Ersätta Canyon Spectral med vad?

Hej!

Köpte mig en Spectral i vintras för att jag trodde mig bestämt ha hittat den perfekta cykeln som klarar diverse bikeparks & de trails som södra Sverige har att erbjuda. Nu har det dock visat sig att jag har fått väldigt blodad tand för det förstnämnda och åsen besöks så gott som varje helg & jag känner att Spectralen inte riktigt byggd för det. Jag tänkte sälja eller byta bort den inom kort för att ersätta den med en enkel HT för att pinna runt lite i skogen men framförallt ville jag rådfråga er om vad den ska ersätta i dessa bikeparks?

Jag har bestämt mig för att det ska vara singelkrona & ingen ren DH rigg då jag tycker att det blir lite väl mustigt för det Vallåsen har att erbjuda men utöver det är jag lite lost. En mini DH hade varit optimalt tänker jag som tex en ransom, Clash, Torque, Capra osv. Någon som har erfarenheter av att smiska mildare parker varje helg & kan rekommendera något?

jonte987

Aktiv medlem
Eller nån annan enduro. Capra eller mega tex.
Har du provkört en dh? Jag tycker också en enduro borde räcka men många verkar föredra dh även på vallåsen.

unsuspected

Aktiv medlem
Commencal Furious eller Clash
Propain Spindrift
Capra 27,5

Kanske en:
ibis ripmo AF ?
Den såg riktigt vettig ut men personligen är jag svag för 27.5" däremot så kanske de äldre modellerna hade det som man kan hålla utkik efter?

Eller nån annan enduro. Capra eller mega tex.
Har du provkört en dh? Jag tycker också en enduro borde räcka men många verkar föredra dh även på vallåsen.
Ja för tusan, flertalet gånger i Åsen och det var även där jag började men enduro är att föredra då hälften av spåren funkar rätt bra på en HT. Capra & Clash ska jag försöka testa för jag har sneglat ordentligt på dem. Tack (:

jonte987

Aktiv medlem
Den såg riktigt vettig ut men personligen är jag svag för 27.5" däremot så kanske de äldre modellerna hade det som man kan hålla utkik efter?

Ja för tusan, flertalet gånger i Åsen och det var även där jag började men enduro är att föredra då hälften av spåren funkar rätt bra på en HT. Capra & Clash ska jag försöka testa för jag har sneglat ordentligt på dem. Tack (:
Mega 275 med 180mm lyrik fram?
Går ju att byta airshaft om man tycker rs modellen är för dyr. (De billigare har 170mm)

Per84

Medlem
Jag förstår.
Insåg att 27,5 är rätt kul nerför när jag hyrde en: Santa Cruz Nomad, när jag var i Finale Ligure.
Den funkade riktigt bra där.

Tänker att du vill ha en riktigt flack gaffelvinkel, så: Ibis MOJO HD5, skulle kunna vara ett alternativ också 👍🏻

Johge

Aktiv medlem
jag gick från en Ibis Ripmo cf till en Capra comp 2020 och är riktigt nöjd.. rullar enbart bikeparks. Plockade dessutom bort både dropper och växlar innan jag ens provcyklat den och resultatet blev 13,4kg 180mm-freeridehoj..

jag gick från en Ibis Ripmo cf till en Capra comp 2020 och är riktigt nöjd.. rullar enbart bikeparks. Plockade dessutom bort både dropper och växlar innan jag ens provcyklat den och resultatet blev 13,4kg 180mm-freeridehoj..
Det låter faktiskt som en perfekt kombo för vad jag är ute efter. Såg att en kille var sugen på att byta en Giant Reign mot en Spectral så ska höra med honom för jag har hyrt en sådan ett par gånger & gillar dem som fasen. På med en coil bak, bort med växlar & dropper så borde den vara riktigt kul.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer