Ett företag använder mig på sina bilder

Tomcaten

Aktiv medlem
Olovligen.
Hade ni föredragit det så?

Jag känner mig kluven när jag blir utnyttjad litegrann samtidigt som det är kul att synas på bilder.
Men när jag inte är superintresserad av att exponeras och att företaget tjänar pengar på mig så blir jag lite neggo.

Det rätta hade varit att fråga mig och jag vill inte synas i något sammanhang som inte visste om från början så den stenen i skon växer känner jag.

DajaZ3

Medlem
Och vem har tagit bilden som dom använder? För om jag minns rätt så är det fotografen som äger bilden och som man gör upp avtalen med. Personerna på bilden får reglera användandet i sina avtal mot fotografen.

Milistern

Medlem
Det är lite lurigt det där. Fotografen äger bildrättigheterna, men om du är identifierbar på bilderna så får bilden inte användas i kommersiellt syfte utan att du gett din tillåtelse (sk modellrelease). Generellt kan det vara lite svårt att avgöra vad som är kommersiell användning, men om det inte är uppenbart att det är en journalistisk publicering (ex en artikel) så bör det finnas en överenskommelse med alla identifierbara människor på bilderna. I verkligheten blir det klurigare. Hur gör man exempelvis med en elitcyklist som tar en bild på sin jublande publik och publicerar denna på sin RedBull blogg?

.A.

Aktiv medlem
För att använda identifierbara personer i reklam krävs ett godkännande av personen i fråga, en s k modellrelease. Skicka en faktura.

DajaZ3

Medlem
För att använda identifierbara personer i reklam krävs ett godkännande av personen i fråga, en s k modellrelease. Skicka en faktura.
Men det är väl till fotografen han ska skicka fakturan då? För det är fotografen som han har avtal med och beroende på hur det ser ut så kan fotografen sälja bilderna vidare. TS har väl ingenting att hämta hos det aktuella företaget? (Om nu TS inte är fotografen också)

Fundadores

Aktiv medlem
Men det är väl till fotografen han ska skicka fakturan då? För det är fotografen som han har avtal med och beroende på hur det ser ut så kan fotografen sälja bilderna vidare. TS har väl ingenting att hämta hos det aktuella företaget? (Om nu TS inte är fotografen också)
Problemet är att ansvars frågan faller vidare. Som i exemplet med den turkiska eller om det nu var grekisk yoghurten där de fick komma till förlikning.

DajaZ3

Medlem
Problemet är att ansvars frågan faller vidare. Som i exemplet med den turkiska eller om det nu var grekisk yoghurten där de fick komma till förlikning.
Ok, då har jag lärt mig något nytt. Så företaget kan inte skylla på fotografen. Utan köper man in bilder ska man säkerställa att personer har signerat en modellrelease?

Fundadores

Aktiv medlem
Ok, då har jag lärt mig något nytt. Så företaget kan inte skylla på fotografen. Utan köper man in bilder ska man säkerställa att personer har signerat en modellrelease?
Ja därför ska man vara försiktig att använda gratisbilder på nätet med bilder på ansikten om man inte är säker på att det finns en modellrelease.

AX3L

Aktiv medlem
Rör det sig om egentagna bilder, eller är det bilder du i din tur olovligen lånat från någon annan? Lite intressant att du Mr Copycaten som snodde hemsida så rakt av från nån dansk firma att deras länkar fortfarande fanns med som kontakt klagar på copyright :)

theBrand

Aktiv medlem
Rör det sig om egentagna bilder, eller är det bilder du i din tur olovligen lånat från någon annan? Lite intressant att du Mr Copycaten som snodde hemsida så rakt av från nån dansk firma att deras länkar fortfarande fanns med som kontakt klagar på copyright :)
What?
Är det sant?

Det är ju helt crazy i så fall 😂

Tomcaten

Aktiv medlem
Det där var nåt som låg inbäddat i mobil-versionen!

Paco

Aktiv medlem
Jag är med i ett avsnitt av ”Ride with the Swedes”. Har inget minne av att jag godkänt nåt sånt.
Kan jag räkna med att Martin Söderström bjuder på en ordentlig brakfylla nästa gång vi ses?

.A.

Aktiv medlem
Jag är med i ett avsnitt av ”Ride with the Swedes”. Har inget minne av att jag godkänt nåt sånt.
Kan jag räkna med att Martin Söderström bjuder på en ordentlig brakfylla nästa gång vi ses?
Är det reklam? Redaktionellt kräver ingen modellrelease.

mir

Medlem
Ett flak med Redbull borde du kunna norpa åt dig iallafall😀

Du måste väl enligt GDPR godkänna att bilden publiceras om det går att identifiera dig?!
Nja, inte nödvändigtvis. Finns väldigt mycket man får göra med personuppgifter utan samtycke och ändå följa GDPR.

Det som är (mest) relevant här är lagen om namn och bild i reklam, https://lagen.nu/1978:800:

1 § Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke.

EW200

Medlem
Dom får väl ge dig kompensation? Hade en bil för massa år sen som jag fotade och la upp på nätet. En webshop ville använda den. Dom erbjöd typ 10% i rabatt i deras butik. Vilket skämt. Så jag sa nej. 😂

theBrand

Aktiv medlem
Det där var nåt som låg inbäddat i mobil-versionen!
Menar du att du plockade sidan från någon annan, men glömde byta till dina kontaktuppgifter i mobilversionen?

Eller.

Menar du att du köpt en lösning för hemsidan från en leverantör som glömt att uppdatera kontaktuppgifter i mobilversionen?

Tomcaten

Aktiv medlem
Menar du att du plockade sidan från någon annan, men glömde byta till dina kontaktuppgifter i mobilversionen?

Eller.

Menar du att du köpt en lösning för hemsidan från en leverantör som glömt att uppdatera kontaktuppgifter i mobilversionen?
Jag tror 2 men eftersom jag inte är så tekniskt insatt eller beslöt mig för att vidareutveckla företaget mera så är det inget som jag går och tänker på.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer