Ersättare till schwalbe racing Ray/Ralph

Hej,har nu kört på dessa däck ca 50 mil blandad körning,Stig/grusväg/asfalt preppade mtb banor och är supernöjd med greppet/rullmotståndet och vikten,men får punktering alldeles för lätt,iof kör jag nog för högt tryck när jag kör asfalt(2,9 kg)☺ Min vikt är 92kg och jag kör tubeless ,så vad skulle ni rekommendera för däck med dessa egenskaper som jag kan testa som har bättre skydd mot punktering?jag har aldrig fått hål i sidan av däcken
Mvh Micke

Örjan Lax

Aktiv medlem
Om du inte behöver jättemycket kantgrepp så skulle jag rekommendera Conti Race King Protection 2.2" enligt BRR på länken här under, där du har jämförelsen med Racing Ralph och Racing Ray. Resultatet är ganska talande, även om det kan skilja några procentenheter när det väl kommer till kritan på riktiga underlag IRL jämfört med testmiljön. Men det är ju inte bara rullmotstånd som testas där, utan även däckens tjocklek och punkteringsskydd är intressant att läsa om.

Tillägg: Även gällande punkteringsskydd så är Race King Protection bättre än de andra två, se nedan:

Screenshot_20200330-093138.png

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Rullar lätt på asfalt;) kör 30 mm fälgbredd så jag skulle haft 2,6 i döckbredd stället för 2,4 som jag har nu men det fanns inte i 27,5 bara 29 tum
2.4" är väl helt kanon på 30 mm? Skulle själv inte kört mycket bredare än så på den fälgbredden.
Har du provat att köra med Schwalbes rekommenderade tryck för nämnda parametrar? 2.0 fram och 2.2 bak för hårdpackat, torrt före.

Om du inte behöver jättemycket kantgrepp så skulle jag rekommendera Conti Race King Protection 2.2" enligt BRR på länken här under, där du har jämförelsen med Racing Ralph och Racing Ray. Resultatet är ganska talande, även om det kan skilja några procentenheter när det väl kommer till kritan på riktiga underlag IRL jämfört med testmiljön. Men det är ju inte bara rullmotstånd som testas där, utan även däckens tjocklek och punkteringsskydd är intressant att läsa om.

Tillägg: Även gällande punkteringsskydd så är Race King Protection bättre än de andra två, se nedan:

Visa bilaga 408284
Dom såg intressanta ut,verkar dock inte finnas bredare än 2,2 jag måste nog ha minst 2,4,ska kolla runt och se vad man hittar.

Lingon

Aktiv medlem
Konstigt. Har läst på happy att man inte kan få punka med tubeless. Men det kanske bara gäller LVG? ;)

Tror inte punkaskyddet skiljer så mycket för andra däck i den kategorin. Laga ist. Det tar max 1 minut. Detta kit finns i de flesta cykelaffärer.

kais01

Aktiv medlem
om man upplever eller upptäcker punka på slanglöst har i de allra flesta guckan torkat in. dags att fylla på mer.

på ralph/ray 2,35 kör 1,5/1,3 på 40i fälgar och rullar då även på asfalt i takt med dem som kör stenhårda conti.

men med en helt annan komfort och kantgrepp på grus och stig.

Örjan Lax

Aktiv medlem
om man upplever eller upptäcker punka på slanglöst har i de allra flesta guckan torkat in. dags att fylla på mer.

på ralph/ray 2,35 kör 1,5/1,3 på 40i fälgar och rullar då även på asfalt i takt med dem som kör stenhårda conti.

Ja du ska ju alltid vara värst. 🙃

jo det vart tätt så vätskan funkar, men har fått hål som sakt både bak och fram och tänkte när man byter däck så vill jag nog ha några lite mer punkterings säkra.

Bilagor

Jensen

Aktiv medlem
Du kör väll inte Liteskin? Och som sagt, du bör kunna köra säkert ett kilo mindre i tryck.

kais01

Aktiv medlem
att tänka på en annan sak; det blir högre punkarisk med högre däcktryck iom att skarpa föremål får ett bättre mothåll.

vill man ha vettigt rull och bra punkamotstånd tycker jag det är bätte med nättare däck och lägre tryck än tjockväggiga däck med högre tryck.

tjockväggiga däck med lågt tryck rullar däremot trögt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer