Ergonomiska MTB-styren för en person som opererats för inklämning av Ulnarisnerven och Karpaltunnelsyndrom ?

Ergonomiska MTB-styren för en person som opererats för inklämning av Ulnarisnerven och Karpaltunnelsyndrom ?
Hej!

Väntar spänt på min Canyon Pathlite:ON 4 , men har läst lite om att det finns styren som är bekvämare och är mindre slitsam mot handled, som motverkar en ökad belastning när det gäller Ulnarisnerven och/eller Karpaltunnelsyndrom. Man kan dessutom även sitta med lite mer rak rygg om styret är lite högre upp, vilket jag gärna föredrar.
Bilden illustrerar hur styret motverkar problemen:

´
handlebarsweep_grande.jpg

Efter lite googling är det ett styre med mycket backweep, helst 16 grader(minst 12 grader). I princip är det https://www.sq-lab.com/en/products/handlebars/sqlab-handlebar-311-fl-x-carbon-16.html som det lutar mot, alternativt någon av deras liknande. Samt även ergonomiska handtag.

Då det originella nästan raka (9 grader backsweep) styret på Canyon har en styrstam på 80mm som är ihopsvetsat med styret, så måste jag även köpa en ny sådan. men svårt att uppskatta vilken längd på stystammen jag ska ha, samt om den ska vara rak eller luta uppåt några grader(typ 5-6 grader). Vissa dyrare styrstammar påstår sig minimera vibrationer, men vet inte om det stämmer? Är det sant är jag villig att betala en tusenlapp mer om det krävs.

Mina nervproblem är jobbrelaterade, men kan tänka mig att jag riskerar att få avdomning och/eller värre symtom om jag utsätter handleden för mycket ansträngning om jag har "fel" vinkling på handleden vid cykling. Det återstår att se, antar jag märker det efter några timmars flitig cykling..

Finns det andra tillverkare med liknande styren ni skulle rekommendera för mitt ändamål?
Detta är främst för förebyggande syfte, har i nuläget inga besvär men tänker att det är rimligt att jag väljer ett styre som är anpassat efter att förminska denna typ av "felbelastning". Vill inte få tillbaks de besvär jag en gång brottats med(kunde knappt ens skriva med en penna när det var som värst).

Jag frågar även för jag är osäker om hur mycket detta i verkligheten verkligen hjäper(?), men flertal som använt denna typ av styre rapporterar att det är mycket skönare för handleden, så det verkar lovande. Finns det någon annan här som haft liknande problem med handleden som bytt till något annat typ av styre än det jag länkar till, med bra resultat?

Utöver byta styret, styrstam och handtag tänker jag även byta till en mycket skönare sadel än den som sitter på original (lutar mot Ergon SM eller liknande).

Tack för visat intresse, hoppas ni förstår.

Mvh

freddes

Aktiv medlem
Intressant tråd, kommer följa den för framtida långturer. Fick problem med kapral när jag körde genom Sverige när jag hade Skåne kvar att avverka då med ergonomiska handtag och bättre styrstam (hjälpte nog inte ändå om jag skall vara ärlig). Det jag försökte eller som hjälpte mig var att ändra ställningar frekvent både sitt men även hur jag höll i styret för att få lite variation.
Hade gärna sett ett bockastyre med samma tänk och kommer nog satsa på ett styre som du länkar till i framtiden :)

jonte987

Aktiv medlem
Tycker ergon handtag hjälper lite. Testade inte olika sweep men andra justeringar hjälpte inte. Möjligen att ge fan i 800mm styre om man är 176.

Det som hjälpte mest var att vara i bra form. Bålstyrka osv

Tycker ergon handtag hjälper lite. Testade inte olika sweep men andra justeringar hjälpte inte. Möjligen att ge fan i 800mm styre om man är 176.

Det som hjälpte mest var att vara i bra form. Bålstyrka osv
Hört mycket bra om deras handtag, blir nog deras.

Tråkigt inte backsweep styren gav nämnvärd skillnad för dig. Men efter läst lite om backsweep så verkar det vara väldigt få som verkligen hjälper. Den jag länkade verkar vara en av väldigt få styren som ska funka, dock väldigt lite feedback gällande det(därav frågeställningen här). Inte bara böjjen/höjjden/bredden på styret eller utformningen/mjukheten på handtagen som spelar roll, även hur man sitter på cykeln spelar in. Mitt mål är väl att kunna cykla och hålla i handtagen på samma vis bilden illustrerar.
Det sägs även att styren i aluminium ger mer vibrationer än i ett i carbon, kanske bara handlar om några få % minskning men jag är beredd att testa de mest ultimata ergonomiska styret/handtagen/styrstam/sadeln som finns, så att man kan få bilda sin egen uppfattning och göra sin egen bedömning.
Men att de hjälper är jag övertygad om, det är ju främst statisk belastning med böjd handled som orsakar det, så kan man att hitta ett skönt styre där man kan hålla med mer raka handleder så kommer det underlätta/minimera ev. kommande besvär.

Frågan e bara vilka mer styren som kan fungera, eller har jag hittat det ultimata för mitt ändamål? Eller om det finns andra knep å tricks som jag inte tänkt på? Vissa skriver att handskar kan hjälpa till, så det verkar vara små saker som gör skillnad.. kärringcykel kanske hade varit ett säkrare val men Kommer har så mycket roligare med min MTB. Jag måste ge det en chans även om jag visst jag är i riskzonen när de gäller handledsskador.

Hoppas jag får cykeln nästa vecka. då kan jag testa å mäta in vilken längd/höjjd på styrstammen som passar bäst till Sqlabs styren på just min cykel.. I värsta fall är deras styre ingenting för mig och jag kastar pengar i sjön ,men då har jag gett det ett seriöst försökt åtminstone. Har inte råd att testa flera olika, så vill testa det bäst lämpade styret och dess tillbehör som jag kan hitta.

Naturligtvis hjälper även träning och ökad styrka. Även att följa råd å övningar som motverkar syndromet, som denna rekommenderas:
(ger grymt mycket mer tips än vad mina läkare kunde ge)

Utöver att frekvent försöka byta grepp och skaka liv i armar å händer. :D

Alla tips å erfarenheter av liknande problem/situationer uppskatttas.

jonte987

Aktiv medlem
Hört mycket bra om deras handtag, blir nog deras.

Tråkigt inte backsweep styren gav nämnvärd skillnad för dig. Men efter läst lite om backsweep så verkar det vara väldigt få som verkligen hjälper. Den jag länkade verkar vara en av väldigt få styren som ska funka, dock väldigt lite feedback gällande det(därav frågeställningen här). Inte bara böjjen/höjjden/bredden på styret eller utformningen/mjukheten på handtagen som spelar roll, även hur man sitter på cykeln spelar in. Mitt mål är väl att kunna cykla och hålla i handtagen på samma vis bilden illustrerar.
Det sägs även att styren i aluminium ger mer vibrationer än i ett i carbon, kanske bara handlar om några få % minskning men jag är beredd att testa de mest ultimata ergonomiska styret/handtagen/styrstam/sadeln som finns, så att man kan få bilda sin egen uppfattning och göra sin egen bedömning.
Men att de hjälper är jag övertygad om, det är ju främst statisk belastning med böjd handled som orsakar det, så kan man att hitta ett skönt styre där man kan hålla med mer raka handleder så kommer det underlätta/minimera ev. kommande besvär.

Frågan e bara vilka mer styren som kan fungera, eller har jag hittat det ultimata för mitt ändamål? Eller om det finns andra knep å tricks som jag inte tänkt på? Vissa skriver att handskar kan hjälpa till, så det verkar vara små saker som gör skillnad.. kärringcykel kanske hade varit ett säkrare val men Kommer har så mycket roligare med min MTB. Jag måste ge det en chans även om jag visst jag är i riskzonen när de gäller handledsskador.

Hoppas jag får cykeln nästa vecka. då kan jag testa å mäta in vilken längd/höjjd på styrstammen som passar bäst till Sqlabs styren på just min cykel.. I värsta fall är deras styre ingenting för mig och jag kastar pengar i sjön ,men då har jag gett det ett seriöst försökt åtminstone. Har inte råd att testa flera olika, så vill testa det bäst lämpade styret och dess tillbehör som jag kan hitta.

Naturligtvis hjälper även träning och ökad styrka. Även att följa råd å övningar som motverkar syndromet, som denna rekommenderas:
(ger grymt mycket mer tips än vad mina läkare kunde ge)

Utöver att frekvent försöka byta grepp och skaka liv i armar å händer. :D

Alla tips å erfarenheter av liknande problem/situationer uppskatttas.

Testade aldrig backsweep så kan inte säga nåt. Labbade mest med rotation

LWB

Aktiv medlem
Jag kan tipsa om whatbars.com, där man kan jämföra olika modeller.

Har du kollat på Jones Loop H-bar? De har 45° svep men funkar iaf för mig jättebra. Jag behöver ytterst sällan byta handposition för att det blir obekvämt. Om du vinner på lotto så finns de också i vibrationsdämpande titan… 😬

Har du kollat på Jones Loop H-bar? De har 45° svep men funkar iaf för mig jättebra. Jag behöver ytterst sällan byta handposition för att det blir obekvämt. Om du vinner på lotto så finns de också i vibrationsdämpande titan… 😬
Nej, men läser nu flera har blitt av med sina handskador efter bytt till deras styre. Dock lite blandad feedback, får läsa mer! Tack för tips!

Makten

Aktiv medlem
Tänk på att man vid stigcykling oftast har armbågarna pekande något utåt. Då stämmer inte den där illustrationen längre, eftersom mycket backsweep kommer innebära att handlederna vrids åt andra hållet i förhållande till underarmarna.

Själv får jag domnade lillfingrar om jag kör styre med för lite upsweep.

Edit: Det som hjälper mest mot vibrationer i händerna är lägre däcktryck. En del cyklar omkring med helt vansinniga tryck till ingen större nytta. Kan vara ett vettigt område att börja labba med. Inga mjuka grepp eller styren kommer komma i närheten av samma komfort som lågt däcktryck ger.

Andra intressanta alternativ till SQLabs finns listade här:

Bilagor

• nedladdning (1).jpeg
    nedladdning (1).jpeg
    10.4 KB · Besök: 11
  • image.jpeg
    image.jpeg
    188.2 KB · Besök: 11
  • groovy-luv-handles-2000x1333.jpg
    groovy-luv-handles-2000x1333.jpg
    215.9 KB · Besök: 11

Tobias/Frost

Aktiv medlem
Jag kan rekommendera Answer 20/20. Har kört det i ca 9 år nu och det fungerar utmärkt. Började med backsweep styre med mitt Jones styre på helstelt och fastnade för hur bra det fungerade för mig. Och sen när jag gick tillbaka till fs så testade jag lite med Marybar men med för mycket vinkel på sweepet och dämpgaffel så hamnar man lätt i en kroppställning där man låser armbågarna och lätt börjar studsa med framhjulet, vilket är klart obra.
Viktigt är att rotera upp sweepet för då får man rätt vinkel på handlederna och även armbågarna...

Tänk på att man vid stigcykling oftast har armbågarna pekande något utåt. Då stämmer inte den där illustrationen längre, eftersom mycket backsweep kommer innebära att handlederna vrids åt andra hållet i förhållande till underarmarna.

Själv får jag domnade lillfingrar om jag kör styre med för lite upsweep.

Edit: Det som hjälper mest mot vibrationer i händerna är lägre däcktryck. En del cyklar omkring med helt vansinniga tryck till ingen större nytta. Kan vara ett vettigt område att börja labba med. Inga mjuka grepp eller styren kommer komma i närheten av samma komfort som lågt däcktryck ger.
Bra poäng, har tänkte lite på det med, men verkar som det fungerar skapligt enligt de fåtal i världen som köpt. Men det är en hårfin balans att få allt att stämma, lite för mycket backsweep, fel längd till styret(för kort eller för lång styrstam) eller att sadeln är för låg räcker ju att strula till det. Vissa menar på att backsweep över 12 grader är inte lämpligt för en vanlig cykel då man inte får samma kraft, men är det en el-mtb så sägs det att 16 grader backsweep kan funka kanon. Beroende på till person med, hade så gärna helst velat gå till en butik å testa mig fram.. enligt min uppfattning så ser det ju ut som vissa lyckats få till det perfekt medan de inte funkar lika bra för andra. Man vill inte att styret ska vara för brett heller, jag siktar efter 680mm-740mm i bredd. Skitsvårt detta, men får fortsätta söka runt.

Har läst om att däcken bidrar till vibrationer tidigare, så kul att du tar upp det. Är många faktorer som spelar in!

erolwi

Aktiv medlem
Jag hade ett Spank alustyre på min Surly. Inte ett Vibracore utan ett vanligt. Bytte sedan till ett Whisky kolfiberstyre som även har lite mer (16grader) backsweep. Nu har jag inga problem med mina händer men cyklar stig med helstel MTB. Skillnaden i komfort är påtaglig. Alustyret var jämförelsevis enormt styvt och kolfiberstyret kan jag till och med se hur det flexar. Jag har ett OneUp kolfiberstyre på en annan cykel, som ska vara följsamt, men Whiskystyret slår det med hästlängder.

Nu har jag ett Whisky Milhouse styre som nog inte är lämpligt på din cykel men ett Whisky Winston kanske. Möjligheten att variera handpositionen kanske inte är så dumt i detta sammanhang. Whiskystyrena faller dock under kategorin ”dyrt men bra”. Fick blunda med vänster öga när jag klickade på beställarknappen men har inte ångrat mig en sekund.

Jag kan rekommendera Answer 20/20. Har kört det i ca 9 år nu och det fungerar utmärkt. Började med backsweep styre med mitt Jones styre på helstelt och fastnade för hur bra det fungerade för mig. Och sen när jag gick tillbaka till fs så testade jag lite med Marybar men med för mycket vinkel på sweepet och dämpgaffel så hamnar man lätt i en kroppställning där man låser armbågarna och lätt börjar studsa med framhjulet, vilket är klart obra.
Viktigt är att rotera upp sweepet för då får man rätt vinkel på handlederna och även armbågarna...
Har skuggläst igenom massa div. forum på engelska och hört flera nämna Answer 20/20 men trodde inte det var ettt styre utan något annat. Ser väldigt robust och gediget ut. Läste folk skrev att det hade passat fint på hojj med 29tum, vilket min beställda har! Tack för tipset! Hur är det med avståndet till styret för armarna, ska det vara långt ifrån som möjligt? Alltså ska man välja en styrstam som är väldigt lång för att undvika fel kroppställning? Eller går det att sitta lite närmare så man kan sitta lite mer rakt, utan att det förstör att armbågarna låser sig enklare? kul att få lite input från folk med rejäl erfarenhet, 9 år med samma styre är fan stabilt!

Jag hade ett Spank alustyre på min Surly. Inte ett Vibracore utan ett vanligt. Bytte sedan till ett Whisky kolfiberstyre som även har lite mer (16grader) backsweep. Nu har jag inga problem med mina händer men cyklar stig med helstel MTB. Skillnaden i komfort är påtaglig. Alustyret var jämförelsevis enormt styvt och kolfiberstyret kan jag till och med se hur det flexar. Jag har ett OneUp kolfiberstyre på en annan cykel, som ska vara följsamt, men Whiskystyret slår det med hästlängder.

Nu har jag ett Whisky Milhouse styre som nog inte är lämpligt på din cykel men ett Whisky Winston kanske. Möjligheten att variera handpositionen kanske inte är så dumt i detta sammanhang. Whiskystyrena faller dock under kategorin ”dyrt men bra”. Fick blunda med vänster öga när jag klickade på beställarknappen men har inte ångrat mig en sekund.

Jösses, 73-degree backsweep!! Det var nog det högsta jag hört och sett, om man kan cykla med ett sådant så ska man nog kunna hitta ett med 16 grader som passar min cykel :D. Kan du berätta vad du gillar det med, bekvämt? Skön styrning?

Bilagor

• 81azeHIOY-L._AC_SL1500_.jpg
    81azeHIOY-L._AC_SL1500_.jpg
    200.1 KB · Besök: 8

C-dale

Aktiv medlem
Andra intressanta alternativ till SQLabs finns listade här:

De missar Syntace. Kör med deras 12 o 16° styren i alu o kf. Högst kvalitet i gamla Bike-test. Efter en axelskada körde jag också med 45° Onone Marystyre. Lite väl smala för mtb så de sitter på citybiken nu. Väldigt sköna.

wman

Aktiv medlem

För mig gjorde det också stor skillnad att byta till en kortare och högre styrstam så det kom närmare sadeln. Lite som jag anar att Jeff tänker att det ska vara.

Pfaff

Aktiv medlem
Nej, men läser nu flera har blitt av med sina handskador efter bytt till deras styre. Dock lite blandad feedback, får läsa mer! Tack för tips!

Om du vill testa utan att ruinera dig säljer PlanetX en kopia av Jeff Jones H-bar under det vitsiga namnet Geoff. 350 pix, typ.
Skumgummigrepp från nån cykelhandlare 40:- och en gammal linda.
Funkar det går det att köpa äkta vara som förutom diverse aluvarianter även finns i kolfiber samt ovan nämnda titan för 4-5 lappar.
För mig funkar fattigmansvarianten ovan. (fast med lite längre styrtapp än på bilden)

26640F7F-E8A5-4D48-8AB5-C39118376541.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Fungerar väl inte till stigcykling, men ett lite smalare styre och bar-ends fungerar utmärkt för att lasta av handleder. Vanliga raka styren har jag aldrig lyckats hitta något som fungerar längre typ 90 minuter innan jag börjar få besvär med handlederna.

Som fler varit inne på. Stirra er inte blinda på vinkeln. Det är ett tredimentionellt problem där bredd, rise, vinkel och rotation på styret spelar roll förutom pilotens geometri, styrstamslängd, cykelns övriga geometri och hur man faktist sitter med vinkel på armbågar... Det är rejält många parametrar som påverkar.

Bengt-re

Aktiv medlem
Om du vill testa utan att ruinera dig säljer PlanetX en kopia av Jeff Jones H-bar under det vitsiga namnet Geoff. 250 pix, typ.
Funkar det går det att köpa äkta vara som förutom diverse aluvarianter även finns i kolfiber samt ovan nämnda titan för 4-5 lappar.
För mig funkar fattigmansvarianten ovan. (fast med lite längre styrtapp än på bilden)

Visa bilaga 557774
Det är så fult att jag nästan vill testa bara därför!

Kan varmt rekommendera en bikefit där du kan få prova ut rätt prylar först sen köpa rätt direkt.
Går att justera cykeln för mindre tyngd på styret också. 👍
Menar du https://www.sportslab.se/product/bikefit/ ? Har de styren som tex Sqlabs där som man kan testa? Lite väl seriöst för mig kanske men låter ju proffsigt. Antar de kan hitta den perfekta sadeln till mig med?

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag är inte heller vacker själv så det är bäst att klä sig därefter.
Men styret är omlindat.
Du vet att om de skall ha en cyklist i en film så tar de en triathlet. De är snyggare 🙃😉

Men styret verkar kul att testa - man skall inte dö nyfiken!

De missar Syntace. Kör med deras 12 o 16° styren i alu o kf. Högst kvalitet i gamla Bike-test. Efter en axelskada körde jag också med 45° Onone Marystyre. Lite väl smala för mtb så de sitter på citybiken nu. Väldigt sköna.
Yes. Deras nya höga 16° är jag inget störe fan av dock, å jag vill helst ha mer än 12. Svårt att hitta dom i Europa och till bra pris. Tyckte jag såg de en låg 16 gradare men den var nog över 10 år gammal..

Just nu lutar det mest åt SqLab 311 FL-X men priset på över 2500 ( https://themtblab.com/2020/01/just-in-sqlab-311-fl-x-carbon-handlebar.html ) , gör att jag nog hellre satsar på sqlab 302 Sport 2.0 16° 680mm för strax över 700kr + lämplig styrstam på 60-90mm som jag vill lutar lite uppåt. Vad tror ni om det ?
Original styret på 9° har en plan styrstam på 80mm(ihopsvetsad tyvärr)

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Förutom helhet (axlar, vridning ner längs hela armen osv.) så måste väl själva handtagen och tom handskarna spela väsentlig roll?

Om du vill testa utan att ruinera dig säljer PlanetX en kopia av Jeff Jones H-bar under det vitsiga namnet Geoff. 350 pix, typ.

Visa bilaga 557774
Säkerligen skönt styre men designen var lite si sådär.. Ser ut som man kan cykla långt med det styret dock så det lär uppfylla sin funktion! Tack för tipset!

gaera

Medlem
Prec
Menar du https://www.sportslab.se/product/bikefit/ ? Har de styren som tex Sqlabs där som man kan testa? Lite väl seriöst för mig kanske men låter ju proffsigt. Antar de kan hitta den perfekta sadeln till mig med?
Precis en sån!
Jag tror de är rätt ände att börja i. Sitter du helt rätt i övrigt kanske du inte behöver så böjda styren? Jag tänkte att jag behövde 12 grader minst men sitter superbra med 9 graders böj nu efter bikefit.
Fick också styret längre ner för att avlasta händer och använda bålen mer. Kontraintuitivt men bra!

kais01

Aktiv medlem
när det gäller ulnarisnerven som går i riktning lillfingret har jag förstått efter vissa studier att mer upweep och mer backsweep anses öka problemen. har varit mer om det själv, och ja, det stämde i mitt fall.

har också sedan gammalt vissa problem med övriga fingrar alltså karpaltunnelsyndrom men bara i kyla. tycker inte själv just cyklingen är ett stort problem därvidlag, men möjligen ökar problemen något med mjukt stoppade handskar. ja, mjukt. ger väl mer tryck mitt i handen kan man tänka. inte läst om det, endast egen erfarenhet.

Jag tänkte tipsa om dessa två herrar. Pga dem mätte jag mig och så köpte jag sq labs styre med 12 gr backsweep till stigcykeln och det känns toppen.
Kul att höra. Sqlabs har nog mest feedback från folk som går att hitta när det gäller liknande styren och i princip alla fall är folk nöjda så låter som det solklara valet. Spenderade många timmar igår på att jämföra alla som gick att hitta.

Makten

Aktiv medlem
när det gäller ulnarisnerven som går i riktning lillfingret har jag förstått efter vissa studier att mer upweep och mer backsweep anses öka problemen.
För mig minskar problemen med mycket upsweep men ökar med mycket backsweep. Om det nu är den nerven det handlar om, vilket jag antar när det är lillfingrarna som domnar.

Tror helt enkelt att det är väldigt svårt att säga nåt generellt eftersom sittställningen i övrigt kan vara så fundamentalt olika för olika cyklister. Bara ett bredare eller smalare styre ändrar ju vinkeln på handleden mot underarmen ordentligt, till exempel.

Sen har vi det där med sadelposition och vinkel (där du och jag är så oöverens man kan bli). Om man måste hålla emot överkroppens vikt med armarna för att inte glida fram så ökar rimligen problemen i händerna på grund av ökat tryck.

Lingon

Aktiv medlem
Domnande händer beror oftast på en nervskada orsakad av mikrovibrationer. Tror det är mer effektivt att försöka dämpa dessa med tex lägre däcktryck, andra grepp, flexigare styre.

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar som mina problem med tummarna har med nerver i armbåge / axel att göra. Borde väl försöka prata med nån om det. Också

Domnande händer beror oftast på en nervskada orsakad av mikrovibrationer. Tror det är mer effektivt att försöka dämpa dessa med tex lägre däcktryck, andra grepp, flexigare styre.
Yes det är många faktorer som spelar in. Däcktrycket kommer jag garanterat att sänka. Vissa styren och styrramar påstår sig minimera vibrationer men frågan är om det är märkbart? Valet står ju mellan någon av SQlabs styren, det dyraste påstås "

"30 % less vibration through the SQlab FL-X technology"​

Går ju aldrig lita på reklam men troligtvis vibrerar den mindre än deras billigare varianter.
Tråkiga är bara att det är så lite reviews/feedback om just detta styret, medan deras andra äldre versioner som deras 30x har säkert 100 inlägg över internet med folk som ger sin upplevelse. Men svårt att tro deras nyaste och dyraste skulle vara sämre. SQlab marknadsföring eller affärside bygger ju på att utveckla styren, handtag som ska underlätta hållningen. Eftersom jag är opererad 2ggr för det så blir det för mig rätt rimligt att ge det ett försök.

