Ersätta Loctite 641 med något annat?

swmg

Medlem
Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Ja den funkar säker lika bra. Typiskt nog så finns den inte enligt hemsidan i just mitt lokala Biltema varuhus.... Provar kanske att ta liiite vanlig gänglåsning, eller inget alls...
Swedol eller något liknande borde väl ha cylindrisk låsning? Det är ju likssom inte världens ovanligaste kladd...

71

Medlem
Loctite 641 är cylindrisk fastsätning så det är inte gänglåsning som tex: loctite 222, 242, 243. Så du borde ha press fit lager. Plus att då kan du behöva en activator loctite 7240. Använd ett riktigt pressverktyg så kopparna kommer rätt i ramen.

Lycka till/M

swmg

Medlem
Loctite 641 är cylindrisk fastsätning så det är inte gänglåsning som tex: loctite 222, 242, 243. Så du borde ha press fit lager. Plus att då kan du behöva en activator loctite 7240. Använd ett riktigt pressverktyg så kopparna kommer rätt i ramen.

Lycka till/M
Ja, precis så är det...frågan är hur viktigt det är att ha lås-smörja överhuvudtaget? Ska sätta i ett Hambini bottom bracket..( https://www.hambini.com/ )

swmg

Medlem
Är det rekomenderat så är det nog klokast att använda det. Men du gör sjävklart som du vill.
Får se vad det blir, tråkigt att upptäcka nu att det verkar vara svårt att få tag på lokalt och att det kostar 500 spänn.. ; ( så därför funderar jag på strunta i det..

Valhalla_

Aktiv medlem
Får se vad det blir, tråkigt att upptäcka nu att det verkar vara svårt att få tag på lokalt och att det kostar 500 spänn.. ; ( så därför funderar jag på strunta i det..
Går något snett kan det potentiellt bli ännu dyrare. Tänk om du sabbar ramen på något vis. Vet inte vad du har för grejer men ändå. Snålheten bedrar visheten.

Biltemas kostar ju inte ens en hundring..
Köper du 5 ml flaska av 641 kostar det ju ingenting.

glitch

Aktiv medlem
Så:

Köp rätt grejer och slipp trista överraskningar för att du chansat.

swmg

Medlem
Loctite kostar 500 spänn för en flaska och ca 200 till för aktivatorn... Och kommer troligen bara att användas en gång.. känns otroligt slösaktigt och dyrt. Ska kolla om mindre versioner finns på ebay, men det känns ner sannolikt att strunta i det, hellre än att ta andra grejer.

Så frågan är: Hur stor sannolikhet är det att vevlagret snurrar i ramen? Vet nån om original-lagret sitter med Loctite eller motsvarande?

borano20

Medlem
Hej.. Park Tools retainer motsvarar Loctite 680. Betalar du fraktkostnad fram å tillbaka så kan du låna mitt Park Toolskit, activator och retainer. Hör av dig via PM om du är intresserad. mvh borano20

Makten

Aktiv medlem
Det vanliga är inte att limma fast lagret, så om Hambinis skitkonstruktion kräver det så kanske det är bättre att välja nåt annat? Du lär kunna välja vilket lim som helst. 641 är inte menat att vara lätt att demontera så du kommer få ett helvete att få loss skiten sen ändå eftersom du inte gärna vill värma ram och lager. Verkar vettigare med nåt svagare.

Valhalla_

Aktiv medlem
Det vanliga är inte att limma fast lagret, så om Hambinis skitkonstruktion kräver det så kanske det är bättre att välja nåt annat? Du lär kunna välja vilket lim som helst. 641 är inte menat att vara lätt att demontera så du kommer få ett helvete att få loss skiten sen ändå eftersom du inte gärna vill värma ram och lager. Verkar vettigare med nåt svagare.
Detta finner jag om loctite 641 på ahlsells hemsida:
En medelstark fastsättning av rullningslager, cylinderfoder, bussningar, kilar och splines. Ökar säkerheten i glid och lätta presspassningar. Tätar och förhindrar passningsrost. För delar som kräver regelbunden demontering som t ex lager på axlar och i lagerhus. Max spaltfyllnad 0,15 mm.

Dvs det är demonteringsbart. Iofs står det inte att det är lätt. Medelstyrka, vad det nu innebär.
Men jag håller med om att det är en skitkonstruktion om den ens kräver gänglåsning för att det öht ska fungera...

Bengt-re

Aktiv medlem
En medelstark fastsättning av rullningslager, cylinderfoder, bussningar, kilar och splines. Ökar säkerheten i glid och lätta presspassningar. Tätar och förhindrar passningsrost. För delar som kräver regelbunden demontering som t ex lager på axlar och i lagerhus. Max spaltfyllnad 0,15 mm.

Dvs det är demonteringsbart.
Men jag håller med om att det är en skitkonstruktion om den ens kräver gänglåsning för att det öht ska fungera...
Det är ganska vanligt idag att man gör konstruktioner där man konstruerat för att använda cylindrisk låsning. Det behöver inte vara en dålig konstruktion.

Makten

Aktiv medlem

Dvs det är demonteringsbart. Iofs står det inte att det är lätt. Medelstyrka, vad det nu innebär.
Det som inte framgår är att du måste värma grejerna till ~150°C för att det ska vara rimligt demonterbart. Det verkar lite olämpligt på en cykelram, men är väl okej om den är av stål eller kanske alu. Jag jobbar en del med 641 och liknande produkter (finns massa olika viskositeter) och jag vill påstå att det är ganska olämpligt för ändamålet. Dels är hylsan ofta av plast och ramen alu eller karbång, vilket i kombination kräver aktivator för att det ska härda ordentligt. Och dels är limmet väldigt sprött när det väl härdat.

Är det bara knak man vill slippa så bör man lika gärna kunna använda fett, förutsatt att passningen inte är för lös. Men det heter ju faktiskt "pressfit", så...

Valhalla_

Aktiv medlem
Ok, ja då ärä det det förstås direkt olämpligt om det är kolfiber, eller även om det är metall med någon fin färg på.

Verkar som att hambinis lager skjuts in från ena sidan och hålls kvar av antingen presspassning, och/eller loctite. Då är det bättre med tvådelat lager där hylsorna på var sin sida har en klack som håller allt på plats. Här ser det mer ut som att kör man med fett så kan det glida ur åt ena hållet, tills vevarmen går emot vevlagerhylsan.

Valhalla_

Aktiv medlem
I och för sig kan man ju byta lagren som sitter i hylsan ser det ut som, men då är man nog låst till hambinis hylsa.

swmg

Medlem
Hej.. Park Tools retainer motsvarar Loctite 680. Betalar du fraktkostnad fram å tillbaka så kan du låna mitt Park Toolskit, activator och retainer. Hör av dig via PM om du är intresserad. mvh borano20
Tack för erbjudandet, men jag hann beställa och det är redan skickat enligt bekräftelsemailet..

swmg

Medlem
Ok, ja då ärä det det förstås direkt olämpligt om det är kolfiber, eller även om det är metall med någon fin färg på.

Verkar som att hambinis lager skjuts in från ena sidan och hålls kvar av antingen presspassning, och/eller loctite. Då är det bättre med tvådelat lager där hylsorna på var sin sida har en klack som håller allt på plats. Här ser det mer ut som att kör man med fett så kan det glida ur åt ena hållet, tills vevarmen går emot vevlagerhylsan.
Jag lagret pressas in från ena sidan. De är prick 41 mm och hålet i cykeln liiiite mindre än 41mm så jag tror knappast det kommer att glida även utan Loctite.. Det är stor skillnad när man känner på lagren hur lätt se snurrar - och det ska vara SKF eller NBN (?) i dem, hela iden är att de sitter i en metallcylinder och är av bättre kvalitet än original, som sitter i plast. Om det ÄR bättre eller inte vet jag inte, men jag tänkte det kunde vara kul att prova.
IMG_20200222_141917.jpg

Senast ändrad:

Valhalla_

Aktiv medlem
Lämna in gör man ju normalt inte för att pressa i vevlagret men i detta fallet kan det ju kanske ha kostat mindre 😄

borano20

Medlem
I och för sig kan man ju byta lagren som sitter i hylsan ser det ut som, men då är man nog låst till hambinis hylsa.
Hej.. Varför skulle inte hylsan sitta kvar, och du byter bara lagren allteftersom? Det är så det är tänkt. Du ersätter två plasthylsor utan styrning med en aluminiumhylsa i ett stycke. mvh borano20

