna bra, funkar med fatbike (med spännband och lite meck). Tar ingen plats i garaget. Rekommenderas!

Yeew!

Aktiv medlem
Någon av er som kan bekräfta om Thules adapter för cykel 4 till deras Velocompact för 3 cyklar verkligen ska vara lite ”lös” på ena sidan. Jag upplever att passformen i skenan är lite sämre på ”utsidan” dvs den sidan som är längst bak i ekipaget. Trycker man ner adapterskenan så verkar det ok medans om man lyfter adapterskenan med yttersidan först så lossnar den väldigt ganska lätt från spåret. Rätt NM verkar det också vara för vridhjulen som ”låser fast” adapterskenan mot sista skenen i Plattformsstället.
Är det denna adapter du menar? Min sitter som ett skruvstäd, man ska väl dra åt så att adaptern klämmer runt skenan?
Har aldrig räknat moment, ratten är nog utformad för att man inte ska kunna "överdra" den. Och hoppa ur spåret skulle min aldrig göra även om jag inte dragit åt den, brukar få bända bort adaptern!

(På bilden nedan är adaptern provmonterad på andra cykelskenan bara för illustration)
2020-06-07_133746.jpg

Globalistic

Aktiv medlem
Är det denna adapter du menar? Min sitter som ett skruvstäd, man ska väl dra åt så att adaptern klämmer runt skenan?
Har aldrig räknat moment, ratten är nog utformad för att man inte ska kunna "överdra" den. Och hoppa ur spåret skulle min aldrig göra även om jag inte dragit åt den, brukar få bända bort adaptern!

(På bilden nedan är adaptern provmonterad på andra cykelskenan bara för illustration)
Visa bilaga 422236
Tja!
Jo, det är en sådan jag har. Kruxet är som sagt att jag inte får till det som instruktionen och jag misstänker att man ska "skruvstäda"-fast den. Men jag kan liksom inte dra åt den tillräckligt så det känns betryggande då vid högsta moment jag orkar handra så kan kan jag ganska lätt lossa sidan längst bak. Känns som att det inte finns speciellt mycket mer att göra? Vad har jag missat för trix?

Yeew!

Aktiv medlem
Var ute och fotade av min igen, ligger din an mot profilen på punkterna som de röda pilarna på bilden visar?
Går adaptern på lätt vid montering, (där jag ritat en streckad röd linje)?
Min får jag nästan pressa på plats, kan vara så att aluminiumprofilen under plastkåpan böjt ut sig för mycket, kanske kan du testa att byta ut plastratten mot en M6 mutter en gång och se om du orkar dra ihop den runt profilen med en ringnyckel?
2020-06-08_121542.jpg

Globalistic

Aktiv medlem
Var ute och fotade av min igen, ligger din an mot profilen på punkterna som de röda pilarna på bilden visar?
Går adaptern på lätt vid montering, (där jag ritat en streckad röd linje)?
Min får jag nästan pressa på plats, kan vara så att aluminiumprofilen under plastkåpan böjt ut sig för mycket, kanske kan du testa att byta ut plastratten mot en M6 mutter en gång och se om du orkar dra ihop den runt profilen med en ringnyckel?
Visa bilaga 422513
Din ser ut precis som jag vill att min ska se ut :) Instruktionen ser mer ut som en bättre version av min. Ska fota min också ikvcäll. Hade först en teori om att den genomgående skruven som sedemera går igenom ratten var satt fel då det känns som att den ligger direkt mot skenen pga av skruvhuvudet.

Topp