Makten

Aktiv medlem
Du borde kunna lista ut om det är vibrationer eller knasig position genom att se om problemet uppstår även på slät asfalt. Då vibrerar det ju liksom inte nämnvärt, så om det blir samma obehag då som på stig eller grovt grus, så kan man anta att det inte är vibrationer som är boven.

Haggh

Medlem
Hej!

Väntar spänt på min Canyon Pathlite:ON 4 , men har läst lite om att det finns styren som är bekvämare och är mindre slitsam mot handled, som motverkar en ökad belastning när det gäller Ulnarisnerven och/eller Karpaltunnelsyndrom. Man kan dessutom även sitta med lite mer rak rygg om styret är lite högre upp, vilket jag gärna föredrar.

´

Efter lite googling är det ett styre med mycket backweep, helst 16 grader(minst 12 grader). I princip är det https://www.sq-lab.com/en/products/handlebars/sqlab-handlebar-311-fl-x-carbon-16.html som det lutar mot, alternativt någon av deras liknande. Samt även ergonomiska handtag.

Då det originella nästan raka (9 grader backsweep) styret på Canyon har en styrstam på 80mm som är ihopsvetsat med styret, så måste jag även köpa en ny sådan. men svårt att uppskatta vilken längd på stystammen jag ska ha, samt om den ska vara rak eller luta uppåt några grader(typ 5-6 grader). Vissa dyrare styrstammar påstår sig minimera vibrationer, men vet inte om det stämmer? Är det sant är jag villig att betala en tusenlapp mer om det krävs.

Mina nervproblem är jobbrelaterade, men kan tänka mig att jag riskerar att få avdomning och/eller värre symtom om jag utsätter handleden för mycket ansträngning om jag har "fel" vinkling på handleden vid cykling. Det återstår att se, antar jag märker det efter några timmars flitig cykling..

Finns det andra tillverkare med liknande styren ni skulle rekommendera för mitt ändamål?
Detta är främst för förebyggande syfte, har i nuläget inga besvär men tänker att det är rimligt att jag väljer ett styre som är anpassat efter att förminska denna typ av "felbelastning". Vill inte få tillbaks de besvär jag en gång brottats med(kunde knappt ens skriva med en penna när det var som värst).

Jag frågar även för jag är osäker om hur mycket detta i verkligheten verkligen hjäper(?), men flertal som använt denna typ av styre rapporterar att det är mycket skönare för handleden, så det verkar lovande. Finns det någon annan här som haft liknande problem med handleden som bytt till något annat typ av styre än det jag länkar till, med bra resultat?

Utöver byta styret, styrstam och handtag tänker jag även byta till en mycket skönare sadel än den som sitter på original (lutar mot Ergon SM eller liknande).

Mvh
Intressant jag själv har haft det problemet och opererat båda händerna, jag hittade ett vinklat karbonstyre med rätt vinkel och har nu rak handled, Helt återställd numera!

Haggh

Medlem
Hej!

´

Mvh
Jag har haft kanaltunnelsymdrom på båda händerna genom fel vinkel på styret.
Jag opererade båda händerna och fick tag på ett rött vinklat styre från Asien och har nu raka handleder. Helt symptomfri och det känns kanon bra i skogskörningen!

Målle1

Medlem
Yes det är många faktorer som spelar in. Däcktrycket kommer jag garanterat att sänka. Vissa styren och styrramar påstår sig minimera vibrationer men frågan är om det är märkbart? Valet står ju mellan någon av SQlabs styren, det dyraste påstås "

"30 % less vibration through the SQlab FL-X technology"​

Går ju aldrig lita på reklam men troligtvis vibrerar den mindre än deras billigare varianter.
Tråkiga är bara att det är så lite reviews/feedback om just detta styret, medan deras andra äldre versioner som deras 30x har säkert 100 inlägg över internet med folk som ger sin upplevelse. Men svårt att tro deras nyaste och dyraste skulle vara sämre. SQlab marknadsföring eller affärside bygger ju på att utveckla styren, handtag som ska underlätta hållningen. Eftersom jag är opererad 2ggr för det så blir det för mig rätt rimligt att ge det ett försök.
Kör själv" Vibracore "och Ergo handtag. Fixade alla mina besvär (nästan 😂)

Köp & Sälj

Topp