Valhalla_

Aktiv medlem
Ja det är klart. Men frågan är väl vad som händer om man vill köra med annan standard på vevpartiet. Går det?

borano20

Medlem
Ja det är klart. Men frågan är väl vad som händer om man vill köra med annan standard på vevpartiet. Går det?
Hej.. Så länge de tänkta lagren passar i ett PF30, så ja. Annars får du väl pressa ut hylsan å byta till en annan. Adaptrar får du med hylsan, du behöver bara en press ( gängstång, brickor, muttrar ). Jag gick från PF30 till 386 EVO. mvh borano20

Valhalla_

Aktiv medlem
Jo men det var ju det där med att pressa ur den om man kör med loctite. Går det ens i detta fall?

Pfaff

Aktiv medlem
Jag vill minnas att FSA starkt avråder från att byta deras adaptrar ( för pf/bb 30 till bsa) när de väl har pressats i en plastram.

71

Medlem
Loctite kostar 500 spänn för en flaska och ca 200 till för aktivatorn... Och kommer troligen bara att användas en gång.. känns otroligt slösaktigt och dyrt. Ska kolla om mindre versioner finns på ebay, men det känns ner sannolikt att strunta i det, hellre än att ta andra grejer.

Så frågan är: Hur stor sannolikhet är det att vevlagret snurrar i ramen? Vet nån om original-lagret sitter med Loctite eller motsvarande?
SWMG det är inte så att lagerhylsan snurrar. Man använder loctite cylindrisk fastsätning för att dom flesta dyra ramtillverkar har crapp toleranser och lägger pengarna reklam och team. Istället för att göra ramar som inte behöver trollas med när man ska montera typ vevlager. Cylindrisk fastsätning limmar inte utan gör vevlager hylsan "rund" och fyller ut hålrum som bland annat gör att det knakar. Använd inte fet! Det tar inte lång tid tills du har en riktigt effektivt "sandpapper" som börjar äta upp din ram (har set det för många gånger). Det som gör att det det blir lite svårare att få ut är att Hambini hylsan sitter mer korrekt (tajtare helt enklare) den limmas inte som dom flesta tror. Glöm inte aktivator så du får en korrekt "härdning" .

Lycka till /M

swmg

Medlem
SWMG det är inte så att lagerhylsan snurrar. Man använder loctite cylindrisk fastsätning för att dom flesta dyra ramtillverkar har crapp toleranser och lägger pengarna reklam och team. Istället för att göra ramar som inte behöver trollas med när man ska montera typ vevlager. Cylindrisk fastsätning limmar inte utan gör vevlager hylsan "rund" och fyller ut hålrum som bland annat gör att det knakar. Använd inte fet! Det tar inte lång tid tills du har en riktigt effektivt "sandpapper" som börjar äta upp din ram (har set det för många gånger). Det som gör att det det blir lite svårare att få ut är att Hambini hylsan sitter mer korrekt (tajtare helt enklare) den limmas inte som dom flesta tror. Glöm inte aktivator så du får en korrekt "härdning" .

Lycka till /M
Ja precis, är mer för att fylla ut eventuella felaktigheter/håligheter i ramen.

Mathias

Aktiv medlem
Hade ett PF-lager som knakade och lät varannan vecka. Testade loctite och kopparpasta utan framgång. Biltemas cylindriska fastlåsningsgucka fick tyst på oljuden. Fyra månader nu och counting.

swmg

Medlem
Hade ett PF-lager som knakade och lät varannan vecka. Testade loctite och kopparpasta utan framgång. Biltemas cylindriska fastlåsningsgucka fick tyst på oljuden. Fyra månader nu och counting.
Inga problem med kolfibern (om ramen är av det?), nån skrev att Biltema inte rekommenderade det till kolfiber? Men det funkar verkar det som utan aktivator?

borano20

Medlem

Lycka till /M
Hej.. Men det borde finnas en skillnad på olika låsningsvätskor. En del heter ju "high strength", andra "medium strength", osv. Jag brukar bara kalla dom friktionshöjare, för att undgå "lim". mvh borano20

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer